IBPP4/443-423/09/AZ
Pismo z dnia 19 czerwca 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-423/09/AZ
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 22 kwietnia 2009 r. (data wpływu 24 kwietnia 2009 r.) uzupełnionym pismem z dnia 28 maja 2009 r. (data wpływu 1 czerwca 2009 r.) oraz pismem z dnia 3 czerwca 2009 r. (data wpływu 5 czerwca 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z modernizacją lokalu nieodpłatnie użyczonego gminnej instytucji kultury - jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 24 kwietnia 2009 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z modernizacją lokalu nieodpłatnie użyczonego gminnej instytucji kultury. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 28 maja 2009 r. (data wpływu 1 czerwca 2009 r.) oraz pismem z dnia 3 czerwca 2009 r. (data wpływu 5 czerwca 2009 r.).
W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:
Gmina przystępuje wraz z Urzędem Marszałkowskim Województwa i innymi partnerami (jednostkami samorządu terytorialnego) do realizacji projektu System Informacji Turystycznej, który ma otrzymać dofinansowanie z Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007-2013. W ramach tego projektu Gmina modernizuje lokal w budynku, w którym będzie się mieściła siedziba Punktu Informacji Turystycznej, natomiast lokal ten jest administrowany przez Zarząd Zasobów Komunalnych, który jest jednostką budżetową podległą Gminie. Na etapie eksploatacji lokal ten ma zostać nieodpłatnie użyczony, zgodnie z zarządzeniem Burmistrza, Miejskiej Bibliotece Publicznej (gminnej instytucji kultury), która jest nieaktywnym podatnikiem podatku VAT zwolnionym podmiotowo oraz realizuje zadania własne Gminy z zakresu kultury. Budynek zaadaptowany na Punkt Informacji Turystycznej nie będzie wykorzystywany do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.
Rozważa się możliwość realizacji projektu przez Miejski Zarząd Zasobów Komunalnych jako podatnika podatku od towarów i usług w rozumieniu art. 15 ustawy o VAT, który jest jednostką budżetową Gminy administrującą budynki oraz lokale mieszkalne i użytkowe stanowiące własność lub współwłasność Gminy. Wnioskodawcą o dofinansowanie z Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007 -2013 jest Gmina, zaś faktury wystawiane w trakcie modernizacji byłyby na Miejski Zarząd Zasobów Komunalnych. W wyniku realizacji projektu nie będą generowane przychody. W 2008 r. na lokal użytkowy, w którym mieścić się będzie Punkt Informacji Turystycznej zostały już poniesione częściowe nakłady inwestycyjne dotyczące modernizacji tego lokalu (zakup mapy do celów projektowych oraz zakup projektu budowlanego). Wartość nakładów poniesionych w 2008 r. wyniosła netto 15 389,76 zł, brutto 18 755,76 zł. Na etapie realizacji w 2008 r. Miejski Zarząd Zasobów Komunalnych nie posiadał informacji, że po zakończeniu inwestycji lokal ten zostanie nieodpłatnie użyczony Miejskiej Bibliotece Publicznej i dokonał pomniejszenia podatku VAT należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur dotyczących inwestycji.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie:
W związku z faktem, że Miejski Zarząd Zasobów Komunalnych po realizacji zadania (tj. modernizacji lokalu użytkowego w celu przystosowania go na potrzeby Punktu Informacji Turystycznej) nieodpłatnie użyczy Miejskiej Bibliotece Publicznej w celu realizacji zadań własnych gminy (tj. w celu prowadzenia Punktu Informacji Turystycznej w ramach Systemu Informacji Turystycznej) to czy w przypadku realizowanego projektu przez Miejski Zarząd Zasobów Komunalnych, który jest podatnikiem VAT będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku VAT należnego o kwotę podatku naliczonego.
Zdaniem Wnioskodawcy (ostatecznie sformułowanym w uzupełnieniu z dnia 28 maja 2009 r.), opisany stan przyszły nie będzie rodził możliwości obniżania kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Opodatkowaniu podatkiem VAT podlega, co do zasady odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług, więc nieodpłatne świadczenie usług (jakim jest bezpłatne użytkowanie budynku na podstawie umowy użyczenia) podlega opodatkowaniu, jedynie jeżeli spełnione zostały przesłanki art. 8 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług. Brak spełnienia choćby jednego z tych warunków powoduje, że czynność nieodpłatnego świadczenia usług w ogóle nie będzie podlegała przepisom ustawy o podatku VAT.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.
Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ww. ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.
Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.
Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.
W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.
Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy gospodarki nieruchomościami, kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych, utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych, a także sprawy promocji gminy (art. 7 ust. 1 pkt 1, pkt 10, pkt 15 i pkt 18 cyt. ustawy o samorządzie gminnym).
W celu wykonywania zadań gmina może tworzyć jednostki organizacyjne, a także zawierać umowy z innymi podmiotami, w tym z organizacjami pozarządowymi (art. 9 ust. 1 cyt. ustawy).
Zgodnie z art. 20 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 249, poz. 2104 z późn. zm.). pod pojęciem jednostek budżetowych należy rozumieć takie jednostki organizacyjne sektora finansów publicznych, które pokrywają swoje wydatki bezpośrednio z budżetu, a pobrane dochody odprowadzają na rachunek odpowiednio dochodów budżetu państwa albo budżetu jednostki samorządu terytorialnego.
Jednostka budżetowa działa na podstawie statutu określającego w szczególności jej nazwę, siedzibę i przedmiot działalności, w tym działalności podstawowej.
Państwowe jednostki budżetowe tworzą, łączą i likwidują ministrowie, kierownicy urzędów centralnych i wojewodowie oraz inne organy działające na podstawie odrębnych przepisów. Natomiast gminne, powiatowe lub wojewódzkie jednostki budżetowe tworzą, łączą i likwidują organy stanowiące jednostek samorządu terytorialnego (art. 21 ust. 1 cyt. ustawy).
W przedstawionym opisie zdarzenia przyszłego Wnioskodawca, będący podatnikiem podatku od towarów i usług w rozumieniu art. 15 ustawy o VAT, który jest jednostką budżetową Gminy administrującą budynki oraz lokale mieszkalne i użytkowe stanowiące własność lub współwłasność Gminy realizuje zadania gminy w zakresie gospodarki nieruchomościami. W związku z realizacją projektu pod nazwą System Informacji Turystycznej lokal administrowany przez Zarząd Zasobów Komunalnych, ma zostać zmodernizowany w celu przystosowania go na potrzeby Punktu Informacji Turystycznej.
Po realizacji zadania, Wnioskodawca nieodpłatnie użyczy zmodernizowany lokal Miejskiej Bibliotece Publicznej (gminnej instytucji kultury), która jest nieaktywnym podatnikiem podatku VAT zwolnionym podmiotowo oraz realizuje zadania własne Gminy z zakresu kultury. Budynek zaadaptowany na Punkt Informacji Turystycznej nie będzie wykorzystywany do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.
Przez umowę użyczenia, w świetle regulacji art. 710-719 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93), użyczający zobowiązuje się zezwolić biorącemu, przez czas oznaczony lub nieoznaczony, na bezpłatne używanie oddanej mu w tym celu rzeczy. Umowa użyczenia nie przenosi własności rzeczy.
Powyższe oznacza, że oddanie do bezpłatnego używania na podstawie umowy użyczenia jest nieodpłatnym świadczeniem usług.
Stosownie do art. 5 ust. 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
Przez świadczenie usług, rozumie się - zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o VAT - każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów.
Nieodpłatna dostawa towarów oraz nieodpłatne świadczenie usług, nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, za wyjątkiem ściśle określonych sytuacji, wskazanych w art. 7 ust. 2 oraz art. 8 ust. 2 ustawy o VAT.
Zgodnie z art. 8 ust. 2 ustawy o VAT za odpłatne świadczenie usług uznaje się także nieodpłatne świadczenie usług niebędące dostawą towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług, jeżeli nie są one związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa, a podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z tymi usługami w całości lub w części.
Zatem, aby nieodpłatne świadczenie usług było objęte opodatkowaniem podatkiem VAT muszą być spełnione łącznie dwa warunki. Po pierwsze ustawa wyraźnie wskazuje, że nie ma podstaw do opodatkowania usług świadczonych wprawdzie nieodpłatnie, lecz w związku z prowadzonym przez podatnika przedsiębiorstwem. Przez usługi niezwiązane z prowadzeniem przedsiębiorstwa należy uznać wszelkie usługi, których świadczenie odbyło się bez związku z potrzebami prowadzonej działalności.
Drugim warunkiem objęcia nieodpłatnych usług podatkiem VAT jest istnienie prawa podatnika do odliczenia całości lub części podatku naliczonego związanego ze świadczonymi usługami.
Z powyższego wynika, że warunkiem opodatkowania nieodpłatnego świadczenia usług jest łączne spełnienie powyższych przesłanek. Niedopełnienie któregokolwiek z warunków określonych w art. 8 ust. 2 ustawy jest podstawą do traktowania nieodpłatnej usługi jako niepodlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Jak wskazano powyżej Wnioskodawca, tj. Miejski Zarząd Zasobów Komunalnych jest jednostką budżetową gminy, której zadaniem jest administrowanie i zarządzanie nieruchomościami stanowiącymi własność gminy. Oznacza to, że użyczenie lokalu zgodnie z zarządzeniem Burmistrza, Miejskiej Bibliotece Publicznej (gminnej instytucji kultury), jest czynnością związaną z prowadzeniem przedsiębiorstwa.
Ponieważ, jak wskazano powyżej warunkiem opodatkowania nieodpłatnego świadczenia usług jest łączne spełnienie obydwu przesłanek. Spełnienie tylko jednej z nich, nie powoduje opodatkowania podatkiem VAT.
Wobec powyższego, nieodpłatne użyczenie budynku przez Wnioskodawcę, gminnej instytucji kultury nie podlega opodatkowaniu VAT, ponieważ czynność ta związana jest prowadzeniem przedsiębiorstwa.
Tym samym nieodpłatne użyczenie modernizowanego lokalu gminnej instytucji kultury, nie będzie czynnością, która umożliwiałaby Wnioskodawcy obniżenie kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakupy towarów i usług dokonanych w związku z modernizacja lokalu, bowiem jak wskazano na wstępie prawo to może zostać zrealizowane pod warunkiem, że występuje związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.
W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Jednocześnie tut. Organ informuje, iż w zakresie terminu dokonania korekty podatku naliczonego w związku ze zmianą przeznaczenia zakupionych towarów i usług została wydana odrębna interpretacja indywidualna z dnia 19 czerwca 2009 r. nr IBPP4/443-600/09/AZ.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.