IBPP4/443-501/09/AZ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 29 maja 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-501/09/AZ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 29 kwietnia 2009 r. (data wpływu 13 maja 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pod nazwą "Poprawa dostępu do J. - przebudowa układu drogowego otoczenia J. w C. - ul. K"- jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 13 maja 2009 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w związku z realizacją projektu pod nazwą "Poprawa dostępu do J. - przebudowa układu drogowego otoczenia J. w C. - ul. K".

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Gmina jako podatnik podatku od towarów i usług będzie stroną umowy o dofinansowanie do projektu realizowanego przez Miejski Zarząd Dróg pod nazwą "Poprawa dostępu do J. - przebudowa układu drogowego otoczenia J. w C. - ul. K".

Przedmiotem projektu jest przebudowa istotnego elementu układu komunikacyjnego miasta stanowiącego infrastrukturę uzupełniającą kluczową sieć drogową województwa.

Przebudowa ulicy K będzie obejmowała: przebudowę dróg powiatowych na odcinku o długości 1,07 km, wybudowanie jednego skrzyżowania, wybudowanie 47 punktów oświetleniowych i 0,25 km chodników oraz przebudowanie 1,5 km chodników.

Wydatki dotyczące powyższego projektu ponoszone są od czerwca 2007 r. i będą ponoszone do grudnia 2009 r. Zadanie inwestycyjne realizowane jest przez Miejski Zarząd Dróg w C. posiadający status jednostki budżetowej Gminy. W związku z realizacją projektu Miejski Zarząd Dróg nabywa i będzie nabywać towary i usługi, które nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Gmina przekazuje środki finansowe do Miejskiego Zarządu Dróg na pokrycie kosztów związanych z realizacją projektu. Środki trwałe wytworzone w wyniku inwestycji tj. drogi powiatowe, chodniki i punkty oświetleniowe znajdować się będą w ewidencji księgowej Miejskiego Zarządu Dróg. Przedmiotowa inwestycja mieści się w ramach zadań własnych gminy wymienionych w art. 7 ust. 1 pkt 2 ustawy o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Gminie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur związanych z realizacją projektu pod nazwą "Poprawa dostępu do J. - przebudowa układu drogowego otoczenia J. w C. - ul. K.

Zdaniem Wnioskodawcy, generalna zasada dotycząca prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wyrażona została w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT. Zgodnie z tym przepisem w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ww. ustawy przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Najistotniejszym warunkiem umożliwiającym podatnikowi VAT skorzystanie z tego prawa jest związek zakupów z wykonywaniem czynności opodatkowanych. Publiczna droga gminna zostanie oddana w nieodpłatne użytkowanie, co wyklucza możliwość odliczenia od należnego podatku VAT, podatku naliczonego z tytułu realizacji projektu pod nazwą "Poprawa dostępu do J. - przebudowa układu drogowego otoczenia J. w C. - ul. K".

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) gmina wykonuje zadania własne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty w myśl art. 7 ust. 1 pkt 2 ustawy o samorządzie gminnym należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne gminy obejmują sprawy gminnych dróg, ulic, mostów oraz organizacji ruchu drogowego.

Gmina za pośrednictwem jednostki budżetowej - Miejski Zarząd Dróg zrealizuje projekt współfinansowany ze środków pochodzących z funduszy strukturalnych Unii Europejskiej pod nazwą "Poprawa dostępu do J. - przebudowa układu drogowego otoczenia J. w C. - ul. K". Nabywcą towarów i usług związanych z realizacją zadania jest Miejski Zarząd Dróg.

Inwestycja ta nie będzie wykorzystywana przez Gminę na cele działalności opodatkowanej podatkiem VAT. Przedmiotowa inwestycja mieści się w ramach zadań własnych gminy. Zatem zgodnie z powołanymi wyżej przepisami nabywane towary i usługi, związane z realizacją tejże inwestycji nie będą służyły czynnościom opodatkowanym, gdyż w wyniku zrealizowanej inwestycji drogowej nie wystąpi sprzedaż towarów i usług, podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT. Tym samym nie będzie jej przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od towarów i usług nabywanych w ramach przedmiotowej inwestycji. Reasumując przedstawione zdarzenie przyszłe i biorąc pod uwagę powołane przepisy Gmina nie będzie miała prawa do odliczenia podatku naliczonego od towarów i usług nabywanych ramach w realizowanego projektu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytuł nabycia towarów i usług.

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Dokumentem uprawniającym do odliczenia jest faktura VAT, otrzymana przez podatnika z tytułu nabycia przez niego towarów i usług.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego (art. 7 ust. 1 pkt 2 cyt. ustawy o samorządzie gminnym).

W celu wykonywania zadań gmina może tworzyć jednostki organizacyjne, a także zawierać umowy z innymi podmiotami, w tym z organizacjami pozarządowymi (art. 9 ust. 1 cyt. ustawy).

Z treści wniosku wynika, iż Gmina za pośrednictwem jednostki budżetowej - Miejskiego Zarządu Dróg realizuje projekt współfinansowany ze środków pochodzących z funduszy strukturalnych Unii Europejskiej pod nazwą "Poprawa dostępu do J. - przebudowa układu drogowego otoczenia J. w C. - ul. K". Przedmiotem projektu jest przebudowa istotnego elementu układu komunikacyjnego miasta stanowiącego infrastrukturę uzupełniającą kluczową sieć drogową województwa.

Wydatki dotyczące powyższego projektu ponoszone są od czerwca 2007 r. i będą ponoszone do grudnia 2009 r. Nabywcą towarów i usług związanych z realizacją zadania jest Miejski Zarząd Dróg. Inwestycja ta nie będzie wykorzystywana przez Gminę, ani przez Miejski Zarząd Dróg na cele działalności opodatkowanej podatkiem VAT. Gmina przekazuje środki finansowe do Miejskiego Zarządu Dróg na pokrycie kosztów związanych z realizacją projektu. Środki trwałe wytworzone w wyniku inwestycji tj. drogi powiatowe, chodniki i punkty oświetleniowe znajdować się będą w ewidencji księgowej Miejskiego Zarządu Dróg.

Z powyższego wynika, iż realizatorem zadania oraz nabywcą towarów i usług dotyczących przedmiotowej inwestycji jest Miejski Zarząd Dróg - jednostka budżetowa Gminy. Natomiast Gmina przekazuje środki finansowe do Miejskiego Zarządu Dróg na pokrycie kosztów realizacji projektu.

Jak wskazano powyżej prawo do odliczenia uzależnione jest od otrzymania przez podatnika faktury VAT. Co do zasady zatem faktury, aby skutkowały powstaniem prawa do odliczenia, muszą być wystawione zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa krajowego w tym względzie. Przede wszystkim zaś zgodnie z przepisami rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1337) faktura dokumentująca sprzedaż powinna zawierać między innymi dane nabywcy i sprzedawcy (nazwy, numery identyfikacji podatkowej) - § 5 ust. 1 pkt 1 i 2.

W przedmiotowej sprawie rzeczywistym nabywcą towarów i usług zakupionych w ramach realizacji projektu jest Miejski Zarząd Dróg, będący w świetle przepisów ustawy o VAT odrębnym od Gminy podatnikiem VAT.

Skoro ustawodawca stworzył podatnikowi prawo odliczenia podatku naliczonego od nabytych (zakupionych) towarów i usług, to podatnik nie może odliczać podatku naliczonego innych nabywców, nawet jednostek budżetowych powołanych do wykonywania zadań własnych Gminy, których działalność jest finansowana z budżetu Gminy. Dla prawa do odliczenia nie ma znaczenia źródło finansowania wydatków na nabycie towarów i usług w tym podatku naliczonego. Także pokrycie tych wydatków (podatku naliczonego) nie z własnych środków podatnika nie pozbawia go prawa do odliczenia podatku.

W sytuacji zatem, gdy Wnioskodawca nie dokonał nabycia towarów i usług udokumentowanych fakturami VAT, nie może być mowy o możliwości obniżenia podatku należnego o podatek naliczony.

Gminie nie przysługuje zatem prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT dokumentujących nabycie towarów i usług w ramach realizowania projektu pod nazwą "Poprawa dostępu do J. - przebudowa układu drogowego otoczenia J. w C. - ul. K.

W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl