IBPP4/443-45/14/EK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 14 kwietnia 2014 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-45/14/EK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z 4 lutego 2014 r. o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie zwolnienia od akcyzy wyrobów węglowych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 4 lutego 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie zwolnienia od akcyzy wyrobów węglowych.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca prowadzi działy specjalne produkcji rolnej, a dokładnie hodowlę ryb akwariowych. Hodowlę prowadzi w akwariach o łącznej objętości 31000 dm3. Podatek dochodowy płaci na podstawie decyzji Naczelnika Urzędu Skarbowego, a jest on obliczany wg tabeli rodzajów i rozmiarów działów specjalnych produkcji rolnej oraz norm szacunkowych. Wnioskodawca nie prowadzi hurtowni ryb tzn. nie skupuje ryb. Sprzedaje tylko ryby, które urodziły się w jego hodowli. Jest to jedyne źródło utrzymania Wnioskodawcy i jego rodziny. Wnioskodawca nie jest płatnikiem podatku VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawca jest zwolniony z podatku akcyzowego na wyroby węglowe w celach opałowych prowadząc hodowlę ryb akwariowych. Ustawa o podatku akcyzowym art. 31a ust. 1, pkt 6 mówi o hodowli ryb, nie precyzując czy obejmuje też ryby akwariowe.

Zdaniem Wnioskodawcy, obowiązujące zwolnienie z akcyzy na produkty węglowe w celach opałowych zwalnia hodowle ryb z płacenia podatku akcyzowego. Hodowla ryb akwariowych mogła by być traktowana jako jeden z działów hodowli ryb. Hodowla ryb akwariowych niewiele różni się np. od hodowli sumów afrykańskich, które hoduje się w zamkniętych, ogrzewanych pomieszczeniach. Ryby akwariowe nie są przeznaczone do spożycia, ale hodując je u nas Wnioskodawca przyczynia się do ochrony środowiska naturalnego, ograniczając import ryb ze środowiska naturalnego. Zmniejszenie kosztów w postaci zwolnienia z podatku akcyzowego, ułatwi hodowcom "walkę" z importami ryb z hodowli azjatyckich, które zasypują polski rynek. Wnioskodawca uważa, że powinniśmy chronić krajowych producentów, oferujących towar lepszy od azjatyckiego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1a ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 108, poz. 626 z późn. zm.), wyroby węglowe to wyroby energetyczne, określone w poz. 19-21 załącznika nr 1 do ustawy.

W poz. 19 załącznika nr 1 do ustawy, zawierającego wykaz wyrobów akcyzowych wskazano na wyroby oznaczone kodem CN ex 2701, tj. węgiel; brykiety, brykietki i podobne paliwa stałe wytwarzane z węgla - jeżeli są przeznaczone do celów opałowych.

Wobec powyższego wyjaśnić należy, że przeznaczenie wyrobów węglowych do celów opałowych - jak wynika z cyt. powyżej poz. 19 załącznika nr 1 do ustawy - pozwala zaliczyć je do wyrobów akcyzowych.

Zgodnie z opisem zawartym we wniosku, Wnioskodawca prowadzi działy specjalne produkcji rolnej - hodowlę ryb akwariowych. Hodowlę prowadzi w akwariach o łącznej objętości 31000 dm3. Wnioskodawca nie prowadzi hurtowni ryb tzn. nie skupuje ryb. Sprzedaje tylko ryby, które urodziły się w jego hodowli. Wnioskodawca w ww. hodowli do ogrzewania zużywa wyroby węglowe.

Zasadą jest, że obrót wyrobami akcyzowymi objęty jest opodatkowaniem akcyzą (art. 9a ust. 1 ustawy). Natomiast w art. 31a ust. 1 zostały wymienione czynności, których przedmiotem są wyroby węglowe przeznaczone do celów opałowych, zwolnione od akcyzy.

Zgodnie z ww. art. 31a ust. 1 pkt 6 ustawy, zwalnia się od akcyzy czynności podlegające opodatkowaniu, których przedmiotem są wyroby węglowe przeznaczone do celów opałowych w pracach rolniczych, ogrodniczych, w hodowli ryb, oraz w leśnictwie.

Powyższy przepis umożliwia zatem zwolnienie wyrobów węglowych od podatku w pracach rolniczych, ogrodniczych, w hodowli ryb oraz w leśnictwie. Zauważyć należy, że użycie przez prawodawcę takich pojęć wskazuje, że zwolnienie to nie ma charakteru podmiotowego lecz przedmiotowy (przysługuje jedynie w określonych pracach, a nie określonemu podmiotowi, tj. rolnikowi, ogrodnikowi, hodowcy ryb oraz posiadaczom lasów).

Ustawa nie zawiera definicji legalnych tych pojęć.

Z Małego słownika j. polskiego, Wydawnictwo Naukowe PWN Warszawa 1999, str. 253 wynika, że hodowla to planowa opieka nad wzrostem i rozwojem zwierząt lub roślin ze szczególną dbałością o osobniki przeznaczone do rozmnażania.

Ryba to każdy osobnik z gromady ryb (Pisces), zmiennocieplnych kręgowców wodnych, oddychających skrzelami (str. 819 ww. słownika).

Zatem zużycie wyrobów węglowych w hodowli ryb polega na wykorzystaniu tych wyrobów w planowej opiece nad wzrostem i rozwojem ryb ze szczególną dbałością o osobniki przeznaczone do rozmnażania.

Działalność, która nie jest bezpośrednio związana z planową opieką nad wzrostem i rozwojem ryb ze szczególną dbałością o osobniki przeznaczone do rozmnażania nie może korzystać ze zwolnienia od podatku.

Z analizy pojęcia hodowla ryb wynika, że zwolnienie uregulowane w art. 31a ust. 1 pkt 6 ustawy, ma charakter przedmiotowy i odwołuje się jedynie do celowej działalności z zakresu planowej opieki nad wzrostem i rozwojem ryb ze szczególną dbałością o osobniki przeznaczone do rozmnażania.

Stosownie do powyższego, ze zwolnienia uregulowanego w art. 31a ust. 1 pkt 6 ustawy, korzystają tylko te wyroby węglowe, które są bezpośrednio związane z planową opieką nad wzrostem i rozwojem ryb ze szczególną dbałością o osobniki przeznaczone do rozmnażania.

Mając powyższe na uwadze, stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Nadmienia się, że niniejsza interpretacja traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego stanu faktycznego lub zmiany stanu prawnego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl