IBPP4/443-472/13/PK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 27 grudnia 2013 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-472/13/PK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 27 września 2013 r. (data wpływu 30 września 2013 r.), uzupełnionym pismem z 25 października 2013 r. (data wpływu 29 października 2013 r.), o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie możliwości odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30 września 2013 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie możliwości odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu. Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 25 października 2013 r.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca jest samodzielnym publicznym zakładem opieki zdrowotnej. Zespół jest czynnym podatnikiem podatku VAT. Główną pozycją obrotów (sprzedaży) są usługi medyczne sprzedawane NFZ, zwolnione z podatku VAT (na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy). Do 2013 r. Wnioskodawca korzystał z prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługującą w zakresie w jakim nabywane towary i usługi wykorzystywane są do czynności opodatkowanych (art. 86 ust. 1 ustawy). Od 2013 r. wnioskodawca korzysta dodatkowo z prawa odliczania podatku naliczonego strukturą (art. 90 ust. 3 ustawy). Udział sprzedaży opodatkowanej w sprzedaży ogółem za 2012 rok wynosi 3% i taka struktura utrzymuje się nadal. Udział sprzedaży opodatkowanej w sprzedaży ogółem za 2011 r. wynosi 3%.

Zespół w latach 2011 do 2013 realizuje projekt pn...., który jest współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Regionalnego. W zakresie rzeczowym projekt obejmuje: zakup sprzętu stanowiącego wyposażenie sieci, zakup sprzętu stanowiącego wyposażenie stanowisk komputerowych, zakup oprogramowania, zakup aplikacji związanych z wdrożeniem e-usług medycznych, usługi wdrożeniowe i usługi szkoleniowe. Sprzęt komputerowy oraz systemy informatyczne uzyskane w wyniku realizacji projektu będą wykorzystywane przede wszystkim do działalności medycznej, która jest zwolniona z podatku VAT (elektroniczna dokumentacja medyczna, elektronicznie zlecane usługi medyczne, elektroniczne wyniki badań, kompleksowa elektroniczna obsługa pacjenta, elektroniczny obieg i archiwizacja dokumentów). W związku z powyższym należy przyjąć, że tylko zakupy które dotyczą działalności zwolnionej nie będą podlegały rozliczeniu proporcją, natomiast wszystkie pozostałe będą rozliczane proporcją. Co oznacza, że w ten sposób Wnioskodawca może tylko wyłączyć z rozliczenia proporcją zakupy sprzętu komputerowego służące tylko działalności zwolnionej (działalności medycznej), natomiast wszystkie pozostałe zakupy ze względu na trudność w określeniu, któremu rodzajowi działalności służą rozliczy proporcją. W szczegółach przedstawia się to następująco: Wdrożenie nowego systemu informatycznego obejmuje Oddziały Szpitala, Przychodnię Specjalistyczną zakłady diagnostyczne, dział rehabilitacji, ośrodki pomocnicze, administrację szpitala. Zakupiony sprzęt i oprogramowanie będzie wykorzystywane w pracach administracyjno - finansowych, których nie da się bezpośrednio przyporządkować tylko do działalności medycznej. Oprogramowanie może być użyte do obsługi czynności opodatkowanych podatkiem VAT wskutek wykorzystania wdrożonego systemu finansowo - księgowego np. do wystawiania i księgowania faktur w systemie z tytułu czynności opodatkowanych (usługi najmu opodatkowane VAT), prowadzenie ewidencji księgowej uwzględniającej ewidencje: VAT należny, naliczony. W strukturze Przychodni Specjalistycznej działają dwie Poradnie Medycyny Pracy, które wykonują działalność medyczną zwolnioną z podatku VAT, ale również działalność opodatkowaną (np. badanie kandydata na kierowcę). W pracowniach diagnostycznych np. w Zakładzie Diagnostyki Laboratoryjnej generalnie wszystkie badania są zwolnione z VAT, ale występuje badanie sporotestów (badanie na skuteczność sterylizacji), które jest opodatkowane. W Zakładzie Diagnostyki Obrazowej również generalnie wszystkie badania są zwolnione z opodatkowania, ale wydanie odpisu badania jest opodatkowane. Zakupy dokonane w ramach projektu można podzielić na dwie grupy. Pierwsza grupa to zakup sprzętu stanowiącego wyposażenie stanowisk komputerowych i tu można wskazać wprost, że 14 stanowisk komputerowych służy działalności zwolnionej, ale również działalności opodatkowanej, natomiast 86 stanowisk jest zakupionych tylko dla działalności medycznej zwolnionej z podatku VAT. Druga grupa zakupów to sprzęt stanowiący wyposażenie sieci, oprogramowanie, usługi wdrożeniowe i szkoleniowe. O ile można byłoby wskazać, które oprogramowanie, oraz które usługi wdrożeniowe i szkoleniowe dotyczą administracji szpitala to nie można wskazać, które wyposażenie sieci, oprogramowanie, usługi wdrożeniowe czy szkoleniowe służą Poradniom Medycyny Pracy, Zakładowi Diagnostyki Laboratoryjnej czy Zakładowi Diagnostyki Obrazowej, w których oprócz działalności medycznej wolnej od podatku występuje działalność opodatkowana.

Otrzymywane faktury związane z projektem pn. "..." dotyczą lat 2011, 2012, 2013. Od faktur otrzymywanych w związku z realizowanym projektem Wnioskodawca nie skorzystał z prawa odliczenia podatku naliczonego strukturą w żadnym roku.

W związku z powyższym zadano pytanie:

Czy Wnioskodawca w związku z realizacją projektu pn.... z wykorzystaniem technologii informatycznych wraz z wdrożeniem e-usług będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego proporcją ustaloną zgodnie z art. 90 ust. 3 ustawy o podatku od towarów i usług od wszystkich faktur rozliczających projekt.

Zdaniem Wnioskodawcy wydatki ponoszone w ramach realizacji projektu służą działalności zwolnionej od podatku oraz opodatkowanej, Wnioskodawca nie jest w stanie dokonać jednoznacznego ich przyporządkowania do poszczególnych rodzajów działalności. W związku z powyższym Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego w oparciu o proporcję, o której mowa w art. 90 ust. 3 ustawy o podatku od towarów i usług. W przypadku zakupu sprzętu komputerowego stanowiącego wyposażenie stanowisk komputerowych proporcję zastosuje tylko do zakupu 14 sztuk komputerów (10 sztuk administracja, 2 sztuki Zakład Diagnostyki Obrazowej, 2 sztuki Poradnie Medycyny Pracy), a od pozostałych komputerów zakupionych na stanowiska do działalności medycznej nie dokona odliczenia. Natomiast w przypadku zakupu sprzętu stanowiącego wyposażenie sieci komputerowej, zakupu oprogramowania, usług wdrożeniowych i szkoleniowych, podatek naliczony w oparciu o proporcję odliczy od wszystkich zakupów, gdyż nie może dokonać jednoznacznego przyporządkowania zakupów do poszczególnych rodzajów działalności.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą. W myśl tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Kwotę podatku naliczonego - na podstawie art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy - stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług, z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

Na mocy art. 86 ust. 10 pkt 1 ustawy, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego powstaje w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę albo dokument celny, z zastrzeżeniem pkt 2-5 oraz ust. 11, 12, 16 i 18.

Jeżeli podatnik nie dokona obniżenia kwoty podatku należnego w terminach określonych w ust. 10, może obniżyć kwotę podatku należnego w deklaracji podatkowej za jeden z dwóch następnych okresów rozliczeniowych (art. 86 ust. 11 ustawy).

Stosownie natomiast do treści art. 86 ust. 13 ustawy, jeżeli podatnik nie dokonał obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w terminach, o których mowa w ust. 10, 11, 12, 16 i 18, może on obniżyć kwotę podatku należnego przez dokonanie korekty deklaracji podatkowej za okres, w którym wystąpiło prawo do obniżenia podatku należnego, nie później jednak niż w ciągu 5 lat, licząc od początku roku, w którym wystąpiło prawo do obniżenia podatku należnego.

W myśl art. 86 ust. 14 ustawy, w przypadku podatników obowiązanych do dokonywania korekt kwot podatku naliczonego, o których mowa w art. 91 ust. 1 i 2, część kwoty podatku naliczonego obniżającą kwotę podatku należnego oblicza się w oparciu o proporcję właściwą dla roku podatkowego, w którym powstało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego niezależnie od terminu obniżenia kwoty podatku.

Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

W sytuacji, gdy podatnik w ramach prowadzonej działalności wykonuje czynności, od których przysługuje odliczenie podatku naliczonego oraz czynności, od których takie odliczenie nie przysługuje, zastosowanie znajduje przepis art. 90 ust. 1 ustawy, który stanowi, że w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

Jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10 - art. 90 ust. 2 ustawy.

Proporcję, o której mowa w ust. 2, na podstawie art. 90 ust. 3 ustawy, ustala się jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo.

W oparciu o art. 90 ust. 4 ustawy, proporcję, o której mowa w ust. 3 określa się procentowo w stosunku rocznym na podstawie obrotu osiągniętego w roku poprzedzającym rok podatkowy, w odniesieniu do którego jest ustalana proporcja. Proporcję tę zaokrągla się w górę do najbliższej liczby całkowitej.

Do obrotu, o którym mowa w ust. 3, nie wlicza się obrotu uzyskanego z dostawy towarów i usług, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji, oraz gruntów i praw wieczystego użytkowania gruntów, jeżeli są zaliczane do środków trwałych podatnika - używanych przez podatnika na potrzeby jego działalności (art. 90 ust. 5 ustawy).

Natomiast zgodnie z art. 90 ust. 6 ustawy, do obrotu, o którym mowa w ust. 3, nie wlicza się obrotu uzyskanego z tytułu transakcji dotyczących nieruchomości lub usług wymienionych w art. 43 ust. 1 pkt 37-41, w zakresie w jakim czynności te są dokonywane sporadycznie.

Zatem, dokonując analizy cyt. wyżej przepisów stwierdzić należy, że na podstawie art. 90 ust. 1 ustawy, występuje obowiązek wyodrębnienia podatku naliczonego związanego z czynnościami, w stosunku do których przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego oraz kwot podatku naliczonego związanego z czynnościami, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje.

Natomiast w sytuacji, gdy nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot podatku związanego z czynnościami, w stosunku do których przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego oraz kwot podatku naliczonego związanego z czynnościami, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do proporcjonalnego rozliczenia podatku naliczonego, zgodnie z art. 90 ust. 2 ustawy.

Zauważyć należy, że kwota podatku naliczonego do odliczenia, ustalona na podstawie proporcji wyliczonej przy zastosowaniu powyższych zasad, nie jest jednak ostateczna. Zasady dotyczące sposobu i terminu dokonywania korekt podatku naliczonego oraz podmiotu zobowiązanego do dokonywania korekty, zostały określone w art. 91 ustawy.

Stosownie do treści art. 91 ust. 1 ustawy, po zakończeniu roku, w którym podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, o którym mowa w art. 86 ust. 1, jest on obowiązany dokonać korekty kwoty podatku odliczonego zgodnie z art. 90 ust. 2-10, z uwzględnieniem proporcji obliczonej w sposób określony w art. 90 ust. 2-6 lub 10 lub przepisach wydanych na podstawie art. 90 ust. 11 i 12, dla zakończonego roku podatkowego. v

Przepis art. 91 ust. 2 ustawy stanowi, że w przypadku towarów i usług, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji, a także gruntów i praw wieczystego użytkowania gruntów, jeżeli zostały zaliczone do środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych nabywcy, z wyłączeniem tych, których wartość początkowa nie przekracza 15.000 zł, korekty, o której mowa w ust. 1, podatnik dokonuje w ciągu 5 kolejnych lat, a w przypadku nieruchomości i praw wieczystego użytkowania gruntów - w ciągu 10 lat, licząc od roku, w którym zostały oddane do użytkowania. Roczna korekta w przypadku, o którym mowa w zdaniu pierwszym, dotyczy jednej piątej, a w przypadku nieruchomości i praw wieczystego użytkowania gruntów - jednej dziesiątej kwoty podatku naliczonego przy ich nabyciu lub wytworzeniu. W przypadku środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, których wartość początkowa nie przekracza 15.000 zł, przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio, z tym że korekty dokonuje się po zakończeniu roku, w którym zostały oddane do użytkowania.

Korekty, o której mowa w ust. 1 i 2, dokonuje się w deklaracji podatkowej składanej za pierwszy okres rozliczeniowy roku następującego po roku podatkowym, za który dokonuje się korekty, a w przypadku zakończenia działalności gospodarczej - w deklaracji podatkowej za ostatni okres rozliczeniowy (art. 91 ust. 3 ustawy).

W art. 91 ust. 7 ustawy postanowiono, że przepisy art. 91 ust. 1-6 stosuje się odpowiednio, w przypadku gdy podatnik miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o całą kwotę podatku naliczonego od wykorzystywanego przez siebie towaru lub usługi i dokonał takiego obniżenia, albo nie miał takiego prawa, a następnie zmieniło się to prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tego towaru lub usługi.

Na podstawie art. 91 ust. 7a ustawy, w przypadku towarów i usług, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji, a także gruntów i praw wieczystego użytkowania gruntów, jeżeli zostały zaliczone do środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych nabywcy, z wyłączeniem tych, których wartość początkowa nie przekracza 15.000 zł, korekty, o której mowa w art. 91 ust. 7, dokonuje się na zasadach określonych w art. 91 ust. 2 zdanie pierwsze i drugie oraz ust. 3. Korekty tej dokonuje się przy każdej kolejnej zmianie prawa do odliczeń, jeżeli zmiana ta następuje w okresie korekty.

Stosownie do art. 91 ust. 7b ustawy, w przypadku towarów i usług innych niż wymienione w ust. 7a, wykorzystywanych przez podatnika do działalności gospodarczej, korekty, o której mowa w ust. 7, dokonuje się na zasadach określonych w ust. 1, ust. 2 zdanie trzecie i ust. 3, z zastrzeżeniem ust. 7c.

Jeżeli zmiana prawa do obniżenia podatku należnego wynika z przeznaczenia towarów lub usług, o których mowa w ust. 7b, wyłącznie do wykonywania czynności, w stosunku do których nie przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego, lub wyłącznie do czynności, w stosunku do których takie prawo przysługuje - korekty, o której mowa w ust. 7, dokonuje się w deklaracji podatkowej składanej za okres rozliczeniowy, w którym wystąpiła ta zmiana. Korekty tej nie dokonuje się, jeżeli od końca okresu rozliczeniowego, w którym wydano towary lub usługi do użytkowania, upłynęło 12 miesięcy (art. 91 ust. 7c ustawy).

W przypadku zmiany prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony od towarów i usług, innych niż wymienione w art. 91 ust. 7a i 7b, w szczególności towarów handlowych lub surowców i materiałów, nabytych z zamiarem wykorzystania ich do czynności, w stosunku do których przysługuje pełne prawo do obniżenia podatku należnego lub do czynności, w stosunku do których prawo do obniżenia podatku należnego nie przysługuje, i niewykorzystanych zgodnie z takim zamiarem do dnia tej zmiany, na mocy art. 91 ust. 7d ustawy, korekty podatku naliczonego dokonuje się w deklaracji podatkowej składanej za okresy rozliczeniowe, w których wystąpiła ta zmiana.

Powołany art. 91 ustawy ma zastosowanie do korekty wstępnego odliczenia podatku w przypadku rozliczania podatku za pomocą współczynnika, a także korekty związanej ze zmianą przeznaczenia zakupionych towarów i usług.

Mając powyższe na uwadze należy wskazać, że jeżeli Wnioskodawca - jak wynika z treści wniosku - nie dokonał obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w rozliczeniu za okres, w którym wystąpiło prawo do odliczenia podatku naliczonego lub w jednym z dwóch następnych okresów rozliczeniowych, ma prawo dokonać korekty deklaracji podatkowych za okresy, w których powstało prawo do odliczenia, nie później jednak niż w ciągu 5 lat, licząc od początku roku, w którym prawo to wystąpiło, o czym stanowi art. 86 ust. 13 ustawy. Należy jednak podkreślić, że może dokonać korekty deklaracji jedynie za ten okres rozliczeniowy, nie mając wyboru złożenia korekty za kolejne dwa okresy rozliczeniowe. Dokonując w 2013 r. korekt za poszczególne okresy rozliczeniowe, w których powstało prawo do odliczenia w związku z nabyciem towarów i usług, dla których ustawa o podatku od towarów i usług przewiduje jednoroczną korektę (tekst jedn.: innych niż takie, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji, a także gruntów i praw wieczystego użytkowania gruntów, jeżeli zostały zaliczone do środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych nabywcy, których wartość początkowa przekracza 15.000 zł), zgodnie ze stanowiskiem przedstawionym we wniosku, winna zastosować właściwą proporcję dla tych poszczególnych lat, o czym stanowi art. 86 ust. 14 ustawy.

Wyjaśnić bowiem należy, że w momencie dokonywania korekty deklaracji za lata poprzednie w celu skorzystania z odliczenia podatku naliczonego, proporcja ostateczna dla danego roku podatkowego jest już znana. Wnioskodawca korygując deklaracje podatkowe za dany rok jest w stanie skalkulować proporcję właściwą w oparciu o obroty osiągnięte w tym roku. W konsekwencji nie ma konieczności ustalania w pierwszej kolejności proporcji wstępnej (w oparciu o obroty z roku poprzedzającego dany rok) i rozliczenia podatku w oparciu o tę wstępną proporcję, a następnie dokonania korekty odliczenia podatku w deklaracji za styczeń następnego roku. Wynika to z faktu, że przepisy dotyczące wstępnej proporcji mają na celu umożliwienie odliczania podatku naliczonego w formie szacunkowej. Tym samym, istnieją podstawy do korygowania poszczególnych miesięcy, w których zaistniały przesłanki do korekty nieodliczonego podatku naliczonego.

Jak wynika z wniosku Wnioskodawca w ramach realizacji projektu dokonał nabyć towarów i usług wykorzystywanych zarówno do działalności zwolnionej jak i opodatkowanej podatkiem VAT. Zakupy dokonane w ramach projektu można podzielić na dwie grupy. Pierwsza grupa to zakup sprzętu stanowiącego wyposażenie stanowisk komputerowych i tu można wskazać wprost, że 14 stanowisk komputerowych służy działalności zwolnionej, ale również działalności opodatkowanej, natomiast 86 stanowisk jest zakupionych tylko dla działalności medycznej zwolnionej z podatku VAT. Druga grupa zakupów to sprzęt stanowiący wyposażenie sieci, oprogramowanie, usługi wdrożeniowe i szkoleniowe. O ile można byłoby wskazać, które oprogramowanie, oraz które usługi wdrożeniowe i szkoleniowe dotyczą administracji szpitala to nie można wskazać, które wyposażenie sieci, oprogramowanie, usługi wdrożeniowe czy szkoleniowe służą Poradniom Medycyny Pracy, Zakładowi Diagnostyki Laboratoryjnej czy Zakładowi Diagnostyki Obrazowej, w których oprócz działalności medycznej zwolnionej od podatku występuje działalność opodatkowana.

W świetle powyższego należy stwierdzić, że w stosunku do zakupów które są wykorzystywane wyłącznie do działalności zwolnionej Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do odliczenia podatku. Natomiast w stosunku do nabyć, które są związane zarówno z działalnością zwolnioną jak i z opodatkowaną, a Wnioskodawca nie jest w stanie przyporządkować w całości lub części kwot w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych i zwolnionych, Wnioskodawca ma prawo do dokonania odliczenia zgodnie z ustaloną proporcją. W stosunku do kwot których prawa do odliczenia przypadło za okresy poprzednie Wnioskodawca - w celu odliczenia podatku - ma prawo dokonać korekty podatku za okresy rozliczeniowe, w których uzyskał prawo do odliczenia podatku.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z dnia 14 marca 2012 r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl