IBPP4/443-444/09/EJ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 16 czerwca 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-444/09/EJ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 24 kwietnia 2009 r. (data wpływu 29 kwietnia 2009 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania za pomocą kasy rejestrującej usług wynajmu limuzyn z kierowcą i bez kierowcy - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 29 kwietnia 2009 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania za pomocą kasy rejestrującej usług wynajmu limuzyn z kierowcą i bez kierowcy.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca zamierza rozpocząć działalność gospodarczą w 2009 r. Działalność ta będzie polegać na wynajmowaniu lub dzierżawie samochodów ekskluzywnych typu limuzyna na różnego rodzaju okazje (imprezy okolicznościowe). Wnioskodawca będzie wynajmował limuzyny z kierowcą lub bez kierowcy osobom fizycznym, niezależnie od tego, czy prowadzą działalność gospodarczą, czy też jej nie prowadzą. Wnioskodawca zakłada, że jego klientami będą głównie osoby fizyczne, które nie prowadzą działalności. Limuzyny będą wozić gości weselnych, młodą parę, itp. Może się zdarzyć, że klientem będzie podmiot prowadzący działalność gospodarczą. Wnioskodawca zwrócił się do Urzędu Statystycznego w Łodzi (zwanego dalej "US w Łodzi") o zakwalifikowanie usług wynajmu limuzyn według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług. US w Łodzi wydał w dniu 7 kwietnia 2009 r. opinię statystyczną w której zaklasyfikował usługi wynajmu samochodów bez kierowcy do usług wynajmu i dzierżawy samochodów osobowych oraz furgonetek (do 3,5 t), bez kierowcy do PKWiU 71.10.10-00.00, a wynajem przez podatnika limuzyn z kierowcą do usług w zakresie wynajmowania samochodów osobowych z kierowcą - PKWiU 60.22.12-00.00.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawca może korzystać ze zwolnienia od obowiązku prowadzenia ewidencji obrotu przy zastosowaniu kasy rejestrującej przewidzianego w § 3 ust. 5 rozporządzenia w sprawie zwolnień w wypadku świadczenia usług wynajmu limuzyn z kierowcą i bez kierowcy, o których mowa w poz. 50 ORD-IN. Innymi słowy, czy musi posiadać kasę dopiero po przekroczeniu obrotu w wysokości 20.000 zł. Czy też Wnioskodawca ma obowiązek ewidencjonować obrót przy użyciu kasy rejestrującej już przy wykonywaniu pierwszej czynności (tj. bez względu na wysokość obrotu).

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 111 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (zwana dalej "ustawą o VAT") podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących. Na podstawie ust. 7 pkt 3 tego przepisu Minister Finansów wydał Rozporządzenie w sprawie zwolnień, w którym zwalnia niektóre kategorie podatników oraz niektóre czynności z takiego obowiązku ze względu na rodzaj działalności i wysokość obrotu. Zgodnie z § 3 ust. 5 Rozporządzenia w sprawie zwolnień, podatnik rozpoczynający działalność gospodarczą w 2009 r. będzie korzystał ze zwolnienia z obowiązku dokonywania ewidencji przy pomocy kasy rejestrującej do dnia 31 grudnia 2009 r., chyba że podatnik wcześniej osiągnie obroty z działalności gospodarczej przewyższające kwotę 20.000 zł (wówczas moment przekroczenia tej kwoty będzie powodował obowiązek nabycia kasy rejestrującej i dokonywania przy jej pomocy ewidencji).

Wnioskodawca stoi na stanowisku, że nie musi w 2009 r. ewidencjonować obrotu przy użyciu kasy rejestrującej, jeśli będzie świadczyć usługi wynajmu i dzierżawy limuzyn z kierowcą lub bez kierowcy, pod warunkiem, że jego obrót nie przekroczy w 2009 r. kwoty 20.000 zł. Jeżeli obrót przekroczy 20.000 zł wówczas Wnioskodawca będzie musiał ewidencjonować obrót przy użyciu kasy rejestrującej od dnia przekroczenia tej kwoty. Zdaniem Wnioskodawcy, na zwolnienie z obowiązku zakupu kasy rejestrującej przez Wnioskodawcę nie ma wpływu § 4 rozporządzenia w sprawie zwolnień, który przewiduje wyjątki od zwolnień przewidzianych w § 2 i 3 ww. rozporządzenia. Na mocy tego przepisu ust. 1 pkt 2 i 3 zwolnień z obowiązku ewidencjonowania nie stosuje się bez względu na wysokość osiąganych obrotów przy świadczeniu usług przewozów regularnych i nieregularnych pasażerskich w samochodowej komunikacji, z wyjątkiem przewozów, o których mowa w poz. 6 i 7 załącznika do rozporządzenia oraz przy świadczeniu usług przewozu osób i ładunków taksówkami. Wnioskodawca zauważa, że usługi wynajmu limuzyn bez kierowcy, zaklasyfikowane przez Urząd Statystyczny w Łodzi do PKWiU 71.10.10-00.00, mieszczą się w PKWiU 71.1 "Usługi wynajmu samochodów osobowych".

Takie usługi nie zostały ujęte w wyjątkach od zwolnień z obowiązku posiadania kasy rejestrującej przewidzianych w § 4 rozporządzenia w sprawie zwolnień. W związku z tym Wnioskodawca uważa, że może skorzystać ze zwolnienia z obowiązku dokonywania ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy pomocy kasy rejestrującej na podstawie § 3 ust. 5 rozporządzenia w sprawie zwolnień. Natomiast usługi wynajmu limuzyn z kierowcą Urząd Statystyczny w Łodzi zakwalifikował do "Usług w zakresie wynajmowania samochodów osobowych z kierowcą" - PKWiU 60.22.12-00.00. Usługi te mieszczą się w PKWiU 60.22 "Usługi taksówkowe oraz wynajmowania samochodów osobowych z kierowcą". Usługi taksówkowe zastały jednak objęte PKWiU 60.22.11, natomiast usługi wynajmowania samochodów osobowych z kierowcą zostały umieszczone w PKWiU 60.22.12. W związku z tym, wynajem limuzyn z kierowcą nie mieści się w kategorii usług taksówkowych i Wnioskodawca prowadzący w takim zakresie działalność może korzystać z przysługującemu mu zwolnienia z obowiązku posiadania kasy rejestrującej obrót na podstawie § 3 ust. 5 Rozporządzenia w sprawie zwolnień.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Obowiązek stosowania kas rejestrujących wynika bezpośrednio z art. 111 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT. W myśl art. 111 ust. 1 ustawy, podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Jednocześnie w art. 111 ust. 7 pkt 3 ustawy, zawarto upoważnienie dla ministra właściwego do spraw finansów publicznych do zwolnienia w drodze rozporządzenia na czas określony niektórych grup podatników oraz niektórych czynności z obowiązku, o którym mowa w ust. 1 ustawy, ze względu na rodzaj prowadzonej działalności lub wysokość obrotu.

Zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania przy zastosowaniu kas rejestrujących poszczególnych czynności i podatników zawarte są obecnie w § 2 i 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 19 grudnia 2008 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. Nr 228, poz. 1510).

Stosownie do § 3 ust. 5 tego rozporządzenia, zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania do dnia 31 grudnia 2009 r. również podatników rozpoczynających sprzedaż w 2009 r., z tym że w przypadku przekroczenia kwoty obrotów w wysokości 20.000 zł, z działalności, o której mowa w art. 111 ust. 1 ustawy, zwolnienie obowiązuje do dnia przekroczenia tej kwoty.

Z przepisu § 4 ust. 1 pkt 3 ww. rozporządzenia wynika, że zwolnień z obowiązku ewidencjonowania, o których mowa w § 2 i 3, nie stosuje się bez względu na wysokość osiąganych obrotów przy świadczeniu usług przewozu osób i ładunków taksówkami.

Z przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca zamierza rozpocząć działalność gospodarczą w 2009 r. Działalność ta polegać będzie na wynajmowaniu lub dzierżawie samochodów ekskluzywnych typu limuzyna na różnego rodzaju okazje (imprezy okolicznościowe). Wnioskodawca będzie wynajmował limuzyny z kierowcą lub bez kierowcy osobom fizycznym, niezależnie od tego, czy prowadzą działalność gospodarczą, czy też jej nie prowadzą. Wnioskodawca wskazał, że posiada opinię z Urzędu Statystycznego w Łodzi, z której wynika, że usługi wynajmu samochodów bez kierowcy zostały zaklasyfikowane do usług wynajmu i dzierżawy samochodów osobowych oraz furgonetek (do 3,5 t) do PKWiU 71.10.10-00.00, a wynajem przez podatnika limuzyn z kierowcą do usług w zakresie wynajmowania samochodów osobowych w kierowcą - PKWiU 60.22.12-00.00. Usługi te mieszczą się w PKWiU 60.22. "Usługi taksówkowe oraz wynajmowania samochodów osobowych z kierowcą". Usługi taksówkowe zostały jednak objęte PKWiU 60.22.11, natomiast usługi wynajmowania samochodów osobowych z kierowcą zostały umieszczone w PKWiU 60.22.12.

Tut. organ zauważa, że w powołanym wyżej przepisie § 4 ust. 1 pkt 3 rozporządzenia w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących, wyłączającym zwolnienie w zakresie ewidencjonowania obrotu i kwot należnego podatku za pomocą kasy rejestrującej dla usług przewozu osób i ładunków taksówkami, ustawodawca nie wskazał konkretnego symbolu PKWiU dla usług, co do których nie stosuje się przedmiotowego zwolnienia. Zatem można by przypuszczać, że zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania obrotu i kwot należnego podatku za pomocą kasy rejestrującej dotyczyć by mogło całego grupowania PKWiU 60.22 Usługi taksówkowe oraz wynajmowania samochodów osobowych z kierowcą, w której to właśnie mieszczą się usługi, które Wnioskodawca planuje świadczyć.

Jednakże, zdaniem tut. organu, w przedmiotowej sytuacji należy posiłkować się wykładnią językową przepisu § 4 ust. 1 pkt 3 powołanego rozporządzenia. Mowa bowiem w powołanym przepisie o świadczeniu usług przewozu osób i ładunków taksówkami.

W art. 2 pkt 43 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. - Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. z 2003 r. Nr 58, poz. 515 z późn. zm.) taksówka została zdefiniowana jako "pojazd samochodowy odpowiednio wyposażony i oznaczony, przeznaczony do przewozu za ustaloną na podstawie taksometru opłatą:

a.

osób w liczbie nie większej niż 9 łącznie z kierowcą oraz ich bagażu podręcznego (taksówka osobowa),

b.

ładunków o masie nieprzekraczalnej 2,5 t (taksówka bagażowa).

Biorąc pod uwagę powyższe, stwierdzić należy, że przepis § 4 ust. 1 pkt 3 rozporządzenia w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących nie ma w przedmiotowej sprawie zastosowania.

Tym samym zasadne będzie wskazanie na przepis § 3 ust. 5 ww. rozporządzenia, który pozwala Wnioskodawcy rozpoczynającemu w 2009 r. prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie wynajmu lub dzierżawy limuzyny z kierowcą lub bez, na zastosowanie zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji obrotu i kwot należnego podatku za pomocą kasy rejestrującej do momentu przekroczenia przez Wnioskodawcę kwoty obrotów w wysokości 20.000 zł. Zwolnienie obowiązuje do dnia przekroczenia tej kwoty.

W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl