IBPP4/443-509/11/AZ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 28 kwietnia 2011 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-509/11/AZ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 18 marca 2011 r. (data złożenia 18 marca 2011 r.), uzupełnionym pismem z dnia 20 kwietnia 2011 r. (data wpływu 21 kwietnia 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacja projektu pod nazwą "XXX" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 marca 2011 r. złożono ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacja projektu pod nazwą "XXX". Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 20 kwietnia 2011 r. (data wpływu 21 kwietnia 2011 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu nr IBPP4/443-509/11/AZ z dnia 12 kwietnia 2011 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca jako osoba fizyczna nie prowadzi już działalności gospodarczej. Jako członek zarządu Gminnego Koła Pszczelarzy podpisał umowę z urzędem marszałkowskim na realizację projektu pod nazwą "XXX" współfinansowanego ze środków UE w ramach realizacji małych projektów.

Po zrealizowaniu projektu, podpisaniu umowy został złożony wniosek o płatność. W ramach organizacji "XXX" zakupiono towary i wykonano usługi, które nie są wykorzystywane (nie były) do wykonywania czynności opodatkowanych.

Zakupy dokonano zgodnie z budżetem:

* opracowanie i wydruk folderów okolicznościowych,

* opracowanie i wydruk plakatów,

* opracowanie i wydruk zaproszeń,

* wykład z elementami zajęć warsztatowych,

* noclegi i wyżywienie delegacji ze Słowacji,

* nagłośnienie - wynajęcie sprzętu i obsługi,

* poczęstunek dla uczestników wykładu i zaproszonych gości,

* naczynia jednorazowe.

W wyniku realizacji projektu Wnioskodawca nie osiągnął żadnych przychodów. Podatek VAT jest w programie kosztem kwalifikowanym. Środki pochodzące z Europejskiego Funduszu Rolnego na Rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich 2007-2013 nie są środkami bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

Wnioskodawca jako osoba fizyczna podpisał umowę o dofinansowanie i jest beneficjentem w projekcie "XXX". Projekt "XXX" został złożony do pierwszej oceny merytorycznej do biura Fundacji. w dniu 20 stycznia 2010 r. Uroczystości zaplanowane w projekcie odbyły się z 2 maja 2010 r. natomiast umowa o dofinansowanie podpisana została w dniu 30 listopada 2010 r. Wniosek o płatność został złożony do urzędu marszałkowskiego w dniu 10 lutego 2011 r. Zatem za datę rozpoczęcia realizacji projektu uznaje się 20 stycznia 2010 r., natomiast zakończenia 10 lutego 2011 r.

Wszystkie efekty projektu były udostępniane zarówno dla uczestników, jak gości nieodpłatnie. W okresie realizacji projektu Wnioskodawca nie był czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT składającym deklaracje VAT-7, ponieważ z dniem 31 grudnia 2004 r. został on wykreślony z ewidencji działalności gospodarczej.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie (ostatecznie doprecyzowane w piśmie z dnia 20 kwietnia 2011 r.):

Czy istnieje możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakupy towarów i usług dokonywanych w związku z realizacją przedmiotowego projektu.

Zdaniem Wnioskodawcy, nie istnieje możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakupy towarów i usług dokonywanych w związku z realizacją przedmiotowego projektu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ww. ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika.

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, m.in. tego że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 4 ww. ustawy o VAT, zgodnie z którym obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (wyłączenie w przypadku Wnioskodawcy nie ma zastosowania).

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca jako osoba fizyczna podpisał umowę o dofinansowanie i jest beneficjentem w projekcie "Święto miodu".

W ramach organizacji "XXX" zakupiono towary i wykonano usługi, które nie są wykorzystywane (nie były) do wykonywania czynności opodatkowanych. Dokonano następujących zakupów: opracowanie i wydruk folderów okolicznościowych, plakatów, zaproszeń, wykład z elementami zajęć warsztatowych, noclegi i wyżywienie delegacji ze Słowacji, nagłośnienie - wynajęcie sprzętu i obsługi, poczęstunek dla uczestników wykładu i zaproszonych gości, naczynia jednorazowe.

W wyniku realizacji projektu Wnioskodawca nie osiągnął żadnych przychodów. Za datę rozpoczęcia realizacji projektu uznaje się 20 stycznia 2010 r., natomiast zakończenia 10 lutego 2011 r. Wszystkie efekty projektu były udostępniane zarówno dla uczestników, jak gości nieodpłatnie. W okresie realizacji projektu Wnioskodawca nie był czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT składającym deklaracje VAT-7, ponieważ z dniem 31 grudnia 2004 r. został on wykreślony z ewidencji działalności gospodarczej.

Jak wskazano na wstępie, warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Zrealizowanie tego prawa możliwe jest wyłącznie przez podatników zarejestrowanych jako "podatnicy VAT czynni", poprzez złożenie deklaracji VAT-7.

Mając zatem na uwadze wskazany wyżej przepis art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług stwierdzić należy, że w przedmiotowej sprawie nie zostaną spełnione podstawowe warunki uprawniające do odliczenia podatku od towarów i usług zawartego w fakturach dokumentujących nabywane towary i usługi. Wnioskodawca w czasie realizacji projektu nie był zarejestrowany jako podatnik VAT czynny, a zatem dokonane zakupy nie były wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności generujących podatek należny.

W konsekwencji, Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pod nazwą "XXX".

W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Ponadto tut. organ zauważa, że nie dokonuje analizy załączonych do wniosku dokumentów, a interpretację wydaje w oparciu o przedstawiony stan faktyczny (zdarzenie przyszłe) Wnioskodawcy, co wynika wprost z przepisu art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl