IBPP4/443-530/10/KG - Prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z promocją turystyczną regionu.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 2 czerwca 2010 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-530/10/KG Prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z promocją turystyczną regionu.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 7 kwietnia 2010 r. (data wpływu 8 kwietnia 2010 r.), uzupełnionym pismami z dnia 7 kwietnia 2010 r. oraz z dnia 7 maja 2010 r. (data wpływu 14 maja 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT wynikającego z faktur dokumentujących zakupy związane z realizacją projektu pn. "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 8 kwietnia 2010 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT wynikającego z faktur dokumentujących zakupy związane z realizacją projektu pn. "...". Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 7 maja 2010 r. (data wpływu 14 maja 2010 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu nr IBPP4/443-530/10/KG z dnia 29 kwietnia 2010 r. oraz pismem z dnia 7 kwietnia 2010 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Powiat jest zarejestrowany jako podatnik VAT czynny.

Opinia o stanie podatnika VAT oraz braku podstaw do odliczenia podatku VAT jest niezbędna do złożenia wniosku o dofinansowanie projektu pn. "..." współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego.

Realizacja projektu wynika z wykonywania zadania własnego Powiatu. Nabywane towary i usługi są dokumentowane fakturami wystawionymi na Powiat.

Poszczególne elementy projektu, takie jak: tablica informacyjno-turystyczne znajdujące się w każdej gminie po jednej sztuce, gabloty przyobiektowe w poszczególnych gminach, strona internetowa, wydruk przewodników, odnowa szlaków turystycznych - pozostają w zarządzie Powiatu.

Przedmiotem realizacji ww. projektu są szeroko pojęte działania promocyjne mające na celu stworzenie jednolitego spójnego systemu informacji turystycznej skierowana do wszystkich odwiedzających Powiat. Działania te opierają się na postawieniu 19 dużych gablot informacyjnych, 31 tablic przyobiektowych, odnowienie oznakowania szlaków pieszych na terenie 19 gmin powiatu, stworzenie portalu WWW, wydanie przewodników turystycznych w trzech językach. Wszystkie ww. elementy projektu przeznaczone są nieodpłatnie dla wszystkich odbiorców. Celem nadrzędnym jest szeroko rozumiana informacja turystyczna.

Z efektów projektu korzystać będą turyści polscy i zagraniczni, uczniowie szkół z całej Polski, mieszkańcy powiatu.

Nabywane towary i usługi w ramach programu nie mają związku z wykonywaniem przez Wnioskodawcę czynności opodatkowanych.

Na realizacje projektu Powiat w dniu 26 marca 2010 r. podpisał umowę z Województwem - współfinansowany z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Działania 2.3 Promocja gospodarcza i Turystyczna Regionu Osi 2 "Wsparcie innowacyjności, budowa społeczeństwa informacyjnego oraz wzrost potencjału inwestycyjnego regionu" Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013.

Przed rozpoczęciem realizacji projektu Powiat podpisał z 19 gminami listy intencyjne mające na celu prowadzenie wspólnej polityki informacyjnej w ramach realizacji projektu oraz wspólnych decyzji dotyczących wytypowania miejsc na ustawienie tablic i gablot na terenie poszczególnych gmin.

Od właścicieli poszczególnych działek Powiat posiada pisemne zgody na nieodpłatnie ustawienie gablot i tablic informacyjnych. Wszystkie czynności finansowane związane ze stawianiem tablic i gablot leżą po stronie Powiatu.

Gminy nie ponoszą żadnych kosztów finansowanych związanych z realizacją ww. projektu.

W ramach projektu zostaną wydrukowane przewodniki turystyczne po powiecie w trzech wersjach językowych i będą rozdawane bezpłatnie wśród wszystkich zainteresowanych. Przewodniki te nie będą sprzedawane.

Przedmiotem gospodarczej części kampanii promocyjnej jest przedstawienie Powiatu jako rynku otwartego dla inwestycji turystycznych i zachęcenie potencjalnych pracodawców do otwierania i zakładania nowych miejsc pracy w tym informacja dot. terenów inwestycyjnych na terenie wszystkich gmin powiatu.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT wynikającego z faktur dokumentowanego zakupu.

Zdaniem Wnioskodawcy (stanowisko doprecyzowane w piśmie, w piśmie z dnia 7 maja 2010 r.), brak podstaw do odliczenia podatku VAT. Podatek VAT jest wydatkiem kwalifikowanym

Zasadny wydaje się fakt, iż Wnioskodawca nie powinien odliczać podatku VAT od zakupionych towarów i usług w ramach realizowanego projektu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ww. ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Zgodnie z przepisem § 12 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799) zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Zwolnienie od podatku VAT jednostek samorządu terytorialnego jest zatem możliwe tylko wtedy gdy wykonują one czynności w ramach przypisanych im specyficznych zadań i funkcji samorządowych (publicznych).

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1592 z późn. zm.) powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 4 ust. 1 ww. ustawy powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne o charakterze ponadgminnym w zakresie m.in. promocji powiatu (art. 4 ust. 1 pkt 21 cyt. ustawy o samorządzie powiatowym).

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca stara się o dofinansowanie projektu pn. "..." z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Działania 2.3 Promocja gospodarcza i Turystyczna Regionu Osi 2 "Wsparcie innowacyjności, budowa społeczeństwa informacyjnego oraz wzrost potencjału inwestycyjnego regionu" Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013.

Przedmiotem realizacji ww. projektu są szeroko pojęte działania promocyjne mające na celu stworzenie jednolitego spójnego systemu informacji turystycznej skierowana do wszystkich odwiedzających Powiat. Działania te opierają się na postawieniu 19 dużych gablot informacyjnych, 31 tablic przyobiektowych, odnowienie oznakowania szlaków pieszych na terenie 19 gmin powiatu, stworzenie portalu WWW, wydanie przewodników turystycznych w trzech językach. Wszystkie ww. elementy projektu przeznaczone są nieodpłatnie dla wszystkich odbiorców. Celem nadrzędnym jest szeroko rozumiana informacja turystyczna.

Przedmiotem gospodarczej części kampanii promocyjnej jest przedstawienie Powiatu jako rynku otwartego dla inwestycji turystycznych i zachęcenie potencjalnych pracodawców do otwierania i zakładania nowych miejsc pracy w tym informacja dot. terenów inwestycyjnych na terenie wszystkich gmin powiatu.

Z efektów projektu korzystać będą turyści polscy i zagraniczni, uczniowie szkół z całej Polski, mieszkańcy powiatu.

Nabywane towary i usługi w ramach programu nie mają związku z wykonywaniem przez Wnioskodawcę czynności opodatkowanych.

W oparciu o tak przedstawiony opis zdarzenia przyszłego oraz obowiązujący w tym zakresie stan prawny należy stwierdzić, że nabywane towary i usługi, związane z przyszłą realizacją ww. projektu nie będą służyły czynnościom opodatkowanym.

Tym samym stwierdzić należy, iż skoro w przedmiotowej sprawie nie występuje związek dokonanych zakupów towarów i usług ze sprzedażą opodatkowaną, to nie znajdzie zastosowania cytowany na wstępie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, bowiem jak już wskazano wyżej obniżenie podatku należnego o podatek naliczony może nastąpić jedynie na ściśle określonych przez ustawodawcę zasadach, a jedną z podstawowych przesłanek pozytywnych jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

W konsekwencji z uwagi na niespełnienie podstawowej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, Wnioskodawca nie będzie miał możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakupy związane z realizacją projektu pn. "...".

Mając na uwadze powyższe, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Ponadto, tut. organ pragnie zauważyć, iż w niniejszej sprawie nie dokonano analizy, czy faktycznie towary i usługi nabywane przez Wnioskodawcę nie będą związane z przyszłą sprzedażą opodatkowaną (np. sprzedaż przez Powiat terenów inwestycyjnych lub ich dzierżawa itp.). Niniejszą interpretację wydano w oparciu o jednoznaczne wskazanie Wnioskodawcy, że towary i usługi nabywane na potrzeby realizacji projektu nie mają związku z wykonywaniem przez Wnioskodawcę czynności opodatkowanych.

Końcowo należy podkreślić, iż zgodnie z art. 14b § 3 cyt. w sentencji ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego, albo zdarzenia przyszłego. Należy zatem wskazać, że odpowiedzi na pytanie zawarte we wniosku udzielono przy założeniu, iż faktycznie towary i usługi nabyte na potrzeby realizacji projektu nie będą związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych (tj. generujących podatek należny dla Wnioskodawcy).

Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualny błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Podkreślić wymaga, iż interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku.

W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego, a w szczególności wykorzystywania przez Wnioskodawcę nabywanych w wyniku realizacji projektu towarów i usług do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i sług, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Nadmienia się ponadto, że organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Mogą one jedynie dokonać oceny, czy podatek naliczony przy nabyciu towarów i usług, w okolicznościach wskazanych przez samego podatnika, może zostać przez niego odliczony lub zwrócony w trybie przewidzianym przepisami ustawy o podatku od towarów i usług, co też w przedmiotowej sprawie tut. organ uczynił. Pojęcie kosztu kwalifikowanego należy rozumieć zgodnie z przepisami regulującymi zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne przy dokonywaniu kwalifikacji, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowanym.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl