IBPP4/443-417/10/JP - Brak możliwości obniżenia lub otrzymania zwrotu podatku VAT w związku z realizacją przez powiat projektu stypendialnego.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 19 kwietnia 2010 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-417/10/JP Brak możliwości obniżenia lub otrzymania zwrotu podatku VAT w związku z realizacją przez powiat projektu stypendialnego.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 9 marca 2010 r. (data wpływu 16 marca 2010 r.), uzupełnionym pismem z dnia 14 kwietnia 2010 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia podatku należnego o podatek naliczony oraz jego zwrotu w związku z realizacją projektu stypendialnego pod nazwą "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 9 marca 2010 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia podatku należnego o podatek naliczony oraz jego zwrotu w związku z realizacją projektu stypendialnego pod nazwą "...". Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 14 kwietnia 2010 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Powiat w latach 2004-2007 realizował projekt pn. "..." dofinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Zintegrowanego Programu Rozwoju Regionalnego. Projekt był finansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w 85 % natomiast ze środków budżetu państwa w wysokości 15 %. Przedmiotem projektu było wsparcie edukacji studentów i uczniów szkół ponadgimnazjalnych z Powiatu w formie stypendium. W ramach projektu zostały zakupione urządzenia wspomagające pracę urzędników przy obsłudze projektu, zakupiono komputer z drukarką, kserokopiarkę oraz materiały biurowe.

Ponadto w piśmie z dnia 14 kwietnia 2010 r. Wnioskodawca wskazał, że nabyte towary i usługi w związku z realizacją przedmiotowego projektu nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Po zakończeniu realizacji projektu nabyte mienie nie będzie również wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT (będzie wykorzystywane do realizacji innych projektów unijnych).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w odniesieniu przedmiotowym do projektu Powiat będzie miał możliwość w zakresie podatku od towarów i usług (VAT) obniżyć podatek należny o podatek naliczony oraz o jego zwrot w całości lub części w ciągu 5 lat od momentu zakończenia finansowej realizacji projektu.

Zdaniem Wnioskodawcy, Powiat nie ma i nie będzie miał możliwości obniżenia podatku należnego o podatek naliczony oraz o zwrot w zakresie podatku VAT w całości lub części w odniesieniu do przedmiotowego projektu. Powiat jako podatnik podatku VAT realizuje przedmiotowe projekty nabywa towary i usługi, które nie będą wykorzystywane do czynności podlegających opodatkowaniu, w związku z tym nie przysługuje mu prawo obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Mienie powstałe w wyniku realizacji projektu nie będzie miało w jakimkolwiek zakresie związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług. Zdaniem Powiatu nie ma możliwości odliczenia podatku naliczonego w konkretnym realizowanym projekcie.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej: ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ww. ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika.

W myśl postanowień art. 87 ust. 1 ustawy o VAT, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Jak wynika z powyższego przepisu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wyłącznie podatnikom podatku od towarów i usług, w sytuacji gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Zgodnie z przepisem § 8 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 z późn. zm.) zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Należy nadmienić, iż wyżej cytowane uregulowanie zostało utrzymane w tym samym brzmieniu w § 13 ust. 1 pkt 11 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212 poz. 1336), obowiązującym od dnia 1 grudnia 2008 r., a następnie w obowiązującym od dnia 1 stycznia 2010 r. § 12 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799).

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1592), powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Do zadań publicznych o charakterze ponadgminnym, wykonywanych przez powiat, należą m.in. zadania w zakresie edukacji publicznej i pomocy społecznej (art. 4 ust. 1 pkt 1 i 3 cyt. ustawy).

Z treści wniosku wynika, iż Powiat w latach 2004-2007 realizował projekt "..." dofinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Zintegrowanego Programu Rozwoju Regionalnego.

Przedmiotem projektu było wsparcie edukacji studentów i uczniów szkół ponadgimnazjalnych z Powiatu w formie stypendium.

W ramach projektu zostały zakupione urządzenia wspomagające pracę urzędników przy obsłudze projektu, zakupiono komputer z drukarką, kserokopiarkę oraz materiały biurowe.

Nabyte towary i usługi w związku z realizacją przedmiotowego projektu nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Po zakończeniu realizacji projektu nabyte mienie nie będzie również wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT (będzie wykorzystywane do realizacji innych projektów unijnych).

W świetle powyższego, ze względu na brak związku dokonanych zakupów z czynnościami opodatkowanymi, Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją projektu stypendialnego pod nazwą "...". Tym samym Wnioskodawca nie ma prawa do otrzymania z tego tytułu zwrotu różnicy podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy o VAT.

Ponadto należy zaznaczyć, iż w przedmiotowej sprawie nie znajdą również zastosowania uregulowania § 23 ust. 1 i 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 z późn. zm.).

Przepisy te przewidują bowiem możliwość zwrotu podatku zarejestrowanym podatnikom jedynie na podstawie umów zawartych przed dniem 1 maja 2004 r.

Na marginesie tut. organ pragnie zauważyć, iż powołane wyżej regulacje zgodne są z unormowaniami wynikającymi z § 22 ust. 1 i 2 obowiązującego od dnia 1 grudnia 2008 r. do dnia 31 grudnia 2009 r. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336) oraz z § 21 ust. 1 i 2 obowiązującego od dnia 1 stycznia 2010 r. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799)

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Z uwagi na fakt, że wniosek dotyczy zaistniałego stanu faktycznego interpretacja została udzielona w oparciu o przepisy obowiązujące do dnia 30 listopada 2008 r. Jednocześnie nadmienia się, iż zmiany w podatku od towarów i usług nie mają wpływu na podjęte w niniejszej interpretacji rozstrzygnięcie.

Dodatkowo podkreślenia wymaga, iż w niniejszej interpretacji indywidualnej dokonano oceny prawnej tylko w kwestii wyczerpująco przedstawionego we wniosku stanowiska własnego w oparciu o obowiązujący w tym zakresie stan prawny w dacie zaistnienia zdarzenia. Organ podatkowy nie może przewidzieć, czy opisany we wniosku stan faktyczny nie ulegnie zmianie w ciągu 5 lat od momentu zakończenia realizacji projektu, tj. np. czy zakupiony w związku z realizacją projektu sprzęt nie zostanie wykorzystany do wykonywania czynności opodatkowanych. Wobec tego niniejsza interpretacja zachowa swą aktualność w przypadku gdy nie ulegnie zmianie stan prawny oraz przedstawiony przez Wnioskodawcę opis stanu faktycznego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl