IBPP4/443-473/09/EJ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 24 czerwca 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-473/09/EJ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 28 kwietnia 2009 r. (data wpływu 5 maja 2009 r.), uzupełnionym pismem z dnia 22 czerwca 2009 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku od towarów i usług w ramach realizowanego projektu pn. "Utworzenie pracowni szkolnictwa zawodowego w szkołach ponadgimnazjalnych Powiatu" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 5 maja 2009 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku od towarów i usług w ramach realizowanego projektu pn. "Utworzenie pracowni szkolnictwa zawodowego w szkołach ponadgimnazjalnych Powiatu". Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 22 czerwca 2009 r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Zarząd Województwa w dniu 12 marca 2009 r. podjął uchwałę w sprawie dokonania wyboru projektów kwalifikujących się do dofinansowania w zakresie Działania 8.2. Infrastruktury placówek oświaty Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007-2013, projekt pn. "Utworzenie pracowni szkolnictwa zawodowego w szkołach ponadgimnazjalnych Powiatu". Warunkiem podpisania umowy o dofinansowanie jest przedłożenie Marszałkowi Województwa informacji czy beneficjent (Powiat) ma możliwość odzyskania podatku od towarów i usług w ramach realizowanego projektu. Projekt objęty dofinansowaniem przewiduje udzielenie Wnioskodawcy dofinansowania ze środków unijnych RPO do 85% planowanych kosztów realizacji projektu.

Przedmiotem projektu jest adaptacja istniejących pomieszczeń szkolnych i przystosowanie ich na potrzeby utworzenia pracowni szkolnictwa zawodowego w czterech szkołach ponadgimnazjalnych prowadzonych przez Wnioskodawcę poprzez remont i przebudowę obecnych pomieszczeń oraz zakup nowego specjalistycznego sprzętu dydaktycznego i szkoleniowego. Zgodnie z zasadami programu, beneficjentowi środków będącemu płatnikiem podatku VAT lecz nie mogącemu obniżyć kwoty podatku należnego o podatek naliczony ze względu na wyłączenie możliwości odliczenia podatku naliczonego wynikające z odrębnych przepisów prawa - można przyjąć w rozliczeniu całości zadania wartość brutto wystawionych faktur. Wnioskodawca wykonuje określone ustawami zadania publiczne o charakterze ponadgminnym, w tym m.in. w zakresie edukacji publicznej, utrzymania powiatowych obiektów i urządzeń administracyjnych.

Zadania z zakresu edukacji prowadzą jednostki budżetowe - szkoły - wykonujące usługi edukacji ujęte w PKWiU 80 wymienione w załączniku nr 4 pod poz. 7 do ustawy o podatku od towarów i usług. Obiekty, w których prowadzona jest działalność edukacyjna należą do Powiatu, który zobowiązany jest do utrzymywania ich zgodnie z wymogami prawa budowlanego, zobowiązany do utrzymywania bezpiecznych i higienicznych warunków nauki wychowania i opieki, wykonywania remontów obiektów szkolnych oraz zadań inwestycyjnych w tym zakresie jak też wyposażania szkoły w pomoce dydaktyczne i sprzęt niezbędny do pełnej realizacji programów nauczania i programów wychowawczych. Z wykonywanych w ten sposób czynności Powiat nie osiąga żadnych przychodów (obrotów) ponosi jedynie wydatki w zakresie realizowania ustawowych zadań.

W związku z czym, podatek naliczony wykazany w otrzymanych przez Powiat fakturach dokumentujących poniesienie kosztów w związku z przebudową, remontem oraz zakupem sprzętu dydaktycznego i wyposażenia (tj. czynności ujętych w harmonogramie wydatków objętych dofinansowaniem ze środków unijnych w ramach Regionalnego Programu operacyjnego Województwa na lata 2007-2013), fakturach wystawionych przez wykonawców za te usługi w żaden sposób nie będzie mógł być odliczony od podatku należnego, gdyż w myśl przepisu art. 86 ust. 1 ustawy o VAT służy wyłącznie czynnościom zwolnionym o których mowa w § 13 ust. 1 pkt 11 powołanego Rozporządzenia jak też czynności zwolnionych o których mowa w art. 43 ust. 1 ustawy o VAT.

W piśmie z dnia 22 czerwca 2009 r. Wnioskodawca wskazał, że towary i usługi nabyte w celu realizacji ww. projektu nie będą generowały w przyszłości dla Powiatu sprzedaży opodatkowanej. Ponadto w piśmie tym wskazano, że prawidłowym wnioskodawcą jest Powiat a nie Starostwo Powiatowe

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w ramach realizowanego przez Wnioskodawcę projektu pn. "Utworzenie pracowni szkolnictwa zawodowego w szkołach ponadgimnazjalnych Powiatu" współfinansowanego ze środków unijnych powiat ma możliwość odzyskania podatku od towarów i usług.

Zdaniem Wnioskodawcy, w myśl art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1592 z późn. zm.), powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne o charakterze ponadgminnym w tym m.in. w zakresie edukacji publicznej. Utrzymania powiatowych obiektów i urządzeń administracyjnych. Zadania z zakresu edukacji prowadzą jednostki budżetowe - szkoły - wykonujące usługi edukacji ujęte w PKWiU 80 wymienione w załączniku nr 4 pod poz. 7 do ustawy o podatku od towarów i usług. Obiekty w których prowadzona jest działalność edukacyjna należą do powiatu, który zobowiązany jest do utrzymania ich zgodnie z wymogami prawa budowlanego, natomiast w ramach działalności edukacyjnej powiat zobowiązany jest do utrzymywania bezpiecznych i higienicznych warunków nauki, wychowania i opieki, wykonywania remontów obiektów szkolnych oraz zadań inwestycyjnych w tym zakresie, jak też wyposażenia szkoły w pomoce dydaktyczne i sprzęt niezbędny do pełnej realizacji programów nauczania i programów wychowawczych.

Z wykonywanych w ten sposób czynności Powiat nie osiąga żadnych przychodów (obrotów) ponosi jedynie wydatki w zakresie realizowania ustawowych zadań. W związku z czym, podatek naliczony wykazany w otrzymanych od wykonawców fakturach dokumentujących poniesienie kosztów związanych z przebudową, remontem, zakupem sprzętu dydaktycznego i wyposażenia wystawionych przez wykonawców za te usługi w żaden sposób nie będzie mógł być odliczony od podatku należnego, gdyż w myśl art. 86 ust. 1 ustawy o VAT służy wyłącznie czynnościom zwolnionym, o których mowa w § 13 ust. 1 pkt 11 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonywania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2008 r. Nr 212, poz. 1336), jak też czynności zwolnionych, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT. Wobec powyższego Wnioskodawca uważa, że podatek od towarów i usług w fakturach wystawionych na koszty związane z realizacją projektu pn. "Utworzenie pracowni szkolnictwa zawodowego w szkołach ponadgimnazjalnych Powiatu stanowić będą w wartości brutto wystawionych faktur koszt kwalifikowany, bowiem w tym przypadku podatek VAT nie jest możliwy do odzyskania w jakikolwiek sposób przez podatnika.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

W myśl postanowień art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie, w jakim towary są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Zgodnie z art. 87 ust. 1 ustawy o VAT, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Zgodnie z przepisem § 13 ust. 1 pkt 11 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336) zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Na podstawie art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1592 z późn. zm.), powiat jako osoba prawna wykonuje określone ustawami zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Z regulacji art. 4 ust. 1 pkt 1 i 19 tej ustawy wynika, że powiat wykonuje także określone ustawami zadania publiczne o charakterze ponadgminnym, w tym m.in. w zakresie edukacji oraz utrzymania powiatowych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych.

W celu wykonywania zadań powiat może tworzyć jednostki organizacyjne, a także zawierać umowy z innymi podmiotami, w tym z organizacjami pozarządowymi (art. 6 ust. 1 cyt. ustawy).

Organami powiatu są rada powiatu i zarząd powiatu (art. 8 ust. 2 ustawy o samorządzie). Zarząd powiatu jest organem wykonawczym powiatu (art. 26 ust. 1 ustawy o samorządzie). Zarząd wykonuje zadania powiatu przy pomocy starostwa powiatowego oraz jednostek organizacyjnych powiatu, w tym powiatowego urzędu pracy (art. 33 ustawy o samorządzie). Starosta organizuje pracę zarządu powiatu i starostwa powiatowego, kieruje bieżącymi sprawami powiatu oraz reprezentuje powiat na zewnątrz (art. 34 ust. 1 ustawy o samorządzie).

Mając te regulacje na uwadze należy zauważyć, że samorządowe osoby prawne (województwa, powiaty, gminy) nie mają własnych struktur organizacyjnych, zaś nałożone na nie zadania wykonują za pośrednictwem jednostek organizacyjnych powiatu.

Jak wynika z powyższego, starostwo powiatowe nie jest jednostką organizacyjną w rozumieniu ww. art. 6 ustawy o samorządzie powiatowym. Jest wyłącznie zorganizowanym zespołem osób i środków służących do pomocy organowi administracyjnemu. Starostwo powiatowe jest jednostką pomocniczą służącą do wykonywania zadań powiatu oraz obsługi techniczno organizacyjnej powiatu. Biorąc pod uwagę nierozerwalne i niepodzielne powiązania podmiotowe powiatu i starostwa powiatowego, również na gruncie podatku od towarów i usług należy stwierdzić, iż nie występuje odrębna od podmiotowości powiatu podmiotowość starostwa powiatowego.

Zatem Starostwo Powiatowe działając w imieniu Powiatu realizuje zadania własne Powiatu i w tym zakresie jest zwolnione z podatku od towarów i usług z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie umów cywilnoprawnych.

Wnioskodawca w zakresie zadań własnych będzie realizował projekt pn. "Utworzenie pracowni szkolnictwa zawodowego w szkołach ponadgimnazjalnych Powiatu". Przedmiotem projektu jest adaptacja istniejących pomieszczeń szkolnych i przystosowanie ich na potrzeby utworzenia pracowni szkolnictwa zawodowego w czterech szkołach ponadgimnazjalnych prowadzonych przez Wnioskodawcę poprzez remont i przebudowę obecnych pomieszczeń oraz zakup nowego specjalistycznego sprzętu dydaktycznego i szkoleniowego. Z wykonywanych w ten sposób czynności Powiat nie osiąga żadnych przychodów (obrotów) ponosi jedynie wydatki w zakresie realizowania ustawowych zadań. Towary i usługi nabyte w celu realizacji ww. projektu nie będą generowały w przyszłości dla Powiatu sprzedaży opodatkowanej.

W oparciu o powyższe należy stwierdzić, iż w sytuacji gdy efekty jakie powstaną w wyniku realizacji projektu, o którym mowa we wniosku (tj. wyremontowane pomieszczenia oraz sprzęt dydaktyczny i szkoleniowy) nie będą w przyszłości generowały dla Wnioskodawcy żadnych przychodów (obrotów), których następstwem będzie określenie podatku należnego (tzn. powstanie zobowiązania podatkowego), to tym samym towary i usługi jakie będą przez Wnioskodawcę nabywane w związku z jego realizacją nie będą miały związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT.

Skoro więc towary i usługi nabywane w związku z realizacją projektu pn. "Utworzenie pracowni szkolnictwa zawodowego w szkołach ponadgimnazialnych Powiatu" nie będą służyły wykonywaniu przez Wnioskodawcę czynności podlegających opodatkowaniu, należy stwierdzić, iż w przedmiotowej sprawie nie znajdzie zastosowania cytowany na wstępie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT.

Tym samym nie będzie przysługiwało Wnioskodawcy prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur dokumentujących poniesione wydatki, bowiem nie zostanie w omawianym przypadku spełniona podstawowa przesłanka pozytywna jaką jest związek dokonanych zakupów ze sprzedażą opodatkowaną.

W konsekwencji Wnioskodawca nie będzie miał prawa do otrzymania z tego tytułu zwrotu różnicy podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy o VAT.

Dodatkowo tut. organ pragnie zauważyć, iż w przedstawionej sprawie nie znajdą zastosowania uregulowania § 22 ust. 1 i 2 powołanego wyżej rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, zgodnie z którymi zarejestrowanym podatnikom, którzy dokonują nabycia towarów i usług lub importu towarów za środki finansowe bezpośrednio im przekazane na odrębny rachunek bankowy, na którym są ulokowane wyłącznie środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o których mowa w § 8 ust. 3 i 4, przysługuje zwrot podatku naliczonego. Przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio do zarejestrowanych podatników dokonujących bezpośrednio nabycia towarów i usług lub importu towarów za środki finansowe, przekazane z rachunku bankowego, na którym są ulokowane środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej, przekazane przez podatnika, o którym mowa w ust. 1.

Przepisy ww. rozporządzenia przewidują możliwość zwrotu kwoty podatku naliczonego zarejestrowanym podatnikom, którzy dokonują nabycia towarów i usług (w całości lub w części) za środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o której mowa w § 8 ust. 3 i 4 ww. rozporządzenia, a w szczególności przedakcesyjnych środków Unii Europejskiej (PHARE). W przypadku finansowania programów, realizowanych w ramach Programów Ramowych Unii Europejskiej oraz innych programów wspólnotowych Unii Europejskiej, warunkiem uzyskania zwrotu jest zawarcie umowy na realizację projektu przed dniem 1 maja 2004 r.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Ponadto nadmienia się, że organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Pojęcie to należy rozumieć zgodnie z przepisami regulującymi zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne przy dokonywaniu kwalifikacji, czy podatek VAT od zakupów objętych dofinansowywanym ze środków unijnych w związku z realizacją projektu w ramach realizacji zadania będącego przedmiotem niniejszego wniosku może być zaliczony do kosztów kwalifikowanych.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa St. Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl