IBPP4/443-434/12/BP

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 12 grudnia 2012 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-434/12/BP

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 2 października 2012 r. (data wpływu 5 października 2012 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie wypełnienia dokumentu dostawy jest:

* prawidłowe w zakresie wypełnienia dokumentu dostawy w imieniu pośredniczącego podmiotu węglowego

* nieprawidłowe w zakresie wypełnienia dokumentu dostawy w imieniu podmiotu korzystającego ze zwolnienia od akcyzy

UZASADNIENIE

W dniu 5 października 2012 r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie wypełnienia dokumentu dostawy.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

"X" spółka z ograniczoną odpowiedzialnością (podmiot A) posiada status Pośredniczącego Podmiotu Węglowego, o którym mowa w art. 31a ust. 2 Ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2011 r. Nr 108, poz. 626 z późn. zm.) i dokonuje sprzedaży wyrobów węglowych w procedurze zwolnienia od akcyzy, spełniając przesłanki do zwolnienia. Kupującym wyroby węglowe jest inny podmiot pośredniczący lub podmiot korzystający ze zwolnienia od akcyzy (podmiot B). Zarówno Spółka "X", nabywca jak i odbiorca finalny (podmiot C) spełniają warunki, o których mowa w art. 31a ust. 3 ustawy o podatku akcyzowym, tj. pisemnie powiadomili właściwego Naczelnika Urzędu Celnego o zamiarze rozpoczęcia działalności gospodarczej jako Pośredniczący Podmiot Węglowy oraz posiadają pisemne potwierdzenie powiadomienia o zamiarze rozpoczęcia działalności gospodarczej jako Pośredniczący Podmiot Węglowy. W chwili zawierania transakcji przedmiot dostawy znajduje się na terenie składów opałowych Wnioskodawcy. Pośredniczący Podmiot Węglowy lub podmiot korzystający ze zwolnienia (podmiot B) składa w Spółce "X" (podmiot A) zamówienie, w którym wskazuje inny podmiot jako odbiorcę finalnego (podmiot C) tzn., że fizyczne przemieszczanie węgla następuje pomiędzy Spółką " X" (podmiot A) a finalnym odbiorcą węgla (podmiot C), natomiast pomiędzy Pośredniczącym Podmiotem Węglowym lub podmiotem korzystającym ze zwolnienia (podmiot B), a Spółką "X" (podmiot A) następuje rozliczenie transakcji na podstawie faktury VAT sprzedaży. Pośredniczący Podmiot Węglowy lub podmiot korzystający ze zwolnienia (podmiot B) składa w "X" sp. z o.o. (podmiot A) potwierdzone notarialnie pełnomocnictwo, w którym upoważnia Spółkę "X" (podmiot A) do wystawienia w jego imieniu (podmiot B) Dokumentu Dostawy, który jest jednym z warunków zwolnienia od akcyzy (art. 31a, ust. 3 pkt 3, a stanowiącym załącznik do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 19 grudnia 2011 r. (Dz. U. z 2011 r. Nr 292, poz. 1717 z późn. zm. zmieniające rozporządzenie w sprawie Dokumentu Dostawy, ewidencji wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, warunków i sposobu ich zwrotu oraz środków skażających alkohol etylowy). Końcowy odbiorca wyrobów węglowych (podmiot C) dokonuje odbioru węgla z składów Wnioskodawcy (podmiot A) za pośrednictwem przewoźnika dysponującego upoważnieniem do reprezentowania finalnego odbiorcy wyrobów węglowych (podmiot C) wobec Spółki Zainteresowanego (podmiot A). W rubryce nr 11 Dokumentu Dostawy jego wystawca (podmiot A) zobowiązany jest wskazać miejsce odbioru wyrobów węglowych, które zgodnie z objaśnieniem w formularzu stanowi "adres miejsca, w którym następuje odbiór wyrobów węglowych przez Pośredniczący Podmiot Węglowy lub podmiot zwolniony, o którym mowa w art. 31a, ust. 2 Ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym". "X" sp. z o.o. (podmiot A) w ww. rubryce podaje adres dostawy wskazany przez nabywającego (podmiot C), będący w istocie punktem docelowym transportu zakupionego węgla.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w razie transakcji sprzedaży tranzytowej/łańcuszkowej wyrobów węglowych dokonywanej przez "X" sp. z o.o. (podmiot A) finalnemu podmiotowi korzystającemu ze zwolnienia od akcyzy (podmiot C), w rubryce 11 Dokumentu Dostawy wystawca dokumentu (podmiot A) winien wskazać adres miejsca, w którym następuje odbiór wyrobów węglowych (adres swojego składu), czy też adres dostawy wskazany przez zamawiającego będący w istocie punktem docelowym transportu zakupionego węgla (podmiot C).

Zdaniem Wnioskodawcy, w świetle art. 31a ust. 2-3 Ustawy o podatku akcyzowym, w związku z treścią Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 19 grudnia 2011 r., wskazywanie w rubryce 11 Dokumentu Dostawy adresu miejsca docelowego dostawy zakupionego węgla jest niewłaściwe. Z ww. aktów normatywnych wynika, że w przedmiotowej rubryce należy podać adres odbioru wyrobów węglowych. W chwili podjęcia przez upoważnionego przewoźnika ładunku w postaci zakupionego węgla (który składowany jest na terenie składu opałowego Wnioskodawcy), miejscem odbioru węgla jest miejsce jego załadunku. Zatem Spółka "X" (podmiot A) w rubryce 11 Dokumentu Dostawy, jako wystawca tego dokumentu w imieniu pośredniczącego podmiotu węglowego lub podmiotu korzystającego ze zwolnienia od akcyzy (podmiot B), powinna wpisać adres miejsca, w którym następuje faktyczny odbiór wyrobów węglowych

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za:

* prawidłowe w zakresie wypełnienia dokumentu dostawy w imieniu pośredniczącego podmiotu węglowego

* nieprawidłowe w zakresie wypełnienia dokumentu dostawy w imieniu podmiotu korzystającego ze zwolnienia od akcyzy

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1 i pkt 1a ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 108, poz. 626 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, za wyroby akcyzowe uważa się wyroby energetyczne, energię elektryczną, napoje alkoholowe oraz wyroby tytoniowe, określone w załączniku nr 1 do ustawy, przy czym wyroby energetyczne, określone w poz. 19 -21 tego załącznika są wyrobami węglowymi.

W poz. 19 ww. załącznika pod kodem ex CN 2701 wymieniono węgiel; brykiety, brykietki i podobne paliwa stałe wytwarzane z węgla - jeżeli są przeznaczone do celów opałowych, w pozycji 20 pod kodem ex CN 2702 węgiel brunatny (lignit), nawet aglomerowany, z wyłączeniem gagatu - jeżeli jest przeznaczony do celów opałowych, natomiast w poz. 21 pod kodem CN ex 2704 00 koks i półkoks, z węgla, węgla brunatnego (lignitu) lub torfu, nawet aglomerowany; węgiel retortowy - jeżeli są przeznaczone do celów opałowych. Stosownie do objaśnień do załącznika nr 1 do ustawy, ex - dotyczy tylko danego wyrobu z danej pozycji lub kodu.

Dla węgla i koksu przeznaczonych do celów opałowych objętych pozycjami CN 2701, 2702 oraz 2704 00 ustawodawca przewidział w art. 89 ust. 1 pkt 1 ustawy, stawkę podatku w wysokości 1,28 zł/1 gigadżul (GJ).

Stosownie do art. 88 ust. 1 i ust. 6 ustawy, podstawą opodatkowania wyrobów energetycznych jest ich ilość, wyrażona, w zależności od rodzaju wyrobów, w litrach gotowego wyrobu w temperaturze 15 o C lub w kilogramach gotowego wyrobu, albo wartość opałowa, wyrażona w gigadżulach (GJ).

Do celów poboru akcyzy ustala się wartości opałowe wyrobów węglowych, które wynoszą odpowiednio:

1.

23,8 GJ/1000 kilogramów dla węgla objętego pozycją CN 2701;

2.

8,6 GJ/1000 kilogramów dla węgla brunatnego objętego pozycją CN 2702;

3.

27,5 GJ/1000 kilogramów dla koksu objętego pozycją CN 2704.

Stosownie do art. 9a ust. 1 ustawy, w przypadku wyrobów węglowych przedmiotem opodatkowania akcyzą jest:

1.

sprzedaż wyrobów węglowych na terytorium kraju;

2.

nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów węglowych;

3.

dostawa wewnątrzwspólnotowa wyrobów węglowych;

4.

import wyrobów węglowych;

5.

eksport wyrobów węglowych;

6.

użycie wyrobów węglowych do celów innych niż wskazane w art. 31a ust. 2, przy czym za takie użycie uważa się naruszenie warunków zwolnienia, jak i sprzedaż, dostawę wewnątrzwspólnotową albo eksport wyrobów węglowych przez podmiot korzystający ze zwolnienia, o którym mowa w art. 31a ust. 2, niebędący pośredniczącym podmiotem węglowym, zamiast użycia go do celów zwolnionych;

7.

użycie lub sprzedaż wyrobów węglowych uzyskanych w drodze czynu zabronionego pod groźbą kary;

8.

powstanie ubytków wyrobów węglowych.

Dodatkowo należy zwrócić uwagę na pojęcie "sprzedaży wyrobów węglowych", o którym mowa w art. 9a ust. 1 pkt 1 ustawy.

I tak, w myśl art. 9a ust. 2 ustawy, za sprzedaż wyrobów węglowych uznaje się ich:

1.

sprzedaż, w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny;

2.

zamianę, w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny;

3.

wydanie w zamian za wierzytelności;

4.

wydanie w miejsce świadczenia pieniężnego;

5.

darowiznę, w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny;

6.

wydanie w zamian za dokonanie określonej czynności;

7.

przekazanie lub wykorzystanie na potrzeby reprezentacji albo reklamy;

8.

przekazanie przez podatnika na potrzeby osobiste podatnika, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, a także zatrudnionych przez niego pracowników oraz byłych pracowników;

9.

użycie na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej.

W myśl art. 2 ust. 1 pkt 23a ustawy, pośredniczącym podmiotem węglowym jest podmiot mający siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium kraju, dokonujący sprzedaży, dostawy wewnątrzwspólnotowej, nabycia wewnątrzwspólnotowego, importu lub eksportu wyrobów węglowych, podlegających zwolnieniu od akcyzy.

Stosownie do art. 31a ust. 1 ustawy, zwalnia się od akcyzy:

1.

sprzedaż wyrobów węglowych na terytorium kraju przez pośredniczący podmiot węglowy pośredniczącemu podmiotowi węglowemu lub podmiotowi korzystającemu ze zwolnienia, o którym mowa w ust. 2;

2.

dostawę wewnątrzwspólnotową wyrobów węglowych przez pośredniczący podmiot węglowy;

3.

nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów węglowych przez pośredniczący podmiot węglowy lub podmiot korzystający ze zwolnienia, o którym mowa w ust. 2;

4.

import wyrobów węglowych przez pośredniczący podmiot węglowy lub podmiot korzystający ze zwolnienia, o którym mowa w ust. 2;

5.

eksport wyrobów węglowych przez pośredniczący podmiot węglowy.

W art. 31a ust. 2 wskazano zwolnienia od akcyzy obejmujące wyroby węglowe zużywane:

1.

w procesie produkcji energii elektrycznej;

2.

w procesie produkcji wyrobów energetycznych;

3.

przez gospodarstwa domowe, organy administracji publicznej, jednostki Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej, podmioty systemu oświaty o których mowa w art. 2 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.), żłobki i kluby dziecięce, o których mowa w ustawie z dnia 4 lutego 2011 r. o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3 (Dz. U. Nr 45, poz. 235, Nr 131, poz. 764 i Nr 171, poz. 1016), podmioty lecznicze, o których mowa w art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej (Dz. U. Nr 112, poz. 654, Nr 149, poz. 887, Nr 174, poz. 1039 i Nr 185, poz. 1092), jednostki organizacyjne pomocy społecznej, o których mowa w art. 6 pkt 5 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (Dz. U. z 2009 r. Nr 175, poz. 1362 z późn. zm.), organizacje, o których mowa w art. 3 ust. 2 i 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. z 2010 r. Nr 234, poz. 1536 z późn. zm.);

4.

do przewozu towarów i pasażerów koleją;

5.

do łącznego wytwarzania ciepła i energii elektrycznej;

6.

w pracach rolniczych, ogrodniczych, w hodowli ryb, oraz w leśnictwie;

7.

w procesach mineralogicznych, elektrolitycznych i metalurgicznych oraz do redukcji chemicznej; procesy mineralogiczne oznaczają procesy sklasyfikowane w nomenklaturze NACE pod kodem DI 26 "produkcja produktów z pozostałych surowców niemetalicznych" w rozporządzeniu Rady (EWG) nr 3037/90 z dnia 9 października 1990 r. w sprawie statystycznej klasyfikacji działalności gospodarczej we Wspólnocie Europejskiej (Dz. Urz. UE L 293 z 24.10.1990, str. 1, z późn. zm.; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 02, t. 04, str. 177, z późn. zm.);

8.

przez zakłady energochłonne do celów opałowych;

9.

przez podmioty gospodarcze, w których wprowadzone zostały w życie systemy prowadzące do osiągania celów dotyczących ochrony środowiska lub do podwyższenia efektywności energetycznej.

W myśl art. 31a ust. 3 ustawy, warunkiem zwolnienia, o którym mowa w ust. 1, jest:

1.

pisemne powiadomienie właściwego naczelnika urzędu celnego o zamiarze rozpoczęcia działalności gospodarczej jako pośredniczący podmiot węglowy, o którym mowa w art. 16 ust. 3a;

2.

posiadanie, przez pośredniczący podmiot węglowy, pisemnego potwierdzenia powiadomienia o zamiarze rozpoczęcia działalności gospodarczej jako pośredniczący podmiot węglowy, o którym mowa w art. 16 ust. 3b;

3.

dołączenie do przemieszczanych wyrobów węglowych dokumentu dostawy.

Z opisu sprawy wynika, iż "X" spółka z ograniczoną odpowiedzialnością (podmiot A) posiada status Pośredniczącego Podmiotu Węglowego, o którym mowa w art. 31a ust. 2 i dokonuje sprzedaży wyrobów węglowych w procedurze zwolnienia od akcyzy, spełniając przesłanki do zwolnienia. Kupującym wyroby węglowe jest inny podmiot pośredniczący lub podmiot korzystający ze zwolnienia od akcyzy (podmiot B). Zarówno Spółka "X", nabywca jak i odbiorca finalny (podmiot C) spełniają warunki, o których mowa w art. 31a ust. 3 ustawy o podatku akcyzowym. W chwili zawierania transakcji przedmiot dostawy znajduje się na terenie składów opałowych Wnioskodawcy. Pośredniczący Podmiot Węglowy lub podmiot korzystający ze zwolnienia (podmiot B) składa w Spółce "X" (podmiot A) zamówienie, w którym wskazuje inny podmiot jako odbiorcę finalnego (podmiot C) tzn., że fizyczne przemieszczanie węgla następuje pomiędzy Spółką "X" (podmiot A) a finalnym odbiorcą węgla (podmiot C), natomiast pomiędzy Pośredniczącym Podmiotem Węglowym lub podmiotem korzystającym ze zwolnienia (podmiot B), a Spółką "X" (podmiot A) następuje rozliczenie transakcji na podstawie faktury VAT sprzedaży. Pośredniczący Podmiot Węglowy lub podmiot korzystający ze zwolnienia (podmiot B) składa w "X" sp. z o.o. (podmiot A) potwierdzone notarialnie pełnomocnictwo, w którym upoważnia Spółkę "X" (podmiot A) do wystawienia w jego imieniu (podmiot B) Dokumentu Dostawy, który jest jednym z warunków zwolnienia od akcyzy. Końcowy odbiorca wyrobów węglowych (podmiot C) dokonuje odbioru węgla ze składów Zainteresowanego (podmiot A) za pośrednictwem przewoźnika dysponującego upoważnieniem do reprezentowania finalnego odbiorcy wyrobów węglowych (podmiot C) wobec Spółki (podmiot A). W rubryce nr 11 Dokumentu Dostawy jego wystawca (podmiot A) zobowiązany jest wskazać miejsce odbioru wyrobów węglowych. "X" sp. z o.o. (podmiot A) w ww rubryce podaje adres dostawy wskazany przez nabywającego (podmiot C), będący w istocie punktem docelowym transportu zakupionego węgla. Jednakże w ocenie Wnioskodawcy w powyższym przypadku za prawidłowe należy uznać wykazanie w rubryce 11 dokumentu dostawy adresu miejsca, w którym następuje faktyczny odbiór wyrobów węglowych tj. adres miejsca załadunku będącym równocześnie miejscem wydania wyrobów węglowych upoważnionemu przewoźnikowi.

Na wstępie należy zauważyć, iż w przedmiotowej sprawie objętej wnioskiem dla zastosowania zwolnienia ma zastosowanie przepis art. 31a ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku akcyzowym, zgodnie z którym zwalnia się od akcyzy sprzedaż wyrobów węglowych na terytorium kraju przez pośredniczący podmiot węglowy pośredniczącemu podmiotowi węglowemu lub podmiotowi korzystają ze zwolnienia, o którym mowa w ust. 2.

Oznacza to, iż w przypadku sprzedaży wyrobów węglowych przez podmiot korzystający ze zwolnienia, o którym mowa w ust. 2, innemu podmiotowi, w tym nawet innemu pośredniczącemu podmiotowi węglowemu lub korzystającemu ze zwolnienia, zwolnienie zawarte w przepisie art. 31a ust. 1 pkt 1 ustawy nie ma zastosowania, gdyż podmiotem sprzedającym nie jest pośredniczący podmiot węglowy.

Odnosząc powyższe do przedstawionego stanu faktycznego, w którym Wnioskodawca (podmiot A) jako pośredniczący podmiot węglowy sprzedaje z zastosowaniem zwolnienia wyroby węglowe podmiotowi korzystającemu ze zwolnienia (podmiot B), który to podmiot następnie sprzedaje nabyte wyroby węglowe finalnemu odbiorcy (podmiotowi C) wystawienie dokumentu dostawy przez Wnioskodawcę w imieniu podmiotu B jest bezprzedmiotowe dla zachowania warunków zwolnienia, gdyż w takiej sytuacji podmiot B jako podmiot korzystający ze zwolnienia nie jest uprawniony do sprzedaży wyrobów węglowych z zastosowaniem zwolnienia. Jak już bowiem wcześniej zaznaczono, w myśl art. 31a ust. 1 pkt 1 ustawy, w przypadku sprzedaży wyrobów węglowych, zwolnieniem może zostać objęty tylko podmiot posiadający status pośredniczącego podmiotu węglowego.

Tym samym w powyższym przypadku wystawienie dokumentu dostawy przez Wnioskodawcę w imieniu Podmiotu B jest bez znaczenia, gdyż podmiot B będący podmiotem korzystającym ze zwolnienia nie jest uprawniony do dalszej odsprzedaży wyrobów węglowych z zastosowaniem zwolnienia z akcyzy. Powyższe zatem oznacza, iż bezzasadna jest w takiej sytuacji ocena stanowiska Wnioskodawcy w zakresie sposobu wypełniania dokumentu dostawy, skoro w tym przypadku zwolnienie nie ma zastosowania.

Odnosząc się natomiast do kwestii prawidłowego wypełnienia rubryki 11 dokumentu dostawy w sytuacji przedstawionej we wniosku gdy sprzedaż wyrobów węglowych następuje pomiędzy pośredniczącymi podmiotami węglowymi zauważa się co następuje:

Rozporządzenie Ministra Finansów w sprawie dokumentu dostawy, ewidencji wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, warunków i sposobu ich zwrotu oraz środków skażających alkohol etylowy z dnia 30 sierpnia 2010 r. (Dz. U. Nr 160, poz. 1075 z późn. zm.), zwane dalej rozporządzeniem, określa m.in. wzór i sposób stosowania dokumentu dostawy wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, zwanych dalej "wyrobami zwolnionymi", w tym w przypadku, o którym mowa w art. 42 ust. 1a ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym, zwanej dalej "ustawą", oraz podmioty, które wystawiają dokument dostawy.

Zgodnie z § 2 ust. 1 pkt 5 lit. a rozporządzenia, dokument dostawy jest wystawiany przez pośredniczący podmiot węglowy - w przypadku przemieszczania sprzedanych przez niego wyrobów węglowych do pośredniczącego podmiotu węglowego lub podmiotu korzystającego ze zwolnienia, o którym mowa w art. 31a ust. 2 ustawy.

W myśl § 2 ust. 11 ww. rozporządzenia wzór dokumentu dostawy dla wyrobów węglowych określa załącznik nr 1a do rozporządzenia.

Zgodnie ze wzorem dokumentu dostawy rubryka 11 jest przeznaczona do wpisywania adresu miejsca odbioru wyrobów węglowych, a zgodnie z objaśnieniem nr 5, jest to adres miejsca, w którym następuje odbiór wyrobów węglowych przez pośredniczący podmiot węglowy lub podmiot zwolniony, o którym mowa w art. 31a ust. 2 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym.

Przepisy ustawy i rozporządzenia, jak też wyjaśnienia do wzoru dokumentu dostawy wyrobów węglowych będącego załącznikiem nr 1a do rozporządzenia - nie zawierają definicji miejsca odbioru, czy też samego odbioru. Brak jest więc jakichkolwiek przesłanek, aby traktować to pojęcie inaczej, niż w sposób ugruntowany i przyjęty na gruncie prawa cywilnego. W świetle zasad przyjętych na tle art. 535 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 z późn. zm.), wydanie rzeczy oznacza przeniesienie ich posiadania przez sprzedającego, natomiast ich odbiór - uzyskanie tego posiadania przez kupującego. Do dokonania tak pojmowanego odbioru dopuszczalne jest umocowanie osoby trzeciej, np. przewoźnika. Możliwość odbioru przez przewoźnika (osobę trzecią) wynika z art. 95 § 1 Kodeksu cywilnego, zgodnie z którym, z zastrzeżeniem wyjątków w ustawie przewidzianych albo wynikających z właściwości czynności prawnej, można dokonać czynności prawnej przez przedstawiciela. Ani ustawa, ani właściwości czynności nie sprzeciwiają się, aby nabywca mógł umocować przewoźnika do dokonania odbioru towaru (wyrobów węglowych).

Stosownie do powyższego za prawidłowe należy uznać stanowisko Spółki "X" zgodnie z którym w sytuacji gdy Wnioskodawca jako pośredniczący podmiot węglowy (podmiot A) działając w imieniu innego podmiotu pośredniczącego (podmiot B), który sprzedaje wyroby węglowe odbiorcy finalnemu (podmiot C) ten zaś dokonuje odbioru sprzedawanego węgla z terenu składu opałowego Wnioskodawcy (podmiotu A) przez upoważnionego przewoźnika, w rubryce 11 dokumentu dostawy winien wpisany być adres miejsca odbioru węgla przez nabywcę lub upoważnionego przewoźnika tzn. adres składu opałowego Wnioskodawcy w którym następuje załadunek i wydanie wyrobów węglowych upoważnionemu przez nabywcę przewoźnikowi. W tej sytuacji np. kierowca upoważniony przez odbiorcę podpisuje w miejscu faktycznego wydania towaru (składu węglowego podmiotu A) odbiór węgla i wraz z jednym egzemplarzem dokumentu dostawy dokonuje przemieszczenia tego węgla do podmiotu C. Zaznaczyć w tym miejscu jednakże należy, iż posiadany egzemplarz służy nabywcy węgla jako potwierdzenie prawidłowego nabycia wyrobów węglowych zwolnionych z akcyzy, nie jest on powtórnie potwierdzany w miejscu rozładunku na terenie składu opałowego ani odsyłany do sprzedawcy, który już jest w posiadaniu egzemplarza potwierdzonego przez upoważnioną przez nabywcę osobę w miejscu odbioru tj. na terenie składu opałowego Wnioskodawcy gdzie następuje załadunek i faktyczny odbiór wyrobów węglowych przez nabywcę.

Reasumując, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za:

* prawidłowe w zakresie wypełnienia dokumentu dostawy w imieniu pośredniczącego podmiotu węglowego

* nieprawidłowe w zakresie wypełnienia dokumentu dostawy w imieniu podmiotu korzystającego ze zwolnienia od akcyzy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Interpretacja traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego stanu faktycznego lub zmiany stanu prawnego.

Informuje się jednocześnie, iż w ustawie o podatku akcyzowym pośredniczący podmiot węglowy został zdefiniowany w art. 2 ust. 1 pkt 23a ustawy, a nie jak wskazał w przedstawionym stanie faktycznym Wnioskodawca w art. 31a ust. 2 ustawy. Powyższe nie miało jednak wpływu na przedstawione rozstrzygnięcie.

Ponadto przedmiotem interpretacji nie było dokumentowanie dla celów zwolnienia sprzedaży pomiędzy Wnioskodawcą, a podmiotem B gdyż kwestia ta nie była przedmiotem pytania ani stanowiska Wnioskodawcy.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl