IBPP4/443-508/10/JP

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 25 maja 2010 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-508/10/JP

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 25 marca 2010 r. (data wpływu 2 kwietnia 2010 r.), uzupełnionym pismem z dnia 10 maja 2010 r. (data wpływu 14 maja 2010 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia naliczonego podatek VAT od zakupionych towarów i usług dokonywanych w związku z realizacją Działania 413 Wdrażanie Lokalnej Strategii Rozwoju - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 2 kwietnia 2010 r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia naliczonego podatek VAT od zakupionych towarów i usług dokonywanych w związku z realizacją Działania 413 Wdrażanie Lokalnej Strategii Rozwoju. Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 10 maja 2010 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca (Stowarzyszenie Lokalna Grupa Działania) działa na rzecz rozwoju obszarów wiejskich na podstawie przepisów:

* ustawa z dnia 7 marca 2007 r. o wspieraniu obszarów wiejskich z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (Dz. U. Nr 64, poz. 427 z 2007 r.)

* rozporządzenie Rady (WE) nr 1698/2005 z dnia 20 września 2005 r. w sprawie wspierania Rozwoju obszarów wiejskich przez Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (Dz. Urz. UE L 277 z 21 października 2005 r. str. 1)

* ustawa z dnia 7 kwietnia 1989 r. - Prawo o Stowarzyszeniach (Dz. U. z 2001 r. Nr 79, poz. 855 z późn. zm.)

* statut Stowarzyszenia Lokalna Grupa Działania.

Obecnie Stowarzyszenie realizuje program Leader w ramach PROW 2007-2013.

Zadaniem Stowarzyszenia jest realizacja Lokalnej Strategii Rozwoju i m.in. świadczenie nieodpłatnie usług w zakresie doradztwa, udzielania informacji i obsługi potencjalnych beneficjentów, którzy za pośrednictwem Wnioskodawcy składają wnioski o przyznanie pomocy finansowej na Działanie 413 Wdrażanie Lokalnej Strategii Rozwoju.

Realizując program Stowarzyszenie nie podejmuje czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Stowarzyszenie dokonuje zakupu towarów i usług, które są niezbędne przy realizacji programu i są to: materiały biurowe, środki czystości, wyposażenie biura, usługi telekomunikacyjne, opłaty za energię elektryczną, gaz, dostęp do internetu, najem lokalu, wywóz śmieci, monitoring biura, ogłoszenie reklam, organizacja szkoleń itp.

Stowarzyszenie nie jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, nie widnieje w rejestrze płatników podatku od towarów i usług i nie składa deklaracji VAT-7.

Nie prowadzi również działalności zarobkowej - świadczone usługi są nieodpłatne.Działanie Stowarzyszenia służy lokalnej społeczności.

Realizując program Stowarzyszenie otrzymuje refundację poniesionych kosztów z EFRPOW na podstawie zawartej umowy z Urzędem Województwa. Otrzymane środki Finansowe są zwolnione z podatku dochodowego od osób prawnych oraz z podatku od towarów i usług.

Ponadto w piśmie z dnia 10 maja 2010 r. Wnioskodawca wskazał, że kwestie podatku dochodowego podano jedynie informacyjnie, a interpretacja dotyczy wyłącznie podatku od towarów i usług.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Stowarzyszenie może odliczyć naliczony podatek VAT od zakupionych towarów i usług.

Zdaniem Wnioskodawcy (stanowisko ostatecznie sformułowane w piśmie z dnia 10 maja 2010 r.), nie ma możliwości odliczenia podatku VAT naliczonego w związku z realizacją działań programu Leader oś 4 w ramach PROW 2007-2013.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 i 2 pkt 1 lit. a) ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Ustawodawca stworzył podatnikom prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez nich zarówno przesłanek pozytywnych, m.in. tego, że zakupy towarów i usług będą wykorzystywane do wykonania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 4 ww. ustawy o VAT, zgodnie z którym obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, który nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20. Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku VAT skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Z treści wniosku wynika, iż Wnioskodawca (Stowarzyszenie Lokalna Grupa Działania) działa na rzecz rozwoju obszarów wiejskich.

Obecnie Stowarzyszenie realizuje program Leader w ramach PROW 2007-2013.

Działanie Stowarzyszenia służy lokalnej społeczności.

Zadaniem Stowarzyszenia jest realizacja Lokalnej Strategii Rozwoju i m.in. świadczenie nieodpłatnie usług w zakresie doradztwa, udzielania informacji i obsługi potencjalnych beneficjentów, którzy za pośrednictwem Wnioskodawcy składają wnioski o przyznanie pomocy finansowej na Działanie 413 Wdrażanie Lokalnej Strategii Rozwoju.

Realizując program Stowarzyszenie nie podejmuje czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Stowarzyszenie dokonuje zakupu towarów i usług, które są niezbędne przy realizacji programu i są to: materiały biurowe, środki czystości, wyposażenie biura, usługi telekomunikacyjne, opłaty za energię elektryczną, gaz, dostęp do internetu, najem lokalu, wywóz śmieci, monitoring biura, ogłoszenie reklam, organizacja szkoleń itp.

Stowarzyszenie nie jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, nie widnieje w rejestrze płatników podatku od towarów i usług i nie składa deklaracji VAT-7.

Nie prowadzi również działalności zarobkowej - świadczone usługi są nieodpłatne.

Mając zatem na uwadze wskazany wyżej przepis art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług stwierdzić należy, że w przedmiotowej sprawie nie zostały spełnione podstawowe warunki uprawniające do odliczenia podatku od towarów i usług zawartego w fakturach dokumentujących nabywane towary i usługi. Wnioskodawca nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT, a towary i usługi nabywane w związku z realizacją przedmiotowego projektu nie są związane z czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Wnioskodawcy nie przysługuje zatem prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT dokumentujących nabycie towarów i usług dokonane w ramach realizowania przedmiotowego projektu.

W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym nie ma możliwości odliczenia podatku VAT naliczonego w związku z realizacją działań programu Leader oś 4 w ramach PROW 2007-2013, należało uznać za prawidłowe.

Zgodnie z art. 14b § 3 cyt. w sentencji ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Należy zatem zaznaczyć, że wydając przedmiotową interpretację tut. organ oparł się na wynikającym z treści wniosku opisie zaistniałego stanu faktycznego, z którego wynika, iż Wnioskodawca nie jest zarejestrowany jako podatnik podatku VAT. Niniejsza interpretacja indywidualna nie rozstrzyga czy Wnioskodawca faktycznie nie prowadzi działalność gospodarczej. Powyższe stwierdzenie przyjęto jako element zaistniałego stanu faktycznego i nie było ono przedmiotem oceny. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego stanu faktycznego, a w szczególności prowadzenia przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej generującej podatek należny oraz zarejestrowania się Wnioskodawcy jako podatnika VAT czynnego, udzielona interpretacja traci swą aktualność.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl