IBPP4/443-427/11/JP

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 25 maja 2011 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-427/11/JP

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 24 lutego 2011 r. (data wpływu 3 marca 2011 r.), uzupełnionym pismem z dnia 16 maja 2011 r. (data wpływu 18 maja 2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT w całości lub części w związku z realizacją projektu pn. "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 3 marca 2011 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT w całości lub części w związku z realizacją projektu pn. "...". Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 16 maja 2011 r. (data wpływu 18 maja 2011 r.).

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

S. C. realizują od 2009 r. projekt pn. "...". Projekt zakłada przebudowę nieruchomości lokalowej w celu utworzenia ośrodka rehabilitacji i odnowy biologicznej. W ramach projektu powstaną gabinety do fizykoterapii, kinezyterapii, masażu wyposażone w nowoczesny sprzęt, kriokomora, basen, sauna oraz gabinety lekarskie rożnych specjalizacji medycznych związanych z rehabilitacją.

Wnioskodawca (S. C.) jest Niepublicznym Zakładem Opieki Zdrowotnej. Przychody nowego ośrodka będą uzyskiwane w ramach realizacji kontraktu z NFZ oraz obsługi klientów biznesowych i prywatnych (osób fizycznych).

Projekt jest zlokalizowany przy ul.....

Wnioskodawcy przyznano dofinansowanie z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013 (RPO W) w ramach poddziałania 1.3.2. Inwestycje w innowacje w przedsiębiorstwach. Projekt jest objęty regionalną pomocą inwestycyjną. Umowa o dofinansowanie projektu została podpisana w dniu 3 września 2009 r.

Całkowita wartość projektu zgodnie z umową o dofinansowanie wynosi ponad 7 mln PLN brutto. Wartość dofinansowania z Unii Europejskiej to 57% kosztów kwalifikowanych.

Centrum Rozwoju Gospodarki jako instytucja pośrednicząca II stopnia wymaga od beneficjentów w ramach poddziałania 1.3.2. Załącznika "oświadczenie o kwalifikowalności podatku VAT wraz z indywidualną interpretacją wydaną przez dyrektora właściwej izby skarbowej aktualizowaną co roku w okresie realizacji oraz trwałości projektu". Ostatni wniosek o interpretację indywidualną został złożony w dniu 1 kwietnia 2010 r. Od tej pory zakres rzeczowy ani cel projektu nie uległ zmianie.

Wnioskodawca nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT i nie składa deklaracji VAT-7. Efekty projektu nie będą generowały dla Wnioskodawcy dochodu opodatkowanego podatkiem VAT, tym samym towary i usługi nabywane w związku z realizacją projektu nie będą służyły w żadnym stopniu czynnościom opodatkowanym podatkiem VAT.

Ponadto jak wskazał Wnioskodawca w piśmie z dnia 16 maja 2011 r. działalność Wnioskodawcy stanowią usługi z zakresu ochrony zdrowia, które są zwolnione z podatku VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w związku z realizacją projektu pn. "..." Wnioskodawca ma możliwość odliczenia podatku VAT w całości lub części.

Zdaniem Wnioskodawcy (stanowisko sformułowane ostatecznie w piśmie z dnia 17 maja 2011 r.), nie ma możliwości odliczenia podatku VAT w całości ani w części w związku z realizacją projektu pn. "...".

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ww. ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Zgodnie z art. 88 ust. 4 ustawy o VAT obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (przypadek ten nie ma zastosowania w przedmiotowej sprawie).

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi. Zrealizowanie prawa do odliczenia możliwe jest wyłącznie przez podatników zarejestrowanych jako "podatnicy VAT czynni", poprzez złożenie deklaracji VAT-7.

Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca realizuje od 2009 r. projekt pn. "...".

Projekt zakłada przebudowę nieruchomości lokalowej w celu utworzenia ośrodka rehabilitacji i odnowy biologicznej. W ramach projektu powstaną gabinety do fizykoterapii, kinezyterapii, masażu wyposażone w nowoczesny sprzęt, kriokomorą, basen, sauna oraz gabinety lekarskie rożnych specjalizacji medycznych związanych z rehabilitacją.

Wnioskodawca nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT i nie składa deklaracji VAT-7.

Efekty projektu nie będą generowały dla Wnioskodawcy dochodu opodatkowanego podatkiem VAT, tym samym towary i usługi nabywane w związku z realizacją projektu nie będą służyły w żadnym stopniu czynnościom opodatkowanym podatkiem VAT.

Mając zatem na uwadze wskazany wyżej przepis art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług stwierdzić należy, że w przedmiotowej sprawie nie został spełniony podstawowy warunek uprawniający do odliczenia podatku od towarów i usług zawartego w fakturach dokumentujących nabywane towary i usługi - Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT, a ponadto towary i usługi nabywane w związku z realizacją projektu nie będą służyły w żadnym stopniu czynnościom opodatkowanym podatkiem VAT. Wnioskodawca nie ma zatem możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją przedmiotowego projektu.

Mając na uwadze powyższe, stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym nie ma możliwości odliczenia podatku VAT w całości ani w części, należało uznać za prawidłowe.

Zgodnie z art. 14b § 3 cyt. w sentencji ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Należy zatem zaznaczyć, że wydając przedmiotową interpretację tut. organ oparł się na treści wniosku, z którego wynika, iż Wnioskodawca nie jest czynnym podatnikiem VAT. Powyższe stwierdzenie przyjęto jako element opisu stanu faktycznego i nie było ono przedmiotem oceny. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego opisu stanu faktycznego, a w szczególności prowadzenia przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej generującej podatek należny oraz zarejestrowania się Wnioskodawcy jako podatnika VAT czynnego, udzielona interpretacja traci swą aktualność.

Zaznaczenia wymaga, że interpretacja odnosi się tylko do prawa do odliczenia podatku VAT i nie rozstrzyga o zwolnieniu z podatku VAT od 1 stycznia 2011 r. czynności wykonywanych przez Wnioskodawcę, bowiem nie było to przedmiotem wniosku.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Opolu, ul. Kośnego 70, 45-372 Opole po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl