IBPP4/443-46/12/PK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 26 kwietnia 2012 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-46/12/PK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku 23 stycznia 2012 r. (data wpływu 26 stycznia 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego, w zakresie możliwości stosowania zwolnienia od akcyzy przy dostawie olejów smarowych w sytuacji odmiennych danych na fakturze i dokumencie dostawy dotyczących nabywcy - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 26 stycznia 2012 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego, w zakresie możliwości stosowania zwolnienia od akcyzy przy dostawie olejów smarowych w sytuacji odmiennych danych na fakturze i dokumencie dostawy dotyczących nabywcy.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujący zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca prowadzi skład podatkowy, w którym produkuje oraz magazynuje wyroby energetyczne objęte zwolnieniem od akcyzy ze względu na przeznaczenie zawierające się w przedziale kodów CN: od 271019 71 do 271019 99.

Wnioskodawca zamierza podpisać umowę współpracy z pośrednikiem handlowym nie posiadającym statusu podmiotu pośredniczącego ani statusu podmiotu zużywającego. Przedmiotem ww. umowy miałoby być poszukiwanie przez pośrednika handlowego klientów (podmiotów zużywających) nabywających od Wnioskodawcy wyroby o kodzie CN od 271019 71 do 271019 99 w procedurze zwolnienia ze względu na przeznaczenie. Wnioskodawca w związku z zawartą umową współpracy zajmowałaby się wysyłką wyrobów w procedurze zwolnienia ze względu na przeznaczenie do podmiotów zużywających, z kolei faktura sprzedażowa za te wyroby wystawiana byłaby na podmiot który zleciłby wysłanie towaru do podmiotu zużywającego, tj. pośrednika handlowego.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy podmiot odbierający wskazany na dokumencie dostawy musi być tożsamy z podmiotem kupującym wskazanym na fakturze sprzedażowej za te wyroby.

Zdaniem Wnioskodawcy, w myśl art. 39 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym Minister właściwy do spraw finansów publicznych może, w drodze rozporządzenia, wprowadzić zwolnienia od akcyzy określając szczegółowy zakres oraz warunki i tryb ich stosowania, uwzględniając specyfikę obrotu zwolnionymi wyrobami akcyzowymi oraz konieczność zapewnienia właściwej kontroli.

Zgodnie z § 10 pkt 2 rozporządzenia w sprawie zwolnień: "zwalnia się od akcyzy oleje smarowe oznaczone kodem CN 27 1019 71 - 83 i 271019 87 - 99 przeznaczone do wykorzystania do celów innych niż napędowe lub opałowe albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych albo jako oleje smarowe do silników albo do produkcji paliw silnikowych, olejów opałowych, dodatków lub domieszek do paliw silnikowych lub olejów smarowych do silników, w przypadkach, o których mowa w art. 32 ust. 3 ustawy, jeżeli spełnione są warunki, o których mowa w art. 32 ust. 5-13 ustawy".

Dokonywanie dostaw wyrobów zwolnionych od akcyzy uzależnione jest zatem od spełnienia warunków określonych w art. 32 ust. 5-13 ustawy o podatku akcyzowym, tj. m.in. od dołączenia do przemieszczanych wyrobów dokumentu dostawy, objęcia ich zabezpieczeniem akcyzowym i prowadzenia ewidencji tychże wyrobów. Dodatkowo, w celu zweryfikowania wiarygodności kontrahentów, Wnioskodawca przed dokonaniem dostawy - będzie żądać od każdego odbiorcy przedstawienia kopii zgłoszenia rejestracyjnego AKC-PR.

Dostarczenie wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, odbywałoby się z zachowaniem warunków uprawniających do zastosowania zwolnienia od akcyzy wskazanych powyżej.

Podmiot zużywający potwierdzi na dokumencie dostawy odbiór całej ilości oleju smarowego ponieważ to on jest podmiotem zużywającym i to on podpisując się na dokumencie dostawy zobowiązuje się do zużycia oleju smarowego na cele zwolnione z podatku akcyzowego.

Wyroby zatem będą fizycznie dostarczone do miejsca wskazanego w dokumencie dostawy jako miejsce odbioru wyrobów zwolnionych.

Z kolei ustawa o podatku akcyzowym i akty wykonawcze do tej ustawy nie regulują kwestii sposobu fakturowania dostarczanych wyrobów akcyzowych zwolnionych od akcyzy ze względu na przeznaczenie. Zatem biorąc pod uwagę, iż na dokumencie dostawy odbiór wyrobów akcyzowych potwierdza podmiot odbierający, zdaniem Wnioskodawcy nie ma przeciwwskazań aby faktura sprzedażowa (VAT) była wystawiona na inny podmiot niż wskazany na dokumencie dostawy, gdyż istotnym z punktu widzenia rozliczeń dla podatku akcyzowego oraz zastosowania zwolnienia, o którym mowa wyżej jest dołączenie do przemieszczanych wyrobów dokumentu dostawy.

W ocenie Wnioskodawcy podmiot odbierający wskazany na dokumencie dostawy nie musi być tożsamy z podmiotem kupującym wskazanym na fakturze sprzedażowej. Faktura VAT zgodnie z zawartą umową współpracy może być wystawiona na pośrednika handlowego. Pośrednik handlowy nie będzie uczestniczył w fizycznym obrocie danym wyrobem zwolnionym od akcyzy. Wyroby będą bowiem przemieszczane ze składu podatkowego prowadzonego przez Wnioskodawcę bezpośrednio do podmiotu zużywającego. Natomiast rolą pośrednika handlowego będzie jedynie proces fakturowania nabytych przez podmiot zużywający wyrobów akcyzowych, nie uzyskując przy tym fizycznego władztwa nad tymi wyrobami, tj. podmiot ten nie będzie magazynował ani transportował tych wyrobów.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 2 pkt 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 108, poz. 626 z późn. zm.) wyroby akcyzowe oznaczają - wyroby akcyzowe - wyroby energetyczne, energię elektryczną, napoje alkoholowe oraz wyroby tytoniowe, określone w załączniku nr 1 do ustawy.

W poz. 27 ww. załącznika pod kodem CN 2710 wymieniono oleje ropy naftowej i oleje otrzymywane z minerałów bitumicznych, inne niż surowe; preparaty gdzie indziej niewymienione ani niewłączone, zawierające 70% masy lub więcej olejów ropy naftowej lub olejów otrzymywanych z minerałów bitumicznych, których te oleje stanowią składniki zasadnicze preparatów; oleje odpadowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy do wyrobów energetycznych, w rozumieniu ustawy, zalicza się wyroby objęte pozycjami CN 2701, 2702 oraz od 2704 do 2715.

Zgodnie z art. 89 ust. 1 pkt 11 ww. ustawy stawka akcyzy na wyroby energetyczne wynosi dla olejów smarowych, pozostałych olejów o kodach CN od 2710 19 71 do 2710 19 99, z wyłączeniem wyrobów o kodzie CN 2710 19 85 (oleje białe, parafina ciekła) oraz smarów plastycznych zaliczanych do kodu CN 2710 19 99 - 1.180,00 zł/1.000 litrów.

W myśl art. 39 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym Minister właściwy do spraw finansów publicznych może, w drodze rozporządzenia, wprowadzić zwolnienia od akcyzy w przypadku, gdy:

1.

uzasadnia to ważny interes związany z bezpieczeństwem publicznym, obronnością państwa, bezpieczeństwem paliwowym państwa lub ochroną środowiska,

2.

wynika to z przepisów prawa Unii Europejskiej,

3.

wynika to z umów międzynarodowych,

4.

wynika to z konieczności uniknięcia wielokrotnego opodatkowania wyrobów akcyzowych,

5.

na podstawie przepisów prawa celnego wyroby akcyzowe są zwolnione od należności celnych przywozowych,

- określając szczegółowy zakres oraz warunki i tryb ich stosowania, uwzględniając specyfikę obrotu zwolnionymi wyrobami akcyzowymi oraz konieczność zapewnienia właściwej kontroli.

Zgodnie z § 10 ust. 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 sierpnia 2010 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (Dz. U. z 2010 r. Nr 159, poz. 1070 z późn. zm.) zwalnia się od akcyzy oleje smarowe, pozostałe oleje o kodach CN 2710 19 71-83 i 2710 19 87-99, przeznaczone do wykorzystania do celów innych niż napędowe lub opałowe albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, albo jako oleje smarowe do silników albo do produkcji paliw silnikowych, olejów opałowych, dodatków lub domieszek do paliw silnikowych lub olejów smarowych do silników, w przypadkach, o których mowa w art. 32 ust. 3 ustawy - jeżeli spełnione są warunki, o których mowa w art. 32 ust. 5-13 ustawy.

W myśl powyższego, zgodnie z art. 32 ust. 3 ustawy zwolnienie od akcyzy wyrobów, o których mowa wyżej stosuje się wyłącznie w przypadku ich:

* dostarczenia ze składu podatkowego na terytorium kraju do podmiotu zużywającego lub

* dostarczenia ze składu podatkowego na terytorium kraju do podmiotu pośredniczącego, lub

* dostarczenia od podmiotu pośredniczącego do podmiotu zużywającego, lub

* nabycia wewnątrzwspólnotowego przez zarejestrowanego odbiorcę, z wyłączeniem zarejestrowanego odbiorcy posiadającego zezwolenie na jednorazowe nabycie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany odbiorca, w celu zużycia przez niego jako podmiot zużywający, lub

* nabycia wewnątrzwspólnotowego przez zarejestrowanego odbiorcę, z wyłączeniem zarejestrowanego odbiorcy posiadającego zezwolenie na jednorazowe nabycie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany odbiorca, w celu dostarczenia do podmiotu zużywającego, lub

* importu przez podmiot pośredniczący, lub

* importu przez podmiot zużywający, lub

* zużycia przez podmiot prowadzący skład podatkowy występujący jako podmiot zużywający, lub

* zużycia przez podmiot pośredniczący występujący jako podmiot zużywający.

W myśl art. 32 ust. 5 warunkiem zwolnień od akcyzy wyrobów akcyzowych ze względu na ich przeznaczenie jest również:

1.

objęcie wyrobów akcyzowych będących przedmiotem zwolnienia zabezpieczeniem akcyzowym lub w przypadku importu - zabezpieczeniem złożonym w trybie stosowanym przy zabezpieczeniu należności celnych na podstawie przepisów prawa celnego, złożonym przez, odpowiednio: podmiot prowadzący skład podatkowy, podmiot pośredniczący lub zarejestrowanego odbiorcę, z wyłączeniem zarejestrowanego odbiorcy posiadającego zezwolenie na jednorazowe nabycie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany odbiorca, w wysokości zobowiązania podatkowego mogącego powstać w przypadku użycia tych wyrobów niezgodnie z przeznaczeniem uprawniającym do zwolnienia od akcyzy lub naruszenia warunków zwolnienia - do czasu potwierdzenia odbioru wyrobów akcyzowych przez, odpowiednio: podmiot zużywający lub podmiot pośredniczący; warunek ten nie dotyczy sytuacji, o której mowa w ust. 3 pkt 4 lub 8;

2.

dołączenie do przemieszczanych wyrobów akcyzowych dokumentu dostawy wyrobów objętych zwolnieniem od akcyzy, zwanego dalej "dokumentem dostawy";

3.

prowadzenie ewidencji wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem przez podmiot prowadzący skład podatkowy, zarejestrowanego odbiorcę, z wyłączeniem zarejestrowanego odbiorcy posiadającego zezwolenie na jednorazowe nabycie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany odbiorca, podmiot pośredniczący oraz podmiot zużywający prowadzący działalność gospodarczą z użyciem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, z wyłączeniem podmiotu zużywającego, który wyłącznie używa do celów opałowych pozostałe węglowodory gazowe o kodach CN od 2711 12 11 do 2711 19 00.

Warunkiem zwolnień od akcyzy wyrobów akcyzowych ze względu na ich przeznaczenie w przypadkach, o których mowa w ust. 3 pkt 1, 3 i 5, jest ponadto przedstawienie przez mający miejsce zamieszkania, siedzibę lub miejsce prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju podmiot zużywający prowadzący działalność gospodarczą z użyciem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie podmiotowi dostarczającemu te wyroby akcyzowe, pisemnego potwierdzenia przyjęcia zgłoszenia rejestracyjnego, o którym mowa w art. 16 ust. 3. (art. 32 ust. 6)

Odbierający wyroby akcyzowe zwolnione od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie jest obowiązany do potwierdzenia odbioru tych wyrobów na dokumencie dostawy. (art. 32 ust. 11 ustawy).

Natomiast przez podmiot zużywający, zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 22 ustawy rozumie się podmiot:

a.

mający miejsce zamieszkania, siedzibę lub miejsce prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju, który wyroby akcyzowe objęte zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie zużywa na cele uprawniające do zwolnienia,

b.

niemający miejsca zamieszkania, siedziby lub miejsca prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju, który odbiera nabyte wyroby energetyczne zwolnione od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, określone w art. 32 ust. 1 pkt 1 i 2, bezpośrednio do zbiornika na stałe zamontowanego na statku powietrznym lub jednostce pływającej, jeżeli w dokumencie dostawy jest zidentyfikowany statek powietrzny lub jednostka pływająca, na które są dostarczane nabyte wyroby;

Przytoczone powyżej przepisy wskazują, że ze zwolnienia z podatku akcyzowego może skorzystać m.in. dostarczenie ze składu podatkowego na terytorium kraju do podmiotu zużywającego wyroby oznaczone kodami CN 2710 19 71-83 i 2710 19 87-99. Przy czym prawodawca obwarował możliwość zastosowania tego zwolnienia pewnymi czynnościami o charakterze formalnym m.in. takimi jak:

* dołączenie do przemieszczanych wyrobów akcyzowych dokumentu dostawy wyrobów objętych zwolnieniem,

* przedstawienie przez podmiot zużywający prowadzący działalność gospodarczą z użyciem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie podmiotowi dostarczającemu te wyroby akcyzowe, pisemnego potwierdzenia przyjęcia zgłoszenia rejestracyjnego,

* potwierdzenia przez odbierającego wyroby akcyzowe zwolnione od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie odbioru tych wyrobów na dokumencie dostawy.

Jak wynika z wniosku powyższe kwestie są całkowicie akceptowane przez Wnioskodawcę. Wątpliwości natomiast budzi okoliczność wystawienia faktury VAT, za dostarczone wyroby akcyzowe korzystające ze zwolnienia, na inny podmiot pośrednika handlowego), niż ten który widnieje na dokumencie dostawy, a który jest podmiotem zużywającym i odbierającym te wyroby bezpośrednio od Wnioskodawcy.

Należy tutaj zauważyć, że przywołane powyżej przepisy w zakresie zwolnienia z akcyzy, ze względu na przeznaczenie wyrobów będących przedmiotem wniosku w żadnej mierze nie uzależniają tego zwolnienia od kwestii wystawienia faktury VAT w tym od danych zawartych na fakturze dokumentującej sprzedaż tych wyrobów. Tym samym fakt wystawienia faktury na inny podmiot niż ten który widnieje jako odbiorca na dokumencie dostawy, co wynika relacji gospodarczych Wnioskodawcy, nie ma wpływu na zastosowanie przewidzianego zwolnienia na wyroby akcyzowe ze względu na przeznaczenie przy spełnieniu warunków przewidzianych do zastosowania przedmiotowego zwolnienia.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania niniejszej interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016), skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl