IBPP4/443-478/11/MN

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 9 czerwca 2011 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-478/11/MN

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 23 lutego 2011 r. (data wpływu 11 marca 2011 r.) uzupełnionym pismem z dnia 2 czerwca 2011 r. (data wpływu 7 czerwca 2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wydatki ponoszone w związku z realizacją projektu pod nazwą: "XXX" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11 marca 2011 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wydatki ponoszone w związku z realizacją projektu pod nazwą: "XXX". Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 2 czerwca 2011 r. (data wpływu 7 czerwca 2011 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie nr IBPP4/443-478/11/MN z dnia 24 maja 2011 r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Zarząd Województwa podjął decyzję o dofinansowaniu projektu pn. "XXX". Projekt jest współfinansowany przez Unię Europejską z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013. Przedmiotem projektu jest budowa infrastruktury teleinformatycznej na obszarze miasta - sieci szerokopasmowej na potrzeby miasta, jego mieszkańców, instytucji i podmiotów gospodarczych.

Sieć będzie obejmować infrastrukturę pasywną i aktywną.

Infrastruktura pasywna - włókna światłowodowe umożliwiające szerokopasmową transmisję danych będzie zarówno wykorzystywana na potrzeby samorządu jak i otwarta dla ogółu użytkowników poprzez udostępnienie operatorom pozyskanym z rynku.

Infrastruktura aktywna (urządzenia sieciowe) utworzy łącznie z odpowiednią częścią infrastruktury pasywnej sieć na potrzeby miasta.

Powstała sieć będzie pełniła rolę miejskiej sieci szerokopasmowego i bezpiecznego dostępu do internetu, współdziałającej ze szkieletową siecią regionalną.

Projekt składa się z dwóch części - podprojektów, główna obejmuje wybudowanie sieci przeznaczonej do wykorzystania przez jednostki samorządu terytorialnego, w tym jednostki miejskie i szkoły. Druga część polega na udostępnianiu części wybudowanej infrastruktury operatorom telekomunikacyjnym, działającym na terenie miasta. Zgodnie z założeniami głównym podprojektem jest budowa sieci na potrzeby własne beneficjenta, natomiast podprojekt budowy sieci na potrzeby operatorów jest inwestycją dodatkową przeprowadzaną przy okazji budowy sieci na potrzeby własne. Udostępnianie sieci pasywnej operatorom będzie polegać na wyborze najlepszej oferty operatora infrastruktury z rynku na zasadach przetargu. Część komercyjna projektu podlega zasadom pomocy publicznej. Dla tej części określono maksymalny możliwy poziom dofinansowania tj. 40%, natomiast dla pozostałej części nieobjętej pomocą publiczną określono poziom dofinansowania w wysokości 85%.

Długość nowo wybudowanej sieci szkieletowej dla operatorów wyniesie 11,80 km

Właścicielem powstałej w wyniku realizacji projektu sieci szerokopasmowej będzie Wnioskodawca. Po wdrożeniu projektu jednostką odpowiedzialną za poprawne funkcjonowanie sieci będzie Urząd Miasta. Środki finansowe na utrzymanie sieci zostaną zabezpieczone w budżecie Miasta. W przypadku przedsięwzięcia polegającego na stworzeniu miejskiej sieci szerokopasmowej możliwe są następujące sposoby wykorzystania powstałej w wyniku inwestycji infrastruktury:

* udostępnienie sieci operatorom-dostawcom usług (w formie punktów dostępu lub dzierżawy zasobów).

Operatorzy ci z kolei będą obsługiwać odbiorców końcowych, zarówno indywidualnych jak i instytucjonalnych.

* na potrzeby własne - instytucji publicznych (Urząd Miasta, inne placówki) do celów wewnętrznych oraz do realizacji swoich zadań w stosunku do mieszkańców (obsługa transmisji danych, łączność głosowa i wizyjna, monitoring, system sterowania, komunikacja, itp.),

* udostępnienie w wybranych lokalizacjach zasobów społeczności lokalnej np. poprzez tworzenie publicznych punktów dostępu do internetu, telecentrów, tablic informacyjnych, itp.

Celem ogólnym projektu jest rozwój regionalnej i lokalnej infrastruktury społeczeństwa informacyjnego, a także wyrównanie dysproporcji w zakresie dostępu i wykorzystania internetu oraz innych Technologii informacyjnych i Komunikacyjnych (ICT) pomiędzy regionami w Polsce i UE.

W ramach promocji projektu przewidziane są następujące jej formy: ulotki, broszurki, plakietki informacyjne, strona internetowa, konferencja. Żadna z tych czynności nie wiąże się dla Wnioskodawcy z opodatkowaniem podatkiem VAT.

Program Funkcjonalno-Użytkowy dotyczy tylko przedmiotowego projektu i nie będzie wykorzystywany do czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Zakłada się również, że w oparciu o produkty projektu świadczone będą usługi:

* dzierżawy kanalizacji teletechnicznej,

* dzierżawy ciemnych włókien,

na rzecz Operatora Infrastruktury wyłonionego w trybie ofertowym. Operator będzie ponosił opłaty na rzecz Miasta proporcjonalnie do wydzierżawionych zasobów innym przedsiębiorcom. Nabywane w ramach realizacji tej części projektu towary i usługi będą związane z wykonywaniem przez Wnioskodawcę czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie (ostatecznie sformułowane piśmie z dnia 2 czerwca 2011 r.):

Czy Wnioskodawcy przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z realizacją części przedmiotowego projektu) dzierżawa kanalizacji teletechnicznej, dzierżawa ciemnych włókien, która ma związek z czynnościami opodatkowanymi.

Stanowisko Wnioskodawcy (ostatecznie sformułowane piśmie z dnia 2 czerwca 2011 r.):

Wnioskodawca realizuje projekt pn. "XXX".

Realizacja projektu składająca się z dwóch części (podprojektów) będzie miała w przypadku jednej części (dzierżawy kanalizacji teletechnicznej, dzierżawy ciemnych włókien) związek z czynnościami podlegającymi opodatkowaniu podatkiem VAT.

Wnioskodawca uważa, że przysługuje mu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z realizacją przedmiotowego projektu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z dyspozycją zawartą w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Jak wynika z powyższego, prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje tylko czynnym podatnikom VAT oraz tylko w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają ścisły związek z czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można w całości podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Wskazana norma prawna wyraża zasadę neutralności podatku od towarów i usług, w następstwie której podatnicy realizujący czynności zwolnione podmiotowo lub przedmiotowo bądź niepodlegające opodatkowaniu, są w podobnej sytuacji jak ostateczny nabywca (konsument) towaru lub usługi, z wyjątkiem przypadków jednoznacznie wskazanych w ustawie o VAT.

Zatem odliczyć można w całości podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika. Wskazana zasada wyłącza jednocześnie możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku świadczenia czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Z powyższego wynika, że odliczenie podatku naliczonego może być częściowe, tzn. w tej części (w takim zakresie), w jakiej dane towary lub usługi, z którymi związany jest podatek naliczony, są wykorzystywane do realizacji czynności opodatkowanych, z pominięciem tej części podatku, w jakiej te towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności zwolnionych od podatku lub niepodlegających opodatkowaniu. Podatnik w momencie nabycia towarów lub usług powinien dokonać ich kwalifikacji do określonych rodzajów sprzedaży, z którymi zakupy te są związane. Najistotniejszym bowiem warunkiem, umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego, jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Ustawodawca stworzył podatnikom prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez nich zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, m.in. tego że zakupy towarów i usług będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Z treści złożonego wniosku wynika, że Wnioskodawca zamierza realizować projekt pn. "XXX" współfinansowany przez Unię Europejską z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013. Projekt składa się z dwóch podprojektów. Główna część obejmuje wybudowanie sieci przeznaczonej do wykorzystania przez jednostki samorządu terytorialnego, w tym jednostki miejskie i szkoły. Druga część polega na udostępnianiu części wybudowanej infrastruktury operatorom telekomunikacyjnym, działającym na terenie miasta.

Właścicielem powstałej w wyniku realizacji projektu sieci szerokopasmowej będzie Wnioskodawca.

Wnioskodawca przewiduje następujące sposoby wykorzystania powstałej w wyniku inwestycji infrastruktury:

* udostępnienie sieci operatorom-dostawcom usług w formie punktów dostępu lub dzierżawy zasobów,

* na potrzeby własne - instytucji publicznych (Urząd Miasta, inne placówki) do celów wewnętrznych oraz do realizacji swoich zadań w stosunku do mieszkańców (obsługa transmisji danych, łączność głosowa i wizyjna, monitoring, system sterowania, komunikacja, itp.),

* udostępnienie w wybranych lokalizacjach zasobów społeczności lokalnej np. poprzez tworzenie publicznych punktów dostępu do internetu, telecentrów, tablic informacyjnych, itp.

Operator będzie ponosił opłaty na rzecz Miasta proporcjonalnie do wydzierżawionych zasobów innym przedsiębiorcom. Nabywane w ramach realizacji tej części projektu towary i usługi będą związane z wykonywaniem przez Wnioskodawcę czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Jak wskazano na wstępie, warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Zrealizowanie tego prawa możliwe jest wyłącznie przez podatników zarejestrowanych jako "podatnicy VAT czynni", poprzez złożenie deklaracji VAT-7 jeżeli dokonane zakupy towarów i usług mają związek z wykonywanymi czynnościami podlegającymi opodatkowaniu podatkiem VAT.

Świadczone przez Wnioskodawcę odpłatne udostępnianie sieci operatorom-dostawcą usług w formie punktów dostępu lub dzierżawy zasobów stanowi odpłatne świadczenie usług, o którym mowa w art. 8 ust. 1 ww. ustawy i podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na mocy przepisu art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT.

Mając na uwadze przedstawiony opis zdarzenia przyszłego stwierdzić należy, iż w przedmiotowej sprawie, w odniesieniu do drugiej części projektu, zostaną spełnione przesłanki, o których mowa w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, warunkujące prawo do odliczenia podatku naliczonego, albowiem nabyte w ramach realizacji projektu towary i usługi będą służyły wykonywanym przez Wnioskodawcę czynnościom opodatkowanym. Tym samym Wnioskodawca ma możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w części, w związku z realizacją projektu pn. "XXX". Wnioskodawca ma częściowe prawo do odliczenia podatku VAT w zakresie w jakim istnieje związek poniesionych wydatków z czynnościami opodatkowanymi (uzyskiwaniem przychodów z tytułu udostępnienia lub dzierżawy kanalizacji teletechnicznej i włókien ciemnych), pod warunkiem niezaistnienia przesłanek negatywnych określonych w art. 88 ustawy o VAT.

Mając na uwadze powyższe, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualny błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Podkreślić wymaga, iż interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku.

W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl