IBPP4/443-511/11/JP

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 16 czerwca 2011 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-511/11/JP

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 11 marca 2011 r. (data wpływu 18 marca 2011 r.), uzupełnionym pismem z dnia 3 czerwca 2011 r. (data wpływu 9 czerwca 2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do skorzystania z ulgi na zakup kas rejestrujących - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 marca 2011 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do skorzystania z ulgi na zakup kas rejestrujących. Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 3 czerwca 2011 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny (zdarzenie przyszłe):

Wnioskodawca jest placówką służby zdrowia której głównym celem statutowym jest świadczenie usług medycznych, zwolnionych z podatku od towarów i usług. Jednocześnie w strukturze organizacyjnej Szpitala funkcjonuje Zakład Przedmiotów Ortopedycznych i Środków Pomocniczych, którego działalność produkcyjna objęta jest stawką 8%. Ponadto Wnioskodawca dokonuje sprzedaży posiłków na rzecz osób fizycznych w płatnej stołówce. Obrót w wyżej wymienionych punktach działalności ewidencjonowany jest z zastosowaniem kas rejestrujących, zgodnie z wymogami przepisów podatkowych.

Nowe regulacje podatkowe z dniem 1 maja 2011 r. nakładają na Wnioskodawcę obowiązek ewidencji obrotu zwolnionego z opodatkowania podatkiem należnym z zastosowaniem kas rejestrujących. Z tego względu Wnioskodawca planuje zakup urządzeń fiskalnych do kilku punktów, w których prowadzona jest odpłatna działalność medyczna na rzecz osób fizycznych.

W piśmie z dnia 3 czerwca 2011 r. Wnioskodawca wskazał, że przed terminem rozpoczęcia ewidencji usług medycznych za pomocą kas rejestrujących złożył pisemne oświadczenie o liczbie kas miejscu ich użytkowania.

Ewidencjonowanie usług medycznych za pomocą wszystkich kas rejestrujących rozpoczęto w obowiązującym terminie.

Wnioskodawca posiada dowód zapłaty całej należności za kasy rejestrujące.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie (sformułowane ostatecznie w piśmie z dnia 3 czerwca 2011 r.):

Czy przysługuje prawo do skorzystania z ulgi na zakup kas rejestrujących do punktów, w których prowadzone jest odpłatne świadczenie usług medycznych na rzecz osób fizycznych.

Zdaniem Wnioskodawcy (stanowisko sformułowane ostatecznie w piśmie z dnia 3 czerwca 2011 r.), przysługuje prawo do skorzystania z ulgi na zakup kas rejestrujących do punktów, w których prowadzone jest odpłatne świadczenie usług medycznych na rzecz osób fizycznych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) uznaje się za nieprawidłowe.

Obowiązek w zakresie prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących wynika z art. 111 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawa o VAT.

W myśl przepisu art. 111 ust. 1 ustawy o VAT, podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Stosownie do zapisu art. 111 ust. 4 ustawy o VAT, podatnicy, którzy rozpoczną ewidencjonowanie obrotu i kwot podatku należnego w obowiązujących terminach, mogą odliczyć od tego podatku kwotę wydatkowaną na zakup każdej z kas rejestrujących zgłoszonych na dzień rozpoczęcia (powstania obowiązku) ewidencjonowania w wysokości 90% jej ceny zakupu (bez podatku), nie więcej jednak niż 700 zł.

Z powyższego przepisu jednoznacznie wynika, że odliczenie (ulga) przysługuje tylko przy zakupie kas w związku z wypełnieniem powstającego po raz pierwszy u danego podatnika obowiązku ewidencjonowania. Przepis ten stanowi bowiem o ulgach przysługujących przy zakupie kas rejestrujących zgłoszonych na dzień powstania obowiązku ewidencjonowania.

Zatem, ustawodawca utożsamia dzień rozpoczęcia ewidencjonowania z dniem powstania obowiązku ewidencjonowania. Art. 111 ust. 4 ustawy o VAT, stosuje tryb warunkowy i odnosi się do podatników, którzy wcześniej nie byli obowiązani do prowadzenia ewidencji obrotów i kwot podatku należnego za pomocą kas rejestrujących.

Jak wynika z art. 111 ust. 7 pkt 1 ustawy o VAT, minister właściwy do spraw finansów publicznych, w drodze rozporządzenia określi sposób, warunki i tryb odliczania od kwoty podatku należnego (zwrotu) kwoty, o której mowa w ust. 4 i 5, uwzględniając obowiązki podatników związane ze składaniem deklaracji podatkowej oraz przeciwdziałanie nadużyciom związanym z wypłatą (zwrotem) tych kwot.

Od 1 stycznia 2011 r. obowiązuje w tym zakresie rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 grudnia 2010 r. w sprawie odliczania i zwrotu kwot wydatkowanych na zakup kas rejestrujących (Dz. U. Nr 257, poz. 1733).

Z zapisu § 2 ust. 1 pkt 1 ww. rozporządzenia wynika, że odliczenia kwoty, o której mowa w art. 111 ust. 4 ustawy, lub jej zwrotu można dokonać pod warunkiem złożenia przez podatnika do właściwego naczelnika urzędu skarbowego, przed terminem rozpoczęcia ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego, pisemnego zgłoszenia o liczbie kas rejestrujących i miejscu (adresie) ich używania, które podatnik zamierza stosować do tego ewidencjonowania.

Cytowane wyżej przepisy wskazują, że ulga z tytułu zakupu kasy rejestrującej, przysługuje podatnikowi w sytuacji, gdy m.in. złoży on naczelnikowi właściwego urzędu skarbowego przed terminem rozpoczęcia ewidencjonowania, pisemne zgłoszenie o liczbie przewidywanych stanowisk kasowych wraz z podaniem miejsca instalacji kasy.

Z powyższego wynika, że przedmiotowa ulga przysługuje tylko przy zakupie kas w związku z realizacją powstającego po raz pierwszy u danego podatnika obowiązku ewidencjonowania.

Z przedstawionej treści wniosku wynika, że Wnioskodawca jest placówką służby zdrowia której głównym celem statutowym jest świadczenie usług medycznych, zwolnionych z podatku od towarów i usług.

W strukturze organizacyjnej Szpitala funkcjonuje Zakład Przedmiotów Ortopedycznych i Środków Pomocniczych, którego działalność produkcyjna objęta jest stawką 8%. Wnioskodawca dokonuje także sprzedaży posiłków na rzecz osób fizycznych w płatnej stołówce. Obrót w wyżej wymienionych punktach działalności ewidencjonowany jest z zastosowaniem kas rejestrujących, zgodnie z wymogami przepisów podatkowych.

Nowe regulacje podatkowe z dniem 1 maja 2011 r. nakładają na Wnioskodawcę obowiązek ewidencji obrotu zwolnionego z opodatkowania podatkiem należnym z zastosowaniem kas rejestrujących. Z tego względu Wnioskodawca planuje zakup urządzeń fiskalnych do kilku punktów, w których prowadzona jest odpłatna działalność medyczna na rzecz osób fizycznych.

W tak przedstawionym opisie stanu faktycznego wątpliwości Wnioskodawcy budzi czy może skorzystać z ulgi na zakup kas rejestrujących do punktów, w których prowadzone jest odpłatne świadczenie usług medycznych na rzecz osób fizycznych.

Mając na uwadze obowiązujące przepisy prawa podatkowego oraz przedstawiony opis stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) należy stwierdzić, iż nie ma podstaw prawnych dla skorzystania przez Wnioskodawcę z prawa do odliczenia ulgi z tytułu kwot wydatkowanych na zakup kas rejestrujących niezbędnych do ewidencjonowania świadczonych usług medycznych, ponieważ Wnioskodawca przed terminem do złożenia pisemnego oświadczenie o liczbie kas i miejscu ich użytkowania rozpoczął ewidencjonowanie obrotu za pomocą kas rejestrujących.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Końcowo tut. organ zauważa, że nie była przedmiotem wniosku kwestia obowiązku rozpoczęcia ewidencjonowania świadczonych usług za pomocą kasy rejestrującej, Wnioskodawca nie sformułował w tym zakresie pytania ani własnego stanowiska. Wydając interpretację indywidualną tut. organ oparł się na przedstawionym opisie stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) w którym jednoznacznie wskazano, że nowe regulacje podatkowe z dniem 1 maja 2011 r. nakładają na Wnioskodawcę obowiązek ewidencji obrotu zwolnionego z opodatkowania podatkiem należnym z zastosowaniem kas rejestrujących.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, a w przypadku interpretacji dotyczącej zdarzenia przyszłego - stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016), skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl