IBPP4/443-518/09/KG

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 3 czerwca 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-518/09/KG

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 8 maja 2009 r. (data wpływu 18 maja 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT w całości lub części w związku z realizacją projektu pn. "Ukształtowanie przestrzeni publicznej centrum wsi wraz z modernizacją świetlicy wiejskiej" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 maja 2009 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT w całości lub części w związku z realizacją projektu pn. "Ukształtowanie przestrzeni publicznej centrum wsi wraz z modernizacją świetlicy wiejskiej".

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Ochotnicza Straż Pożarna złożyła wniosek o przyznanie pomocy w ramach działania "Odnowa i rozwój wsi". Jednocześnie dołączyła do wniosku oświadczenie o kwalifikowalności VAT. W związku z powyższym OSP wnosi o wydanie interpretacji indywidualnej w sprawie braku możliwości odzyskania VAT, która będzie konieczna na etapie rozpatrywania wniosku o płatność.

Ochotnicza Straż Pożarna zamierza przeznaczyć środki własne oraz pozyskane z Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 na modernizację świetlicy wiejskiej, wykonanie przydomowej oczyszczalni ścieków, wykonanie stawu rybnego-rekreacyjno-wędkarskiego z miejscami postojowymi oraz urządzenie placu zabaw w ramach projektu pn. "Ukształtowanie przestrzeni publicznej centrum wsi wraz z modernizacją świetlicy wiejskiej".

W ramach modernizacji świetlicy wiejskiej zostaną wykonanie zadania: ocieplenie budynku, wymiana okien i drzwi, wykonanie instalacji wodno-kanalizacyjnej w budynku, sanitariaty i kuchnia, roboty ogólno-budowlane, roboty wykończeniowe oraz roboty elektryczne. Zostanie dokonany zakup mebli kuchennych i wyposażenie kuchni, zakup sprzętu komputerowego, zakup nagłośnienia i świateł dyskotekowych. Zostanie również wykonana przydomowa oczyszczalnia ścieków.

Dalszy etap prac związany będzie z zagospodarowaniem zbiornika przeciwpożarowego i przekształcenie go na teren rekreacyjno-wypoczynkowy. Zakres robót to: wykopy ziemne, plantowanie skarp i korony nasypów, plantowanie dna oraz stanowiska postojowe.

Wykonanie placu zabaw i zagospodarowanie terenu obejmie swym zakresie wyposażenie placu zabaw, wykonanie ścieżek komunikacyjnych, zakup zieleni.

Wszystkie faktury w ramach realizacji powyższego projektu wystawiane będą na Ochotniczą Straż Pożarną posiadającą status organizacji pożytku publicznego.

Po zakończeniu inwestycji - wyremontowana świetlica z urządzonym zapleczem socjalno-kuchennym i pracownią komputerową pełnić będzie funkcję centrum kulturalnego dla miejscowości i wpłynie na poprawę dostępności mieszkańców do kultury. Ponadto stanie się miejscem spotkań dzieci i młodzieży szkolnej oraz pozostałych mieszkańców.

Wykonanie przydomowej oczyszczalni ścieków służyć będzie do oczyszczania ścieków pochodzących ze świetlicy wiejskiej. Będzie wykonana przez dostawcę, a zarazem producenta urządzeń technicznych.

Zagospodarowanie zbiornika przeciwpożarowego - wykonanie stawu rybnego-rekreacyjno-wędkarskiego przyczyni się do zwiększenia atrakcyjności miejscowości przez zagospodarowanie przestrzeni publicznej w jej centrum. Stworzenie bezpiecznego miejsca rekreacji dla dzieci i młodzieży. Plac zabaw wyposażony w urządzenia z atestem gwarantuje dzieciom bezpieczną zabawę. Urządzenie placu zabaw będzie wykonane przez dostawcę a zarazem producenta urządzeń zabawowych.

Ochotnicza Straż Pożarna figuruje w bazie Urzędu jako prowadząca działalność gospodarczą od dnia 20 lipca 2001 r. Z tytułu wykonywanej działalności nie figuruje w rejestrze podatników VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w odniesieniu do realizowanego projektu istnieje możliwość odliczenia podatku VAT w całości lub części przez Ochotniczą Straż Pożarną posiadającą status organizacji pożytku publicznego.

Zdaniem Wnioskodawcy, realizując powyższą operację nie może odzyskać w żaden sposób poniesionego kosztu VAT z powodu zwolnienia z podatku VAT (oznaczone symbolem PKWiU - 91) określone w art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Zgodnie z art. 87 ust. 1 ustawy o VAT, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Zgodnie z art. 88 ust. 4 ustawy o VAT obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (przypadek ten nie ma zastosowania w przedmiotowej sprawie).

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi.

Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca w ramach działania "Odnowa i rozwój wsi" ubiega się o przyznanie pomocy z Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 na modernizację świetlicy wiejskiej, wykonanie przydomowej oczyszczalni ścieków, wykonanie stawu rybnego-rekreacyjno-wędkarskiego z miejscami postojowymi oraz urządzenie placu zabaw w ramach projektu pn. "Ukształtowanie przestrzeni publicznej centrum wsi wraz z modernizacją świetlicy wiejskiej".

Wnioskodawca posiada status organizacji pożytku publicznego, figuruje w bazie Urzędu jako prowadzący działalność gospodarczą od dnia 20 lipca 2001 r. Natomiast z tytułu wykonywanej działalności nie figuruje w rejestrze podatników VAT.

Mając zatem na uwadze wskazany wyżej przepis art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług stwierdzić należy, że w przedmiotowej sprawie nie został spełniony podstawowy warunek uprawniający do odliczenia podatku od towarów i usług zawartego w fakturach dokumentujących nabywane towary i usługi - brak związku dokonanych zakupów ze sprzedażą opodatkowaną, Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT. Wnioskodawca nie będzie miał zatem możliwości do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT dokumentujących nabycie towarów i usług, związanych z realizacją projektu pn. "Ukształtowanie przestrzeni publicznej centrum wsi wraz z modernizacją świetlicy wiejskiej". W konsekwencji Wnioskodawca nie będzie miał możliwości otrzymania zwrotu różnicy podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy o VAT.

Ponadto należy zaznaczyć, iż w przedmiotowej sprawie nie znajdą również zastosowania obowiązujące od dnia 1 grudnia 2008 r. uregulowania § 22 ust. 1 i 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336), zgodnie z którymi zarejestrowanym podatnikom, którzy dokonują nabycia towarów i usług lub importu towarów za środki finansowe bezpośrednio im przekazane na odrębny rachunek bankowy, na którym są ulokowane wyłącznie środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o których mowa w § 8 ust. 3 i 4, przysługuje zwrot podatku naliczonego. Przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio do zarejestrowanych podatników dokonujących bezpośrednio nabycia towarów i usług lub importu towarów za środki finansowe, przekazane z rachunku bankowego, na którym są ulokowane środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej, przekazane przez podatnika, o którym mowa w ust. 1.

Przepisy ww. rozporządzenia przewidują możliwość zwrotu kwoty podatku naliczonego zarejestrowanym podatnikom, którzy dokonują nabycia towarów i usług (w całości lub w części) za środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o której mowa w § 8 ust. 3 i 4 ww. rozporządzenia, a w szczególności przedakcesyjnych środków Unii Europejskiej (PHARE). W przypadku finansowania programów, realizowanych w ramach Programów Ramowych Unii Europejskiej oraz innych programów wspólnotowych Unii Europejskiej, warunkiem uzyskania zwrotu jest zawarcie umowy na realizację projektu przed dniem 1 maja 2004 r.

Mając na uwadze powyższe, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Tut. organ zauważa, iż niniejsza interpretacja nie rozstrzyga w zakresie prawidłowości zwolnienia od podatku VAT świadczonych przez Wnioskodawcę usług. Wydając przedmiotową interpretację tut. organ oparł się na opisie przedstawionego zdarzenia przyszłego, w którym jednoznacznie wskazano, iż Wnioskodawca z tytułu prowadzonej działalności nie figuruje w rejestrze podatników VAT.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Opolu, ul. Kośnego 70, 45-372 Opole po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl