IBPP4/443-509/09/AZ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 17 czerwca 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-509/09/AZ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 12 maja 2009 r. (data wpływu 15 maja 2009 r.), uzupełnionym pismem z dnia 4 czerwca 2009 r. (data wpływu 8 czerwca 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od zakupów dokonywanych w związku z realizacją projektu pod nazwą "Sukces regionu w jakości kształcenia - Remont i wyposażenie pracowni obrabiarek w Powiatowym Centrum Kształcenia Praktycznego" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 15 maja 2009 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od zakupów dokonywanych w związku z realizacją projektu pod nazwą "Sukces regionu w jakości kształcenia - Remont i wyposażenie pracowni obrabiarek w Powiatowym Centrum Kształcenia Praktycznego". Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 4 czerwca 2009 r. (data wpływu 8 czerwca 2009 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu nr IBPP4/443-509/09/AZ z dnia 2 czerwca 2009 r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca jest jednostką organizacyjną nieposiadającą osobowości prawnej - jest publiczną jednostka oświatową, której głównym zadaniem statutowym jest kształcenie zawodowe młodzieży w formie zajęć praktycznych oraz doskonalenia zawodowe osób dorosłych w formie kursów. Wnioskodawca jest podatnikiem VAT.

W przypadku zakupów służących prowadzeniu zajęć edukacyjnych w pracowniach Wnioskodawcy - zakupione urządzenia dydaktyczne przyjmowane są w cenie brutto i nie podlegają rozliczeniu VAT.

Wnioskodawca będzie realizował projekt pod nazwą "Sukces regionu w jakości kształcenia - Remont i wyposażenie pracowni obrabiarek w Powiatowym Centrum Kształcenia Praktycznego" finansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego.

Realizacja projektu będzie polegać na remoncie pomieszczenia pracowni (tj. zamontowaniu drzwi transportowych, wykonanie posadzki, wykonanie instalacji elektrycznej, wymiana poszycia na części dachu, malowanie wewnętrzne) oraz na zakupie i zainstalowaniu wyposażenia (tj. sześciu komputerów, sześciu oprogramowań edukacyjnych, sześciu paneli symulacyjnych i dwóch obrabiarek).

Planowane wydatki obejmują zakupy usług - opracowanie projektowe i studium wykonalności, zakupy tablicy informacyjnej i innych środków promocji projektu, usług remontowych, komputerów do stanowisk symulacyjnych, oprogramowania i paneli operatorskich, narzędzi do obrabiarek, obrabiarek oraz usług transportowych, instalacji i uruchomienia obrabiarek.

Celem projektu jest utworzenie pracowni dydaktycznej oraz kształcenie w niej umiejętności zawodowych (operatorskich i programistycznych) w formie zajęć praktycznych dla młodzieży i w formie kursów dla osób dorosłych.

Wyremontowane w ramach projektu pomieszczenie pracowni oraz zakupione wyposażenie nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT, a jedynie do wykonywania usług w zakresie edukacji zwolnionych od podatku VAT. Usługi edukacyjne świadczone w pracowni utworzonej w wyniku realizacji projektu sklasyfikowane są pod symbolem PKWiU 80 "Usługi w zakresie edukacji".

W związku z powyższym zadano następujące pytanie (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu z dnia 4 czerwca 2009 r.):

Czy Wnioskodawca realizując projekt pod nazwą "Sukces regionu w jakości kształcenia - Remont i wyposażenie pracowni obrabiarek w Powiatowym Centrum Kształcenia Praktycznego." ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, czy też w trakcie realizacji projektu jak i po jego zakończeniu nie ma prawa obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Zdaniem Wnioskodawcy (sformułowanym ostatecznie w uzupełnieniu z dnia 4 czerwca 2009 r.), z uwagi na to, że celem projektu pod nazwą "Sukces regionu w jakości kształcenia - Remont i wyposażenie pracowni obrabiarek w Powiatowym Centrum Kształcenia Praktycznego." jest działalność edukacyjna i wszystkie wydatki związane z realizacja projektu służyć będą temu celowi - to zarówno w trakcie realizacji projektu jak i po jego zakończeniu, Wnioskodawca nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z tym, że jego zadaniem statutowym jest działalność określona w PKWiU 80 - usługi w zakresie edukacji. Jest to działalność zwolniona. W art. 86 ust. 1 ustawy o VAT postanowiono, że w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1lit a ww. ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Jak wynika z powyższego, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi.

Z przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca jest publiczną jednostka oświatową, której głównym zadaniem statutowym jest kształcenie zawodowe młodzieży w formie zajęć praktycznych oraz doskonalenia zawodowe osób dorosłych w formie kursów. Wnioskodawca jest podatnikiem VAT.

Wnioskodawca będzie realizował projekt pod nazwą "Sukces regionu w jakości kształcenia - Remont i wyposażenie pracowni obrabiarek w Powiatowym Centrum Kształcenia Praktycznego." finansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego.

Realizacja projektu będzie polegać na remoncie pomieszczenia pracowni (tj. zamontowaniu drzwi transportowych, wykonanie posadzki, wykonanie instalacji elektrycznej, wymiana poszycia na części dachu, malowanie wewnętrzne) oraz na zakupie i zainstalowaniu wyposażenia (tj. sześciu komputerów, sześciu oprogramowań edukacyjnych, sześciu paneli symulacyjnych i dwóch obrabiarek). Planowane wydatki obejmują zakupy usług - opracowanie projektowe i studium wykonalności, zakupy tablicy informacyjnej i innych środków promocji projektu, usług remontowych, komputerów do stanowisk symulacyjnych, oprogramowania i paneli operatorskich, narzędzi do obrabiarek, obrabiarek oraz usług transportowych, instalacji i uruchomienia obrabiarek.

Celem projektu jest utworzenie pracowni dydaktycznej oraz kształcenie w niej umiejętności zawodowych (operatorskich i programistycznych) w formie zajęć praktycznych dla młodzieży i w formie kursów dla osób dorosłych.

Wyremontowane w ramach projektu pomieszczenie pracowni oraz zakupione wyposażenie nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT, a jedynie do wykonywania usług w zakresie edukacji zwolnionych od podatku VAT.

Wnioskodawca wskazał dla usług edukacyjnych świadczonych w pracowni utworzonej w wyniku realizacji projektu symbol PKWiU 80 "Usługi w zakresie edukacji".

W myśl art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT zwalnia się z podatku usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy. W poz. 7 załącznika wymienione zostały usługi w zakresie edukacji sklasyfikowane w grupowaniu PKWiU ex 80.

Mając więc na uwadze wskazany wyżej przepis art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, stwierdzić należy iż w przedmiotowej sprawie nie zostanie spełniony podstawowy warunek uprawniający do odliczenia podatku od towarów i usług, bowiem jak już wskazano wyżej obniżenie podatku należnego o podatek naliczony może nastąpić jedynie na ściśle określonych przez ustawodawcę zasadach.

W konsekwencji z uwagi na niespełnienie podstawowej pozytywnej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją projektu pod nazwą "Sukces regionu w jakości kształcenia - Remont i wyposażenie pracowni obrabiarek w Powiatowym Centrum Kształcenia Praktycznego".

W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl