IBPP4/443-489/09/JP

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 16 czerwca 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-489/09/JP

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 7 maja 2009 r. (data wpływu do tut. organu 11 maja 2009 r.), uzupełnionym pismem z dnia 9 czerwca 2009 r. (data wpływu 10 czerwca 2009 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego - zwrotu podatku VAT - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11 maja 2009 r. wpłynął do tut. organu wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku VAT w związku z realizowanym projektem polegającym na zakupie aparatury medycznej. Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 9 czerwca 2009 r. (data wpływu 10 czerwca 2009 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 3 czerwca 2009 r. znak: IBPP4/443-489/09/JP

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Niepubliczny Zakład Opieki Zdrowotnej zamierza złożyć do Zarządu Województwa Opolskiego wniosek o dofinansowanie projektu zakupu aparatury medycznej w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013.

Koszty realizacji projektu wykazane będą przez Wnioskodawcę w kwotach brutto - zawierających 22% podatek VAT. Dofinansowanie przedmiotowego projektów w kwotach brutto możliwe będzie tylko w sytuacji, jeśli Wnioskodawca nie będzie miał możliwości odzyskania podatku VAT od poniesionych kosztów zakupu aparatury medycznej.

Podatnik - Wnioskodawca nie jest płatnikiem podatku VAT. Ponadto działalność medyczna jest zwolniona z podatku VAT, więc nawet ewentualna późniejsza rejestracja jako czynnego podatnika podatku VAT nie daje możliwości odzyskania należnego podatku VAT od wcześniej dokonanego zakupu, stanowiącego koszt dla podatnika.

Wydatki poniesione w związku z realizacją przedmiotowego projektu udokumentowane zostaną fakturami VAT, wystawionymi na podatnika, jako jedynego właściciela zakupywanego sprzętu. Zakupiona aparatura medyczna nie będzie przedmiotem najmu, dzierżawy lub użyczenia w okresie programowym projektu, tj. do dnia 31 grudnia 2014 r.

W piśmie z dnia 9 czerwca Wnioskodawca wskazał, że nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług składającym deklaracje VAT-7.

Symbol dla świadczonych usług aparaturą medyczną, o której mowa we wniosku to 85.12.

Zakupiona w ramach projektu aparatura medyczna nie będzie miała związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych. Aparatura medyczna będzie służyć w całości do wykonywania usług medycznych zwolnionych z opodatkowania VAT.

Faktura dokumentująca zakup aparatury medycznej będzie wystawiana jedynie na Niepubliczny Zakład Opieki Zdrowotnej.

Niepubliczny Zakład Opieki Zdrowotnej zamierza złożyć do Zarządu Województwa wniosek o dofinansowanie projektu zakupu aparatury medycznej w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013. Koszty realizacji projektu będą wykazane przez Wnioskodawcę w kwotach brutto. Dofinansowanie przedmiotowego projektu jest możliwe w kwocie brutto jeżeli Wnioskodawcy nie przysługuje obniżenie kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego - zwrot podatku VAT. Wnioskodawca nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług i nie składa deklaracji VAT-7.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie (ostatecznie sformułowane w piśmie z dnia 9 czerwca 2009 r.):

Czy realizacja projektu polegającego na zakupie aparatury medycznej na potrzeby Niepublicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej pozwala na obniżenie kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego - zwrot podatku.

Zdaniem Wnioskodawcy (stanowisko sformułowane w piśmie z dnia 9 czerwca 2009 r.), w związku z tym, że nie jest płatnikiem podatku VAT i nie składa deklaracji VAT-7 oraz, że w całości wykonuje usługi medyczne zwolnione z opodatkowania VAT nie ma możliwości ubiegania się o zwrot podatku naliczonego od zakupu aparatury medycznej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 i 2 pkt 1 lit. a) ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535, z późn. zm.) w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Zgodnie z art. 87 ust. 1 ustawy o VAT, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

W myśl art. 88 ust. 4 ww. ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Z powyższych przepisów wynika zatem, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje tylko zarejestrowanym, czynnym podatnikom podatku od towarów i usług oraz jedynie w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają związek z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tj. takimi, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca zamierza w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013 dokonać zakupu aparatury medycznej.

Wnioskodawca nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług składającym deklaracje VAT-7. Zakupiona w ramach projektu aparatura medyczna będzie służyć w całości wykonywaniu usług medycznych zwolnionych z opodatkowania VAT.

Mając zatem na uwadze wskazany wyżej przepis art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług stwierdzić należy, że w przedmiotowej sprawie nie zostały spełnione podstawowe warunki uprawniające do odliczenia podatku od towarów i usług zawartego w fakturach dokumentujących nabywane towary i usługi. Wnioskodawca nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT, a ponadto zakupiona aparatura medyczna będzie służyć w całości wykonywaniu usług zwolnionych z opodatkowania VAT. Zatem towary (aparatura medyczna), które zostaną nabyte w związku z realizacją projektu nie będą w żaden sposób związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało zatem prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT dokumentujących nabycie towarów w ramach realizowania przedmiotowego projektu. Tym samym Wnioskodawca nie będzie miał prawa do otrzymania z tego tytułu zwrotu różnicy podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy o VAT

Ponadto należy zaznaczyć, iż w przedmiotowej sprawie nie znajdą również zastosowania uregulowania § 22 ust. 1 i 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336) zgodnie z którymi zarejestrowanym podatnikom, którzy dokonują nabycia towarów i usług lub importu towarów za środki finansowe bezpośrednio im przekazane na odrębny rachunek bankowy, na którym są ulokowane wyłącznie środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o których mowa w § 8 ust. 3 i 4, przysługuje zwrot podatku naliczonego. Przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio do zarejestrowanych podatników dokonujących bezpośrednio nabycia towarów i usług lub importu towarów za środki finansowe, przekazane z rachunku bankowego, na którym są ulokowane środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej, przekazane przez podatnika, o którym mowa w ust. 1.

Bowiem przepisy ww. rozporządzenia przewidują możliwość zwrotu kwoty podatku naliczonego zarejestrowanym podatnikom, którzy dokonują nabycia towarów i usług (w całości lub w części) za środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o której mowa w § 8 ust. 3 i 4 ww. rozporządzenia, a w szczególności przedakcesyjnych środków Unii Europejskiej (PHARE). W przypadku finansowania programów, realizowanych w ramach Programów Ramowych Unii Europejskiej oraz innych programów wspólnotowych Unii Europejskiej, warunkiem uzyskania zwrotu jest zawarcie umowy na realizację projektu przed dniem 1

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl