IBPP4/443-415/13/PK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 27 listopada 2013 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-415/13/PK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku 21 sierpnia 2013 r. (data wpływu 27 sierpnia 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego, w zakresie możliwości stosowania zwolnienia dla dostawy wyrobów węglowych w sytuacji gdy podpis potwierdzający nabycie wyrobów węglowych przez finalnego nabywcę węglowego zostanie złożony w umowie zawartej pomiędzy sprzedawcą wyrobów węglowych a finalnym nabywcą węglowym - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27 sierpnia 2013 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego, w zakresie możliwości stosowania zwolnienia dla dostawy wyrobów węglowych w sytuacji gdy podpis potwierdzający nabycie wyrobów węglowych przez finalnego nabywcę węglowego zostanie złożony w umowie zawartej pomiędzy sprzedawcą wyrobów węglowych a finalnym nabywcą węglowym.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca (Spółka) istnieje na rynku od 2000 r. i jako pośredniczący podmiot węglowy (PPW) zajmuje się sprzedażą na terytorium kraju, dostawą wewnątrzwspólnotową, nabyciem wewnątrzwspólnotowym importem i eksportem wyrobów węglowych.

Spółka kupuje wyroby węglowe objęte kodem CN 2701 zwolnione od akcyzy od innych PPW, a następnie sprzedaje te wyroby m.in. do Finalnych Nabywców Węglowych (w rozumieniu znowelizowanej ustawy o podatku akcyzowym) zwolnionych od podatku akcyzowego - w tym między innymi podmiotów zużywających wyroby węglowe do celów:

1.

produkcji energii elektrycznej,

2.

do łącznego wytwarzania ciepła i energii elektrycznej

3.

przez zakłady energochłonne do celów opałowych.

Spółka zawiera z kontrahentami umowy sprzedaży węgla trwające od 1 roku do 5 lat. Część umów długoterminowych zawiera także klauzulę, zgodnie z którą okres trwania umowy zostaje automatycznie przedłużony o kolejny rok, chyba że jedna ze stron umowy w trakcie trwania roku bieżącego złoży pisemny wniosek o jej nie przedłużaniu. Umowy sprzedaży węgla zawierają załączniki stanowiące integralną część umowy, które określają harmonogram rocznych dostaw z podziałem na poszczególne miesiące. Umowy przewidują odstępstwa od harmonogramu w ilości do 15%.

W związku z nowelizacją przepisów o podatku akcyzowym, Spółka planuje podjąć następujące działania mające na celu wypełnienia warunków zwolnienia określonych w znowelizowanych przepisach ustawy o podatku akcyzowym:

1. Skonstruować oraz zawrzeć z kontrahentami Spółki będącymi Finalnymi Nabywcami Węglowymi umowy lub aneksy do już obowiązujących umów, w których Finalny Nabywca Węgla potwierdza, iż cały zakupiony od Spółki węgiel zostanie przeznaczony na cel/cele określone w art. 31a ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym. Ponadto dla celów kontroli wewnętrznych Spółka rozważa wdrożenie systemu, w którym integralną częścią poszczególnych umów, o których mowa powyżej, będą protokoły podpisywane przez osoby wskazane w umowie. Wzór samego protokołu stanowić będzie załącznik do umowy.

Protokoły te zawierać będą następujące dane:

a. Nazwa towaru, określenie pozycji CN wyrobów węglowych.

b. Ilość wyrobów węglowych w kilogramach.

c. Przeznaczenie uprawniające do zwolnienia od akcyzy.

d. Spis faktur dokumentujących dokonanie dostawy wyrobów węglowych w okresie objętym protokołem.

e. Podpis potwierdzający nabycie wyrobów węglowych objętych protokołem.

f. Okres, za który sporządzany jest protokół.

Protokoły takie sporządzane będą zbiorczo, raz w roku, lub w krótszym okresie (np. półrocznym lub kwartalnym w zależności od postanowień umownych i okresach rozliczeniowych z kontrahentami), w terminie wskazanym w umowie i zawierać będą powyższe dane w odniesieniu do wszystkich dostaw wyrobów węglowych dokonanych w okresie od wejścia w życie przepisów nowelizujących lub od pierwszej dostawy nieobjętej poprzednim protokołem lub od dnia wprowadzenia przez Spółkę opisywanego modelu postępowania.

2. Wystawiać faktury dokumentujące dostawy wyrobów węglowych, z określonymi na fakturze danymi (poza danymi wymaganymi przez inne akty prawne):

a. Pozycji CN wyrobów węglowych.

b. Ilości wyrobów węglowych w tonach.

c. Przeznaczenia uprawniającego do zwolnienia od akcyzy.

d. Dodatkową informację dla celów podatku akcyzowego, o ilości wyrobów węglowych w kilogramach.

Na fakturach nie będzie natomiast umieszczany podpis potwierdzający nabycie wyrobów węglowych dla celów zwolnionych.

3. Spółka prowadzić będzie ewidencję wyrobów węglowych sprzedanych na terytorium kraju Finalnemu Nabywcy Węglowemu, o której mowa w dodanym przez nowelizację przepisów art. 91a ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy wystarczającym warunkiem zwolnienia w opisanym zdarzeniu przyszłym będzie potwierdzenie podpisem nabycia wyrobów węglowych przez Finalnego Nabywcę Węglowego w umowie lub aneksie do umowy przed fizyczną dostawą wyrobów węglowych, tj. w dniu zawarcia umowy. Czy też konieczne będzie również potwierdzenie podpisem nabycia wyrobów węglowych przez finalnego nabywcę węglowego na fakturze lub dokumencie dostawy.

Zdaniem Wnioskodawcy w wypadku, w którym podpis potwierdzający nabycie wyrobów węglowych złożony jest w umowie lub aneksie do umowy, zawartej pomiędzy sprzedawcą wyrobów węglowych a Finalnym Nabywcą Węglowym, celem zachowania warunków zwolnienia nie jest konieczne uzyskiwanie podpisów na każdej fakturze lub dokumencie dostawy dokumentujących sprzedaż wyrobów węglowych.

Zgodnie z art. 31a ust. 1 ustawy po znowelizowaniu przepisów, zwalnia się od akcyzy czynności podlegające opodatkowaniu, których przedmiotem są wyroby węglowe przeznaczone do celów opałowych. Zwolnienie to obejmuje między innymi przeznaczenie wyrobów węglowych do celów opałowych w procesie produkcji energii elektrycznej, produkcji wyrobów energetycznych, do łącznego wytwarzania ciepła i energii elektrycznej, a także wykorzystanie wyrobów przez zakład energochłonny w rozumieniu ustawy.

Artykuł 31a ust. 3 nakłada na podatników szereg wymogów formalnych, celem zachowania prawa do zwolnienia, o którym mowa w art. 31a ust. 1. Zgodnie z tym przepisem, warunkiem zwolnienia w przypadku sprzedaży wyrobów węglowych na terytorium kraju Finalnemu Nabywcy Węglowemu jest wystawienie przez podmiot dokonujący sprzedaży alternatywnie jednego z dwóch dokumentów:

1. Dokumentu dostawy wyrobów węglowych

2. Faktury

Dokumenty te muszą spełniać także wymagania wskazane w przytoczonym przepisie, tj. muszą one posiadać pozycję CN wyrobów węglowych, ich ilość wyrażoną w kilogramach, przeznaczenie uprawniające do zwolnienia od akcyzy oraz potwierdzenie podpisem nabycia tych wyrobów przez finalnego nabywcę węglowego. Jak zostało to wskazane w opisie stanu faktycznego Spółka w wystawianych fakturach będzie wykazywać dodatkowe dane, o których mowa w art. 31a ust. 3, za wyjątkiem potwierdzenia podpisem nabycia tych wyrobów przez Finalnego Nabywcę Węglowego. Wymogi co do ostatniego z wymienionych warunków - tj. podpisu potwierdzającego nabycie wyrobów węglowych przez Finalnego Nabywcę Węglowego, zostały doprecyzowane w art. 31a ust. 4 ustawy.

Zgodnie z nim podpis, o którym mowa w art. 31a ust. 3 pkt 1 ustawy może zostać złożony:

1. Na dokumencie dostawy lub fakturze lub

2. Umowie zawartej pomiędzy sprzedawcą wyrobów węglowych a finalnym nabywcą węglowym

Zgodnie z art. 31a ust. 4 podpis, o którym mowa może zostać złożony alternatywnie na fakturze lub dokumencie dostawy, albo w umowie zawartej pomiędzy sprzedawcą wyrobów węglowych a nabywcą.

Z literalnego brzmienia omawianego przepisu wynika, że intencją ustawodawcy nie jest ograniczenie się wyłącznie do potwierdzenia odbioru na dokumencie dostawy lub fakturze. Nie jest też konieczne spełnienie wszystkich wymogów łącznie, a jedynie jednego z nich. W wypadku zastosowania modelu, w którym potwierdzenie nabycia wyrobów węglowych na cel zwolniony następuje poprzez złożenie podpisu w umowie zawartej pomiędzy stronami transakcji, zdaniem Spółki nie jest konieczne uzyskiwanie podpisu na każdej fakturze lub dokumencie dostawy, ze względu na doprecyzowanie tego wymogu w art. 31 ust. 4. Należy stwierdzić, że wystarczający jest podpis na samej umowie lub aneksie do umowy, nie jest zaś konieczne składanie podpisu potwierdzającego nabycie wyrobów węglowych do celów zwolnionych na każdej fakturze lub dokumencie dostawy. Zdaniem Spółki na taką interpretację przepisów wskazuje także ratio legis art. 31a ust. 4 pkt 2. Zapis art. 31a ust. 4 pkt 2 stanowi uproszczenie wymogów formalnych, które muszą zostać spełnione celem zachowania warunków zwolnienia. Uznanie, iż pomimo złożenia podpisów potwierdzających, iż nabyte wyroby węglowe zostaną zużyte do celów zwolnionych przez Finalnego Nabywcę Węglowego w umowie zawartej pomiędzy stronami konieczne jest także złożenie podpisów na fakturze lub dokumencie dostawy byłoby zdaniem Spółki sprzeczne z intencją ustawodawcy oraz zapisami ustawy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1a ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 108, poz. 626 z późn. zm.), dalej zwanej ustawą, wyroby węglowe, to wyroby energetyczne, określone w poz. 19-21 załącznika nr 1 do ustawy. Zgodnie z treścią wskazanego załącznika do wyrobów akcyzowych zalicza się:

* węgiel; brykiety, brykietki i podobne paliwa stałe wytwarzane z węgla - jeżeli są przeznaczone do celów opałowych, klasyfikowane do kodu CN 2701,

* węgiel brunatny (lignit), nawet aglomerowany, z wyłączeniem gagatu - jeżeli jest przeznaczony do celów opałowych, klasyfikowany do kodu CN 2702,

* koks i półkoks, z węgla, węgla brunatnego (lignitu) lub torfu, nawet aglomerowany; węgiel retortowy - jeżeli są przeznaczone do celów opałowych, klasyfikowany do kodu CN 2704 00.

Zgodnie z art. 9a ust. 1 pkt 1 ustawy, w przypadku wyrobów węglowych przedmiotem opodatkowania akcyzą jest sprzedaż wyrobów węglowych na terytorium kraju finalnemu nabywcy węglowemu

Finalny nabywca węglowy jest to podmiot, który:

a.

nabywa na terytorium kraju, importuje lub nabywa wewnątrzwspólnotowo wyroby węglowe, lub

b.

posiada uzyskane w sposób inny niż w drodze nabycia wyroby węglowe,

- niebędący pośredniczącym podmiotem węglowym (art. 2 ust. 1 pkt 23c ustawy).

Zgodnie z art. 31a ust. 1 ustawy, zwalnia się od akcyzy czynności podlegające opodatkowaniu, których przedmiotem są wyroby węglowe przeznaczone do celów opałowych:

1.

w procesie produkcji energii elektrycznej;

2.

w procesie produkcji wyrobów energetycznych;

3.

przez gospodarstwo domowe, organ administracji publicznej, jednostkę Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej, podmiot systemu oświaty, o którym mowa w art. 2 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.), żłobek i klub dziecięcy, o których mowa w ustawie z dnia 4 lutego 2011 r. o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3 (Dz. U. Nr 45, poz. 235, z późn. zm.), podmiot leczniczy, o którym mowa w art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej (Dz. U. z 2013 r. poz. 217), jednostkę organizacyjną pomocy społecznej, o której mowa w art. 6 pkt 5 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (Dz. U. z 2013 r. poz. 182, z późn. zm.), organizacje, o których mowa w art. 3 ust. 2 i 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. z 2010 r. Nr 234, poz. 1536 z późn. zm.);

4.

do przewozu towarów i pasażerów koleją;

5.

do łącznego wytwarzania ciepła i energii elektrycznej;

6.

w pracach rolniczych, ogrodniczych, w hodowli ryb, oraz w leśnictwie;

7.

w procesach mineralogicznych, elektrolitycznych i metalurgicznych oraz do redukcji chemicznej;

8.

przez zakład energochłonny wykorzystujący wyroby węglowe;

9.

przez podmiot gospodarczy, w którym wprowadzony został w życie system prowadzący do osiągania celów dotyczących ochrony środowiska lub do podwyższenia efektywności energetycznej.

Stosownie do art. 31a ust. 3 pkt 1 ustawy, warunkiem zwolnienia, o którym mowa w ust. 1, w przypadku sprzedaży wyrobów węglowych na terytorium kraju finalnemu nabywcy węglowemu, jest wystawienie przez podmiot sprzedający wyroby węglowe dokumentu dostawy lub faktury, jeżeli określa ona pozycję CN wyrobów węglowych, ich ilość w kilogramach i ich przeznaczenie uprawniające do zwolnienia od akcyzy, oraz potwierdzenie podpisem nabycia tych wyrobów przez finalnego nabywcę węglowego;

Zgodnie z art. 31a ust. 4 ustawy, podpis potwierdzający nabycie wyrobów węglowych przez finalnego nabywcę węglowego, o którym mowa w ust. 3 pkt 1, może zostać złożony:

1.

na dokumencie dostawy lub fakturze, o których mowa w ust. 3 pkt 1, lub

2.

w umowie zawartej pomiędzy sprzedawcą wyrobów węglowych a finalnym nabywcą węglowym.

Z powyższych przepisów wynika, że warunkiem zwolnienia wyrobów węglowych ze względu na przeznaczenie jest wystawienie przez podmiot sprzedający wyroby węglowe dokumentu dostawy lub faktury, jeżeli określa ona pozycję CN wyrobów węglowych, ich ilość w kilogramach i ich przeznaczenie uprawniające do zwolnienia od akcyzy, oraz potwierdzenie podpisem nabycia tych wyrobów przez finalnego nabywcę węglowego, które może być dokonane na dokumencie dostawy, fakturze lub w umowie zawartej pomiędzy sprzedawcą wyrobów węglowych a finalnym nabywcą węglowym.

Trzeba tutaj zauważyć, że umowa w prawie cywilnym jest zgodnym porozumieniem dwóch lub więcej stron ustalające ich wzajemne prawa lub obowiązki. Stosownie do art. 3531 ustawy - Kodeks cywilny z dnia 23 kwietnia 1964 r. (Dz. U. Nr 16, poz. 93 z późn. zm.) strony zawierające umowę mogą ułożyć stosunek prawny według swego uznania, byleby jego treść lub cel nie sprzeciwiały się właściwości (naturze) stosunku, ustawie ani zasadom współżycia społecznego. W Tm miejscu należy jednoznacznie zauważyć, że z treści podpisanej umowy powinno jasno wynikać, że złożony podpis kontrahenta stanowi również potwierdzenie nabycia wyrobów węglowych.

W świetle powyższego należy zauważyć, że Wnioskodawca wraz z kontrahentem jak najbardziej są uprawnieni do sporządzenia takiej umowy która będzie również stanowiła potwierdzenie nabycia wyrobów węglowych przez finalnego nabywcę.

Jak wynika z wniosku Wnioskodawca zamierza skonstruować oraz zawrzeć z kontrahentami będącymi Finalnymi Nabywcami Węglowymi umowy lub aneksy do już obowiązujących umów, w których Finalny Nabywca Węgla potwierdza, iż cały zakupiony od Spółki węgiel zostanie przeznaczony na cel/cele określone w art. 31a ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym.

Zatem w sytuacji gdy, z woli stron umowy, będzie ona stanowiła potwierdzenie nabycia wyrobów węglowych przez finalnego nabywcę to podpis złożony przez finalnego nabywcę wyrobów węglowych stanowi potwierdzenie nabycia wyrobów węglowych warunkujące zwolnienie z podatku akcyzowego wyrobów węglowych.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy, że w przypadku w którym podpis potwierdzający nabycie wyrobów węglowych złożony jest w umowie lub aneksie do umowy, zawartej pomiędzy sprzedawcą wyrobów węglowych a Finalnym Nabywcą Węglowym, celem zachowania warunków zwolnienia nie jest konieczne uzyskiwanie podpisów na każdej fakturze lub dokumencie dostawy dokumentujących sprzedaż wyrobów węglowych - należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania niniejszej interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z dnia 14 marca 2012 r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl