IBPP4/443-461/09/KG

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 29 maja 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-461/09/KG

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 29 kwietnia 2009 r. (data wpływu do tut. organu 4 maja 2009 r.), uzupełnionym pismem z dnia 18 maja 2009 r. (data wpływu do tut. organu 20 maja 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego oraz jego zwrotu w związku z realizacją inwestycji pn. "G. - Przebudowa Amfiteatru" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 4 maja 2009 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego oraz jego zwrotu w związku z realizacją inwestycji pn. "G. - Przebudowa Amfiteatru". Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 18 maja 2009 r. (data wpływu do tut. organu 20 maja 2009 r.).

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Gmina (Beneficjent Projektu) planując realizację projektu pn. "G. - przebudowa Amfiteatru" zawarła w dniu 30 marca 2009 r. umowę z Województwem, reprezentowanym przez Zarząd Województwa na lata 2007-2013. Umowa określa zasady i warunki na jakich będzie dofinansowanie części wydatków dotyczących ww. projektu ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego.

Dofinansowanie z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego stanowi 80% kwoty całkowitych wydatków kwalifikowanych projektu, wkład własny Beneficjenta stanowi 20% kwoty całkowitych wydatków kwalifikowanych projektu. Beneficjent pokrywa z własnych środków wydatki niekwalifikowane stanowiące kwotę podatku od towarów i usług VAT (22%) od całkowitych wydatków kwalifikowanych.

W zakres rzeczowy projektu wchodzi przede wszystkim przebudowa sceny amfiteatru, podscenia, przebudowa widowni oraz zadaszenie stałe sceny oraz rozkładane zadaszenie widowni. Modernizacja wejścia i kas, przygotowanie miejsca pod toalety przenośne, przebudowa układu drogowego, zagospodarowanie zielenią i wykonanie "mniejszej" architektury. Do prawidłowego funkcjonowania Amfiteatru zostanie również zmodernizowane zagospodarowanie terenu tzn. drogi wewnętrzne służące do obsługi Amfiteatru, tereny zielone. Wszystkie te obiekty małej architektury przynależą do obiektu Amfiteatru i będą zarządzane przez G.

Bezpośrednim efektem przeprowadzenia inwestycji będzie wydłużenie sezonu artystycznego na oraz podniesienie atrakcyjności oferty planowanych imprez. Zakłada się, że po zakończeniu inwestycji przychody z wynajmu Amfiteatru wzrosną o około 50%. Projekt będzie realizowany przez około 12 miesięcy.

Do realizacji projektu Gmina upoważniła jednostkę organizacyjną (budżetową) o nazwie G., która administruje obiektem Amfiteatr.

W trakcie realizacji projektu G. będzie dokonywał zakupu usług m.in. usługi w zakresie robót budowlano-montażowych, usługi inżyniera kontraktu, nadzoru autorskiego, aktualizacja kosztorysów itd. niezbędnych do powstania zaplanowanej inwestycji, która po oddaniu do użytku będzie administrowana przez G. i z której G. będzie generował przychody.

Amfiteatr pozostaje w administracji jednostki budżetowej - G., w związku z tym jednostka budżetowa w ramach zarządu dokonywała i będzie dokonywać wynajmu Amfiteatru podmiotom prowadzącym działalność gospodarczą na imprezy kulturalno-oświatowe na podstawie umów cywilno prawnych co powodowało obowiązek naliczania i odprowadzania do Urzędu Skarbowego podatku od towarów i usług (art. 15 ust. 3 pkt 6 ustawy o VAT).

G. jest czynnym podatnikiem podatku od 1 września 2004 r. w związku ze świadczeniem usług, które w myśl ustawy o podatku od towarów i usług podlegają opodatkowaniu VAT (wynajem pomieszczeń), oraz prowadzi ewidencję o której mowa w art. 109 ust. 3 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług. Inwestycja która powstanie w ramach realizowanego projektu pn. "G. - przebudowa Amfiteatru" będzie związana z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług, a w nieznacznej części (około 2%) z czynnościami nieopodatkowanymi, np. koncerty charytatywne wg decyzji Prezydenta Miasta.

Faktury dotyczące realizacji projektu będą wystawione na G. - jednostkę budżetową Gminy.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w odniesieniu do realizowanej inwestycji pn. "G. - Przebudowa Amfiteatru" istnieje możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego o którym mowa w art. 86 ustawy o VAT, oraz zwrotu na rachunek bankowy różnicy w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2 jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego art. 87 ust. 1 ustawy o VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy, G. realizując zadania statutowe polegające między innymi na organizowaniu imprez rekreacyjnych, w tym sportowych i turystycznych, związanych z zarządzanymi obiektami § 4p. 4 Statutu G., oraz mając na uwadze zapotrzebowanie na usługi wynajmu na imprezy kulturalno-oświatowe w zabytkowym Amfiteatrze, G. osiągał i będzie osiągał w z tego tytułu przychody związane ze sprzedażą opodatkowaną. W związku z powyższym w świetle obecnego i przyszłego stanu jaki będzie miał miejsce, istnieje możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego (art. 86 ustawy o VAT), oraz zwrotu na rachunek bankowy różnicy w przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2 jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego - art. 87 ust. 1 ustawy o VAT, zgodnie z przedkładanymi deklaracjami VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ww. ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

W myśl postanowień art. 87 ust. 1 ustawy o VAT, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Przepis art. 90 ust. 1 i 2 ustawy o VAT stanowi, że w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku, z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku, z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określania kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami w stosunku, do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

Jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1. podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10.

Zgodnie z art. 90 ust. 3 i 4 ustawy o VAT proporcję tę ustala się jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo.

Proporcję określa się procentowo w stosunku rocznym na podstawie obrotu osiągniętego w roku poprzedzającym rok podatkowy, w odniesieniu do którego jest ustalana proporcja. Proporcję tę zaokrągla się w górę do najbliższej liczby całkowitej.

Do obrotu, o którym mowa w ust. 3, nie wlicza się obrotu uzyskanego z dostawy środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, używanych przez podatnika na potrzeby jego działalności oraz obrotu uzyskanego z tytułu transakcji dotyczących nieruchomości lub usług w zakresie pośrednictwa finansowego jeżeli czynności te są dokonywane sporadycznie (art. 90 ust. 5 i 6 ustawy o VAT).

W myśl art. 90 ust. 10 ustawy o VAT w przypadku gdy proporcja określona zgodnie z ust. 2-8:

1.

przekroczyła 98% - podatnik ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o całą kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2;

2.

nie przekroczyła 2% - podatnik nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2.

Należy jednakże podkreślić, iż formuła rozliczenia proporcjonalnego określona w cytowanym powyżej ust. 2 art. 90 może być zastosowany tylko wówczas, jeżeli podatnik nie jest w stanie wyodrębnić kwot, o których mowa w art. 90 ust. 1 ustawy o VAT, tj. gdy podatnik nie jest w stanie dokonać bezpośredniego przyporządkowania podatku naliczonego czynnościom, w związku z wykonywaniem których odliczenie podatku naliczonego jest możliwe i czynnościom, w związku z wykonywaniem których podatnik nie ma prawa do odliczenia.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Gmina (Beneficjent Projektu) upoważniła jednostkę organizacyjną (budżetową) o nazwie G. do realizacji projektu pn. "G. - przebudowa Amfiteatru", która administruje obiektem Amfiteatr.

W trakcie realizacji projektu G. będzie dokonywał zakupu usług m.in. usługi w zakresie robót budowlano-montażowych, usługi inżyniera kontraktu, nadzoru autorskiego, aktualizacja kosztorysów itd. niezbędnych do powstania zaplanowanej inwestycji, która po oddaniu do użytku będzie administrowana przez G. i z której G. będzie generował przychody.

Amfiteatr pozostaje w administracji jednostki budżetowej - G., w związku z tym jednostka budżetowa w ramach zarządu dokonywała i będzie dokonywać wynajmu Amfiteatru podmiotom prowadzącym działalność gospodarczą na imprezy kulturalno-oświatowe na podstawie umów cywilno prawnych (co powodowało obowiązek naliczania i odprowadzania do Urzędu Skarbowego podatku od towarów i usług).

Inwestycja która powstanie w ramach realizowanego projektu pn. "G. - przebudowa Amfiteatru" będzie związana z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług, a w nieznacznej części (około 2%) z czynnościami nieopodatkowanymi, np. koncerty charytatywne wg decyzji Prezydenta Miasta.

Należy podkreślić, iż Wnioskodawca w celu prawidłowej realizacji prawa do odliczenia podatku naliczonego zobowiązany jest, do przyporządkowania w odpowiednich częściach podatku naliczonego wynikającego z faktur zakupu poszczególnym kategoriom działalności (zwolnionej lub niepodlegającej opodatkowaniu, opodatkowanej oraz działalności mieszanej).

Zatem w świetle powyższego oraz w oparciu o przytoczone powyżej przepisy, należy stwierdzić, iż Wnioskodawca zgodnie z cytowanym powyżej art. 86 ust. 1 ustawy o VAT będzie miał prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją ww. projektu w takiej części, w jakiej zakupy te związane będą ze sprzedażą opodatkowaną (wynajem amfiteatru).

Natomiast w przypadku, gdy Wnioskodawca nie ma możliwości wyodrębnienia całości lub części kwot w związku, z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku, z którymi takie prawo nie przysługuje, będzie miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego zgodnie z proporcją obliczoną według zasad określonych przepisami art. 90 i 91 ustawy o VAT.

W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym istnieje możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego zgodnie z art. 86 ust. 1 oraz zwrotu na rachunek bankowy różnicy w przypadku gdy kwota podatku naliczonego o której mowa w art. 86 ust. 2 jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, należało uznać za prawidłowe, jednakże tylko w takim zakresie w jakim dokonane zakupy związane będą z wykonywaniem czynności opodatkowanych.

Ponadto należy podkreślić, iż niniejsza interpretacja indywidualna nie rozstrzyga w zakresie prawidłowości zaliczenia przez Wnioskodawcę do czynności nieopodatkowanych "koncertów charytatywnych wg decyzji Prezydenta Miasta", gdyż nie zadano pytania w tym zakresie. Powyższe zostało przyjęte przez tut. organ jedynie jako element przedstawionego przez Wnioskodawcę stanu faktycznego i nie było przedmiotem oceny.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Kielcach, ul. Prosta 10, 25-366 Kielce po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl