IBPP4/443-53/14/EK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 12 maja 2014 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-53/14/EK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z 6 lutego 2014 r. uzupełnionym pismem z 16 kwietnia 2014 r. o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego jest:

* prawidłowe w części dotyczącej zwolnienia od akcyzy alkoholu etylowego używanego jako środka do celów spożywczych przy produkcji masy czekoladowej i krówkowej oraz przy pakowaniu tych wyrobów,

* nieprawidłowe w części dotyczącej obowiązku produkcji wyrobów nieakcyzowych w składzie podatkowym.

UZASADNIENIE

W dniu 6 lutego 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie zwolnienia od akcyzy alkoholu etylowego używanego jako środka do celów spożywczych przy produkcji masy czekoladowej i krówkowej oraz przy pakowaniu tych wyrobów a także obowiązku prowadzenia składu podatkowego.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z 16 kwietnia 2014 r., będącym odpowiedzią na wezwanie Organu z 7 kwietnia 2014 r. znak: IBPP4/443-53/14/EK.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Zakład Cukierniczy "X" planuje używanie alkoholu etylowego (spirytusu etylowego) do celów spożywczych przy produkcji masy czekoladowej i krówkowej oraz przy pakowaniu tych wyrobów. Alkohol etylowy - spirytus będzie używany do napylania i zraszania wyrobu gotowego bezpośrednio przed zapakowaniem w opakowanie końcowe. Celem użycia alkoholu etylowego przed pakowaniem (poprzez zroszenie produktu) jest przedłużenie trwałości wyrobu i zapobiegnięcie jego pleśnieniu.

Proces produkcyjny:

Po ugotowaniu masy czekoladowej lub krówkowej (300 litrów) i po schłodzeniu jej do temperatury 70 stopni Celsjusza, Wnioskodawca dodaje 1-2 litrów spirytusu etylowego. Proces mieszania trwa około pięciu minut, celem dokładnego rozprowadzenia spirytusu w masie. Po dodatkowym schłodzeniu od 5 - 8 stopni Celsjusza, masę zlewamy do pojemników i przeznaczamy do smarowania wyrobu waflowego. Po przesmarowaniu masą produkt odkładamy na 24 godziny, celem zespolenia wafla z masą. Po upływie 24 godzin produkt jest krojony do odpowiedniego formatu i przechodzi do fazy pakowania. Pakowanie produktu polega na ułożeniu wyrobu na taśmie, napylenie go lub zroszenie spirytusem i zapakowanie na maszynie pakującej. Spirytus spełni rolę konserwanta i zapobiegnie pleśnieniu wyrobu.

Ponadto w uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca wskazał, że:

1.

dostarczany spirytus etylowy do Wnioskodawcy mieści się w przypadku, o którym mowa w art. 32 ust. 3 pkt 1 ustawy;

2.

do przemieszczanych wyrobów akcyzowych zostanie dołączony dokument dostawy wyrobów objętych zwolnieniem od akcyzy;

3.

zawartość alkoholu w produkowanych artykułach spożywczych będzie następująca:

* wyrób czekoladowy: 3 litry na 100kg,

* inne wyroby: 3 litry na 100kg;

4.

produkowane wyroby nie są wyrobami akcyzowymi;

5.

napylenie produkowanych wyrobów i ich zraszanie spirytusem na maszynie produkcyjnej ma bezpośredni związek z wytworzeniem gotowych artykułów spożywczych i jest częścią procesu produkcji tych wyrobów;

6. Wnioskodawca będzie podmiotem zużywającym zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 22 ustawy akcyzowej z dnia 6 grudnia 2008 r. (Dz. U. z 2011 r. Nr 108, poz. 626 z późn. zm.);

7. będą spełnione warunki o których mowa w art. 32 ust. 5-13 ustawy.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1. Czy użycie spirytusu etylowego będzie zwolnione z akcyzy (podatku).

2. Czy w tym przypadku wskazane jest utworzenie składu podatkowego.

Zdaniem Wnioskodawcy, spirytus etylowy przy zakupie i wprowadzeniu go do technologii produkcji powinien być zwolniony z podatku akcyzowego.

Ponadto Wnioskodawca uważa, że powinien posiadać skład podatkowy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za:

* prawidłowe w części dotyczącej zwolnienia od akcyzy alkoholu etylowego używanego jako środka do celów spożywczych przy produkcji masy czekoladowej i krówkowej oraz przy pakowaniu tych wyrobów,

* nieprawidłowe w części dotyczącej obowiązku produkcji wyrobów nieakcyzowych w składzie podatkowym.

W myśl art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 108, poz. 626 z późn. zm.) ustawa określa opodatkowanie podatkiem akcyzowym, zwanym dalej "akcyzą", wyrobów akcyzowych oraz samochodów osobowych, organizację obrotu wyrobami akcyzowymi, a także oznaczanie znakami akcyzy.

Stosownie do art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy wyroby akcyzowe oznaczają - wyroby energetyczne, energię elektryczną, napoje alkoholowe wyroby tytoniowe oraz susz tytoniowy, określone w załączniku nr 1 do ustawy.

W myśl art. 92 ustawy, do napojów alkoholowych w rozumieniu ustawy zalicza się alkohol etylowy, piwo, wino, napoje fermentowane oraz wyroby pośrednie.

Natomiast stosownie do art. 93 ust. 1 ustawy, do alkoholu etylowego w rozumieniu ustawy zalicza się:

1.

wszelkie wyroby o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu przekraczającej 1,2% objętości, objęte pozycjami CN 2207 i 2208, nawet jeżeli są to wyroby stanowiące część wyrobu należącego do innego działu Nomenklatury Scalonej;

2.

wyroby objęte pozycjami CN 2204, 2205 i 2206 00, o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu przekraczającej 22% objętości;

3.

napoje zawierające rozcieńczony lub nierozcieńczony alkohol etylowy.

Zgodnie z art. 32 ust. 4 pkt 3 lit. d ustawy, zwalnia się od akcyzy ze względu na przeznaczenie również napoje alkoholowe używane bezpośrednio do wytwarzania artykułów spożywczych - rozlewanych lub innych, lub jako składnik do półproduktów służących do wytwarzania artykułów spożywczych - rozlewanych lub innych, pod warunkiem że w każdym przypadku zawartość alkoholu etylowego w tych artykułach spożywczych nie przekracza 8,5 litra alkoholu etylowego 100% vol. na 100 kg produktu dla wyrobów czekoladowych i 5 litrów alkoholu etylowego 100% vol. na 100 kg produktu dla wszystkich innych wyrobów

* wyłącznie w przypadkach, o których mowa w ust. 3 pkt 1, 4 lub 8, jeżeli spełnione są warunki, o których mowa w ust. 5-13; w przypadku podmiotu zużywającego zwolnienie od akcyzy dotyczy ilości nieprzekraczających dopuszczalnych norm zużycia, o których mowa w art. 85 ust. 1 pkt 2 lit. b oraz ust. 2 pkt 1 lit. b.

Stosownie do powyższego, zgodnie z art. 32 ust. 3 pkt 1 ustawy, wskazane wyżej zwolnienie stosuje się w przypadku dostarczenia alkoholu etylowego ze składu podatkowego na terytorium kraju do podmiotu zużywającego.

Podmiot zużywający to podmiot:

a.

mający miejsce zamieszkania, siedzibę lub miejsce prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju, który wyroby akcyzowe objęte zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie zużywa na cele uprawniające do zwolnienia,

b.

niemający miejsca zamieszkania, siedziby lub miejsca prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju, który odbiera nabyte wyroby energetyczne zwolnione od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, określone w art. 32 ust. 1 pkt 1 i 2, bezpośrednio do zbiornika na stałe zamontowanego na statku powietrznym lub jednostce pływającej, jeżeli w dokumencie dostawy jest zidentyfikowany statek powietrzny lub jednostka pływająca, na które są dostarczane nabyte wyroby (art. 2 pkt 22 ustawy).

Ponadto powyższe zwolnienie, stosuje się jeżeli spełnione są warunki, o których mowa w art. 32 ust. 5-11 ustawy.

Zgodnie z art. 32 ust. 5 ww. ustawy, warunkiem zwolnienia od akcyzy wyrobów akcyzowych ze względu na ich przeznaczenie jest zatem:

1.

objęcie wyrobów akcyzowych będących przedmiotem zwolnienia zabezpieczeniem akcyzowym lub w przypadku importu - zabezpieczeniem złożonym w trybie stosowanym przy zabezpieczeniu należności celnych na podstawie przepisów prawa celnego, złożonym przez, odpowiednio: podmiot prowadzący skład podatkowy, podmiot pośredniczący lub zarejestrowanego odbiorcę, z wyłączeniem zarejestrowanego odbiorcy posiadającego zezwolenie na jednorazowe nabycie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany odbiorca, w wysokości zobowiązania podatkowego mogącego powstać w przypadku użycia tych wyrobów niezgodnie z przeznaczeniem uprawniającym do zwolnienia od akcyzy lubnaruszenia warunków zwolnienia - do czasu potwierdzenia odbioru wyrobów akcyzowych przez, odpowiednio: podmiot zużywający lub podmiot pośredniczący; warunek ten nie dotyczy sytuacji, o której mowa w ust. 3 pkt 4 lub 8;

2.

dołączenie do przemieszczanych wyrobów akcyzowych dokumentu dostawy wyrobów objętych zwolnieniem od akcyzy, zwanego dalej "dokumentem dostawy";

3.

prowadzenie ewidencji wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem przez podmiot prowadzący skład podatkowy, zarejestrowanego odbiorcę, z wyłączeniem zarejestrowanego odbiorcy posiadającego zezwolenie na jednorazowe nabycie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany odbiorca, podmiot pośredniczący oraz podmiot zużywający prowadzący działalność gospodarczą z użyciem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, z wyłączeniem podmiotu zużywającego, który wyłącznie używa do celów opałowych pozostałe węglowodory gazowe o kodach CN od 2711 12 11 do 2711 19 00.

Warunkiem zwolnień od akcyzy wyrobów akcyzowych ze względu na ich przeznaczenie w przypadkach, o których mowa w ust. 3 pkt 1, 3 i 5, jest ponadto przedstawienie przez mający miejsce zamieszkania, siedzibę lub miejsce prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju podmiot zużywający prowadzący działalność gospodarczą z użyciem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie podmiotowi dostarczającemu te wyroby akcyzowe, pisemnego potwierdzenia przyjęcia zgłoszenia rejestracyjnego, o którym mowa w art. 16 ust. 3 (art. 32 ust. 6 ustawy).

Ewidencja, o której mowa w ust. 5 pkt 3, może być prowadzona w formie papierowej lub elektronicznej, po uprzednim pisemnym poinformowaniu właściwego naczelnika urzędu celnego o formie jej prowadzenia (art. 32 ust. 7 ustawy).

W myśl art. 32 ust. 8 ustawy ewidencja, o której mowa w ust. 5 pkt 3, powinna zawierać informacje umożliwiające ustalenie ilości wysłanych lub otrzymanych wyrobów akcyzowych zwolnionych od akcyzy ze względu na przeznaczenie, terminu wysłania lub odbioru tych wyrobów, a także miejsca odbioru w przypadku ich przemieszczania oraz informacje o dokumentach dostawy. Ewidencja, o której mowa w ust. 5 pkt 3, powinna być przechowywana do celów kontroli przez okres 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym została sporządzona (art. 32 ust. 9 ustawy).

Dokument dostawy może być zastąpiony przez inny dokument, w przypadku gdy dokument ten zawiera takie same dane, jakie są wymagane dla dokumentu dostawy i znajduje swoją podstawę w porozumieniach międzynarodowych lub w przepisach prawa Unii Europejskiej. Do dokumentu zastępującego dokument dostawy, stosuje się odpowiednio przepisy o dokumencie dostawy (art. 32 ust. 10 ustawy).

Odbierający wyroby akcyzowe zwolnione od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie jest obowiązany do potwierdzenia odbioru tych wyrobów na dokumencie dostawy (art. 32 ust. 11 ustawy).

Zgodnie z opisem zawartym we wniosku Wnioskodawca planuje używać alkohol etylowy (spirytus etylowy) do celów spożywczych przy produkcji masy czekoladowej i krówkowej oraz przy pakowaniu tych wyrobów. Alkohol etylowy - spirytus będzie używany do napylania i zraszania wyrobu gotowego bezpośrednio przed zapakowaniem w opakowanie końcowe. Celem użycia alkoholu etylowego przed pakowaniem (poprzez zroszenie produktu) jest przedłużenie trwałości wyrobu i zapobiegnięcie jego pleśnieniu. Wnioskodawca wskazał, że alkohol będzie dostarczany ze składu podatkowego. Do przemieszczanych wyrobów akcyzowych zostanie dołączony dokument dostawy wyrobów objętych zwolnieniem od akcyzy. Wnioskodawca wskazał również, że zawartość alkoholu w produkowanych artykułach spożywczych w wyrobach czekoladowych oraz innych wyrobach wynosi 3 litry na 100kg. Produkowane wyroby przez Wnioskodawcę nie są wyrobami akcyzowymi. Napylenie produkowanych wyrobów i ich zraszanie spirytusem na maszynie produkcyjnej ma bezpośredni związek z wytworzeniem gotowych artykułów spożywczych i jest częścią procesu produkcji tych wyrobów. Ponadto Wnioskodawca wskazał, że będzie podmiotem zużywającym zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 22 ustawy akcyzowej z dnia 6 grudnia 2008 r. (Dz. U. z 2011 r. Nr 108, poz. 626 z późn. zm.) oraz że będą spełnione warunki o których mowa w art. 32 ust. 5-13 ustawy.

Mając na uwadze opis zawarty we wniosku oraz obowiązujące przepisy, Wnioskodawca będzie mógł - na podstawie art. 32 ust. 4 pkt 3 lit. d ustawy - korzystać ze zwolnienia od podatku akcyzowego.

Natomiast zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 10 ustawy, skład podatkowy to miejsce, w którym określone wyroby akcyzowe są: produkowane, magazynowane, przeładowywane lub do którego wyroby te są wprowadzane, lub z którego są wyprowadzane - z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy; w przypadku składu podatkowego znajdującego się na terytorium kraju miejsce to jest określone w zezwoleniu wydanym przez właściwego naczelnika urzędu celnego.

Wnioskodawca nie produkuje wyrobu akcyzowego. Tym samym do produkcji masy czekoladowej i krówkowej nie jest wymagane prowadzenie przez Wnioskodawcę składu podatkowego.

Mając powyższe na uwadze stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za:

* prawidłowe w części dotyczącej zwolnienia od akcyzy alkoholu etylowego używanego jako środka do celów spożywczych przy produkcji masy czekoladowej i krówkowej oraz przy pakowaniu tych wyrobów

* nieprawidłowe w części dotyczącej obowiązku produkcji wyrobów nieakcyzowych w składzie podatkowym.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego zdarzenia przyszłego lub zmiany stanu prawnego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl