IBPP4/443-474/10/EJ - Prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego w ramach realizowanego projektu budowy kanalizacji sanitarnej i sieci wodociągowej na terenie gminy.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 19 kwietnia 2010 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-474/10/EJ Prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego w ramach realizowanego projektu budowy kanalizacji sanitarnej i sieci wodociągowej na terenie gminy.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 24 marca 2010 r. (data wpływu 25 marca 2010 r.), uzupełnionym pismem z dnia 12 kwietnia 2010 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczania podatku od towarów i usług w ramach realizowanego projektu pn. "... " jest

*

nieprawidłowe w części dotyczącej zadania polegającego na budowie kanalizacji sanitarnej w Gminie Po.,

*

prawidłowe w części dotyczącej zadania polegającego na budowie sieci wodociągowej w Gminie P.

UZASADNIENIE

W dniu 25 marca 2010 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczania podatku od towarów i usług w ramach realizowanego projektu pn. "...". Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 12 kwietnia 2010 r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca wspólnie z Gminą Po. na podstawie uchwał rad obu gmin i zawartego w dniu 1 grudnia 2008 r. międzygminnego porozumienia (art. 10 niżej wskazanej ustawy o samorządzie gminnym) o wspólnej realizacji projektu pn. "..." złożyły wniosek aplikacyjny do Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko (Fundusz Spójności), Priorytet I Gospodarka wodno-ściekowa, działanie 1.1 Gospodarka wodno-ściekowa w aglomeracjach powyżej 15 tys. RLM. Powyższy projekt będzie współfinansowany ze środków unijnych dla realizacji zadań własnych obu gmin zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.), w myśl którego gmina ma obowiązek zaspokajać zbiorowe potrzeby wspólnoty w zakresie między innymi wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz. Ustalone w ramach przywołanego powyżej Programu warunki uzyskania dofinansowania obie gminy spełniają tylko łącznie. W związku z powyższym stosownymi uchwałami obu rad gmin postanowiono, że Beneficjentem środków unijnych będzie Gmina P. reprezentowana przez jej wójta, który złożył w dniu 4 grudnia 2008 r. wniosek o dofinansowanie projektu w imieniu i na rzecz obu gmin. Wniosek ten uzyskał w dniu 5 lutego 2010 r. potwierdzenie Instytucji Pośredniczącej w sprawie przyznania dofinansowania na realizację projektu "...". Inwestycja będzie realizowana wspólnie przez obie gminy poprzez wyłonienie wykonawcy w trybie ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień publicznych (tekst jedn. Dz. U. z 2007 r. Nr 223, poz. 1655 z późn. zm.) gdzie Zamawiającym będzie Gmina P. działająca w imieniu własnym i Gminy Po. Na terenie gminy P. sieć kanalizacyjna będzie wynosić 17,2 km, natomiast na terenie Gminy Po. 7,1 km. Po zakończeniu procesu inwestycyjnego sieć kanalizacyjna będzie własnością Gminy P. i Gminy Po. w wyżej określonych proporcjach. Gmina P. przekaże realizację ustawowego obowiązku zaspokojenia zbiorowych potrzeb swych mieszkańców w zakresie kanalizacji zakładowi budżetowemu - G. Wyżej wymieniony zakład jest odrębnym podatnikiem podatku od towarów i usług, posiada indywidualny NIP oraz sporządza deklarację VAT we własnym imieniu. Zakład ten zawrze z mieszkańcami Gminy P., jako użytkownikami, umowy o odprowadzanie ścieków i będzie pobierał z tego tytułu należne opłaty. Jak wynika z opisanego stanu faktycznego inwestycja pn. "..." nie będzie wykorzystywana przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, natomiast ponoszone w związku z realizacją inwestycji wydatki będą dokumentowane fakturami VAT wystawianymi na Gminę P. i rozliczanymi pomiędzy gminami proporcjonalnie do zakresu realizowanej części inwestycji.

W piśmie z dnia 12 kwietnia 2010 r. Wnioskodawca uzupełnił opis zdarzenia przyszłego wskazując, że Gmina P. jako beneficjent środków unijnych - program operacyjny Infrastruktura i Środowisko (Fundusz Spójności), Priorytet I Gospodarka wodno-ściekowa, działanie 1.1 Gospodarka wodno-ściekowa w aglomeracjach powyżej 15 tys. RLM - wskazany we wniosku o realizację projektu pn. "..." realizować będzie całość wydatków związanych z przedmiotową inwestycją. Gmina P. oraz Gmina Po. zobowiązane są do zapewnienia we własnych budżetach środków finansowych stanowiących udział własny w realizacji inwestycji; Gmina Po. należny udział przekazywać będzie Gminie P. jako "dotacje celowe przekazane gminie na inwestycje i zakupy inwestycyjne realizowane na podstawie porozumień (umów) między jednostkami samorządu terytorialnego" - § 661 klasyfikacji dochodów budżetowych. Zamawiającym jak również odbiorcą faktur za wykonawstwo robót i usług będzie Gmina P. Po zakończeniu zadania składniki majątkowe powstałe w wyniku procesu inwestycyjnego, prowadzonego dla realizacji zadań nałożonych na gminy ustawą o samorządzie gminnym, zostaną przekazane na podstawie protokołów zdawczo-odbiorczych jednostkom samorządu terytorialnego, na których terenie wybudowana zostanie sieć kanalizacyjna, w proporcji wynikającej z zakresu rzeczowego określonego dla przedmiotowego zadania - 17,2 km sieci stanowić będą własność Gminy P. a 7,1 km Gminy Po.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w trakcie realizacji projektu inwestycyjnego współfinansowanego z Funduszu Spójności w ramach programu operacyjnego Infrastruktura i Środowisko - Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo odliczania naliczonego w fakturach podatku od towarów i usług.

Zdaniem Wnioskodawcy, nie będzie on miał możliwości odliczania podatku od towarów i usług. Przedmiotowa inwestycja pn. "..." nie będzie wykorzystywana na przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Wnioskodawca nie będzie bowiem prowadził sprzedaży usług odprowadzania ścieków. Po zakończeniu zadania inwestycyjnego sieć kanalizacyjna zostanie przekazana do nieodpłatnej eksploatacji zgodnie z przeznaczeniem G. Zakład ten jako odrębny podatnik podatku od towarów i usług we własnym imieniu zawrze z mieszkańcami Gmina Po. umowy o odprowadzanie ścieków. Realizacja inwestycji następować będzie w ramach zadań własnych gminy (art. 7 ust. 1 pkt 3 ustawy o samorządzie gminnym). Gmina nie udostępni sieci kanalizacyjnej odpłatnie (np. poprzez najem, dzierżawę), a na podstawie odrębnego porozumienia umożliwi jej nieodpłatne użytkowanie Zakładowi, o którym mowa wyżej. Tym samym kanalizacja sanitarna będzie wykorzystywana do czynności odpłatnych we własnym imieniu przez inny podmiot, a nie przez Gminę Po. Nie wystąpi zatem związek nabywanych towarów i usług - w ramach realizowanego projektu - ze sprzedażą opodatkowaną podatkiem VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za:

*

nieprawidłowe w części dotyczącej zadania polegającego na budowie kanalizacji sanitarnej w Gminie Po.,

*

prawidłowe w części dotyczącej zadania polegającego na budowie sieci wodociągowej w Gminie P.

Stosownie do art. 86 ust. 1 i 2 pkt 1 lit. a) ww. ustawy o podatku od towarów i usług w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

W myśl powyższych przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Zgodnie z przepisem § 12 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799), obowiązującym od dnia 1 stycznia 2010 r., zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty.

W szczególności zadania własne obejmują sprawy gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego (art. 7 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy).

Wnioskodawca będzie w zakresie zadań własnych realizował projekt pn. "...". Inwestycja będzie realizowana wspólnie przez obie gminy poprzez wyłonienie wykonawcy w trybie ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień publicznych (tekst jedn. Dz. U. z 2007 r. Nr 223, poz. 1655 z późn. zm.) gdzie Zamawiającym będzie Gmina P. działająca w imieniu własnym i Gminy Po. Na terenie gminy P. sieć kanalizacyjna będzie wynosić 17,2 km natomiast na terenie Gminy Po. 7,1 km. Po zakończeniu procesu inwestycyjnego sieć kanalizacyjna będzie własnością Gminy P. i Gminy Po. w wyżej określonych proporcjach. Wnioskodawca przekaże realizację ustawowego obowiązku zaspokojenia zbiorowych potrzeb swych mieszkańców w zakresie kanalizacji zakładowi budżetowemu - G. Wyżej wymieniony zakład jest odrębnym podatnikiem podatku od towarów i usług, posiada indywidualny NIP oraz sporządza deklarację VAT we własnym imieniu. Zakład ten zawrze z mieszkańcami Gminy P., jako użytkownikami, umowy o odprowadzanie ścieków i będzie pobierał z tego tytułu należne opłaty.

Jak wynika z opisanego zdarzenia przyszłego inwestycja pn. "..." nie będzie wykorzystywana przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

W oparciu o tak przedstawione zdarzenie przyszłe w celu udzielenia interpretacji indywidualnej niezbędne staje się rozważenie dwóch sytuacji prawnopodatkowych, które wystąpiły w obrębie jednego projektu i jednego przepisu prawa podatkowego tj. art. 86 ust. 1 ustawy o VAT.

Biorąc pod uwagę powołane wyżej przepisy oraz opis zdarzenia przyszłego stwierdzić należy, iż w części zadania realizowanego w ramach projektu na rzecz Gminy Przeciszów, nie zostanie spełniona przesłanka z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT warunkująca prawo podatnika do odliczenia podatku naliczonego, ponieważ towary i usługi zakupione w ramach realizacji ww. projektu w części przypadającej na inwestycję prowadzoną na rzecz Wnioskodawcy nie będą wykorzystywane do wykonania czynności opodatkowanych.

Zatem Wnioskodawca nie będzie miał prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją przedmiotowego projektu w części przypadającej na Lidera projektu tj. Wnioskodawcę.

Natomiast odnośnie kwestii prawa do odliczenia przez Wnioskodawcę podatku naliczonego z faktur VAT dokumentujących wykonanie robót inwestycyjnych w ramach realizacji projektu w części przypadającej na partnera projektu (Gminę Po.), tj. w zakresie budowy kanalizacji sanitarnej na terenie Gminy Po. (stanowiących jej majątek) należy rozważyć, czy faktycznie mamy w przedmiotowej sprawie do czynienia z sytuacją, w której dokonane zakupy nie są związane z jakimikolwiek czynnościami opodatkowanymi u Wnioskodawcy.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 cyt. ustawy o VAT przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, w tym również:

1.

przeniesienie z nakazu organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w imieniu takiego organu lub przeniesienie z mocy prawa własności towarów w zamian za odszkodowanie;

2.

wydanie towarów na podstawie umowy dzierżawy, najmu, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze zawartej na czas określony lub umowy sprzedaży na warunkach odroczonej płatności, jeżeli umowa przewiduje, że w następstwie normalnych zdarzeń przewidzianych tą umową lub z chwilą zapłaty ostatniej raty prawo własności zostanie przeniesione;

3.

wydanie towarów na podstawie umowy komisu: między komitentem a komisantem, jak również wydanie towarów przez komisanta osobie trzeciej;

4.

wydanie towarów komitentowi przez komisanta na podstawie umowy komisu, jeżeli komisant zobowiązany był do nabycia rzeczy na rachunek komitenta;

5.

ustanowienie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego, ustanowienie spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu oraz przekształcenie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego na spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, a także ustanowienie na rzecz członka spółdzielni mieszkaniowej odrębnej własności lokalu mieszkalnego lub lokalu o innym przeznaczeniu oraz przeniesienie na rzecz członka spółdzielni własności lokalu lub własności domu jednorodzinnego.

Natomiast stosownie do postanowień art. 8 ust. 1 ww. ustawy o VAT przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Zgodnie z art. 8 ust. 2 ustawy o VAT nieodpłatne świadczenie usług niebędące dostawą towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług, jeżeli nie są one związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa, a podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z tymi usługami, w całości lub w części, traktuje się jak odpłatne świadczenie usług.

Ze świadczeniem usługi mamy do czynienia również w sytuacji gdy podatnik dokonuje czynności działając we własnym imieniu, ale na rzecz osoby trzeciej. Wówczas przyjmuje się, że dla celów podatku od towarów i usług podatnik (zleceniobiorca) sam nabył usługę od faktycznego wykonawcy, a następnie wyświadczył tę usługę zleceniodawcy. Powyższe wynika wprost z przepisu art. 28 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U. UE L Nr 347, s. 1), (wcześniej art. 6 ust. 4 Szóstej Dyrektywy Rady z dnia 17 maja 1977 r. w sprawie harmonizacji przepisów państw członkowskich, dotyczących podatków obrotowych - Wspólny system podatku od wartości dodanej: ujednolicona podstawa opodatkowania (77/388/EWG) (Dz. U. UE L Nr 145, s. 1)), zgodnie z którym w przypadku, gdy podatnik działając we własnym imieniu, lecz na rachunek innej osoby, uczestniczy w świadczeniu usług, uznaje się, że podatnik ten nabył i wyświadczył te usługi.

Od dnia 1 grudnia 2008 r. kwestię tę normuje przepis art. 30 ust. 3 ustawy o VAT, zgodnie z którym w przypadku gdy podatnik, działając we własnym imieniu, ale na rzecz osoby trzeciej, bierze udział w świadczeniu usług, podstawą opodatkowania jest kwota należna z tytułu świadczenia usług, pomniejszona o kwotę podatku.

Jak wynika z przedstawionego zdarzenia przyszłego Wnioskodawca w realizowanym projekcie uczestniczy wraz z partnerem tj. Gminą Po. Wszelkiego rodzaju czynności przy realizacji inwestycji prowadzi lider projektu na podstawie zawartego w dniu 1 grudnia 2008 r. międzygminnego porozumienia. Faktury VAT za wykonane usługi w Gminach P. i Po. będą wystawione na Gminę P. jako lidera projektu, natomiast Gmina Po. przekaże Gminie P. w formie dotacji celowej wkład własny w realizowany projekt. Inwestycja znajdująca się na terenie Gminy Po. jest wykonywana bezpośrednio na majątku Gminy Po. oraz jest to zadanie własne Gminy Po. wynikające z art. 7 ust. 1 pkt 3 ustawy o samorządzie gminnym. Po zakończeniu procesu inwestycyjnego sieć kanalizacyjna będzie własnością Gminy P. w proporcji wynikającej z zakresu rzeczowego określonego dla przedmiotowego zadania - 17,2 km sieci stanowić będzie własność Gminy P. a 7,1 km własność Gminy Po.

W związku z faktem, iż partner projektu z tytułu przekazanych przez Wnioskodawcę robót budowlanych zobowiązany jest do świadczenia pieniężnego na rzecz Wnioskodawcy (przekazania udziału własnego na rzecz Gminy P.), mamy do czynienia z ekwiwalentnością świadczenia Wnioskodawcy na rzecz partnera projektu.

A zatem z uwagi na fakt, iż roboty inwestycyjne zostaną bezpośrednio wykonane w części na rzecz Gminy Po., która uczestniczy w ich finansowaniu, nie można mówić o nieodpłatnym świadczeniu usług, o którym mowa w art. 8 ust. 2 ustawy o VAT.

Z uwagi na fakt, iż Wnioskodawca jest Liderem projektu, roboty związane z realizacją zadań w ramach ww. projektu są udokumentowane fakturami VAT wystawionymi przez wykonawcę na Wnioskodawcę - dotyczy to również sytuacji, gdy roboty inwestycyjne realizowane są bezpośrednio na majątku Gminy Po., będącej partnerem projektu - to biorąc pod uwagę cyt. przepisy uznać należy, iż Wnioskodawca działa w przedmiotowej sprawie w imieniu własnym, lecz na rachunek innego podmiotu, tj. Gminy Po.

A zatem koszty zakupu robót budowlanych, gdzie odbiorcą jest inny podmiot (w niniejszej sprawie Gmina Po.) niż podmiot obciążony (Gmina P.) przez świadczącego usługę, Wnioskodawca zobowiązany jest przenieść na faktycznego odbiorcę (partnera projektu).

Zatem, nabycie w ramach projektu robót budowlanych przez Wnioskodawcę winno być przedmiotem odsprzedaży usług dla partnera projektu przy zastosowaniu tej samej stawki co stawka, według której usługi zostaną opodatkowane przez usługodawcę faktycznie świadczącego tę usługę. Gmina występuje zatem w charakterze zarówno otrzymującego usługi, jak i wyświadczającego usługi (na rzecz partnera projektu).

Nadmienia się, że zgodnie z art. 106 ust. 1 ustawy o VAT podatnicy obowiązani są wystawić fakturę stwierdzającą dokonanie sprzedaży. W przypadku, o którym mowa wyżej podatnik wystawia fakturę.

W związku z powyższym na mocy art. 86 ust. 1 i ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy o podatku od towarów i usług Wnioskodawca (Lider projektu) ma prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur związanych z realizacją zadania wykonywanego na rzecz Gminy Po., dokonywanego w ramach projektu pn.: "...". Jednocześnie jest zobowiązany - jako świadczący usługę - do odprowadzenia podatku należnego od tych transakcji.

Reasumując powyższe, Wnioskodawca ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących poniesione wydatki na realizację projektu pn. "..." w części, w jakiej jest ona związana z realizacją projektu na rzecz Gminy Po., bowiem w tej części wystąpi u Wnioskodawcy czynność opodatkowana podatkiem VAT (odsprzedaż usług dla partnera projektu).

Natomiast w pozostałej części realizowanego projektu, tj. w zakresie wykonania robót na majątku Gminy P., Wnioskodawca nie ma prawa do odliczenia naliczonego podatku od towarów i usług, ponieważ zakupione towary i usługi nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

W konsekwencji oceniane całościowo stanowisko Wnioskodawcy, dotyczące braku możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, wynikającego z wystawionych faktur VAT dokumentujących nabycie przez Lidera projektu towarów i usług w ramach realizowanego przedsięwzięcia, uznać należy za

*

nieprawidłowe w części dotyczącej zadania polegającego na budowie kanalizacji sanitarnej w Gminie Po.,

*

prawidłowe w części dotyczącej zadania polegającego na budowie sieci wodociągowej w Gminie P.

Jednocześnie należy wskazać, że zgodnie z art. 14b § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa, Minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego.

Niniejsza interpretacja skierowana jest tylko do Wnioskodawcy i nie odnosi się do partnera projektu, bowiem każdą czynność, z którą mogą być związane skutki podatkowo-prawne należy rozstrzygać indywidualnie.

Dodatkowo należy wyjaśnić, że zgodnie z art. 14b § 3 ww. ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego oraz do przedstawienia własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej tego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Natomiast w myśl art. 14c § 1 tej ustawy, interpretacja indywidualna zawiera ocenę stanowiska wnioskodawcy wraz z uzasadnieniem prawnym tej oceny. Z powyższych przepisów wynika więc, że przedmiotem interpretacji może być jedynie ocena stanowiska Wnioskodawcy dotyczącego przedstawionego we wniosku stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego. Organ wydający interpretację nie jest natomiast uprawniony do analizowania i oceny załączonych do wniosku o interpretację dokumentów.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl