IBPP4/443-40/11/KG

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 25 lutego 2011 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-40/11/KG

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 30 grudnia 2010 r. (data wpływu 11 stycznia 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie ustalenia czy otrzymana dotacja rozwojowa na pokrycie wydatków związanych z realizacją projektu pn. "..." będzie stanowić obrót - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11 stycznia 2011 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie ustalenia czy otrzymana dotacja rozwojowa na pokrycie wydatków związanych z realizacją projektu pn. "..." będzie stanowić obrót.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Agencja Rozwoju (S.A.) jest instytucją powołaną do działalności na rzecz rozwoju regionu i promocji. Do podstawowych zadań S.A. należy: wspieranie rozwoju regionu poprzez przekształcenia strukturalne i własnościowe, inicjowanie i promowanie przedsiębiorczości, inicjowanie i wspieranie inicjatyw gospodarczych organizowanych na rzecz tworzenia nowych miejsc pracy oraz uczestnictwo w programach europejskich.

Wnioskodawca planuje realizację projektu "...", który został wyłoniony do dofinansowania przez Zarząd Województwa w ramach Działania 8.1 Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007-2013 na podstawie uchwały Nr 1326/10 z dnia 4 listopada 2010 r. Projekt zostanie zrealizowany w okresie od 1 stycznia 2011 r. do 31 grudnia 2012 r. w partnerstwie z Województwem i Parkiem Technologicznym Sp. z o.o.

Każdy z Partnerów zrealizuje przydzielone mu we wniosku o dofinansowanie zadania indywidualnie, ponosząc samodzielnie wydatki związane z realizacją tych zadań, w ramach środków przewidzianych dla poszczególnych kategorii w budżecie projektu. Dofinansowanie w wysokości 75% wydatków kwalifikowanych zostanie przekazane Liderowi projektu, tj. S.A. w formie refundacji. Przy czym 85% dofinansowania projektu stanowią środki europejskie pochodzące z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, a 15% dofinansowania projektu stanowi współfinansowanie pochodzące z budżetu państwa.

Otrzymana dotacja nie ma bezpośredniego związku ze sprzedażą, nie jest przyznana, jako dopłata do ceny usługi, w całości natomiast służy sfinansowaniu działań w ramach projektu.

Zakupy dokonywane przez S.A. nie będą miały związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT. S.A. nie będzie osiągał obrotów w związku z realizowanym projektem.

S.A. jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem VAT, składającym miesięczne deklaracje VAT-7.

Projekt "..." stanowi kontynuację działań zainicjowanych w obecnie realizowanym projekcie "..." oraz w dwóch poprzednich projektach: "..." i "...".

Cel nadrzędny projektu stanowi promocja marki gospodarczej na arenie międzynarodowej poprzez promocję potencjału inwestycyjnego i eksportowego.

Cele szczegółowe to:

1.

wzrost rozpoznawalności marki gospodarczej w zagranicznym środowisku biznesowym poprzez prezentację oferty eksportowej i inwestycyjnej regionu,

2.

podniesienie świadomości na temat potencjału inwestycyjnego i eksportowego w krajach docelowych m.in. Chinach, Indiach, USA i Europie,

3.

integracja działań wszystkich instytucji działających na rzecz inwestycji i eksportu w regionie.

W ramach projektu "..." realizowane będą następujące zadania:

1.

uczestnictwo w międzynarodowych tragach/misjach gospodarczych:

* NASSCOM Indie,

* CIFIT w Xiamen, Chiny (China International Fair for lnvestment Trade),

* SSOW Shared Services Outsourcing Week 2011,

* GLOBAL TECHNOLOGY SYMPOSIUM, USA,

* BIOCONVENTION, USA,

* Misja gospodarcza do Berlina, Niemcy,

* Gartner Londyn Outsourcing IT Servlces Summit,

* CEBIT 2011 i 2012 Hannover, Niemcy,

2.

organizacja wydarzeń typu event na terenie OM (Obszaru Metropolitalnego), promujących potencjał inwestycyjny i eksportowy regionu:

* Konferencja BPO/SSC 2012,

* Konferencja eksportowa 2012,

* . Business... 2011 i 2012,

3.

przygotowanie materiałów informacyjno - promocyjnych w formie drukowanej i elektronicznej (raporty analityczne, katalogi/publikacje promocyjne, ulotki promocyjne, foldery, teczki, prezentacja multimedialna, itp.),

4.

redakcja serwisu www,

5.

aktualizacja oferty eksportowej,

6.

aktualizacja oferty dla inwestorów zainteresowanych ulokowaniem działalności gospodarczej.

W ramach projektu wypromowany zostanie wizerunek gospodarczy na arenie międzynarodowej, co z kolei przyczyni się do zwiększenia rozpoznawalności regionu jako ważnego obszaru na gospodarczej mapie kraju. Pozytywny wizerunek gospodarczy - jest jednym z najważniejszych efektów projektu. Popularyzacja marki gospodarczej, zwłaszcza pod kątem inwestycji i eksportu znajdzie swoje odzwierciedlenie w napływie poziomu bezpośrednich inwestycji zagranicznych. Działanie to będzie uwidocznione w procesie długofalowym jako, że decyzja o inwestycji wymaga odpowiedniego czasu i nakładu badań.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy otrzymane dofinansowanie na pokrycie wydatków kwalifikowalnych realizowanego projektu nie będzie stanowić obrotu, czyli nie będzie zwiększało podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

Stanowisko Wnioskodawcy:

otrzymane dofinansowanie w ramach projektu "..." współfinansowanego z Regionalnego Programu Operacyjnego, Działanie 8.1. Promocja na arenie międzynarodowej ma na celu pokrycie części kosztów poniesionych w związku z realizowanym projektem, który dla S.A. jest wypełnieniem misji statutowej i nie będzie generował przychodów. Czynności wykonywane przez S.A. w ramach projektu nie mają bezpośredniego związku z konkretną dostawą towarów lub świadczeniem usług, nie są adresowane do konkretnego odbiorcy, nie będą zatem stanowiły odpłatnej dostawy towarów ani odpłatnego świadczenia usług, jak również nie mogą być traktowane jako takie w świetle art. 8 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług.

W związku z powyższym otrzymane dofinansowanie nie stanowi obrotu w rozumieniu przepisu art. 29 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, a tym samym nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 29 ust. 1 ustawy o VAT, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Cytowany powyżej przepis art. 29 ust. 1 ustawy o VAT stanowi odzwierciedlenie art. 73 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 347, poz. 1 z późn. zm.) z treści którego wynika, iż w odniesieniu do dostaw towarów i świadczenia usług innych niż te, o których mowa w art. 74-77, podstawa opodatkowania obejmuje wszystko, co stanowi zapłatę otrzymaną lub którą dostawca lub usługodawca otrzyma w zamian za dostawę towarów lub świadczenie usług, od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z subwencjami związanymi bezpośrednio z ceną takiej dostawy lub świadczenia.

Dla określenia, czy dane dotacje są, czy też nie są opodatkowane istotne są szczegółowe warunki ich przyznawania, określające cele realizowanego w określonej formie dofinansowania.

Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, iż w sytuacji gdy podatnik, w związku z konkretną dostawą towarów lub świadczeniem usług, otrzymuje dofinansowanie (dotację, subwencję), stanowiące dopłatę do ceny towaru lub usługi, tego rodzaju dofinansowanie stanowi obok ceny, uzupełniający ją element podstawy opodatkowania z tytułu danej dostawy lub świadczenia. Kryterium uznania dotacji za zwiększającą obrót stanowi zatem stwierdzenie, iż dotacja dokonywana jest w celu sfinansowania konkretnej czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Natomiast dotacje niedające się powiązać z konkretnymi czynnościami podlegającymi opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, nie stanowią obrotu w rozumieniu przepisu art. 29 ust. 1 powołanej wyżej ustawy, czyli nie zwiększają podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

Reasumując - podstawę opodatkowania podatkiem od towarów i usług zwiększa się tylko o takie dotacje, które w sposób bezwzględny i bezpośredni są związane z daną dostawą towarów lub świadczeniem usług. Jeżeli jednak taki bezpośredni związek nie występuje, dofinansowanie ogólne - na pokrycie kosztów działalności nie podlega opodatkowaniu.

Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca realizuje projekt pn. "..." w ramach Działania 8.1 Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007-2013.

Cel nadrzędny projektu stanowi promocja marki gospodarczej na arenie międzynarodowej poprzez promocję potencjału inwestycyjnego i eksportowego.

Wnioskodawca nie będzie osiągał obrotów w związku z realizowanym projektem.

Otrzymana dotacja nie ma bezpośredniego związku ze sprzedażą, nie jest przyznana, jako dopłata do ceny usługi, w całości natomiast służy sfinansowaniu działań w ramach projektu.

Jak wskazał Wnioskodawca otrzymywana dotacja jest przeznaczana na pokrycie kosztów związanych z realizacją zadań wykonywanych w ramach realizacji projektu i nie stanowi dopłaty do ceny świadczonych usług. Otrzymana dotacja nie ma bezpośredniego związku ze sprzedażą, nie jest przyznana, jako dopłata do ceny usługi, w całości natomiast posłuży sfinansowaniu działań w ramach ww. projektu. Oznacza to, że przedmiotowa dotacja ma charakter zakupowy, nie ma na celu sfinansowania ceny sprzedaży. W konsekwencji w związku z realizacją projektu Wnioskodawca nie otrzymuje sfinansowanego otrzymaną dotacją wynagrodzenia za świadczone usługi w rozumieniu przepisów ustawy o VAT, a jedynie zwrot poniesionych przez Wnioskodawcę kosztów.

Reasumując, w oparciu o przedstawiony przez Wnioskodawcę w tej kwestii opis zdarzenia przyszłego oraz powołane wyżej przepisy prawa stwierdzić należy, że przedmiotowa dotacja otrzymana na realizację projektu pn. "..." nie będzie stanowić obrotu w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy o VAT, zatem nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Mając na uwadze powyższe, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl