IBPP4/443-493/11/EJ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 17 czerwca 2011 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-493/11/EJ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 7 marca 2011 r. (data wpływu 15 marca 2011 r.) uzupełnionym pismem z dnia 6 czerwca 2011 r. (data wpływu 9 czerwca 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w ramach realizowanego projektu pn. "..." - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 15 marca 2011 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w ramach realizowanego projektu pn. "...". Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 6 czerwca 2011 r. (data wpływu 9 czerwca 2011 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 27 maja 2011 r. znak: IBPP4/443-493/11/EJ.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca aplikuje do uzyskania dotacji na realizację projektu w ramach Programu Operacyjnego Pomoc Techniczna. Jak wynika ze szczegółowego opisu zadania "...", Wnioskodawca świadczył będzie usługi informacyjne dotyczące pozyskiwania dofinansowania z Funduszy Europejskich oraz zasad rozliczania realizowanych projektów w woj. X obejmujące m.in. diagnozowanie potrzeb odbiorcy usługi oraz udzielanie profesjonalnej i rzetelnej informacji dotyczącej możliwości, zakresu i zasad dofinansowania z Funduszy Europejskich w latach 2007-2013, organizowanie spotkań informacyjnych na temat możliwości uzyskania dofinansowania z różnych programów, kierowanie odbiorców usługi (beneficjentów i potencjalnych beneficjentów) do instytucji udzielających specjalistycznej informacji o dostępnych projektach realizowanych na terenie województwa oraz udzielanie informacji i wstępnej pomocy przy rozliczaniu projektów finansowanych z Funduszy Europejskich. Do zadań Wnioskodawcy należało również będzie organizowanie spotkań informacyjnych z zakresu rozliczania projektów i przygotowywania wniosków o płatność, prowadzenie serwisu informacyjnego o Funduszach Europejskich, bieżąca dystrybucja materiałów informacyjno-promocyjnych, ich składowanie i przechowywanie, współpraca z Regionalnym Punktem Informacyjnym o Funduszach Europejskich, współpraca z innymi tego rodzaju sieciami informacyjnymi, itp. Usługi realizowane będą bezpłatnie. Odbiorcami będą przede wszystkim mieszkańcy województwa - potencjalni i faktyczni beneficjenci pomocy ze środków Funduszy Europejskich oraz osoby spoza województwa, którzy chcą realizować lub realizują swoje działania w tym regionie. W ramach realizacji projektu Wnioskodawca prowadził również będzie Mobilny Punkt Informacyjny Funduszy Europejskich we współpracy z samorządami gmin lub powiatów. Wykonawca (Wnioskodawca) promował będzie Fundusze Europejskie także poprzez umieszczanie na zewnątrz punktu tablicy informacyjnej zawierającej zestawienie znaków graficznych, zgodnie z przyjętymi zasadami. W związku z realizacją zadań sfinansowanych dotacją, Wnioskodawca ponosił będzie szereg wydatków udokumentowanych fakturami zawierającymi podatek od towarów i usług.

Celami statutowymi Wnioskodawcy od 1997 r. działającego głównie w środowiskach studenckich jest wspieranie edukacji, rozwoju kultury studenckiej, rozwoju sportu i turystyki środowiska akademickiego oraz podejmowanie działań związanych z Unią Europejską. Fundacja prowadzi również działalność gospodarczą i jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Prowadzi działalność opodatkowaną, a od 2009 r. w niewielkim zakresie, również działalność zwolnioną z opodatkowania (szkolenia). Działalność gospodarcza polega na prowadzeniu Klubu Muzycznego i organizowaniu corocznych Ogólnopolskich Targów Edukacyjnych, na których swoją ofertę edukacyjną prezentują uczelnie wyższe z całej Polski. W najbliższym czasie Wnioskodawca podpisywał będzie umowę na udział w Programie Operacyjnym Kapitał Ludzki, w związku z czym zobowiązany jest do złożenia oświadczenia w sprawie kwalifikowalności podatku od towarów i usług. Minister Rozwoju Regionalnego w dniu 19 września 2008 r. (MRR/KL/1/09/08) zatwierdził wytyczne w zakresie kwalifikowania wydatków w ramach POKL (druga wersja). Wytyczne te zostały opracowane w oparciu o art. 26 ust. 1 pkt 6 oraz art. 35 ust. 3 pkt 11 ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (Dz. U. Nr 227, poz. 1658 oraz z 2007 r. Nr 140, poz. 984) oraz pkt 2.3 Krajowych wytycznych dotyczących kwalifikowania wydatków w ramach Funduszy Strukturalnych i Funduszu Spójności w okresie programowania 2007-2013. Zgodnie z art. 11 pkt 2a Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady nr 1081/2006 - podatek od towarów i usług może być uznany za wydatek kwalifikowany jedynie wówczas, gdy został rzeczywiście i ostatecznie poniesiony przez beneficjenta, a beneficjent nie ma prawnej możliwości jego odzyskania. Takie same zasady przyjął Minister Rozwoju Regionalnego w swoich Wytycznych. Prawną możliwość odzyskania podatku od towarów i usług należy rozpatrywać w oparciu o polskie prawo podatkowe, czyli przepisy ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług. Art. 29 ust. 1 ustawy stanowi, że obrotem są otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku. Stwierdzić więc można, że tylko dotacje stanowiące dopłatę do ceny towaru lub usługi podlegać będą opodatkowaniu. W sytuacji, gdy taki związek nie występuje, dofinansowanie na pokrycie niezidentyfikowanych wprost kosztów działalności nie podlega opodatkowaniu, ponieważ obrotu w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług nie stanowi dotacja mająca na celu dofinansowanie działalności nieuzależniona od ilości i wartości świadczonych usług. Dotacja taka wspiera ogólne działania firmy i nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. W konkretnym przypadku będącym przedmiotem wniosku w ramach Programu Operacyjnego Pomoc Techniczna dotacja nie stanowi obrotu i nie podlega opodatkowaniu, zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy. W polskich przepisach podatkowych nie występuje pojęcie "odzyskania podatku od towarów i usług", lecz używa się sformułowania "prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego (art. 86 ust. 1 i art. 87 ust. 1 ustawy o VAT). Oznacza to, że ilekroć w dokumentach dotyczących programów operacyjnych mowa jest o możliwości odzyskania (bądź zwrotu) podatku VAT, to chodzi o możliwość odliczania go jako podatku naliczonego od podatku należnego lub zwrotu nadwyżki podatku naliczonego nad należnym zgodnie z polskimi przepisami ustawy. Jeżeli więc podatnik nie zrealizował swojego prawa do odzyskania podatku od towarów i usług, a zgodnie z ustawą istniała taka możliwość, koszt podatku pozostanie kosztem niekwalifikowanym, który nie podlega sfinansowaniu dotacja unijną. Jedna z fundamentalnych zasad systemu podatku VAT jest zasada neutralności, zgodnie z którą podatek ten nie powinien obciążać podatników uczestniczących w obrocie towarami i usługami, którzy nie są ich ostatecznymi odbiorcami, gdyż ciężarem tego podatku powinien być obciążony wyłącznie konsument (podatek konsumpcyjny). Instrumentem służącym realizacji tej zasady jest prawo do obniżenia swojego podatku należnego o podatek naliczony, zapłacony w cenie nabytych towarów i usług na potrzeby jego opodatkowanej działalności. Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Odliczenie podatku naliczonego przysługuje, co do zasady, podmiotom spełniającym dwa warunki: podmiot jest zarejestrowanym podatnikiem VAT czynnym (art. 88 ust. 4 ustawy o VAT), podmiot dokonuje zakupów w celu wykonywania czynności opodatkowanych. Podstawową przesłanką możliwości odliczenia kwoty podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług jest wykorzystywanie tych towarów dla celów prowadzenia opodatkowanej działalności gospodarczej. Jeżeli istnieje więc związek pomiędzy zakupionym towarem lub usługą, a opodatkowaną działalnością gospodarczą podatnika, to ma on prawo do odliczenia podatku naliczonego (chyba, że ustawa narzuca ograniczenia, np. usługi noclegowe, gastronomiczne, czy VAT naliczony od paliw do samochodów osobowych). W przypadku gdy podatnik dokonuje wyłącznie sprzedaży opodatkowanej, ma on prawo do odliczenia całego podatku naliczonego zawartego w zakupach towarów i usług sfinansowanych środkami z dotacji. Sytuację, w której wykonuje czynności opodatkowane i zwolnione, reguluje art. 90 ustawy o VAT, zgodnie z którym, w przypadku gdy wydatek związany jest z czynnościami zwolnionymi z VAT - prawo do odliczenia nie przysługuje, a jeżeli wydatek związany jest zarówno z czynnościami opodatkowanymi jak i zwolnionymi z VAT, odliczenia dokonuje się na podstawie wskaźnika proporcji. Zagadnieniem związanym z możliwością odliczenia całego podatku naliczonego w przypadku, gdy podatnik zajmuje się wykonywaniem wyłącznie czynności opodatkowanych i niepodlegających regulacjom ustawy o podatku od towarów i usług (dotacja niestanowiąca dopłaty do ceny towaru bądź usługi) zajął się NSA (wyrok z dnia 8 stycznia 2010 r. I FSK 1605/08). W uzasadnieniu do wyroku Sąd stwierdził, że sformułowanie "czynności, w związku z którymi nie przysługuje prawo do odliczenia" należy rozumieć jako odnoszące się do czynności zwolnionych. Wynika stąd wniosek, że w przypadku podatku związanego z czynnościami opodatkowanymi oraz z czynnościami niepodlegającymi podatkowi, podatnik nie stosuje odliczenia częściowego wedle proporcji, lecz odliczenie pełne". "Wartość czynności niepodlegających w ogóle opodatkowaniu nie wchodzi bowiem do sumy wartości obrotów ustalanych dla potrzeb liczenia proporcji sprzedaży. W przypadku, gdy podatnik wykonuje wyłącznie czynności opodatkowane oraz czynności niepodlegające podatkowi, nie ma obowiązku stosowania odliczenia częściowego (gdyby ewentualnie chciał ustalać proporcję sprzedaży dla celów odliczenia, to wyniesie ona 100%". ETS ukształtował utrwaloną linię interpretacyjną art. 19 VI Dyrektywy (obecnie art. 174 Dyrektywy 206/112/WE) w kwestii zaliczania czynności nieobjętych VAT do proporcjonalnego rozliczenia podatku naliczonego. Zgodnie z tym orzecznictwem, czynności pozostające poza zakresem VAT nie podlegają uwzględnieniu w mianowniku współczynnika proporcjonalnego rozliczenia podatku naliczonego, o którym mowa w tym przepisie dyrektywy. Czynności, których dyrektywa w ogóle nie reguluje, nie mogą bowiem wpływać na rozstrzyganie co do prawa odliczenia podatku. Wniosek taki wynika również z nadrzędnej zasady neutralności VAT". Tak więc w przypadku podatnika wykonującego wyłącznie czynności opodatkowane oraz niepodlegające podatkowi przysługuje 100%

W piśmie z dnia 6 czerwca 2011 r. Wnioskodawca wskazał dodatkowo, że wykaz towarów i usług, które zostaną zakupione w ramach projektu wynika z budżetu szczegółowego kosztów związanych z uruchomieniem i prowadzeniem GPI w województwie. W ramach projektu finansowanego dotacją nie zostaną zakupione środki trwałe, które po zakończeniu projektu służyć będą prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej. Natomiast towary i usługi winny zostać zużyte na potrzeby projektu. Działalność gospodarcza, którą prowadzi Wnioskodawca jest nierozłącznie związana z jego działalnością statutową polegającą na wspieraniu edukacji, rozwoju samorządności wśród młodzieży, rozwoju kultury studenckiej, sportu i turystyki środowiska akademickiego oraz podejmowaniu działań związanych z Unią Europejską. Działalność gospodarcza obejmująca prowadzenie klubu studenckiego oraz organizację dorocznych krajowych targów edukacyjnych służy działalności statutowej Wnioskodawcy i jest ściśle z nią związana. Mając na uwadze wyżej wymieniony zakres działalności realizowany projekt będzie miał związek z zakresem prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej. Efektem realizowanego projektu będzie szerzenie wiedzy o możliwościach wykorzystania funduszy europejskich. Natomiast realizacja projektu nie będzie generowała obrotu w rozumieniu art. 29 ustawy o VAT. Towary i usługi nabyte w związku z realizacją projektu będą w znikomej części wykorzystane do prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności statutowej i przeznaczone na bieżącą opodatkowaną działalność gospodarczą, dotyczy to szczególnie części opłat za media oraz części opłat za wynajem lokalu. Można więc stwierdzić, że pośrednio będą służyć działalności gospodarczej i związane będą z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług jednak w bardzo niewielkim zakresie.

Działalność Mobilnego Punktu Informacyjnego polegać będzie na upowszechnianiu informacji o Funduszach Europejskich poza siedzibą biura PIFE. Mobilny Punkt Informacyjny będzie prowadzony minimum 6 razy w miesiącu na terenie województwa zgodnie ze zidentyfikowanym zapotrzebowaniem na informację w zakresie Funduszy Europejskich oraz stwierdzonymi lukami informacyjnymi. Mobilny Punkt Informacyjny będzie realizowany we współpracy z samorządami gmin oraz powiatów i będzie polegał na wyjazdach do poszczególnych miejscowości i udzielaniu tam konsultacji i/lub organizacji spotkań informacyjnych w zakresie pozyskiwania środków z Funduszy Europejskich oraz rozliczania projektów finansowych z tych funduszy. Forma konsultacji lub spotkań będzie ustalana każdorazowo z władzami samorządowymi i będzie uzależniona od preferencji mieszkańców. Informacja o przyjeździe Mobilnego Punktu Informacji i możliwości skorzystania z konsultacji będzie rozpowszechniana przez stronę gminy/powiatu, zakup ogłoszeń i spotów reklamowych w lokalnych mediach. W ramach Mobilnego Punktu Informacyjnego Wnioskodawca zapewnia bezpłatne materiały informacyjne. Wszystkie koszty organizacyjne (wynajem sali, poczęstunek) spotkań i konsultacji finansowane są w ramach projektu. Podejmowane działania i czynności w ramach prowadzenia Mobilnego Punktu Informacji nie generują obrotu w rozumieniu art. 29 ustawy o VAT. Wszystkie faktury zakupy w ramach projektu będą wystawione na Wnioskodawcę. Współpraca z samorządami wynika z dobrowolnej chęci zorganizowania przedsięwzięcia przez władze samorządu. Samorządy w żaden sposób nie są zobowiązane do partycypowania w kosztach realizacji projektu, natomiast wkład własny samorządu może polegać na przykład na udostępnieniu lokalu do przeprowadzenia spotkania.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie (ostatecznie sformułowane w piśmie z dnia 6 czerwca 2011 r.):

Czy w świetle przedstawionych wyżej okoliczności Wnioskodawcy przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur dokumentujących zakupy związane z realizacją zadań sfinansowanych dotacją.

Zdaniem Wnioskodawcy, przysługuje prawo do odliczenia 100% podatku naliczonego zawartego w fakturach sfinansowanych dotacją, zgodnie z przepisami ustawy o podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z treścią art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie w jakim towary i usługi wykorzystywane są do wykonania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Cytowany powyżej przepis art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, stwierdza jednoznacznie, że prawo do odliczenia przysługuje w tym zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Nie przysługuje ono zatem w zakresie wykonywania czynności niepodlegających w ogóle podatkowi.

Z kolei przepis art. 90 ust. 1 ustawy o VAT stanowi, że w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego, związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

Ustawa o podatku VAT stanowi zatem, że podatek winien być wyodrębniony w przypadku, gdy podatnik wykonuje zarówno czynności dające prawo do odliczenia, jak i czynności, w związku z którymi nie przysługuje takie prawo. Obowiązek wyodrębnienia kwot podatku przypisywanych do poszczególnych rodzajów czynności (opodatkowane, zwolnione, niepodlegające opodatkowaniu), ma charakter bezwzględny.

Należy podkreślić, że czynności niepodlegające opodatkowaniu nie są w ogóle objęte regulacją ustawy o podatku od towarów i usług. W rezultacie odliczenie podatku naliczonego związanego z tymi czynnościami stanowiłoby nieuprawnione rozszerzenie zakresu stosowania ustawy na sferę, której ta ustawa w ogóle nie dotyczy. Ponadto brak jest w ustawie przepisów, które dopuszczałyby możliwość odliczenia w takiej sytuacji.

Z treści wniosku wynika, że Wnioskodawca realizuje zadanie pn. "...". Wnioskodawca będzie świadczył usługi informacyjne dotyczące pozyskiwania dofinansowania z Funduszy Europejskich oraz zasad rozliczania realizowanych projektów w woj. X. Do zadań Fundacji należało będzie również organizowanie spotkań informacyjnych z zakresu rozliczania projektów i przygotowywania wniosków o płatność, prowadzenie serwisu internetowego o Funduszach Europejskich, bieżąca dystrybucja materiałów informacyjno-promocyjnych, ich składowanie i przechowywanie, współpraca z Regionalnym Punktem Informacyjnym o Funduszach europejskich. Usługi będą realizowane bezpłatnie. W ramach realizacji projektu Wnioskodawca będzie także prowadził Mobilny Punkt Informacyjny Funduszy Europejskich we współpracy z samorządami gmin lub powiatów. Podejmowane działania i czynności w ramach prowadzenia Mobilnego Punktu Informacji nie generują obrotu w rozumieniu art. 29 ustawy o VAT. Efektem realizowanego projektu będzie szerzenie wiedzy o możliwościach wykorzystania funduszy europejskich. Realizowany projekt będzie miał związek zakresem prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej. Realizacja projektu nie będzie generowała obrotu w rozumieniu art. 29 ustawy o VAT.

Zgodnie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług opodatkowaniu podatkiem VAT podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów, stosownie do przepisu art. 7 ust. 1 ustawy, należy rozumieć przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Natomiast świadczenie usług, w myśl art. 8 ust. 1 ustawy, to każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Z treści powołanego wyżej przepisu art. 5 ust. 1 pkt 1 jednoznacznie wynika, że dostawa towarów i świadczenie usług co do zasady podlegają opodatkowaniu VAT jedynie wówczas, gdy czynności te są wykonywane odpłatnie.

Aby uznać dane świadczenie za odpłatne, musi istnieć stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę a odbiorcą, a w zamian za wykonanie usługi powinno zostać wypłacone wynagrodzenie. Musi istnieć bezpośredni związek pomiędzy świadczoną usługą i przekazanym za nią wynagrodzeniem. Oznacza to, że z danego stosunku prawnego, na podstawie którego wykonywana jest usługa, musi wynikać wyraźna, bezpośrednia korzyść na rzecz świadczącego usługę.

Ustawodawca jednakże przewidział od powyższej reguły wyjątki, które zostały zawarte - w przypadku dostawy towarów - w art. 7 ust. 2 ustawy oraz - w przypadku świadczenia usług - w art. 8 ust. 2 pkt 2 ustawy.

Zgodnie z art. 8 ust. 2 pkt 2 ustawy za odpłatne świadczenie usług uznaje się również nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika.

Z powyższego wynika, że dla ustalenia czy konkretne nieodpłatne świadczenie usług podlega opodatkowaniu na mocy cytowanego wyżej art. 8 ust. 2 pkt 2 ustawy o VAT istotne jest ustalenie celu takiego świadczenia. Jeżeli nieodpłatne świadczenie wpisywało się będzie w cel prowadzonej działalności gospodarczej, wtedy przesłanka uznania takiej nieodpłatnej czynności za odpłatne świadczenie usług, podlegające opodatkowaniu nie zostanie spełniona. Stwierdzenie takie uzależnione jednak jest od konkretnych okoliczności jakie w danej sprawie występują.

Z treści wniosku wynika, że Wnioskodawca w ramach realizowanego projektu świadczy usługi nieodpłatnie. Wnioskodawca wskazał, że realizacja projektu nie będzie generowała obrotu w rozumieniu art. 29 ustawy o VAT. Równie wskazał, że realizowany projekt będzie miał związek z zakresem prowadzonej działalności gospodarczej.

Wobec powyższego podejmowane przez Wnioskodawcę w ramach realizowanego projektu działania mieszczą się w celu prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej. W kontekście powyższego należy uznać, że nieodpłatne świadczenie usług w ramach projektu nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, z uwagi na nieodpłatność tej czynności oraz fakt, iż nie ma w tym przypadku zastosowania art. 8 ust. 2 pkt 2 ustawy - nieodpłatne świadczenie usług będzie się wiązało z zakresem prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej.

W świetle powyższego w omawianej sprawie mamy do czynienia z sytuacją, w której Wnioskodawca w związku z realizowanym projektem dokonuje nabycia towarów i usług związanych z wykonywaniem czynności niepodlegających podatkowi VAT (tj. realizacja projektu) oraz w znikomej części z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

W myśl przytoczonych wyżej przepisów, w celu prawidłowej realizacji prawa do odliczenia podatku naliczonego, Wnioskodawca zobowiązany jest przyporządkować w odpowiednich częściach podatek naliczony wynikający z faktur zakupu dotyczących realizowanego projektu poszczególnym kategoriom działalności: niepodlegającej opodatkowaniu i działalności opodatkowanej. Wnioskodawca winien dokonać tzw. bezpośredniej alokacji. Jeżeli takie wyodrębnienie jest możliwe, podatnikowi przysługuje pełne prawo do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych ze sprzedażą opodatkowaną. Brak jest natomiast takiego prawa w stosunku do towarów i usług wykorzystywanych do wykonywania czynności niepodlegających temu podatkowi.

Jeżeli jednak Wnioskodawca nie potrafi bezpośrednio przyporządkować podatku naliczonego do poszczególnych kategorii działalności (tj. podlegającej opodatkowaniu i niepodlegającej opodatkowaniu) wyodrębnienia tego należy dokonać w oparciu o miarodajny i uzasadniony klucz podziału. Wskazać należy, że wyboru tego klucza powinien dokonać sam Wnioskodawca, uwzględniając specyfikę, organizację i podział pracy w swojej jednostce. Zastosowany przez Wnioskodawcę klucz musi stanowić faktyczne odzwierciedlenie rzeczywistych wartości dotyczących działalności opodatkowanej Wnioskodawcy.

W świetle powyższego nieprawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, iż Fundacji przysługuje prawo do odliczenia 100% podatku naliczonego zawartego w fakturach sfinansowanych dotacją, albowiem jak wynika w powyższego, Fundacji przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego zawartego w fakturach sfinansowanych dotacją tylko w części, w jakiej dotyczy czynności opodatkowanych.

W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa St. Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl