IBPP4/443-422/10/AŚ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 11 czerwca 2010 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-422/10/AŚ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 9 marca 2010 r. (data wpływu 16 marca 2010 r.), uzupełnionym pismem z dnia 12 maja 2010 r. (data wpływu 13 maja 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania otrzymanego przez Wnioskodawcę dofinansowania na realizację projektu pn. "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 marca 2010 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania otrzymanego przez Wnioskodawcę dofinansowania na realizację projektu pn. "...".

Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 12 maja 2010 r., będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu znak IBPP4/443-422/10/AŚ z dnia 29 kwietnia 2010 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca prowadzi pozarolniczą działalność gospodarczą w zakresie edukacji, stosunków międzyludzkich, komunikacji i doradztwa. Do dnia 7 grudnia 2009 r. Spółka miała status podatnika zwolnionego z VAT na podstawie zwolnienia podmiotowego, ze względu na wykonywanie w przeważającej większości sprzedaży usług zwolnionych z opodatkowania (usługi szkoleniowe), natomiast wartość sprzedaży podlegającej opodatkowaniu nie przekroczyła w roku kwoty powodującej utratę zwolnienia, zgodnie z art. 113 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług. Ze względu na rozpoczęcie wykonywania usług doradczych Spółka stała się czynnym podatnikiem VAT od dnia 7 grudnia 2009 r. W dniu 31 sierpnia 2009 r. Spółka zawarła z Polską Agencją Rozwoju Przedsiębiorczości umowę o dofinansowanie w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, Działanie 2.2.2 umowę na realizację projektu pn. "...." o numerze.

Głównymi działaniami w projekcie jest przeprowadzenie kursów szkoleniowych oraz doradztwo i coaching dla uczestników tych kursów - osób chcących doskonalić profesję trenera. Projekt ten jest realizowany w partnerstwie. Liderem projektu jest Wnioskodawca, natomiast partnerami projektu są dwie inne firmy. Zgodnie zapisami zasad finansowania Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki oraz zgodnie z podpisanymi umowami, projekt ten jest finansowany z budżetu państwa ze środków pochodzących z Europejskiego Funduszu Społecznego i ze środków krajowych (współfinansowanie). Zgodnie z Wytycznymi dla Projektodawców ubiegających się o dofinansowanie projektu w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki oraz zgodnie z zapisami umowy, partner projektu jako instytucja współrealizująca projekt podlega tym samym regułom prowadzenia i rozliczania projektu co lider projektu. Zgodnie z zapisami umowy, partner w projekcie oznacza instytucję wymienioną we wniosku o dofinansowanie, uczestniczącą w realizacji Projektu, wnoszącą do niego zasoby ludzkie, organizacyjne, techniczne bądź finansowe, realizującą projekt wspólnie z Beneficjentem i innymi Partnerami na warunkach określonych w umowie partnerstwa.

Wnioskodawca jako lider projektu jest zobligowana do otwarcia rachunku bankowego, na które Instytucja udzielająca wsparcie (PARP) będzie przekazywała w transzach otrzymane dofinansowanie, jest również zobowiązana prowadzić dokumentację projektu zgodnie z wytycznymi dotyczącymi realizacji projektu i zgodnie z wytycznymi dotyczącymi zasad finansowania projektów w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, jest również zobowiązana do prowadzenia wyodrębnionej księgowości na rzecz projektu.

Współrealizowany przez Wnioskodawcę wraz z partnerami projekt jest projektem typu non-profit, co oznacza, że beneficjent projektu jak i jego partner realizując projekty otrzymują środki finansowe na finansowanie kosztów realizacji tych projektów służących realizacji założonych celów projektu nie związanych ze sprzedażą towarów i usług. Projekt ten ma charakter szkoleniowo-doradczy. Ogólnym celem projektu pn. "..." jest przygotowanie do pracy na rzecz polskich przedsiębiorstw 48 zaawansowanych trenerów-specjalistów łączących dobrą znajomość kontekstu biznesowego z wysoko rozwiniętymi "miękkimi" kompetencjami trenerskimi oraz nowoczesnym kompetencyjnym podejściem do rozwoju kapitału ludzkiego w organizacjach. Cel ten zrealizowany zostanie poprzez udzielenie kompleksowego wsparcia szkoleniowo-doradczego czterem 12-osobowym grupom trenerów wewnętrznych i zewnętrznych, posiadających minimum dwuletnie doświadczenie prowadzenia szkoleń dla pracowników polskich przedsiębiorstw.

Projekt zakłada realizację następujących sześciu celów szczegółowych:

1.

Rozwój kompetencji 48 trenerów zgodnie ze standardem EQF (European Qualifications Framework), opracowanym i opublikowanym przez Wszechnicę Uniwersytetu (profil stanowi załącznik niniejszego wniosku) od poziomu 4 "trener" do poziomu 6 "trener specjalista", do końca sierpnia 2010 r.,

2.

Stworzenie forum wymiany wiedzy i doświadczeń pomiędzy trenerami zatrudnionymi w przedsiębiorstwach, posiadającymi często techniczne lub ekonomiczne wykształcenie a trenerami zewnętrznymi, posiadającymi najczęściej wykształcenie psychologiczne lub inne humanistyczne,

3.

Rozwój szerszego rozumienia organizacji zarówno przez trenerów pracujących w przedsiębiorstwach, jak i trenerów zewnętrznych,

4.

Zwiększenie kompetencji trenerów na poziomie zaawansowanym w odniesieniu do poszczególnych etapów procesu szkoleniowego takich jak: diagnoza potrzeb rozwojowych, projektowanie działań rozwojowych; realizacja działań rozwojowych; ewaluacja działań rozwojowych,

5.

Opracowanie indywidualnych planów rozwoju kompetencji i specjalizacji uczestników projektu w oparciu o profil trenera zgodny z EQF,

6.

Rozwój kompetencji trenerów w obszarze praktycznych umiejętności biznesowych.

Wydatki kwalifikowane projektu przedstawione w budżecie tego projektu będą finansowane w całości z otrzymanego dofinansowania. Zgodnie z zasadami partnerstwa, Wnioskodawca jako lider projektu współrealizuje projekty wraz z partnerami. Zgodnie z zawartą umową partnerstwa Wnioskodawca podjął następujące działania: prowadzenie biura projektu, opieka nad działaniami merytorycznymi realizowanymi w projekcie, realizacja działań promocyjnych i organizacyjnych projektu, realizacja szkoleń oraz doradztwo.

W piśmie z dnia 12 maja 2010 r. Wnioskodawca uzupełnił wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej o następujące informacje.

Istotą realizacji przedmiotowego projektu jest realizacja ogółu działań edukacyjnych, na które składa się realizacja szkoleń oraz coaching i konsultacje (doradztwo) indywidualne dla uczestników szkoleń-osób chcących doskonalić profesję trenera, które stanowią integralną część działań szkoleniowych i stanowią uzupełnienie prowadzonych szkoleń. Ogół wszystkich tych realizowanych czynności składa się na opracowany program szkoleniowy i stanowi integralną część zaplanowanej ścieżki edukacyjnej dla każdego z uczestników projektu. W związku z powyższym wszystkie usługi jakie są realizowane w ramach projektu są kwalifikowane według symbolu PKWiU jako 80.42 "usługi kształcenia dorosłych i pozostałych form kształcenia, gdzie indziej nie sklasyfikowanych".

Otrzymane przez Wnioskodawcę dofinansowanie na realizację projektu jest przeznaczone tylko i wyłącznie na pokrycie kosztów realizacji projektu. Wnioskodawca realizuje przedmiotowy projekt w partnerstwie. Wnioskodawca jest liderem projektu. Zgodnie z zawartą umową partnerstwa, lider projektu i partnerzy projektu wspólnie realizują projekt, przy czym dzielą się funkcjami i zadaniami, jakie każde ze stron jest zobowiązane zrealizować w ramach projektu. Na realizację swojej części zadań Lider projektu jest zobowiązany przekazać część dofinansowania Partnerom projektu, aby partnerzy mogli sfinansować koszty związane z realizacją tych zadań. W § 8 punkt 1 umowy partnerstwa strony wyraziły, iż "Środki finansowe przekazywane Partnerowi przez Lidera Partnerstwa stanowią finansowanie kosztów ponoszonych przez Partnera w związku z wykonaniem zadań określonych w niniejszej umowie, a nie świadczenie usług na rzecz Lidera Partnerstwa".

Zgodnie z założeniami projektu oraz zgodnie z umową o dofinansowanie projektu zawartą pomiędzy Polską Agencją Rozwoju Przedsiębiorczości a Wnioskodawcą, uczestnicy projektu, uczestniczą w projekcie całkowicie bezpłatnie, nie wnoszą żadnych opłat w związku z uczestnictwem w szkoleniach.

Dofinansowanie stanowi 100% całkowitych kosztów projektu.

Zgodnie z umową partnerstwa regulującą zasady współrealizacji projektu pn. "...", pomiędzy Liderem a Partnerami projektu. Lider projektu - Wnioskodawca jest zobowiązana do wykonania następujących działań w projekcie:

a.

organizacja Biura Projektu

b.

prowadzenie Biura Projektu (gromadzenie wymaganej dokumentacji projektowej)

c.

oddelegowanie Opiekuna Merytorycznego Projektu

d.

oddelegowanie Specjalisty ds. Rozliczeń Projektu

e.

oddelegowanie Asystenta ds. Logistyki i Spraw Administracyjno - Biurowych

f.

zakup usług związanych z promocją projektu

g.

zakup usług związanych z utworzeniem i prowadzeniem strony www projektu

h.

zakup usług związanych z zakwaterowaniem i wyżywieniem uczestników projektu i trenerów

i.

zakup usług księgowych związanych z rozliczaniem projektu

j.

wydruk materiałów szkoleniowych

k.

zakup materiałów szkoleniowych (teczki, długopisy)

I.

zakup materiałów promocyjnych (plakaty, certyfikaty)

m.

przeprowadzenie rekrutacji uczestników w ramach Development Center

n.

oddelegowanie trenerów do prowadzenia następujących szkoleń: R C -moduły szkoleniowe 1,3,8,10; K S - H - moduły szkoleniowe 3 i 8

o.

oddelegowanie praktyków biznesu: S C - moduły szkoleniowe 9 i 10.

p.

oddelegowanie doradców (R C, S C, K S - H, J P) do prowadzenia coachingu indywidualnego dla 2 grup uczestników Szkoły Trenerów Organizacji, zlokalizowanych

q.

zatrudnienie praktyka biznesu A M do prowadzenia modułu szkoleniowego 7.

Realizowane wyżej wymienione działania lider projektu realizuje we własnym imieniu i na własny koszt i jest nabywcą wszystkich towarów i usług związanych z realizacją tych działań a tym samym widnieje jako nabywca na fakturach zakupu związanych z realizacją tych działań. Analogicznie, partnerzy projektu realizują we własnym imieniu i na własny rachunek pozostałe działania powierzone mu na podstawie umowy partnerstwa i na realizację swoich zadań będą nabywać towary i usługi oraz będą figurować na fakturze jako nabywcy.

Na potrzeby projektu Wnioskodawca będzie nabywał następujące towary i usługi:

* zakup materiałów i usług związanych z prowadzeniem biura projektu: wynajem powierzchni biura projektu, zużycie energii elektrycznej i gazu w związku z biurem projektu, zakup materiałów biurowych i gospodarczych na potrzeby funkcjonowania biura projektu;

* zakup materiałów i usług w związku z realizacją szkoleń: zakup usług szkoleniowych, zakup usług związanych z przygotowaniem i opracowaniem materiałów szkoleniowych, zakup materiałów szkoleniowych i pomocy dydaktycznych, zakup materiałów eksploatacyjnych służących przygotowaniu materiałów szkoleniowych, wynajem sal szkoleniowych, usługi gastronomiczne podczas szkoleń;

* zakup usług doradczych na poczet realizacji procesu szkoleniowego;

* zakup usług księgowych;

* zakup usług i materiałów związanych z promocją projektu: usługi internetowe, usługi związane z reklamą, usługi związane z przygotowaniem u wydrukiem materiałów promocyjnych, zakup materiałów promocyjnych;

* zakup usług związanych z odbywaniem podróży służbowych przez personel projektu: zakup usług transportowych i hotelowych.

Nabywane towary i usługi wymienione służą tylko i wyłącznie dla celów realizacji zadań w projekcie i nie będą zużywane w pozostałej działalności firmy realizowanej poza projektami.

Zasady współrealizacji projektu zostały ustalone w podpisanej pomiędzy Liderem projektu - Wnioskodawcą a partnerami projektu: firmą X i firmą Y. w Umowie Partnerstwa. Zgodnie z umową partnerstwa "strony umowy ponoszą odpowiedzialność za prawidłową realizację umowy o dofinansowanie Projektu, która zostanie zawarta przez Lidera Partnerstwa z Polską Agencją Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP)".

Dodatkowo strony określiły, iż "Lider Partnerstwa i Partnerzy wykonują osobiście przyjęte na siebie zadania. Zlecanie części zadań podmiotom nie będącym stroną umowy, zwanym dalej wykonawcami, może dotyczyć jedynie części zadania powierzonego Partnerowi (...), która nie może być wykonana bezpośrednio przez Partnera lub w ramach współpracy między Partnerami".

Zgodnie z zawartą umową o dofinansowanie projektu pn. "..." pomiędzy Wnioskodawcą a Polską Agencją Rozwoju Przedsiębiorczości w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, Działanie 2.2.2, dofinansowanie projektu stanowi 100% kosztów projektu. Uczestnictwo w projekcie dla uczestników projektu jest bezpłatne Lider projektu ani jego partnerzy nie są zobowiązani do wniesienia wkładu prywatnego do projektu, w związku z powyższym Wnioskodawca - Lider projektu przekazuje swoim partnerom część dofinansowania na realizację zadań w projekcie, za które poszczególni partnerzy są odpowiedzialni, zgodnie z umową partnerstwa. Lider projektu nie będzie przekazywał partnerom żadnych środków własnych jako wkład prywatny projektu.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy otrzymane dofinansowanie na realizację wyżej wymienionego projektu stanowi obrót podlegający opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Zdaniem Wnioskodawcy, otrzymane dofinansowanie na rzecz projektu współrealizowanego wraz z partnerami w ramach poddziałanla 2.2.2. Programu operacyjnego Kapitał Ludzki nie stanowi obrotu a tym samym nie stanowi podstawy opodatkowania w świetle ustawy o podatku od towarów i usług, ponieważ nie dochodzi do sprzedaży o której mowa w art. 2 pkt 22 ustawy o VAT. W opisanym stanie taktycznym, otrzymane przez Wnioskodawcę dofinansowanie nie stanowi zapłaty wynagrodzenia z tytułu świadczenia usług przez Spółkę, lecz stanowi zwrot poniesionych wydatków na towary i usługi nabyte w związku z realizacją przedmiotowego projektu.

Opisany rodzaj dofinansowania nie jest przyznawany jako dopłata do ceny usługi. lecz ma na celu sfinansowanie poniesionych kosztów w ramach realizowanego projektu. Charakter przyznawanego dofinansowania określa ustawa o finansach publicznych. Również nowelizacja ustawy o finansach publicznych obowiązująca od 1 stycznia 2010 r. nie zmieniła charakteru środków przeznaczonych na realizację projektów w ramach programu POKL. Obecnie środki przekazywane na realizację projektów będą pochodzić ze środków określanych jako budżet środków europejskich oraz dotacji celowych. Zgodnie z art. 127 ust. 2 pkt 5 ustawy o finansach publicznych dotacjami celowymi są także środki przeznaczone na współfinansowanie realizacji programów finansowanych z udziałem środków europejskich. Dotacje te mają odmienny charakter od dotacji przedmiotowych określonych w art. 130 ustawy o finansach publicznych stanowiących środki przeznaczone na dopłaty do określonych rodzajów wyrobów i usług.

Współrealizując wraz z partnerami projektu, Wnioskodawca nie otrzymuje wynagrodzenia za określoną usługę, lecz przyznanym dofinansowaniem pokrywa poniesione wydatki (otrzyma zwrot kosztów).

Spółka realizując projekt nie osiąga bowiem zysku, a otrzymuje całkowity zwrot wydatków kwalifikowanych. Dodatkowo, uczestnicy projektu nie wnoszą żadnych opłat związanych z uczestnictwem w projekcie.

Zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy o VAT podstawą opodatkowania jest obrót z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku. Z powołanego przepisu wynika, że w przypadku, gdy podatnik w związku z konkretną dostawą towarów tub świadczeniem konkretnej usługi otrzymuje dofinansowanie (dotację, subwencję) stanowiące dopłatę do ceny towaru lub usługi (pokrycie części ceny lub rekompensata z powodu obniżenia ceny), to tego rodzaju dotacja jest opodatkowana podatkiem VAT. Natomiast w przypadku dotacji (subwencji) służących pokryciu całości lub części kosztów działalności podatnika, gdy nie istnieje możliwość bezpośredniego powiązania otrzymanego dofinansowania z ceną konkretnych dostaw towarów lub świadczenia konkretnych usług, wówczas brak jest podstaw do uznania, że taka dotacja (subwencja) stanowi obrót w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług.

Mając na uwadze powyższe, należy uznać, że przyznane dofinansowanie ma na celu pokrycie kosztów związanych z realizacją projektu i nie ma bezpośredniego wpływu na cenę świadczonych usług.

Oznacza to, że dotacja ta nie mieści się w katalogu czynności opodatkowanych podatkiem VAT w rozumieniu art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, jednocześnie nie stanowi obrotu w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Pojęcie sprzedaży zostało zdefiniowane w art. 2 pkt 22 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, i należy przez nie rozumieć odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...) #8722; art. 7 ust. 1 ustawy. Przez świadczenie usług, o którym mowa w tym przepisie, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów #8722; art. 8 ust. 1 ustawy.

W świetle art. 29 ust. 1 ustawy o VAT, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Zgodnie z art. 29 ust. 2 ustawy o VAT w przypadku gdy pobrano zaliczki, zadatki, przedpłaty lub raty, obrotem jest również kwota otrzymanych zaliczek, zadatków, przedpłat lub rat, pomniejszona o przypadającą od nich kwotę podatku. Dotyczy to również otrzymanych zaliczek na dotacje, subwencje i na inne dopłaty o podobnym charakterze.

Cytowany powyżej przepis art. 29 ust. 1 ustawy o VAT stanowi odzwierciedlenie art. 73 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 347, s. 1) z treści którego wynika, iż w odniesieniu do dostaw towarów i świadczenia usług innych niż te, o których mowa w art. 74-77, podstawa opodatkowania obejmuje wszystko, co stanowi zapłatę otrzymaną lub którą dostawca lub usługodawca otrzyma w zamian za dostawę towarów lub świadczenie usług, od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z subwencjami związanymi bezpośrednio z ceną takiej dostawy lub świadczenia.

Dla określenia, czy dane dotacje są, czy też nie są opodatkowane istotne są szczegółowe warunki ich przyznawania, określające cele realizowanego w określonej formie dofinansowania.

Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, iż w sytuacji gdy podatnik, w związku z konkretną dostawą towarów lub świadczeniem usług, otrzymuje dofinansowanie (dotację, subwencję), stanowiące dopłatę do ceny towaru lub usługi, tego rodzaju dofinansowanie stanowi obok ceny, uzupełniający ją element podstawy opodatkowania z tytułu danej dostawy lub świadczenia. Kryterium uznania dotacji za zwiększającą obrót stanowi zatem stwierdzenie, iż dotacja dokonywana jest w celu sfinansowania konkretnej czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Natomiast dotacje niedające się powiązać z konkretnymi czynnościami podlegającymi opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, nie stanowią obrotu w rozumieniu przepisu art. 29 ust. 1 powołanej wyżej ustawy, czyli nie zwiększają podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

Reasumując - podstawę opodatkowania podatkiem od towarów i usług zwiększa się tylko o takie dotacje, które w sposób bezwzględny i bezpośredni są związane z daną dostawą towarów lub świadczeniem usług. Jeżeli jednak taki bezpośredni związek nie występuje, dofinansowanie ogólne - na pokrycie kosztów działalności (czy też kosztów realizacji konkretnego zadania) nie podlega opodatkowaniu.

Z treści wniosku wynika, że Wnioskodawca prowadzi pozarolniczą działalność gospodarczą w zakresie edukacji, stosunków międzyludzkich, komunikacji i doradztwa.

Ze względu na rozpoczęcie wykonywania usług doradczych Spółka stała się czynnym podatnikiem VAT od dnia 7 grudnia 2009 r. W dniu 31 sierpnia 2009 r. Spółka zawarła z Polską Agencją Rozwoju Przedsiębiorczości umowę o dofinansowanie w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, Działanie 2.2.2 umowę na realizację projektu pn. "....".

Głównymi działaniami w projekcie jest przeprowadzenie kursów szkoleniowych oraz doradztwo i coaching dla uczestników tych kursów - osób chcących doskonalić profesję trenera. Projekt ten jest realizowany w partnerstwie. Liderem projektu jest Wnioskodawca, natomiast partnerami projektu są dwie inne firmy. Zgodnie zapisami Zasad finansowania Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki oraz zgodnie z podpisanymi umowami, projekt ten jest finansowany z budżetu państwa ze środków pochodzących z Europejskiego Funduszu Społecznego i ze środków krajowych (współfinansowanie). Zgodnie z Wytycznymi dla Projektodawców ubiegających się o dofinansowanie projektu w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki oraz zgodnie z zapisami umowy, partner projektu jako instytucja współrealizująca projekt podlega tym samym regułom prowadzenia i rozliczania projektu co lider projektu.

Wnioskodawca jako lider projektu jest zobligowana do otwarcia rachunku bankowego, na które Instytucja udzielająca wsparcie (PARP) będzie przekazywała w transzach otrzymane dofinansowanie, jest również zobowiązana prowadzić dokumentację projektu zgodnie z wytycznymi dotyczącymi realizacji projektu i zgodnie z wytycznymi dotyczącymi zasad finansowania projektów w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, jest również zobowiązana do prowadzenia wyodrębnionej księgowości na rzecz projektu.

Współrealizowany przez wnioskodawcę wraz z partnerami projekt jest projektem typu non-profit, co oznacza, że beneficjent projektu jak i jego partner realizując projekty otrzymują środki finansowe na finansowanie kosztów realizacji tych projektów służących realizacji założonych celów projektu nie związanych ze sprzedażą towarów i usług. Projekt ten ma charakter szkoleniowo-doradczy. Ogólnym celem projektu pn. "..." jest przygotowanie do pracy na rzecz polskich przedsiębiorstw 48 zaawansowanych trenerów-specjalistów łączących dobrą znajomość kontekstu biznesowego z wysoko rozwiniętymi "miękkimi" kompetencjami trenerskimi oraz nowoczesnym kompetencyjnym podejściem do rozwoju kapitału ludzkiego w organizacjach. Cel ten zrealizowany zostanie poprzez udzielenie kompleksowego wsparcia szkoleniowo-doradczego czterem 12-osobowym grupom trenerów wewnętrznych i zewnętrznych, posiadających minimum dwuletnie doświadczenie prowadzenia szkoleń dla pracowników polskich przedsiębiorstw.

Istotą realizacji przedmiotowego projektu jest realizacja ogółu działań edukacyjnych, na które składa się realizacja szkoleń oraz coaching i konsultacje (doradztwo) indywidualne dla uczestników szkoleń-osób chcących doskonalić profesję trenera, które stanowią integralną część działań szkoleniowych i stanowią uzupełnienie prowadzonych szkoleń. Ogół wszystkich tych realizowanych czynności składa się na opracowany program szkoleniowy i stanowi integralną część zaplanowanej ścieżki edukacyjnej dla każdego z uczestników projektu. W związku z powyższym wszystkie usługi jakie są realizowane w ramach projektu są kwalifikowane według symbolu PKWiU jako 80.42 "usługi kształcenia dorosłych i pozostałych form kształcenia, gdzie indziej nie sklasyfikowanych".

Otrzymane przez Wnioskodawcę dofinansowanie na realizację projektu jest przeznaczone tylko i wyłącznie na pokrycie kosztów realizacji projektu. Wnioskodawca realizuje przedmiotowy projekt w partnerstwie. Wnioskodawca jest liderem projektu. Zgodnie z zawartą umową partnerstwa, lider projektu i partnerzy projektu wspólnie realizują projekt, przy czym dzielą się funkcjami i zadaniami, jakie każda ze stron jest zobowiązana zrealizować w ramach projektu. Na realizację swojej części zadań Lider projektu jest zobowiązany przekazać część dofinansowania Partnerom projektu, aby partnerzy mogli sfinansować koszty związane z realizacją tych zadań. W § 8 punkt 1 umowy partnerstwa strony wyraziły, iż "Środki finansowe przekazywane Partnerowi przez Lidera Partnerstwa stanowią finansowanie kosztów ponoszonych przez Partnera w związku z wykonaniem zadań określonych w niniejszej umowie, a nie świadczenie usług na rzecz Lidera Partnerstwa".

Zgodnie z założeniami projektu oraz zgodnie z umową o dofinansowanie projektu zawartą pomiędzy Polską Agencją Rozwoju Przedsiębiorczości a Wnioskodawcą, uczestnicy projektu - uczestniczą w projekcie całkowicie bezpłatnie, nie wnoszą żadnych opłat w związku z uczestnictwem w szkoleniach.

Dofinansowanie stanowi 100% całkowitych kosztów projektu.

Realizowane wyżej wymienione działania lider projektu realizuje we własnym imieniu i na własny koszt i jest nabywcą wszystkich towarów i usług związanych z realizacją tych działań a tym samym widnieje jako nabywca na fakturach zakupu związanych z realizacją tych działań. Analogicznie, partnerzy projektu realizują we własnym imieniu i na własny rachunek pozostałe działania powierzone mu na podstawie umowy partnerstwa i na realizację swoich zadań będą nabywać towary i usługi oraz będą figurować na fakturze jako nabywcy.

Mając na uwadze opis sprawy i analizę powołanych wyżej przepisów należy stwierdzić, iż dotacja, którą pozyska Wnioskodawca stanowi dofinansowanie ogólne przeznaczone na pokrycie kosztów realizacji tego konkretnego projektu, nie będzie ona miała bezpośredniego wpływu na cenę świadczonych przez Wnioskodawcę usług.

Oznacza to, że przedmiotowa dotacja ma charakter zakupowy, nie ma na celu sfinansowania ceny sprzedaży. W konsekwencji w związku z realizacją projektu Wnioskodawca nie otrzymuje sfinansowanego otrzymaną dotacją wynagrodzenia za świadczone usługi w rozumieniu przepisów ustawy o VAT, a jedynie zwrot poniesionych przez Wnioskodawcę kosztów.

Podsumowując, dotacja czyli otrzymany zwrot poniesionych kosztów nie stanowi czynności opodatkowanej VAT, ponieważ czynność ta nie została wymieniona w katalogu czynności podlegających opodatkowaniu, zawartych w art. 5 ust. 1 ustawy.

Reasumując, w oparciu o przedstawiony przez Wnioskodawcę w tej kwestii stan faktyczny oraz powołane wyżej przepisy prawa stwierdzić należy, że przedmiotowa dotacja otrzymana na realizację ww. projektu nie stanowi obrotu w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy o VAT, zatem nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia przedstawionego w stanie faktycznym.

Niniejsza interpretacja skierowana jest tylko do Wnioskodawcy i nie odnosi się do partnerów projektu, bowiem każdą czynność, z którą mogą być związane skutki podatkowo-prawne należy rozstrzygać indywidualnie.

Tut. organ informuje, iż w niniejszej interpretacji załatwiono wniosek w zakresie stanu faktycznego dotyczącego opodatkowania otrzymanego przez Wnioskodawcę dofinansowania na realizację projektu pn. "..." (pytanie pierwsze wniosku z dnia 9 marca 2010 r.). Wniosek w zakresie dwóch pozostałych pytań został rozstrzygnięty w odrębnych interpretacjach indywidualnych.

Ponadto, tut. organ pragnie również zauważyć, iż granice tego szczególnego postępowania podatkowego, którego celem jest uzyskanie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, określa Wnioskodawca występując z konkretnym pytaniem prawnym, wyłącznie w odniesieniu do stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę, co wynika wprost z przepisu art. 14b § 1, 2 i 3 ustawy - Ordynacja podatkowa. Natomiast na podstawie art. 14c § 1 i § 2 tut. organ dokonuje oceny stanowiska Wnioskodawcy.

W związku z powyższym tut. organ w niniejszej interpretacji odniósł się wyłącznie do opodatkowania otrzymanego przez Wnioskodawcę dofinansowania. W niniejszej interpretacji tutejszy organ nie wypowiada się w zakresie charakteru otrzymanej przez Wnioskodawcę dotacji (dotacja przedmiotowa czy dotacja celowa), gdyż nie było to przedmiotem wniosku. Wydając przedmiotową interpretację tut. organ oparł się na opisie stanu faktycznego, w którym jednoznacznie wskazano, iż otrzymane przez Wnioskodawcę dofinansowanie na realizację powierzonych zadań w ramach realizowanego projektu jest przeznaczone tylko i wyłącznie na pokrycie kosztów realizacji zadań w ramach projektu.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl