IBPP4/443-435/10/JP

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 24 marca 2010 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-435/10/JP

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 8 marca 2010 r. (data wpływu 18 marca 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia podatku VAT należnego o podatek VAT naliczony z faktur dokumentujących zakup towarów i usług niezbędnych do realizacji projektu pn. "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 marca 2010 r. wpłynął do tut. organu wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia podatku VAT należnego o podatek VAT naliczony z faktur dokumentujących zakup towarów i usług niezbędnych do realizacji projektu pn. "...".

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca realizuje w okresie od stycznia 2007 r. do grudnia 2010 r. projekt pn. "...".

Projekt będzie polegał na modernizacji i przebudowie (prace budowlane) sal audytoryjnych oraz stworzeniu laboratorium wirtualnego latania. W ramach projektu planuje się zakup środków trwałych powyżej 15.000 zł oraz zakup środków trwałych poniżej 15.000 zł od których dokonywane będą odpisy amortyzacyjne. Projekt jest realizowany etapowo.

Etapy będą polegały na:

* przygotowaniu dokumentacji technicznej oraz uzyskaniu pozwolenia na budowę,

* aktualizacji kosztorysów oraz dokumentacji technicznej,

* opracowaniu dokumentacji aplikacyjnej,

* rzeczowej realizacji projektu - prace rozbiórkowe,

* wyłonieniu wykonawcy robót budowlanych,

* rzeczowej realizacji projektu - przebudowa i modernizacja sal audytoryjnych oraz stworzenie laboratorium wirtualnego latania,

* prowadzeniu promocji projektu.

Projekt ten finansowany jest razem z podatkiem VAT z dotacji przewidzianych w proporcjach 85% ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Śląskiego na lata 2007-2013, 14% ze środków Rezerwy Celowej budżetu Państwa oraz 1% ze środków własnych.

Pomieszczenia jak również zakupione wyposażenie i oprogramowanie będą służyły wyłącznie do celów edukacyjnych korzystających ze zwolnienia od podatku VAT.

Odpisy amortyzacyjne od środków trwałych zakupionych w ramach projektu nie będą stanowić kosztów uzyskania przychodów w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym, zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 48. Natomiast od środków trwałych w postaci budynków nie dokonuje się odpisów amortyzacyjnych. Te środki trwałe podlegają tylko umorzeniu. Umorzenie budynków nie stanowi kosztów w rozumieniu ustawy o rachunkowości i w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym. Ponadto dotacja na realizację projektu, którą Wnioskodawca otrzyma z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego jest wolna od podatku dochodowego.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawca będzie miał prawo do obniżenia podatku VAT należnego o podatek VAT naliczony z faktur dokumentujących zakup towarów i usług niezbędnych do realizacji projektu, który będzie służyć do wykonywania czynności zwolnionych z opodatkowania podatkiem VAT (usługi edukacyjne).

Zdaniem Wnioskodawcy, nie będzie miał możliwości obniżenia podatku należnego VAT o kwoty podatku VAT naliczonego wynikających z faktur dokumentujących zakup towarów i usług do realizacji projektu, ponieważ aby dokonać odliczeń musi zaistnieć bezsporny związek dokonywanych zakupów z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT. W przypadku projektu zawiązek taki nie będzie istniał ponieważ projekt będzie związany z czynnościami zwolnionymi od podatku VAT (usługi edukacyjne).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 i 2 pkt 1 lit. a) ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535, z późn. zm.) w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca realizuje w okresie od stycznia 2007 r. do grudnia 2010 r. projekt pn. "...". Projekt będzie polegał na modernizacji i przebudowie (prace budowlane) sal audytoryjnych oraz stworzeniu laboratorium wirtualnego latania. Pomieszczenia jak również zakupione wyposażenie i oprogramowanie będą służyły wyłącznie do celów edukacyjnych korzystających ze zwolnienia od podatku VAT.

Zatem stwierdzić należy, iż w przedmiotowej sprawie nie znajdzie zastosowania cytowany na wstępie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, bowiem jak już wskazano wyżej obniżenie podatku należnego o podatek naliczony może nastąpić jedynie na ściśle określonych przez ustawodawcę zasadach, a jedną z podstawowych przesłanek jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi. Jak wskazał Wnioskodawca zakupione towary i usługi będą związane z czynnościami zwolnionymi od podatku VAT.

W konsekwencji nie będzie przysługiwało Wnioskodawcy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją przedmiotowej inwestycji.

Końcowo tut. organ zauważa, że z dniem 1 grudnia 2008 r. (z wyjątkami określonymi w art. 15 tej ustawy) weszła w życie ustawa z dnia 7 listopada 2008 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 209, poz. 1320). Art. 88 ust. 1 pkt 2 ustawy w brzmieniu - obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika towarów i usług, jeżeli wydatki na ich nabycie nie mogłyby być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, z wyjątkiem wypadków, gdy brak możliwości zaliczenia tych wydatków do kosztów uzyskania przychodów pozostaje w bezpośrednim związku ze zwolnieniem od podatku dochodowego - został uchylony.

Wobec powyższego od dnia 1 grudnia 2008 r. prawo do odliczenia podatku naliczonego nie pozostaje w związku z możliwością zaliczenia ponoszonych wydatków do kosztów uzyskania przychodów.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Tut. organ zauważa, iż niniejsza interpretacja nie rozstrzyga w zakresie prawidłowości zwolnienia od podatku VAT świadczonych przez Wnioskodawcę usług, bowiem nie było to przedmiotem wniosku. Wydając przedmiotową interpretację tut. organ oparł się na opisie zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę, w którym jednoznacznie wskazano, iż świadczone usługi na potrzeby których dokonano nabycia towarów i usług są zwolnione z opodatkowania podatkiem VAT.

Ponadto tut. organ zauważa, że w niniejszej interpretacji nie wypowiedział się w kwestii prawidłowości dokonywanych przez Wnioskodawcę odpisów amortyzacyjnych od środków trwałych zakupionych w ramach projektu, które nie będą stanowić kosztów uzyskania przychodów oraz zwolnienia od podatku dochodowego otrzymanej na realizację projektu dotacji bowiem nie było to przedmiotem wniosku. Nie sformułowano w tej kwestii pytania ani tez nie przedstawiono stanowiska. Powyższe potraktowano jedynie informacyjnie jako element przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego.

Zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa cyt. w sentencji, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Zaznaczyć zatem należy, że niniejsza interpretacja indywidualna traci swoją ważność w przypadku zmiany, któregokolwiek z elementów przedstawionego zdarzenia przyszłego lub prawnego.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl