IBPP4/443-452/09/JP

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 15 czerwca 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-452/09/JP

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 28 kwietnia 2009 r. (data wpływu 30 kwietnia 2009 r.), uzupełnionym pismem, które wpłynęło w dniu 2 czerwca 2009 r. oraz pismem z dnia 4 czerwca (data wpływu 8 czerwca 2009 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy realizacji projektu pn. "Budowa oczyszczalni ścieków i kanalizacji sanitarnej" - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30 kwietnia 2009 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy realizacji projektu pn. "Budowa oczyszczalni ścieków i kanalizacji sanitarnej". Ww. wniosek został uzupełniony pismem, które wpłynęło w dniu 2 czerwca 2009 r. będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 14 maja 2009 r. znak: IBPP4/443-452/09/JP oraz pismem z dnia 4 czerwca (data wpływu 8 czerwca 2009 r.).

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Projekt pn. "Budowa oczyszczalni ścieków i kanalizacji sanitarnej" zostanie zrealizowany w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013.

Przedmiotem projektu jest budowa kanalizacji sanitarnej grawitacyjno-ciśnieniowej wraz z przyłączami przepompowniami ścieków oraz budowa oczyszczalni ścieków wraz z kolektorem odprowadzającym ścieki oczyszczone do rzeki.

W opracowaniu dokonane zostaną m.in. identyfikacja istniejącej sytuacji gospodarki wodno-ściekowej na danym obszarze, wyznaczenie rejonów, z których zostaną odprowadzone ścieki w miejscowości, oszacowanie liczby mieszkańców, którzy zostaną podłączeni do systemu kanalizacyjnego w poszczególnych obszarach Gminy.

Projekt realizowany będzie na terenie województwa S, powiatu M, Gminy P, w obrębie miejscowości Z i miejscowości M.

Kanalizacja sanitarna zostanie wybudowana w ulicach. Kanalizacja sanitarna będzie przebiegać ulicami wzdłuż terenu przeznaczonego pod zabudowę. Trasa kanałów poprowadzona zostanie poza zabudowaniami. Oczyszczalnia ścieków zostanie zlokalizowana na terenie miejscowości M, Gmina P na działkach o numerach ewidencyjnych: 892 - oczyszczalnia ścieków, 891, 725, 726, 727, 728, 729, 780/2, 785/2 - kolektor odprowadzający ścieki oczyszczone.

W piśmie, które wpłynęło do tut. organu w dniu 2 czerwca 2009 r. Wnioskodawca wskazał, że realizacja projektu wynika z wykonywania zadań własnych gminy, zgodnie z ustawą o samorządzie gminnym (art. 7 ust. 1 pkt 1 i 3).

Inwestycja po jej zrealizowaniu będzie stanowiła środek trwały Gminy i to Gmina będzie go wykorzystywała. Po zrealizowaniu inwestycja nie będzie przekazana innemu podmiotowi.

Natomiast w piśmie z dnia 4 czerwca 2009 r. Wnioskodawca poinformował, że towary i usługi nabywane w związku z realizacją inwestycji będą miały związek z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Gmina po zrealizowaniu inwestycji będzie zawierała umowy cywilno-prawne na odbiór ścieków i będzie pobierała z tego tytułu opłaty.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Gmina ma możliwość obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy realizacji projektu.

Zdaniem Wnioskodawcy, Gminie nie przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, ponieważ dokonane zakupy towarów i usług w ramach realizacji projektu nie miały związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych.

Faktury za realizacje projektu wystawiane są na Urząd Gminy. Urząd Gminy i Gmina posługują się tym samym numerem NIP.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 i 2 pkt 1 lit. a) ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535, z późn. zm.) w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Jak wynika z powyższego przepisu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wyłącznie podatnikom podatku od towarów i usług, w sytuacji gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Zgodnie z obowiązującym od dnia 1 grudnia 2008 r. przepisem § 13 ust. 1 pkt 11 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. (Dz. U. Nr 212, poz. 1336), zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) gmina wykonuje zdania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej i wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz (art. 7 ust. 1 pkt 1 i 3 cyt. ustawy).

W celu wykonywania zadań gmina może tworzyć jednostki organizacyjne, a także zawierać umowy z innymi podmiotami, w tym z organizacjami pozarządowymi (art. 9 ust. 1 cyt. ustawy).

Zgodnie z art. 11a ust. 1 pkt 1 i 2 cyt. ustawy, organami gminy są rada gminy i wójt (burmistrz, prezydent). W myśl art. 11a ust. 3 cyt. ustawy ilekroć w ustawie jest mowa o wójcie, należy przez to rozumieć także burmistrza oraz prezydenta miasta.

W myśl art. 33 ust. 1 cytowanej powyżej ustawy o samorządzie gminnym, Wójt wykonuje zadania przy pomocy urzędu gminy.

Jak wynika z powyższego, urząd gminy nie jest jednostką organizacyjną w rozumieniu ww. art. 9 ustawy o samorządzie gminnym. Jest wyłącznie zorganizowanym zespołem osób i środków służących do pomocy organowi administracyjnemu. Urząd gminy jest jednostką pomocniczą służącą do wykonywania zadań gminy oraz obsługi techniczno organizacyjnej gminy. Biorąc pod uwagę nierozerwalne i nie podzielne powiązania podmiotowe gminy i urzędu gminy, również na gruncie podatku od towarów i usług należy stwierdzić, iż nie występuje odrębna od podmiotowości gminy podmiotowość urzędu gminy. Zatem Urząd Gminy działając w imieniu Gminy realizuje zadania własne Gminy i w tym zakresie jest zwolniony z podatku od towarów i usług, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie umów cywilnoprawnych.

Z przedstawionego przez Wnioskodawcę zdarzenia przyszłego wynika, iż w ramach swoich zadań własnych zamierza zrealizować inwestycję pn. "Budowa oczyszczalni ścieków i kanalizacji sanitarnej", realizowaną w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013. Inwestycja po jej zrealizowaniu będzie stanowiła środek trwały Gminy i to Gmina będzie go wykorzystywała. Po zrealizowaniu inwestycja nie będzie przekazana innemu podmiotowi.

Towary i usługi nabywane w związku z realizacją inwestycji będą miały związek z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Gmina po zrealizowaniu inwestycji będzie zawierała umowy cywilno-prawne na odbiór ścieków i będzie pobierała z tego tytułu opłaty.

W świetle powyższych przepisów, odpłatnie realizowane, w ramach umów cywilnoprawnych, świadczenie usług przez Gminę podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W myśl art. 5 ust. 1 pkt 1 powołanej ustawy o VAT opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Z tytułu odpłatnego odbioru ścieków Gmina osiągać więc będzie obrót podlegający opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, a zatem poniesione przez Gminę wydatki na inwestycję są związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych.

Z treści cytowanego powyżej art. 86 ust. 1 ustawy o VAT wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje podatnikom wyłącznie w związku z zakupem towarów i usług wykorzystywanych do transakcji opodatkowanych, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Wskazana norma prawna wyraża zasadę neutralności podatku od towarów i usług.

Zatem ze względu na związek poniesionych wydatków na inwestycję pn. "Budowa oczyszczalni ścieków i kanalizacji sanitarnej" z czynnościami opodatkowanymi (uzyskiwaniem obrotów z tytułu odbioru ścieków), Gmina ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących ich poniesienie.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl