IBPP4/443-463/10/KG - Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją przedsięwzięcia dotyczącego budowy sali gimnastycznej.
Pismo z dnia 21 kwietnia 2010 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-463/10/KG Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją przedsięwzięcia dotyczącego budowy sali gimnastycznej.
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 18 marca 2010 r. (data wpływu 24 marca 2010 r.), uzupełnionym pismem z dnia 13 kwietnia 2010 r. (data wpływu 16 kwietnia 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "..." - jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 24 marca 2010 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "...". Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 13 kwietnia 2010 r. (data wpływu 16 kwietnia 2010 r.).
W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:
Dnia 31 grudnia 2008 r. została zawarta umowa pomiędzy Gminą a Przedsiębiorstwem na realizację zadania inwestycyjnego pn. "..." na kwotę 1.621.050,75 zł z terminem realizacji 230 dni od daty podpisania umowy, tj. do dnia 18 sierpnia 2009 r. W wyniku opóźnień w realizacji projektu roboty budowlane trwają nadal.
W ramach ww. przedsięwzięcia zostanie wybudowana sala gimnastyczna jednokondygnacyjna z dwukondygnacyjną częścią zaplecza, gdzie zlokalizowano ogólno dostępne sanitariaty, zaplecze na sprzęt sportowy, pomieszczenie porządkowe, pomieszczenie techniczne i gospodarcze. Sala gimnastyczna będzie przeznaczona dla uczniów dwóch szkół do przeprowadzania lekcji wychowania fizycznego, w związku z czym nie będą pobierane opłaty za jej korzystanie.
Efekt projektu (wybudowana sala gimnastyczna) nie generuje dochodów ze sprzedaży opodatkowanej.
Dla przedmiotowego projektu dnia 5 maja 2009 r. została podpisana umowa o dofinansowanie w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013 Działania 5.2. "Podniesienie jakości usług publicznych poprzez wspieranie placówek edukacyjnych i kulturalnych" Osi Priorytetowej 5 "Wzrost jakości infrastruktury społecznej oraz inwestycje w dziedzictwo kulturowe, turystykę i sport".
Całkowita wartość projektu według umowy o dofinansowanie to 1.687.967,75 zł, z czego dofinansowanie to kwota 1.012.780,65 zł. Środki z dotacji przekazywane są przez Instytucję Zarządzającą RPOWŚ na lata 2007-2013 w formie refundacji poniesionych kosztów na realizację projektu w postaci płatności końcowej.
Warunkiem przekazania środków z dotacji jest złożenie do Instytucji Zarządzającej, spełniającego wymogi formalne i merytoryczne, wniosku o płatność wraz z załącznikami.
Do chwili złożenia wniosku o nadanie statutu czynnego podatnika VAT, tj. do dnia 30 grudnia 2009 r. Gmina nie figurowała w rejestrze czynnych podatników VAT.
Projekt realizowany jest w ramach zadań własnych gminy wynikających z przepisów ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (art. 7 pkt 1).
Wybudowana sala gimnastyczna będzie przekazana nieodpłatnie w trwały zarząd szkole podstawowej.
Towary i usługi związane z projektem nie są i nie będą wykorzystywane przez gminę do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.
Wniosek dotyczy jednego stanu faktycznego w zakresie podatku od towarów i usług.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie (ostatecznie sformułowane w piśmie z dnia 13 kwietnia 2010 r.):
Czy Wnioskodawca ma możliwość obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z ww. projektem.
Zdaniem Wnioskodawcy (ostateczna wersja przedstawiona w piśmie z dnia 13 kwietnia 2010 r.), nie ma on możliwości obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z projektem pn. "...".
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.
W myśl postanowień art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej: ustawą o VAT, w zakresie, w jakim towary są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ww. ustawy kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika.
Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.
Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.
Zgodnie z przepisem § 13 ust. 1 pkt 11 obowiązującego do dnia 31 grudnia 2009 r. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336) zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Przedmiotowe zwolnienie zostało również przewidziane w § 12 ust. 1 pkt 12 aktualnie obowiązującego rozporządzenia z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799).
Zwolnienie od podatku VAT jednostek samorządu terytorialnego jest zatem możliwe tylko wtedy, gdy wykonują one czynności w ramach przypisanych im specyficznych zadań i funkcji samorządowych (publicznych).
W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.
Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują między innymi sprawy edukacji publicznej oraz utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych (art. 7 ust. 1 pkt 8 i 15 ustawy o samorządzie gminnym).
Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca w ramach zadań własnych gminy realizuje zadanie inwestycyjne pn. "..." dofinansowane w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013 Działania 5.2. "Podniesienie jakości usług publicznych poprzez wspieranie placówek edukacyjnych i kulturalnych" Osi Priorytetowej 5 "Wzrost jakości infrastruktury społecznej oraz inwestycje w dziedzictwo kulturowe, turystykę i sport".
W ramach ww. przedsięwzięcia zostanie wybudowana sala gimnastyczna jednokondygnacyjna z dwukondygnacyjną częścią zaplecza, gdzie zlokalizowano ogólno dostępne sanitariaty, zaplecze na sprzęt sportowy, pomieszczenie porządkowe, pomieszczenie techniczne i gospodarcze. Sala gimnastyczna będzie przeznaczona dla uczniów dwóch szkół do przeprowadzania lekcji wychowania fizycznego, w związku z czym nie będą pobierane opłaty za jej korzystanie.
Wybudowana sala gimnastyczna zostanie przekazana nieodpłatnie w trwały zarząd szkole podstawowej.
Towary i usługi związane z projektem nie są i nie będą wykorzystywane przez gminę do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.
Tym samym stwierdzić należy, iż w przedmiotowej sprawie nie znajdzie zastosowania cytowany na wstępie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, bowiem jak już wskazano wyżej obniżenie podatku należnego o podatek naliczony może nastąpić jedynie na ściśle określonych przez ustawodawcę zasadach, a jedną z podstawowych przesłanek pozytywnych jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.
W konsekwencji z uwagi na niespełnienie podstawowej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, Wnioskodawca nie ma możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją projektu pn. "...".
Mając na uwadze powyższe, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.