IBPP4/443-483/10/AŚ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 10 czerwca 2010 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-483/10/AŚ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 25 marca 2010 r. (data wpływu do tut. organu 29 marca 2010 r.), uzupełnionym pismem z dnia 28 maja 2010 r. (data wpływu 7 czerwca 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku od towarów i usług (VAT) w związku z realizacją projektu pn. "...." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 29 marca 2010 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku od towarów i usług (VAT) w związku z realizacją projektu pn. "....".

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 28 maja 2010 r. będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu znak IBPP4/443-483/10/AŚ z dnia 18 maja 2010 r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

W dniu 26 marca 2010 r. Wnioskodawca będzie składać wniosek o dofinansowanie projektu w ramach Osi Priorytetowej IV Społeczeństwo informacyjne, działanie IV.3 E-technologie dla przedsiębiorstw Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013, nabór nr 3.

W ramach inwestycji opisanej we wniosku firma będzie realizować w latach 2010-2011 projekt inwestycyjny na kwotę netto 960 500 zł + podatek 22% w wysokości 211 310, 00 zł.

Będą nabywane na potrzeby wykonywanej działalności gospodarczej następujące środki trwałe, wartości niematerialne i prawne oraz usługi:

* Analiza ekspercka sieci LAN (usługa)

* Analiza ekspercka aspektów prawno księgowych rozwiązania (usługa)

* Serwer aplikacji WWW

* Serwer baz danych

* Serwer

* Serwer proxy

* Serwer firewall

* Przełącznik sieciowy

* Moduł Integracji Platformy Sprzedażowej

* Moduł integracji z dostawcami

* System replikacji danych

* System redundacji aplikacji

* Oprogramowanie platformy mobilnej

* Informatyk (manager projektu).

Wydatki poniesione przez Wnioskodawcę będą służyły do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

W piśmie z dnia 28 maja 2010 r. Wnioskodawca uzupełnił wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej o następujące informacje

1. Nazwa projektu: "...."

Zakres:

* poszerzenie asortymentu sklepu o biżuterię,

* stworzenie systemu informatycznego B2B integrującego system sklepu z jednym dostawcą biżuterii,

* stworzenie platformy mobilnej,

* zwiększenie bezpieczeństwa danych i prowadzenia działalności gospodarczej.

2.

Wnioskodawca jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem VAT i składa deklaracje VAT-7.

3.

Towary i usługi nabywane w związku z realizacją projektu będą związane tylko i wyłącznie z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT wykonywanymi przez Wnioskodawcę.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Jaka jest prawna możliwość odzyskania podatku od towarów i usług (VAT) w związku z realizacją przedstawionego projektu.

Zdaniem Wnioskodawcy, na podstawie art. 86 i 87 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług firma ma prawo do odliczenia lub zwrotu podatku VAT w całości od zakupionych wyżej wymienionych środków trwałych, wartości niematerialnych i prawnych oraz usług wykorzystywanych bezpośrednio w ramach działalności gospodarczej.

Wnioskodawca jest zarejestrowany jako podatnik VAT czynny.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 ww. ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika.

Zgodnie z art. 87 ust. 1 ustawy o VAT, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Z treści wniosku wynika, że Wnioskodawca stara się o dofinansowanie projektu pn. "...." w ramach Osi Priorytetowej IV Społeczeństwo informacyjne, działanie IV.3 E-technologie dla przedsiębiorstw Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013, nabór nr 3.

Firma będzie realizować w latach 2010-2011 projekt inwestycyjny na kwotę netto 960 500 zł + podatek 22% w wysokości 211 310, 00 zł.

Będą nabywane na potrzeby wykonywanej działalności gospodarczej następujące środki trwałe, wartości niematerialne i prawne oraz usługi:

* Analiza ekspercka sieci LAN (usługa)

* Analiza ekspercka aspektów prawno księgowych rozwiązania (usługa)

* Serwer aplikacji WWW

* Serwer baz danych

* Serwer

* Serwer proxy

* Serwer firewall

* Przełącznik sieciowy

* Moduł Integracji Platformy Sprzedażowej

* Moduł integracji z dostawcami

* System replikacji danych

* System redundacji aplikacji

* Oprogramowanie platformy mobilnej

* Informatyk (manager projektu).

Zakres:

* poszerzenie asortymentu sklepu o biżuterię,

* stworzenie systemu informatycznego B2B integrującego system sklepu z jednym dostawcą biżuterii,

* stworzenie platformy mobilnej,

* zwiększenie bezpieczeństwa danych i prowadzenia działalności gospodarczej.

Wnioskodawca jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem VAT i składa deklaracje VAT-7.

Towary i usługi nabywane w związku z realizacją projektu będą związane tylko i wyłącznie z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT wykonywanymi przez Wnioskodawcę.

Zatem, ze względu na związek poniesionych wydatków na realizację przedmiotowego projektu ze świadczeniem usług opodatkowanych podatkiem VAT, Wnioskodawca będzie miał prawo do obniżania kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących ich poniesienie. Zostanie bowiem spełniona podstawowa przesłanka, o której mowa w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, jaką jest związek nabywanych towarów i usług z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT, a nabywca jest zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Tym samym Wnioskodawca będzie miał prawo do otrzymania z tego tytułu zwrotu różnicy podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy o VAT.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016), skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl