IBPP4/443-528/11/JP

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 26 maja 2011 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-528/11/JP

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 18 marca 2011 r. (data wpływu 22 marca 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22 marca 2011 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. "...".

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny (zdarzenie przyszłe):

Gmina jest jednostką samorządu terytorialnego, działającą na podstawie ustawy o samorządzie gminnym oraz statutu. Gmina jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług tylko w zakresie czynności wykonywanych na podstawie umów cywilnoprawnych zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług i posiada numer identyfikacji podatkowej.

Gmina przystąpiła do realizacji projektu pn. "..." współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007 - 2013 na kwotę 4.214.869,83 zł.

Projekt jest zadaniem realizowanym w zakresie zadań własnych Gminy - edukacji publicznej.

Wniosek o dofinansowanie środków unijnych został złożony w 2009 r., natomiast umowa o dofinansowanie została podpisana 31 sierpnia 2010 r.

W ramach projektu w budynku Gminnego Zespołu Szkół zostaną wymienione okna, drzwi, centralne ogrzewanie oraz zostanie przeprowadzona kompleksowa termomodernizacja całego budynku.

Gmina - właściciel ww. budynku wynajmowała pomieszczenia na zajęcia sportowe o powierzchni 752,5 m 2 w godzinach pozalekcyjnych - późnych godzinach wieczornych średnio ok. trzy godziny tygodniowo, sklepik szkolny o powierzchni 29,60 m 2 i gabinet dentystyczny o powierzchni 56,45 m 2. Natomiast powierzchnia użytkowa całej szkoły wynosi 11 458 m 2. Za 2010 r. z tytułu najmu uzyskano przychody w kwocie 17.039,18 zł, w tym kwotę 2.998,63 zł należnego podatku VAT odprowadzonego do Urzędu Skarbowego.

Pomimo wykonywanych czynności opodatkowanych Gmina nie dokonywała i nie dokonuje odliczeń podatku naliczonego, ponieważ zakupy towarów i usług związane z działalnością placówki oświatowej ponosi jednostka budżetowa - Gminny Zespół Szkół, nieposiadająca osobowości prawnej, nie będąca podatnikiem podatku od towarów i usług.

Obecnie Gmina wypowiedziała wszystkie umowy najmu i dzierżawy za porozumieniem stron z dniem 28 lutego 2011 r. Od 1 marca 2011 r. nie dzierżawi ani nie wynajmuje odpłatnie żadnych pomieszczeń.

Po zakończeniu realizacji projektu również nie będzie prowadziła czynności opodatkowanych podatkiem VAT, a tym samym nie będzie czerpała zysków z przedmiotowej inwestycji.

Projekt realizowany jest przez wykonawcę wyłonionego w trybie prawa zamówień publicznych, który ma prawo i możliwości odliczania podatku od towarów i usług. Natomiast możliwości takiej nie posiada Gmina, która ostatecznie ponosić będzie koszt podatku od towarów i usług, opłacając wystawione przez wykonawców faktury. Za realizację projektu Gmina otrzymała od wykonawcy pierwszą fakturę w lutym br. na kwotę brutto 268.254,88 zł z terminem płatności 23 marzec 2011 r. Wystawiona faktura dotyczy wymiany okien w budynku szkoły, jednakże nie obejmuje wymiany okien w pomieszczeniach wynajmowanych.

Po zakończeniu realizacji projektu wytworzone mienie zostanie przekazane nieodpłatnie do eksploatacji jednostce budżetowej - dyrektorowi placówki oświatowej.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w świetle zaistniałych faktów podatek VAT w przypadku dokonywania zakupów sfinansowanych w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007 -2013 na realizację zadania pn. "..." na lata 2007 -2013 będzie podlegał odliczeniu.

Stanowisko Wnioskodawcy.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania Gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym. Gmina jako jednostka samorządu terytorialnego korzysta ze zwolnienia w zakresie czynności związanych z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami.

Zakupy towarów i usług, związane z realizacją ww. projektu inwestycyjnego ze środków unijnych w opisanym stanie faktycznym, nie służą czynnościom opodatkowanym.

Po zrealizowaniu projektu - nie zostaną oddane na podstawie umów cywilnoprawnych (dzierżawy, najmu) żadne pomieszczenia. Tym samym Gminie nie będzie przysługiwało prawo odliczenia podatku naliczonego, o którym mowa w art. 86 ust. 1 ustawy VAT, wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług wykorzystywanych w ramach opisanego projektu, gdyż będzie on związany z wykonywaniem czynności zwolnionych z opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ww. ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z powyższego uregulowania wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje podatnikom wyłącznie w związku z zakupem towarów i usług wykorzystywanych do wykonywania czynności opodatkowanych, które zostały wymienione w art. 5 ust. 1 ustawy o VAT.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Gmina stosownie do art. 2 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) jest jednostką samorządu terytorialnego posiadającą osobowość prawną, wykonującą zadania publiczne we własnym imieniu i na własną odpowiedzialność.

W myśl art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. W celu wykonywania zadań gmina może tworzyć jednostki organizacyjne, a także zawierać umowy z innymi podmiotami, w tym z organizacjami pozarządowymi (art. 9 ust. 1 cyt. ustawy).

Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy m.in. edukacji publicznej, utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych (art. 7 ust. 1 pkt 8 i pkt 15 ustawy o samorządzie gminnym).

Z przedstawionego opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) wynika, iż Gmina przystąpiła do realizacji projektu pn. "..." współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007 - 2013.

W ramach projektu w budynku Gminnego Zespołu Szkół zostaną wymienione okna, drzwi, centralne ogrzewanie oraz zostanie przeprowadzona kompleksowa termomodernizacja całego budynku.

Po zakończeniu realizacji projektu Gmina nie będzie prowadziła czynności opodatkowanych podatkiem VAT, a tym samym nie będzie czerpała zysków z przedmiotowej inwestycji.

Ponadto z opisu sprawy wynika, że do dnia 28 lutego 2011 r. Gmina wykorzystywała przedmiotowy budynek do czynności opodatkowanych podatkiem VAT (najem, dzierżawa). Jednakże od 1 marca 2011 r. nie dzierżawi i nie wynajmuje odpłatnie pomieszczeń. Po zakończeniu projektu również nie będzie prowadziła czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Pierwszą fakturę z tyt. termomodernizacji Gmina otrzymała w lutym 2011 r. Faktura dot. wymiany okien, jednakże nie obejmuje wymiany okien w pomieszczeniach wynajmowanych.

Powyższe jednoznacznie wskazuje, iż zakupy dokonane w związku z realizacją projektu nie będą służyły do wykonywania przez Gminę czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Jak wskazał Wnioskodawca po zakończeniu realizacji projektu wytworzone mienie zostanie przekazane nieodpłatnie do eksploatacji jednostce budżetowej - dyrektorowi placówki oświatowej.

Nadmienić należy, że według art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Przez dostawę towarów, stosownie do przepisu art. 7 ust. 1 ustawy, należy rozumieć przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...). Natomiast świadczenie usług, w myśl art. 8 ust. 1 ustawy, to każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Z treści powołanego wyżej przepisu art. 5 ust. 1 pkt 1 jednoznacznie wynika, że dostawa towarów i świadczenie usług, co do zasady podlega opodatkowaniu VAT jedynie wówczas, gdy czynności te są wykonywane odpłatnie. Ustawodawca jednakże przewidział od powyższej reguły wyjątki, które zostały zawarte - w przypadku dostawy towarów - w art. 7 ust. 2 i ust. 3 oraz - w przypadku świadczenia usług - w art. 8 ust. 2 ustawy.

Zgodnie z art. 8 ust. 2 pkt 2 ustawy o VAT za odpłatne świadczenie usług uznaje się również nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika.

Z powyższego wynika, iż nie ma podstaw do opodatkowania usług świadczonych wprawdzie nieodpłatnie, lecz do celów działalności gospodarczej podatnika.

W myśl cytowanych powyżej przepisów o samorządzie gminnym, zadania z zakresu edukacji publicznej i utrzymania gminnych obiektów, tj. w tym przypadku wymiana okien, drzwi, centralnego ogrzewania oraz przeprowadzenie kompleksowej termomodernizacji całego budynku szkoły, należą do zadań własnych jednostek samorządu terytorialnego. Oznacza to, że czynność przekazania wytworzonego mienia podmiotowi, który te zadania także będzie wykonywał, jest czynnością związaną z działalnością Gminy, a tym samym niepodlegajacą opodatkowaniu podatkiem VAT.

Wobec powyższego w omawianej sytuacji gdy powstałe mienie zostanie przekazane nieodpłatnie będziemy mieli do czynienia z czynnością, która nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT, a nie jak sugeruje to Wnioskodawca z czynnością zwolnioną z opodatkowania.

Uwzględniając powyższe należy jednakże stwierdzić, iż w analizowanej sprawie towary i usługi nabywane przez Wnioskodawcę na potrzeby prowadzonej inwestycji będą pozostawały bez związku z czynnościami opodatkowanymi, które generują podatek należny.

Prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony zawarty w cenie nabywanych przez podatnika VAT czynnego towarów i usług należy analizować w aspekcie związku dokonywanych nabyć z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT. W sprawie będącej przedmiotem wniosku związek taki nie wystąpi.

Zatem ze względu na niespełnienie podstawowej pozytywnej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, Gminie nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją inwestycji pod nazwą "...".

W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Jednakże należy zauważyć, że Wnioskodawca wywodzi prawidłowy skutek prawny, jednak z innej podstawy prawnej. Bowiem brak możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie jest spowodowany tym, że Gmina jako jednostka samorządu terytorialnego korzysta ze zwolnienia w zakresie czynności związanych z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami lecz tym, że zakupy dokonywane w ramach realizacji projektu nie będą związane z wykonywaniem przez Gminę czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Ponadto, tut. organ pragnie również zauważyć, iż granice tego szczególnego postępowania podatkowego, którego celem jest uzyskanie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, określa Wnioskodawca występując z konkretnym pytaniem prawnym, wyłącznie w odniesieniu do stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę, co wynika wprost z przepisu art. 14b § 1, 2 i 3 ustawy - Ordynacja podatkowa. Natomiast na podstawie art. 14c § 1 i § 2 tut. organ dokonuje oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Niniejsza interpretacja skierowana jest tylko do Wnioskodawcy, bowiem każdą czynność, z którą mogą być związane skutki podatkowo-prawne należy rozstrzygać indywidualnie.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, a w przypadku interpretacji dotyczącej zdarzenia przyszłego - stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Opolu, ul. Kośnego 70, 45-372 Opole po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl