IBPP4/443-40/10/EJ - Prawo gminy do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu promocji regionu.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 26 stycznia 2010 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-40/10/EJ Prawo gminy do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu promocji regionu.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 7 stycznia 2010 r. (data wpływu 13 stycznia 2010 r.), uzupełnionym pismem z dnia 20 stycznia 2010 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT w całości lub w części związanego z realizacją projektu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 13 stycznia 2010 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT w całości lub w części związanego z realizacją projektu. Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 20 stycznia 2010 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 18 ustawy o samorządzie gminnym, zaspakajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy, w szczególności zadanie własne obejmuje kulturę fizyczną i turystykę, w tym tereny rekreacyjne i urządzenia sportowe. Wnioskodawca od listopada 2008 r. realizuje projekt w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa 2007-2013 Priorytet III "Turystyka", działanie 3.4 "Promocja turystyki". W projekcie o dofinansowanie zadania zostało złożone oświadczenie o kwalifikowalności VAT, zawierające informacje, iż Miasto R., realizując powyższy projekt nie może w żaden sposób odzyskać podatku VAT. Zgodnie z wytycznymi Instytucji Zarządzającej - Urząd Marszałkowski, Miasto zobowiązane jest do dostarczenie indywidualnej interpretacji w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w całości lub w części przez beneficjenta. Wydatkami kwalifikowanymi w ww. projekcie były i są wydatki na promocję projektu (materiały promocyjne, wyposażenie stoiska targowego, catering, najem sali, rzutnika, nagłośnienie, oprawa artystyczna z nagłośnieniem, wydruk reklamy oraz jej ekspozycja na billboardach na terenie miasta R., promocja projektu na portalu internetowym, stworzenie informatora www). Wydatki te nie są związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT Miasta R. Podatek VAT w tym projekcie został wykazany jako wydatek kwalifikowany.

W piśmie z dnia 20 stycznia 2010 r. Wnioskodawca dokonał sprostowania poz. 10 wniosku, wskazując że prawidłowym Wnioskodawcą jest Miasto R. Ponadto Wnioskodawca wskazał, że zakończenie rzeczowe realizacji projektu to 31 marca 2010 r., natomiast finansowe zakończenie realizacji projektu to 15 kwietnia 2010 r. W ramach realizacji projektu "R. to dobry adres" powstały katalogi promocyjne "Biznes" i "Sport", informator internetowy, stoisko promujące miasto podczas najważniejszych targów branżowych w Polsce, a także trwa kampania billboardowa w najatrakcyjniejszych punktach miasta. Wydane katalogi promocyjne zawierają informację o bazie sportowej, hotelowej, gastronomicznej oraz stanowią zbiór atrakcji miasta, które przekazywane były nieodpłatnie podczas targów w Poznaniu i Warszawie zainteresowanym miastem turystom, a także przekazywane są nieodpłatnie gościom odwiedzającym miasto R. Katalogi te są również nieodpłatnie przekazywane właścicielom obiektów, które zostały wymienione w obu katalogach. Trwająca kampania billboardowa, prezentująca najciekawsze atrakcje miasta, nieodpłatnie skierowana jest do wszystkich, którzy odwiedzają miasto R., a także do mieszkańców R. Powstała strona internetowa umożliwia podmiotom związanym z turystyką biznesową i sportową, zamieszczanie nieodpłatnie oferty swoich obiektów.

Efektem projektu jest:

*

wzrost udziału turystyki biznesowej i sportowej w turystyce ogółem,

*

wzrost liczby imprez biznesowych organizowanych w R.,

*

roczny wzrost liczby imprez sportowych,

*

zwiększenie liczby turystów z regionu, kraju i z zagranicy przyjeżdżających do R. w celach związanych z biznesem oraz sportem (konferencje, szkolenia, obozy sportowe),

*

wydłużenie sezonu turystycznego w R.,

*

ułatwienie dostępu do obiektów sportowych, gastronomicznych, noclegowych, a także rozrywkowych i kulturalnych w R. dzięki rozbudowaniu systemu informacji (głównie dzięki stronie internetowej oraz wydanym katalogom),

*

wzrost świadomości społeczeństwa odnośnie roli, jaką turystyka biznesowa odgrywa w gospodarce.

W związku z powyższym towary i usługi nabyte w celu realizacji projektu nie mają związku z czynnościami opodatkowanymi gminy.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w odniesieniu do projektu realizowanego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa 2007-2013 (działanie 3.4), istnieje możliwość odliczenia podatku VAT w całości lub w części...

Zdaniem Wnioskodawcy, z uwagi na brak jakiegokolwiek związku wydatków poniesionych w ramach projektu z czynnościami opodatkowanymi, Wnioskodawca nie ma prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego. Zgodnie z ustawą o podatku od towarów i usług, w przypadku, gdy nie istnieje bezpośredni związek pomiędzy dokonywanym przez podatnika dofinansowanym zakupem towarów i usług z czynnościami opodatkowanymi lub też zakupione towary i usługi związane z realizacją projekt nie będą wykorzystywane do dalszej sprzedaży, wówczas podatnik nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego lub zwrotu różnicy podatku.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia stanu faktycznego się za prawidłowe.

W myśl postanowień art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie, w jakim towary są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Zgodnie z art. 87 ust. 1 ustawy o VAT, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Zgodnie z przepisem § 13 ust. 1 pkt 11 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336), obowiązującym do dnia 31 grudnia 2009 r., zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Należy nadmienić, iż wyżej cytowane uregulowanie zostało utrzymane w tym samym brzmieniu w § 12 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799), obowiązującym od dnia 1 stycznia 2010 r.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych (art. 7 ust. 1 pkt 10 cyt. ustawy o samorządzie gminnym).

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca realizuje projekt pn. "R. to dobry adres". W ramach realizacji projektu powstały katalogi promocyjne "Biznes" i "Sport", informator internetowy, stoisko promujące miasto podczas najważniejszych targów branżowych w Polsce, a także trwa kampania billboardowa w najatrakcyjniejszych punktach miasta. Wydane katalogi promocyjne zawierają informację o bazie sportowej, hotelowej, gastronomicznej oraz stanowią zbiór atrakcji miasta, które przekazywane były nieodpłatnie podczas targów w Poznaniu i Warszawie zainteresowanym miastem turystom, a także przekazywane są nieodpłatnie gościom odwiedzającym miasto R. Katalogi te są również nieodpłatnie przekazywane właścicielom obiektów, które zostały wymienione w obu katalogach. Trwająca kampania billboardowi, prezentująca najciekawsze atrakcje miasta, nieodpłatnie skierowana jest do wszystkich, którzy odwiedzają miasto R., a także do mieszkańców R. Powstała strona internetowa umożliwia podmiotom związanym z turystyką biznesową i sportową, zamieszczanie nieodpłatnie oferty swoich obiektów. Wydatki poniesione w ramach projektu nie są związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT Miasta R. W związku z powyższym towary i usługi nabyte w celu realizacji projektu nie mają związku z czynnościami opodatkowanymi gminy.

Zatem w oparciu o przedstawiony przez Wnioskodawcę stan faktyczny oraz obowiązujący w tym zakresie stan prawny należy stwierdzić, iż w przedmiotowej sprawie nie znajduje zastosowania cytowany na wstępie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT.

Tym samym Wnioskodawca nie ma możliwości odliczenia podatku VAT w całości lub w części, wynikającego z faktur dokumentujących poniesione wydatki, bowiem nie jest w omawianym przypadku spełniona podstawowa przesłanka pozytywna jaką jest związek dokonanych zakupów ze sprzedażą opodatkowaną.

Tym samym Wnioskodawca nie ma prawa do otrzymania z tego tytułu zwrotu różnicy podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy o VAT.

Ponadto należy zaznaczyć, iż w przedmiotowej sprawie nie znajdą zastosowania uregulowania § 22 ust. 1 i 2 powołanego wyżej rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, zgodnie z którymi zarejestrowanym podatnikom, którzy dokonują nabycia towarów i usług lub importu towarów za środki finansowe bezpośrednio im przekazane na odrębny rachunek bankowy, na którym są ulokowane wyłącznie środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o których mowa w § 8 ust. 3 i 4, przysługuje zwrot podatku naliczonego. Przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio do zarejestrowanych podatników dokonujących bezpośrednio nabycia towarów i usług lub importu towarów za środki finansowe, przekazane z rachunku bankowego, na którym są ulokowane środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej, przekazane przez podatnika, o którym mowa w ust. 1.

Przepisy ww. rozporządzenia przewidują możliwość zwrotu kwoty podatku naliczonego zarejestrowanym podatnikom, którzy dokonują nabycia towarów i usług (w całości lub w części) za środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o której mowa w § 8 ust. 3 i 4 ww. rozporządzenia, a w szczególności przedakcesyjnych środków Unii Europejskiej (PHARE). W przypadku finansowania programów, realizowanych w ramach Programów Ramowych Unii Europejskiej oraz innych programów wspólnotowych Unii Europejskiej, warunkiem uzyskania zwrotu jest zawarcie umowy na realizację projektu przed dniem 1 maja 2004 r.

Na marginesie tut. organ pragnie zauważyć, iż powołane regulacje zostały utrzymane w obowiązujących od dnia 1 stycznia 2010 r. unormowaniach wynikających z § 21 ust. 1 i 2 oraz § 7 ust. 3 i 4 powołanego wyżej rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.

W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Ponadto nadmienia się, że organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Pojęcie to należy rozumieć zgodnie z przepisami regulującymi zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne przy dokonywaniu kwalifikacji, czy podatek VAT od zakupów objętych dofinansowywanym ze środków unijnych w związku z realizacją projektu w ramach realizacji zadania będącego przedmiotem niniejszego wniosku może być zaliczony do kosztów kwalifikowanych.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl