IBPP4/443-398/14/PK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 3 września 2014 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-398/14/PK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z 29 maja 2014 r. (data wpływu 3 czerwca 2014 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego, w przedmiocie zwolnienia od akcyzy na podstawie art. 31b ust. 3 pkt 3 ustawy wyrobów gazowych używanych przez Spółkę w procesie produkcji wyrobów energetycznych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 3 czerwca 2014 r. został złożony wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku akcyzowego, w zakresie zwolnienia od akcyzy na podstawie art. 31b ust. 3 pkt 3 ustawy wyrobów gazowych używanych przez Spółkę w procesie produkcji wyrobów energetycznych.

We przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca posiada status pośredniczącego podmiotu gazowego (dalej: "PPG") w rozumieniu art. 2 ust. 1 pkt 23d ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 108, poz. 626 z późn. zm.; dalej: "ustawa" lub "ustawa o podatku akcyzowym").

Podstawowy przedmiot prowadzonej przez Spółkę działalności gospodarczej obejmuje przede wszystkim produkcję koksu klasyfikowanego do kodu CN 2704 00. Działalność ta prowadzona jest w należących do Spółki czterech zakładach produkcyjnych (dalej: "koksownie").

W wyniku przeprowadzanego przez Spółkę procesu produkcji koksu powstają także inne wyroby zaliczane na gruncie ustawy o podatku akcyzowym do kategorii wyrobów energetycznych, w szczególności:

* gaz koksowniczy objęty kodem CN 2705 00 00 (dalej: "gaz");

* benzol objęty kodem CN 2707 10 00 (dalej: "benzol");

* surowa smoła koksownicza objęta kodem CN 2706 00 00 (dalej: "smoła").

W ramach przeprowadzanego procesu produkcyjnego, w zależności od urządzeń znajdujących się w danym zakładzie produkcyjnym, jako produkt uboczny podstawowego procesu produkcyjnego Spółka uzyskuje także min. siarkę bądź siarczan amonu. Odzyskiwanie tych substancji jest konieczne ze względu na ciążące na Spółce wymagania dotyczące ochrony środowiska, bez spełnienia których nie byłoby możliwe uzyskanie stosownych pozwoleń na prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie produkcji wyżej wymienionych wyrobów energetycznych.

Jako surowiec do produkcji powyższych wyrobów Spółka wykorzystuje przede wszystkim węgiel kamienny należący do kodu CN 2701 (dalej: "węgiel").

Zarówno wytworzone przez Spółkę wyroby energetyczne jak i produkty uboczne sprzedawane są na rzecz podmiotów zewnętrznych. Ponadto znaczna część wyprodukowanego gazu zużywana jest na potrzeby przeprowadzanego procesu produkcyjnego oraz do łącznej produkcji ciepła i energii elektrycznej. Przy czym w poszczególnych koksowniach wykorzystywany jest wyłącznie gaz pochodzący z własnej produkcji danego zakładu.

W tym miejscu Spółka pragnie nadmienić, iż w ramach procesu produkcyjnego przeprowadzanego w poszczególnych koksowniach gaz wykorzystywany jest m.in. na następujących etapach produkcji:

* przygotowania surowca wykorzystywanego w procesie produkcji - gaz na tym etapie służy przede wszystkim do podgrzewania (odmrażania) węgla wykorzystywanego następnie w dalszych etapach procesu produkcji;

* w procesie tzw. suchej destylacji węgla - na tym etapie gaz wykorzystywany jest jako paliwo opałowe służące do ogrzewania baterii koksowniczych, w których znajduje się mieszanka wsadowa zawierająca przede wszystkim węgiel; w wyniku podgrzania mieszanki wsadowej powstaje koks oraz surowy gaz koksowniczy, z którego następnie pozyskiwane są m.in. benzol oraz smoła;

* desorpcji benzolu - gaz wykorzystywany jest tu jako paliwo do podgrzania nasyconego oleju płuczkowego w celu odpędzenia benzolu;

* odzyskiwania siarki - na tym etapie gaz wykorzystywany jest jako paliwo do uzyskania temperatury potrzebnej do przeprowadzenia reakcji mających na celu odsiarczenie gazu oraz oczyszczenie gazu z amoniaku;

* odwadniania i odstawania surowej smoły koksowniczej - na tym etapie ciepło uzyskane ze spalania gazu służy głównie do zapewnienia odpowiedniej temperatury niezbędnej do przeprowadzenia wskazanych procesów oraz zapobiega utracie właściwości fizykochemicznych smoły.

Wnioskodawca pragnie zauważyć, iż energia cieplna niezbędna do przeprowadzenia poszczególnych czynności może być wytwarzana z gazu koksowniczego w różnego rodzaju kotłach wytwarzających ciepło w postaci pary technologicznej lub w innych urządzeniach stanowiących element zespołu instalacji danego zakładu produkcyjnego.

Ponadto ciepło uzyskane ze spalania gazu za pomocą odpowiednich instalacji trafia również do urządzeń mających za zadanie oczyszczenie z amoniaku surowego gazu koksowniczego i wody amoniakalnej stanowiącej odpady przemysłowe z przedstawionej powyżej działalności produkcyjnej. Dodatkowo niewielkie ilości ciepła wytworzonego ze spalania gazu służą również do ogrzewania budynków administracyjnych i pomieszczeń socjalnych znajdujących się na terenie poszczególnych zakładów.

Równocześnie Wnioskodawca pragnie zauważyć, iż ze względu na specyfikę niektórych z produkowanych wyrobów energetycznych (tekst jedn.: benzolu i smoły) oraz urządzeń i instalacji służących do ich produkcji, procesy odwadniania i odstawania tych wyrobów przeprowadzane są w poszczególnych zakładach aż do momentu załadunku wyrobów do cystern, w których wyroby są wyprowadzane z terenu koksowni.

Z punktu widzenia przedmiotu niniejszego wniosku na uwagę zasługuje fakt, iż proces produkcji przeprowadzany w poszczególnych koksowniach składa się z szeregu powiązanych ze sobą czynności i procesów technologicznych, w wyniku których powstają wyżej wymienione produkty będące wyrobami energetycznymi w rozumieniu ustawy. Wspomniane procesy i czynności przeprowadzane są w poszczególnych instalacjach i urządzeniach stanowiących części składowe zespołu instalacji służącego w głównej mierze do produkcji koksu. Poszczególne elementy tego zespołu pozwalają na optymalizację procesu produkcyjnego zwłaszcza pod kątem ograniczenia poziomu szkodliwości produkcji dla środowiska zewnętrznego, w tym zmniejszenia emisyjności substancji trujących do atmosfery czy też maksymalnej redukcji zapotrzebowania na dodatkowe źródła energii potrzebnej do przeprowadzenia tych procesów. Istnienie każdego elementu pozwalającego na uzyskanie poszczególnych wyrobów energetycznych wskazanych powyżej ma swoje uzasadnienie technologiczne jak i celowościowe.

Mając na uwadze powyższe Spółka pragnie także podkreślić, iż:

i. czynności i procesy technologiczne zachodzące w poszczególnych częściach zespołu instalacji są w znacznym stopniu uzależnione od procesów zachodzących w pozostałych elementach składowych zespołu instalacji znajdującego się w danym zakładzie produkcyjnym;

ii. czynności i procesy technologiczne zachodzące w danym elemencie zespołu instalacji niejednokrotnie warunkują możliwość przeprowadzenia procesów zachodzących w pozostałych częściach zespołu instalacji.

Oznacza to, iż w celu przeprowadzenia procesu produkcji zasadniczo konieczne jest: (i) przeprowadzenie wszystkich czynności i procesów technologicznych; (ii) współdziałanie urządzeń poszczególnych części zespołu instalacji.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:

Czy całość gazu zużywanego przez Spółkę (z wyłączeniem gazu zużywanego do łącznej produkcji ciepła i energii elektrycznej, który może zostać objęty zwolnieniem od akcyzy na podstawie art. 31b ust. 1 pkt 2 lub ust. 4 pkt 1 ustawy oraz gazu zużywanego do wytworzenia ciepła służącego do ogrzewania budynków administracyjnych i pomieszczeń socjalnych) jest objęta zwolnieniem od podatku akcyzowego na podstawie art. 31b ust. 3 pkt 3 ustawy o podatku akcyzowym.

Zdaniem Wnioskodawcy zwolnieniem od podatku akcyzowego na podstawie art. 31b ust. 3 pkt 3 ustawy o podatku akcyzowym objęta jest całość gazu zużywanego przez Spółkę, z wyłączeniem gazu zużywanego do łącznej produkcji ciepła i energii elektrycznej (który może zostać objęty zwolnieniem od akcyzy na podstawie art. 31b ust. 1 pkt 2 lub ust. 4 pkt 1 ustawy) oraz gazu zużywanego do wytworzenia ciepła służącego do ogrzewania budynków administracyjnych i pomieszczeń socjalnych.

UZASADNIENIE stanowiska Wnioskodawcy:

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 108, poz. 626 z późn. zm.; dalej: "ustawa" lub "ustawa o podatku akcyzowym") za wyroby akcyzowe uważa się wyroby energetyczne, energię elektryczną, napoje alkoholowe, wyroby tytoniowe oraz susz tytoniowy, określone w załączniku nr 1 do ustawy.

Jednocześnie ustawodawca w art. 86 ust. 1 ustawy wyróżnia kategorię wyrobów energetycznych, do których należą m.in. wyroby objęte pozycjami CN od 2704 do 2715.

Dodatkowo należy zauważyć, iż art. 2 ust. 1 pkt 1b ustawy o podatku akcyzowym w kształcie nadanym ustawą z dnia 27 września 2013 r. o zmianie ustawy o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2013 r. poz. 1231) wprowadza kategorię wyrobów gazowych, za które zgodnie z tym przepisem uznaje się wyroby energetyczne o kodzie CN 2705 00 00, 2711 11 00, 2711 21 00, 2711 29 00 i pozostałe paliwa opałowe, o których mowa w art. 89 ust. 1 pkt 15 lit. b tej ustawy, z wyłączeniem wyrobów energetycznych o kodzie CN 2901 10 00.

W świetle powyższego należy zauważyć, iż zużywany przez Spółkę gaz objęty kodem CN 2705 00 00 na gruncie ustawy o podatku akcyzowym stanowi wyrób akcyzowy zaliczany jednocześnie do kategorii wyrobów gazowych stanowiących także wyroby energetyczne w rozumieniu wspomnianej ustawy.

Zgodnie z art. 9c ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku akcyzowym w przypadku wyrobów gazowych czynnością podlegającą opodatkowaniu akcyzą jest min. użycie tych wyrobów przez PPG.

Odnosząc powyższe do przedmiotu niniejszego zapytania należy zauważyć, iż dokonywane przez Spółkę użycie gazu w przeprowadzanym procesie produkcyjnym stanowi czynność podlegającą opodatkowaniu akcyzą.

Jednocześnie należy zauważyć, iż ustawodawca w art. 31b ustawy o podatku akcyzowym przewidział szereg zwolnień od akcyzy obejmujących czynności podlegające opodatkowaniu mające za przedmiot wyroby gazowe, do których zaliczany jest także zużywany przez Spółkę gaz. Jak stanowi art. 31b ust. 3 pkt 3 ustawy zwolnieniem od podatku akcyzowego objęte są min. czynności podlegające opodatkowaniu, których przedmiotem są wyroby gazowe przeznaczone do użycia w procesie produkcji wyrobów energetycznych.

W tym miejscu podkreślenia wymaga fakt, iż ustawa o podatku akcyzowym nie wskazuje, jak należy rozumieć pojęcie "użycia w procesie produkcji". W związku z czym, przy dokonywaniu wykładni tego pojęcia w ocenie Wnioskodawcy należy posłużyć się potocznym rozumieniem tego terminu. Zgodnie z definicją zawartą w Słowniku języka polskiego Wydawnictwa Naukowego PWN SA (http://sjp.pwn.pl/), za produkcję należy uznać zorganizowaną działalność mająca na celu wytwarzanie jakichś towarów, usług lub dóbr kultury. Natomiast pojęcie "proces" zgodnie ze wspomnianym opracowaniem oznacza "przebieg następujących po sobie i powiązanych przyczynowo określonych zmian" bądź "kolejno następujące po sobie zmiany fizykochemiczne materii".

W świetle powyższego pojęcie procesu produkcji należy rozumieć bądź jako zorganizowany przebieg następujących po sobie i powiązanych przyczynowo zmian mający na celu wytwarzanie jakichś towarów bądź jako zorganizowany ciąg następujących po sobie fizykochemicznych zmian materii mający na celu wytwarzanie jakichś towarów.

Powyższe rozumienie pojęcia "procesu produkcji" wynika także ze stanowiska organów podatkowych prezentowanych w indywidualnych interpretacjach prawa podatkowego wydawanych przez upoważnionych dyrektorów izb skarbowych. Dla przykładu można wskazać interpretację indywidualną wydaną w dniu 1 grudnia 2010 r. przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie (sygn. IPPP3/443-968/10-4/JK), w której organ wskazał, iż: "Powszechnie przyjmuje się ponadto, iż proces produkcji to uporządkowany zestaw celowych działań wykonywanych w toku produkcji począwszy od pobrania materiału wejściowego z magazynu, aż do zdania gotowego wyrobu włącznie".

Tym samym, zdaniem Wnioskodawcy, dla określenia zakresu pojęcia "procesu produkcji" istotne znaczenie ma również pojęcie "wyrobu gotowego". Zgodnie z definicją zawartą w Słowniku Pojęć Statystycznych opublikowaną na portalu informacyjnym Głównego Urzędu Statystycznego za wyroby gotowe mogą zostać uznane: "Produkty nie podlegające dalszej obróbce w obrębie tego samego przedsiębiorstwa, w którym zostały wyprodukowane, a więc produkty całkowicie wykończone i skompletowane, po przejściu wszystkich faz produkcji (łącznie z okresem dojrzewania, suszenia itp. procesami technologicznymi), odpowiadające określonym normom, a przy braku norm-warunkom technicznym lub warunkom umowy zawartej pomiędzy wykonawcą a odbiorcą, przeznaczone do sprzedaży na zewnątrz przedsiębiorstwa (...)".

Równocześnie w tym miejscu na uwagę zasługują także wytyczne zawarte w załączniku do rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 24 grudnia 2007 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD) (Dz. U. z 2007 r. Nr 251, poz. 1855 z późn. zm.), w którym wskazano: "Jeżeli proces produkcyjny jest zorganizowany jako zintegrowany szereg elementarnych działalności, całość jest traktowana jako jedna działalność".

W świetle powyższych definicji, zdaniem Wnioskodawcy, proces produkcji należy rozumieć nie jako szereg odrębnych czynności, lecz jako zespół procesów, w wyniku których dochodzi do powstania danego wyrobu gotowego. Przy czym zgodnie z przytoczonymi definicjami za wyrób gotowy należy uznać produkt, który w ramach danego zakładu produkcyjnego nie podlega już dalszej obróbce.

Odnosząc powyższe do przedstawionego opisu sytuacji będącej przedmiotem niniejszego zapytania w ocenie Wnioskodawcy nie ulega wątpliwości, iż procesy przeprowadzane w poszczególnych koksowniach stanowią zorganizowany ciąg następujących po sobie fizykochemicznych zmian materii mający na celu wytworzenie wyrobów energetycznych, takich jak koks, gaz, smoła oraz benzol.

Ponadto, jak wskazano w opisie sytuacji będącej przedmiotem zapytania, procesy technologiczne zachodzące w poszczególnych zakładach produkcyjnych stanowią jedną zintegrowaną całość, w wyniku której powstają wyroby energetyczne. Oznacza to w szczególności, iż wyprodukowanie wskazanych wyrobów energetycznych zasadniczo wymaga przeprowadzenia wszystkich procesów technologicznych składających się na przeprowadzany przez Spółkę proces produkcji.

Dodatkowo należy zauważyć, iż urządzenia i instalacje znajdujące się na terenie poszczególnych zakładów stanowią elementy składowe zespołu instalacji służącego prowadzonej przez Spółkę działalności produkcyjnej. Zespół ten stanowi zamknięty system obiegu, w którym produkty bądź odpady pochodzące z jednego procesu technologicznego niejednokrotnie wykorzystywane są do kolejnego procesu związanego z produkcją wyrobów energetycznych.

Jednocześnie Spółka pragnie podkreślić, iż zarówno poszczególne czynności i procesy technologiczne składające się na proces produkcji wyrobów energetycznych, jak i urządzenia wchodzące w skład zespołu instalacji danej koksowni, są od siebie w znacznym stopniu zależne, co oznacza, iż czynności i procesy technologiczne zachodzące w danym elemencie zespołu niejednokrotnie warunkują możliwość przeprowadzenia procesów zachodzących w pozostałych częściach zespołu bądź możliwość ich przeprowadzenia jest zależna od pozostałych etapów produkcji przedmiotowych wyrobów.

W związku z powyższym, zdaniem Wnioskodawcy, za proces produkcji wyrobów energetycznych powinna zostać uznana całość procesu zachodzącego w poszczególnych koksowniach. Dodatkowo w świetle przedstawionych informacji, należy zauważyć, iż do zakończenia procesu produkcji wyrobów energetycznych w przypadku benzolu i smoły dochodzi dopiero w momencie zakończenia czynności odwadniania i odstawania, bowiem dopiero od tego momentu wyprodukowane przez Spółkę wyroby tego rodzaju nie są poddawane dalszej obróbce w ramach poszczególnych zakładów produkcyjnych. Ponadto dopiero w momencie zakończenia czynności odwadniania i odstawania powstaje wyrób energetyczny (benzolu lub smoła) o finalnych i ustabilizowanych parametrach oraz określonych właściwościach fizykochemicznych, który następnie wyprowadzany jest z danego zakładu produkcyjnego. Tym samym wszystkie czynności zachodzące przed zakończeniem odwadniania i odstawania tych wyrobów stanowią element przeprowadzanego procesu produkcji wyrobów energetycznych.

W świetle powyższych rozważań, w ocenie Wnioskodawcy nie ulega wątpliwości, iż całość gazu zużywanego przez Spółkę (z wyłączeniem gazu zużywanego do łącznej produkcji ciepła i energii elektrycznej, który może zostać objęty zwolnieniem przewidzianym w art. 31b ust. 1 pkt 2 lub ust. 4 pkt 1 ustawy oraz gazu zużywanego do wytworzenia ciepła służącego do ogrzewania budynków administracyjnych lub pomieszczeń socjalnych) stanowi wyrób gazowy przeznaczony do użycia w procesie produkcji wyrobów energetycznych, w konsekwencji czego jest objęta zwolnieniem od podatku akcyzowego na podstawie art. 31b ust. 3 pkt 3 ustawy o podatku akcyzowym. Należy bowiem zauważyć, iż całość przeprowadzanego w koksowniach procesu ma na celu jedynie wyprodukowanie wyrobów energetycznych. Uwaga ta dotyczy także tych elementów procesów, w których uzyskiwana jest siarka bądź siarczan amonu, gdyż odzyskiwanie tych substancji jest niezbędne dla uzyskania pozwoleń na prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie produkcji wskazanych wyrobów energetycznych. Analogiczne stanowisko zostało również potwierdzone przez Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy w interpretacji indywidualnej z dnia 2 stycznia 2014 r., sygn.: ITPP3/443-488/13/JK.

Mając na uwadze powyższe, zdaniem Wnioskodawcy, w przedmiotowej sytuacji zwolnieniem od podatku akcyzowego na podstawie art. 31b ust. 3 pkt 3 ustawy o podatku akcyzowym objęta jest całość gazu zużywanego przez Spółkę, z wyłączeniem gazu zużywanego do łącznej produkcji ciepła i energii elektrycznej (który może zostać objęty zwolnieniem od akcyzy na podstawie art. 31b ust. 1 pkt 2 lub ust. 4 pkt 1 ustawy) oraz gazu zużywanego do wytworzenia ciepła służącego do ogrzewania budynków administracyjnych i pomieszczeń socjalnych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1b ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 108, poz. 626 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, użyte w ustawie określenia oznaczają: wyroby gazowe - wyroby energetyczne o kodach CN 2705 00 00, 2711 11 00, 2711 21 00, 2711 29 00 i pozostałe paliwa opałowe, o których mowa w art. 89 ust. 1 pkt 15 lit. b, z wyłączeniem wyrobów energetycznych o kodzie CN 2901 10 00.

W świetle art. 2 ust. 1 pkt 23d ustawy, pośredniczący podmiot gazowy to podmiot, mający siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium kraju lub posiadający koncesję na obrót gazem ziemnym na terytorium kraju:

a.

dokonujący sprzedaży, dostawy wewnątrzwspólnotowej, nabycia wewnątrzwspólnotowego, importu lub eksportu wyrobów gazowych, lub

b.

używający wyrobów gazowych do celów objętych zwolnieniem od akcyzy i do celów nieobjętych zwolnieniem od akcyzy, lub

c.

używający wyrobów gazowych do celów objętych zwolnieniem od akcyzy i do celów objętych zerową stawką akcyzy, lub

d.

będący spółką prowadzącą giełdę towarową w rozumieniu ustawy z dnia 26 października 2000 r. o giełdach towarowych, nabywającą wyroby gazowe z tytułu pełnienia funkcji opisanej w art. 5 ust. 3a ustawy z dnia 26 października 2000 r. o giełdach towarowych, lub

e.

będący towarowym domem maklerskim lub domem maklerskim w rozumieniu ustawy z dnia 26 października 2000 r. o giełdach towarowych, nabywającym wyroby gazowe z tytułu pełnienia funkcji opisanej w art. 9 ust. 2 ustawy z dnia 26 października 2000 r. o giełdach towarowych lub nabywającym wyroby gazowe na rachunek dającego zlecenie na rynku regulowanym w rozumieniu ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi, lub

f.

będący giełdową izbą rozrachunkową, Krajowym Depozytem Papierów Wartościowych S.A. lub spółką, której Krajowy Depozyt przekazał wykonywanie czynności z zakresu zadań, o których mowa w art. 48 ust. 2 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi, nabywającymi wyroby gazowe z tytułu pełnienia funkcji opisanej w art. 9 ust. 2 ustawy z dnia 26 października 2000 r. o giełdach towarowych, lub

g.

będący spółką prowadzącą jednocześnie izbę rozliczeniową i izbę rozrachunkową w rozumieniu ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi, nabywającą wyroby gazowe z tytułu pełnienia funkcji, o której mowa w art. 68a ust. 14 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi, lub w celu rozliczenia i rozrachunku transakcji zawieranych na rynku regulowanym

- który pisemnie powiadomił właściwego naczelnika urzędu celnego o tej działalności;

Obrót wyrobami gazowymi w ww. okolicznościach podlega zatem z zasady opodatkowaniu akcyzą.

Stosownie do art. 9c ust. 1 pkt 4 ustawy, w przypadku wyrobów gazowych przedmiotem opodatkowania akcyzą jest użycie wyrobów gazowych przez pośredniczący podmiot gazowy.

W przypadku wyrobów gazowych, zgodnie z art. 11b ust. 1 ustawy, obowiązek podatkowy powstaje z dniem:

1.

nabycia wewnątrzwspólnotowego wyrobów gazowych przez finalnego nabywcę gazowego;

2.

wydania wyrobów gazowych finalnemu nabywcy gazowemu, w przypadku ich sprzedaży na terytorium kraju;

3.

powstania długu celnego, w przypadku importu wyrobów gazowych przez finalnego nabywcę gazowego;

4.

użycia wyrobów gazowych przez podmioty w przypadkach, o których mowa w art. 9c ust. 1 pkt 4 lub 5.

Podatnikiem akcyzy, zgodnie art. 13 ust. 1 pkt 12 ustawy, jest osoba fizyczna, osoba prawna oraz jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, która dokonuje czynności podlegających opodatkowaniu akcyzą lub wobec której zaistniał stan faktyczny podlegający opodatkowaniu akcyzą, w tym podmiot będący pośredniczącym podmiotem gazowym używającym wyrobów gazowych.

Jednocześnie zgodnie z art. 31b ust. 3 pkt 3, zwalnia się od akcyzy czynności podlegające opodatkowaniu, których przedmiotem są wyroby gazowe przeznaczone do użycia w procesie produkcji wyrobów energetycznych.

Stosownie zaś do art. 86 ust. 1 pkt 2 ustawy, do wyrobów energetycznych, w rozumieniu ustawy, zalicza się wyroby objęte pozycjami CN 2701, 2702 oraz od 2704 do 2715.

Zgodnie natomiast z art. 86 ust. 3 ustawy, paliwami opałowymi w rozumieniu ustawy są wyroby energetyczne przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane do celów opałowych, z wyłączeniem wyrobów, o których mowa w ust. 2, a zatem z wyłączeniem paliw silnikowych.

Mając powyższe na uwadze należy stwierdzić, że użycie wyrobów gazowych do produkcji wyrobów energetycznych korzysta ze zwolnienia z podatku akcyzowego.

Jak wskazał Wnioskodawca w opisie sprawy zajmuje się on produkcją koksu klasyfikowanego do kodu CN 2704 00. Działalność ta prowadzona jest w należących do Spółki czterech zakładach produkcyjnych. W wyniku przeprowadzanego przez Spółkę procesu produkcji koksu powstają także inne wyroby zaliczane na gruncie ustawy o podatku akcyzowym do kategorii wyrobów energetycznych, w szczególności:

* gaz koksowniczy objęty kodem CN 2705 00 00,

* benzol objęty kodem CN 2707 10 00,

* surowa smoła koksownicza objęta kodem CN 2706 00 00.

W ramach przeprowadzanego procesu produkcyjnego jako produkt uboczny podstawowego procesu produkcyjnego Spółka uzyskuje także min. siarkę bądź siarczan amonu. Odzyskiwanie tych substancji jest konieczne ze względu na ciążące na Spółce wymagania dotyczące ochrony środowiska, bez spełnienia których nie byłoby możliwe uzyskanie stosownych pozwoleń na prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie produkcji wyżej wymienionych wyrobów energetycznych.

Zarówno wytworzone przez Spółkę wyroby energetyczne jak i produkty uboczne sprzedawane są na rzecz podmiotów zewnętrznych. Ponadto znaczna część wyprodukowanego gazu zużywana jest na potrzeby przeprowadzanego procesu produkcyjnego oraz do łącznej produkcji ciepła i energii elektrycznej. Przy czym w poszczególnych koksowniach wykorzystywany jest wyłącznie gaz pochodzący z własnej produkcji danego zakładu.

Ponadto ciepło uzyskane ze spalania gazu za pomocą odpowiednich instalacji trafia również do urządzeń mających za zadanie oczyszczenie z amoniaku surowego gazu koksowniczego i wody amoniakalnej stanowiącej odpady przemysłowe z przedstawionej powyżej działalności produkcyjnej.

Dodatkowe ze względu na specyfikę niektórych z produkowanych wyrobów energetycznych (tekst jedn.: benzolu i smoły) oraz urządzeń i instalacji służących do ich produkcji, procesy odwadniania i odstawania tych wyrobów przeprowadzane są w poszczególnych zakładach aż do momentu załadunku wyrobów do cystern, w których wyroby są wyprowadzane z terenu koksowni.

W myśl przywołanych przepisów każde zużycie wyrobów akcyzowych, które nie następuje na cele związane z produkcją produktów energetycznych jest uznawane za zdarzenie powodujące powstanie zobowiązania podatkowego, czyli powoduje powstanie obowiązku zapłaty należnego podatku akcyzowego. W związku z powyższym należy podkreślić, że wykładnia przepisów dotyczących przedmiotowego zwolnienia od akcyzy powinna przede wszystkim uwzględniać cel oraz funkcje danego zwolnienia.

Ponieważ, pojęcie "procesu produkcji" nie zostało zdefiniowane w przepisach prawa akcyzowego, należy w tym względzie posiłkować się jego potocznym rozumieniem. Zgodnie ze Słownikiem Języka Polskiego (Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1999)"produkować" to:

* zajmować się produkcją czegoś, wytwarzać coś,

* wydzielać, formować, powodować powstawanie, tworzenie się czegoś.

Natomiast poprzez "proces" rozumie się:

* przebieg regularnie po sobie następujących zjawisk, pozostających między sobą w związku przyczynowym (...) np. proces produkcyjny, proces nauczania;

* kolejno następujące po sobie zmiany fizykochemiczne (...).

Powszechnie przyjmuje się ponadto, że proces produkcji to uporządkowany zestaw celowych działań wykonywanych w toku produkcji począwszy od pobrania materiału wejściowego z magazynu, aż do zdania gotowego wyrobu włącznie. Proces produkcyjny zawsze dotyczy określonego wyrobu (jest to suma operacji produkcyjnych wykonywanych w uporządkowanej kolejności i mających na celu wytworzenie określonego wyrobu).

Ponadto - co jest również istotne podczas ustalania katalogu czynności zwolnionych od akcyzy - na uwadze należy mieć fakt, że zasadą jest, że wszelkie ulgi i zwolnienia powinny być interpretowane wąsko.

Mając powyższe na uwadze należy stwierdzić, że w niniejszym przypadku do procesu produkcji przedmiotowych wyrobów energetycznych należy zaliczyć regularnie po sobie następujące zjawiska zmierzające do ich wytworzenia. W tym również procesy odzyskiwanie siarki lub siarczanu amonu z wyrobów energetycznych albowiem są to procesy mające na celu uzyskanie wyrobów energetycznych o określonych parametrach spełniające normy środowiskowe. Do procesu produkcji należy również zaliczyć czynności mające na celu zachowanie określonych właściwości fizykochemicznych wyprodukowanych wyrobów energetycznych umożliwiających ich załadunku do ekspedycji. Ponadto za element procesu produkcji należy również uznać czynności związane z oczyszczenie z amoniaku surowego gazu koksowniczego i wody amoniakalnej stanowiącej odpady przemysłowe z przedstawionej powyżej działalności produkcyjnej albowiem stanowi to etap produkcji wyrobów energetycznych.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy, w myśl którego całość zużywanego przez Spółkę gazu w procesie produkcji opisanych wyrobów energetycznych objęta jest zwolnieniem z akcyzy na podstawie art. 31b ust. 3 pkt 3 ustawy (z wyłączeniem gazu zużywanego do łącznej produkcji ciepła i energii elektrycznej oraz gazu zużywanego do wytworzenia ciepła służącego do ogrzewania budynków administracyjnych i pomieszczeń socjalnych) należy uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z dnia 14 marca 2012 r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl