IBPP4/443-449/11/JP

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 16 czerwca 2011 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-449/11/JP

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 2 marca 2011 r. (data wpływu 9 marca 2011 r.), uzupełnionym pismem z dnia 2 czerwca 2011 r. (data wpływu 3 czerwca 2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania otrzymanej dotacji - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 9 marca 2011 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania otrzymanej dotacji. Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 2 czerwca 2011 r. będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 23 maja 2011 r. znak: IBPP4/443-449,450/11/JP.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca jest spółką z ograniczoną odpowiedzialnością, będącą czynnym podatnikiem VAT.

W ramach prowadzonej działalności gospodarczej organizuje szkolenia otwarte i zamknięte z zakresu zarządzania, negocjacji, prawa itp. Szkolenia według PKD 2007 - 85.59.B.

W stanie prawnym obowiązującym do 31 grudnia 2010 r. Spółka nie miała możliwości odzyskania podatku VAT, ponieważ świadczone przez nią usługi były z niego zwolnione na podstawie załącznika nr 4 do ustawy VAT, która obejmowała szeroko rozumiane usługi w zakresie edukacji (PKWiU ex 80). Od 1 stycznia 2011 r. zmianie uległ zakres zwolnień i Spółka zaczęła naliczać podatek VAT w wysokości 23% do realizowanych szkoleń.

Dodatkowo jako Beneficjent realizuje szkolenia dofinansowane z funduszy Unii Europejskiej oraz budżetu Państwa w ramach Program Operacyjny Kapitał Ludzki (POKL) w ramach Priorytetu VIII Regionalne kadry gospodarki, Działanie 8.1 Rozwój pracowników i przedsiębiorstw w regionie. Zgodnie z umową o dofinansowanie zawartą z Wojewódzkim Urzędem Pracy wsparcie na realizację tego projektu otrzymuje w następujących formach:

* w formie dotacji ze środków europejskich,

* w formie dotacji celowej z budżetu krajowego.

Projekt pn. "..." skierowany jest do pracowników średnich i dużych przedsiębiorstw sektora przemysłu czasu wolnego, którzy są uczestnikami projektu. Sektor czasu wolnego obejmuje system usług w zakresie turystyki, transportu, gastronomii, hotelarstwa, rozrywki, rekreacji, usług kulturalnych.

Okres realizacji projektu to 1 styczeń 2011 r. - 31 grudzień 2012 r.

Działania podejmowane w tym projekcie obejmują:

* rekrutację uczestników,

* szkolenia: kanon zachowań w relacjach biznesowych,

* szkolenia: efektywność osobista i komunikacja,

* szkolenia: budowanie postaw pro klienckich,

* szkolenia: zarządzanie dokumentacją,

* szkolenia: prawo i księgowość,

* zarządzanie projektem.

Na warunkach określonych w umowie, instytucja wdrażająca przyznaje Beneficjentowi dofinansowanie na realizację Projektu stanowiącą nie więcej niż 82,295% całkowitych wydatków kwalifikowanych projektu.

Beneficjent wnosi wkład własny w wysokości 17,705% wydatków kwalifikowanych projektu z następujących źródeł - wkład własny w postaci gotówki w kwocie określonej w umowie o dofinansowanie.

Zgodnie z zasadami realizacji projektów dofinansowanych ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego (EFS) podmioty, których pracownicy uczestniczą w projekcie szkoleniowym, zobowiązane są do współfinansowania projektu i wniesienia wkładu własnego "w postaci gotówki". Wkład własny w postaci gotówki związany jest ze świadczeniem usługi szkoleniowej w ramach realizowanego projektu, na który Spółka wystawia fakturę VAT doliczając do wartości netto wkładu własnego podatek VAT należny według obowiązującej stawki, tj. od 2011 r. stawkę podatku VAT w wysokości 23%.

W piśmie z dnia 2 czerwca 2011 r. Wnioskodawca wskazał dodatkowo, że ostateczny Beneficjent, w zależności od wielkości przedsiębiorstwa w którym pracuje, wnosi:

* kwotę 160,00 zł netto za jeden dzień szkolenia lub kwotę 345,00 zł netto za dwa dni szkolenia co ma stanowić nie mniej niż 30% kosztów organizacji szkolenia (średnie przedsiębiorstwa),

* kwotę 205,00 zł netto za jeden dzień szkolenia lub kwotę 450.00 zł netto za dwa dni szkolenia co ma stanowić nie mniej niż 40% kosztów organizacji szkolenia (duże przedsiębiorstwa).

Rodzaj kosztów jest jednoznacznie wymieniony w budżecie projektu.

Każdy uczestnik szkolenia wnosi wkład własny w postaci gotówki ale jego wielkość uzależniona jest od wielkości przedsiębiorstwa w którym dany uczestnik jest zatrudniony.

Zdaniem Wnioskodawcy, jeżeli w celu zdefiniowania "usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego" posłużymy się artykułem 14 Rozporządzenia Rady (WE) nr 1777/2005 z dnia 17 października 2005 r., cyt: "Usługi w zakresie kształcenia zawodowego i przekwalifikowania zapewniane na warunkach określonych w art. 13 część A ust. 1 lit. i) dyrektywy 77/388/EWG, obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, tak samo jak nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Czas trwania kursu w zakresie kształcenia zawodowego bądź przekwalifikowania nie ma znaczenia do tego celu", to świadczone przez Wnioskodawcę usługi edukacyjne są usługami kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego

Zgodnie z umową o dofinansowanie projektu w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, Instytucja Wdrażająca (Instytucja Pośrednicząca II stopnia) przyznaje Beneficjentowi dofinansowanie nieprzekraczające 82,295% całkowitych wydatków kwalifikowanych.

Wnioskodawca jest głównym wykonawcą usług edukacyjnych będących przedmiotem wniosku.

Wnioskodawca jest Organem Założycielskim Placówki Kształcenia Ustawicznego wpisanej do ewidencji szkół i placówek niepublicznych prowadzonej przez Prezydenta Miasta ale Placówka ta nie prowadzi szkoleń jako niepubliczna placówka kształcenia ustawicznego.

Wymienione we wniosku usługi nie są świadczone przez Wnioskodawcę jako jednostkę objętą systemem oświaty, ponieważ te usługi nie są przedmiotem działalności Placówki.

Świadczone przez Wnioskodawcę usługi edukacyjne nie są usługami kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego prowadzonych w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, lub świadczonych przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty - wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją, lub finansowane w całości ze środków publicznych.

Uczestnikami szkoleń organizowanych przez Wnioskodawcę w ramach projektu są pracownicy przemysłu czasu wolnego, który obejmuje system usług w zakresie turystyki, transportu, gastronomii, hotelarstwa, rozrywki, rekreacji, usług kulturalnych. Szkolenia te mają bezpośredni związek z branżą lub zawodem uczestników szkoleń, mają na celu podniesienie kwalifikacji, zdobycie, przypomnienie lub uaktualnienie potrzebnej wiedzy.

Usługi szkoleniowe o których mowa we wniosku są realizowane bezpośrednio przez Wnioskodawcę.

Projekt pn. "..." ze swego założenia jest non profit, czyli fi me powoduje dochodu w Spółce. W przypadku tego projektu, dotacja jest przeznaczona na pokrycie ściśle określonych wydatków ponoszonych przez Spółkę w związku z realizacją projektu.

Z tyt. realizacji projektu Wnioskodawca nie będzie uzyskiwał dodatkowego obrotu opodatkowanego podatkiem VAT. Jedyną opodatkowaną czynnością są "wpłaty własne w postaci gotówki", na które Spółka wystawia fakturę VAT doliczając podatek VAT. Wkłady własne "w postaci gotówki" wnoszone przez uczestników szkoleń są wynagrodzeniem za świadczone usługi i według Wnioskodawcy stanowią (jedyny) obrót podlegający opodatkowaniu podatkiem VAT.

Nabywane na potrzeby realizacji projektu towary i "usługi" są wykorzystywane tylko w ramach projektu i nie mają żadnego związku z pozostałą działalnością. Jeżeli słuszne jest stanowisko Wnioskodawcy, że otrzymywane wpłaty własne w postaci gotówki są czynnościami opodatkowanymi to nabywane na potrzeby projektu towary i usługi mają związek z tymi czynnościami w tym właśnie zakresie

Otrzymana dotacja nie ma związku ze sprzedażą. Ma wyłącznie charakter zakupowy, przeznaczona jest wyłącznie na pokrycie poniesionych kosztów realizacji projektu i nie jest dopłatą do ceny świadczonych usług.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie (ostatecznie sformułowane w piśmie z dnia 2 czerwca 2011 r.):

Czy otrzymane przez Spółkę wsparcie na realizację projektu stanowi obrót, o którym mowa w art. 29 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług i tym samym podlega opodatkowaniu podatkiem VAT.

Stanowisko Wnioskodawcy.

W myśl art. 29 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku. Do podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług wlicza się tytko takie dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze, które mają bezpośredni wpływ na kwotę należną (cenę) z tytułu dostawy lub świadczenia usługi.

Zdaniem Wnioskodawcy pozyskane dotacje nie mają związku ze sprzedażą, nie są przyznawane jako dopłata do ceny usługi, a przeznaczona jest na pokrycie poniesionych kosztów w ramach realizowanego projektu. Są to dotacje o charakterze zakupowym i nie mają na celu sfinansowania ceny sprzedaży. Zatem otrzymane przez Spółkę dotacje nie będą stanowić obrotu w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, a tym samym nie będzie podlegać opodatkowaniu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W świetle art. 29 ust. 1 ustawy o VAT (w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 marca 2011 r.), podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku (w brzmieniu obowiązującym od 1 kwietnia 2011 r. zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy o VAT podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy lub osoby trzeciej. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.).

Zgodnie z art. 29 ust. 2 ustawy o VAT w przypadku gdy pobrano zaliczki, zadatki, przedpłaty lub raty, obrotem jest również kwota otrzymanych zaliczek, zadatków, przedpłat lub rat, pomniejszona o przypadającą od nich kwotę podatku. Dotyczy to również otrzymanych zaliczek na dotacje, subwencje i na inne dopłaty o podobnym charakterze.

Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, iż w sytuacji gdy podatnik, w związku z konkretną dostawą towarów lub świadczeniem usług, otrzymuje dofinansowanie (dotację, subwencję), stanowiące dopłatę do ceny towaru lub usługi, tego rodzaju dofinansowanie stanowi obok ceny, uzupełniający element podstawy opodatkowania z tytułu danej dostawy lub świadczenia.

Kryterium uznania dotacji za zwiększającą obrót stanowi zatem stwierdzenie, iż dotacja dokonywana jest w celu sfinansowania konkretnej czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Natomiast dotacje niedające się powiązać z konkretnymi czynnościami podlegającymi opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, nie stanowią obrotu w rozumieniu przepisu art. 29 ust. 1 powołanej wyżej ustawy, czyli nie zwiększają podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

Z przedstawionego opisu stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca w okresie od 1 stycznia 2011 r. do 31 grudnia 2012 r. realizuje, dofinansowany z dofinansowane z funduszy Unii Europejskiej oraz budżetu Państwa w ramach Program Operacyjny Kapitał Ludzki (POKL) w ramach Priorytetu VIII Regionalne kadry gospodarki, Działanie 8.1 Rozwój pracowników i przedsiębiorstw w regionie, projekt pn. "...".

Wsparcie na realizację tego projektu Wnioskodawca otrzymuje w formie dotacji ze środków europejskich, w formie dotacji celowej z budżetu krajowego. Otrzymywana dotacja na projekt pokrywa koszty realizacji projektu.

Otrzymana dotacja nie ma związku ze sprzedażą. Ma wyłącznie charakter zakupowy, przeznaczona jest wyłącznie na pokrycie poniesionych kosztów realizacji projektu i nie jest dopłatą do ceny świadczonych usług.

W konsekwencji w związku z realizacją projektu Wnioskodawca nie otrzymuje sfinansowanego otrzymaną dotacją wynagrodzenia za świadczone usługi w rozumieniu przepisów ustawy o VAT. Wnioskodawca otrzymuje dofinansowanie przyszłych wydatków oraz refundację dotychczas poniesionych kosztów.

Reasumując, w oparciu o przedstawiony przez Wnioskodawcę w tej kwestii opis stanu faktycznego oraz powołane wyżej przepisy prawa stwierdzić należy, że przedmiotowa dotacja nie będzie stanowić obrotu w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy o VAT, zatem nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Mając na uwadze powyższe, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Końcowo zauważa się, że w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT od wydatków ponoszonych w związku z realizacją projektu, prawa do odliczenia w 2011 r. w całości podatku VAT od wydatków ponoszonych w związku z realizacją projektu i płaconych ze środków "w postaci gotówki" wnoszonych przez uczestników szkoleń oraz ustalenia czy wkłady własne wnoszone w postaci gotówki stanowią obrót podlegający opodatkowaniu podatkiem VAT wydane zostanie odrębne rozstrzygnięcie.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl