IBPP4/443-482/13/LG

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 18 listopada 2013 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-482/13/LG

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 28 września 2013 r. (data wpływu 2 października 2013 r.), uzupełnionego pismem z 9 listopada 2013 r. (data wpływu 13 listopada 2013 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją programu "Małe Projekty" w ramach działania 413 "Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju" objętego PROW na lata 2007-2013 - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 2 października 2013 r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie programu "Małe Projekty" w ramach działania 413 "Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju" objętego PROW na lata 2007-2013.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z 9 listopada 2013 r. będącym odpowiedzią na wezwanie tut. Organu z 6 listopada 2013 r. znak: IBPP4/443-482/13/LG.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący zaistniały stan faktyczny:

Stowarzyszenie... w A, działa na podstawie ustawy z 7 kwietnia 1989 r. - Prawo o stowarzyszeniach (Dz. U. z 2001 r. Nr 79, poz. 855 tekst jednolity z późn. zm.) oraz ustawy z 24 sierpnia 1991 r. o ochronie przeciwpożarowej (Dz. U. z 2002 r. Nr 147, poz. 1229 tekst jednolity z późn. zm.), a także własnego statutu, i posiada osobowość prawną. Terenem działania OSP jest miejscowość będąca jej siedzibą, miejscowości położone w gminie oraz w rejonie pomocy wzajemnej. Stowarzyszenie OSP jest członkiem Związku Ochotniczych Straży Pożarnych Rzeczypospolitej Polskiej.

Działalność straży opiera się na pracy społecznej jej członków.

Statutowymi zadaniami ochotniczych straży jest:

a.

prowadzenie działalności mającej na celu zapobieganie pożarów,

b.

udział w akcjach ratowniczych,

c.

prowadzenie działalności na rzecz rozwoju miejscowości będącej siedzibą straży,

d.

wspomaganie rozwoju społeczności lokalnej poprzez upowszechnianie kultury fizycznej i sportu oraz prowadzenie działalności kulturalno-oświatowej i rozrywkowej.

... w A nie prowadzi działalności zarobkowej, lecz tylko działalność statutową, dlatego też zgodnie z artykułem 17 punkt 1 podpunkt 4 i 5 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych, oraz z artykułem 43 ust. 1 pkt 1 (załącznik nr 4 do ustawy pkt 10) ustawy o podatku od towaru i usług z dnia 11 marca 2004 r., nie jest płatnikiem VAT. Jako stowarzyszenie, informacje o przepływach finansowych straży składane są co roku do Urzędu Skarbowego w... w postaci CIT 8.

W obecnych czasach takie stowarzyszenia jak Ochotnicze Straże Pożarne działające w niewielkich wioskach, (A liczy 720 mieszkańców) coraz częściej prowadzą działalność opisaną powyżej w punkcie c i d.

Również Wnioskodawca w trosce o rozwój tej niewielkiej wioski jak i jej mieszkańców, poczynił starania o środki unijne w ramach programu "Małe Projekty" w ramach działania 413 "Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju" objętego PROW na lata 2007-2013. Rezultat tych starań jest taki, iż w ostatnich tygodniach... w A, przy wsparciu właśnie pieniędzy unijnych, realizuje dwa projekty "Budowa placu zabaw w A" oraz "Utworzenie siłowi plenerowej w A". Realizując te zadania straż płaci za wszystkie faktury oczywiście kwotę brutto (z VAT-em), natomiast refundacja (70%) środków unijnych liczona jest od kwoty netto (bez VAT-u). Dla beneficjenta, który jest tzw. vatowcem, fakt ten nie ma znaczenia, gdyż jest on w stanie ten VAT odzyskać, natomiast dla beneficjenta takiego jak... w A, który nie jest "vatowcem", ten sposób naliczania jest wielce niesprawiedliwy, gdyż refundację Wnioskodawca ma naliczoną od poniesionej kwoty netto a płaci brutto, z VAT-em, którego nie może odzyskać. Urząd Marszałkowski w..., który przekazuje refundację, oznajmił iż jedynym sposobem aby dotacja środków unijnych była liczona od poniesionej kwoty brutto, jest posiadanie przez beneficjenta Interpretacji Indywidualnej. Bez powyższego dokumentu, pomimo pozytywnie rozliczonego projektu przez Komisję Urzędu Marszałkowskiego, środki pieniężne nie mogą być Wnioskodawcy przekazane.

Ponadto w piśmie z 9 listopada 2013 r. Wnioskodawca wskazał, że zakupy realizowane w ramach przedmiotowego projektu nie służą i nie będą służyły do działalności opodatkowanej Ochotniczej Straży Pożarnej w A. Powstałe inwestycje za pośrednictwem straży mają charakter ogólnodostępny i korzystanie z powstałych dóbr będzie całkowicie bezpłatne.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy... w A ma możliwość odzyskania podatku VAT w związku z wydatkami poniesionymi na realizację zadań statutowych.

Zdaniem Wnioskodawcy, nie ma takiej możliwości, ponieważ... w A nie prowadzi działalności gospodarczej i nie jest zarejestrowana w Urzędzie Skarbowym w..., jako płatnik podatku od towarów i usług. Nie jest tzw. "vatowcem".

Straż nie wykorzystuje swojej działalności do czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.) zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ww. ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika.

W myśl postanowień art. 87 ust. 1 ustawy o VAT, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Zgodnie z art. 88 ust. 4 ustawy o VAT obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (przypadek ten nie ma zastosowania w przedmiotowej sprawie).

Zgodnie z art. 96 ust. 4 ww. ustawy naczelnik urzędu skarbowego rejestruje podatnika i potwierdza jego zarejestrowanie jako "podatnika VAT czynnego" lub w przypadku podatników, o których mowa w ust. 3 - jako "podatnika VAT zwolnionego".

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi.

Z przedstawionego opisu wynika, że Wnioskodawca realizuje program "Małe Projekty" w ramach działania 413 "Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju" objętego PROW na lata 2007-2013.

Rezultat tych starań jest taki, że... w A, przy wsparciu właśnie pieniędzy unijnych, realizuje dwa projekty "Budowa placu zabaw w A" oraz "Utworzenie siłowi plenerowej w A". Wnioskodawca nie prowadzi działalności gospodarczej, i nie jest zarejestrowany jako płatnik podatku od towaru i usług. Wnioskodawca wskazał, że zakupy realizowane w ramach przedmiotowego projektu nie służą i nie będą służyły do działalności opodatkowanej Ochotniczej Straży Pożarnej w Au. Powstałe inwestycje za pośrednictwem straży mają charakter ogólnodostępny i korzystanie z powstałych dóbr będzie całkowicie bezpłatne.

Jak wskazano na wstępie, warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Zrealizowanie tego prawa możliwe jest wyłącznie przez podatników zarejestrowanych jako "podatnicy VAT czynni", poprzez złożenie deklaracji VAT-7.

Zatem w oparciu o przedstawiony przez Wnioskodawcę opis stanu faktycznego oraz obowiązujący w tym zakresie stan prawny należy stwierdzić, iż w przedmiotowej sprawie nie znajdzie zastosowania cytowany na wstępie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, albowiem wydatki poniesione na realizację projektu nie mają i nie będą miały związku ze sprzedażą opodatkowaną.

Wnioskodawca nie jest zarejestrowany jako podatnik VAT czynny, a dokonane zakupy nie będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności generujących podatek należny.

W konsekwencji Wnioskodawca nie ma prawa do odliczenia podatku VAT od wydatków ponoszonych w ramach realizacji programu "Małe Projekty" w ramach działania 413 "Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju" objętego PROW na lata 2007-2013.

Tym samym Wnioskodawca nie ma możliwości otrzymania z tego zwrotu różnicy podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

Mając na uwadze powyższe, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Nadmienia się, że niniejsza interpretacja traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego stanu faktycznego lub zmiany stanu prawnego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z dnia 14 marca 2012 r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl