IBPP4/443-398/10/KG - Brak prawa do obniżenia przez miasto kwoty podatku VAT w związku z przygotowaniem informacji przestrzennej.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 15 kwietnia 2010 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-398/10/KG Brak prawa do obniżenia przez miasto kwoty podatku VAT w związku z przygotowaniem informacji przestrzennej.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 5 marca 2010 r. (data wpływu 10 marca 2010 r.), uzupełnionym pismem z dnia 7 kwietnia 2010 r. (data wpływu 9 kwietnia 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia naliczonego podatku VAT wynikającego z faktur VAT dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją projektu pn. "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 marca 2010 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia naliczonego podatku VAT wynikającego z faktur VAT dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją projektu pn. "...". Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 7 kwietnia 2010 r. (data wpływu 9 kwietnia 2010 r.).

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Gmina - Miasto C. przystąpiła do realizacji projektu pn. "..." współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013.

Przedmiotem projektu jest stworzenie i wdrożenie systemu informacji przestrzennej w C., w oparciu o geoinformację na bazie działającej numerycznej mapy miasta C.

Celem projektu jest poszerzenie oferty elektronicznych usług publicznych o informacje na temat przestrzeni miasta. Projekt jest skierowany w szczególności do pracowników administracji wykorzystujących dane przestrzenne, mieszkańców miasta oraz potencjalnych inwestorów.

Projekt będzie realizowany w obiekcie Urzędu Miejskiego w C. oraz w obiektach gminnych jednostek organizacyjnych, a jego realizacja obejmuje kilka rodzajów zadań:

*

tworzenie oprogramowania i jego wdrożenie oraz przekształcenie istniejących zbiorów danych do nowego systemu,

*

zakup i instalacja sprzętu komputerowego, urządzeń firewall, serwerów i urządzeń sieciowych,

*

bezpłatne szkolenia dla pracowników urzędu, którzy będą wykorzystywali system,

*

skład i druk bezpłatnych ulotek informacyjnych.

Po zakończeniu inwestycji i oddaniu do użytkowania sprzęt i oprogramowanie będą wykorzystane przez pracowników urzędu. Dostęp do wybranych zbiorów danych, które mogą być publicznie udostępnione, uzyskają poprzez Internet wszyscy zainteresowani spoza Urzędu Miejskiego w C.

Realizując niniejszą inwestycję Gmina nie będzie wykorzystywała zakupionego i wytworzonego majątku w celu wykonywania czynności opodatkowanych. Przedsięwzięcie będzie całkowicie niedochodowe, a wytworzone środki trwałe nie będą przedmiotem wynajmu ani dzierżawy. Działalność prowadzona w ramach zrealizowanego projektu nie będzie generować żadnych opłat, a nabywane towary i usługi związane z realizacją projektu nie będą miały związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Projekt realizowany jest w ramach zadań statutowych Gminy, na podstawie ustawy o samorządzie gminnym z dnia 8 marca 1990 r. art. 6 ust. 1 (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) oraz statutu Miasta § 2 ust. 1 Burmistrz Miasta, na mocy porozumienia zawartego w dniu 31 stycznia 2001 r. pomiędzy Starosta a Gminą w sprawie powierzenia prowadzenia niektórych spraw z zakresu administracji (Dz. Urz. Woj. z dnia 27 lutego 2001 r.), prowadzi państwowy zasób geodezyjny i kartograficzny dla Miasta, tym samym prowadzi również system informacji o terenie.

Wszystkie usługi świadczone drogą elektroniczną będą bezpłatne i nie będą wykorzystywane przez Gminę do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Bezpłatny dostęp do zbiorów danych, które mogą być publicznie udostępnione, uzyskają poprzez Internet wszyscy zainteresowani spoza Urzędu Miejskiego.

Wszystkie informacje i dane zostaną umieszczone w systemie nieodpłatnie. Na etapie wdrożenia i późniejszego użytkowania nie będzie pobierane wynagrodzenie za umieszczenie informacji w systemie, jak również za udostępnianie figurujących w systemie informacji.

System powstały w wyniku realizacji projektu nie będzie wykorzystywany do obsługiwania czynności cywilnoprawnych, np. pobierania opłat z tytułu najmu, dzierżawy, wieczystego użytkowania i innych czynności opodatkowanych VAT. Do obsługi tego typu czynności wykorzystywane są odrębne programy wdrożone w Urzędzie Miejskim w C., które nie są objęte ww. projektem.

Wszystkie nabywane towary i usługi dotyczące projektu nie będą związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT. System posłuży do tworzenia baz danych z informacjami o zdarzeniach w przestrzeni oraz wykorzystania i wymiany tych informacji w obrębie Urzędu Miejskiego, jednostek organizacyjnych i zewnętrznych użytkowników. Powyższe czynności nie podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Gminie, jako czynnemu podatnikowi VAT, przysługuje prawo odliczania VAT naliczonego w trakcie realizacji projektu pn. "...".

Zdaniem Wnioskodawcy, nie będzie mu przysługiwało prawo do odliczania VAT naliczonego w trakcie realizacji projektu pn. "...", ponieważ cała działalność i nabywane towary i usługi związane z realizacją projektu nie będą miały związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT jak stanowi art. 86 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej: ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ww. ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Zgodnie z przepisem § 12 ust. 1 pkt 12 obowiązującego rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799) zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Zwolnienie od podatku VAT jednostek samorządu terytorialnego jest zatem możliwe tylko wtedy, gdy wykonują one czynności w ramach przypisanych im specyficznych zadań i funkcji samorządowych (publicznych).

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy m.in. w zakresie utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych oraz promocji gminy (art. 7 ust. 1 pkt 15 i 18 cyt. ustawy o samorządzie gminnym).

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca przystąpił do realizacji projektu pn. "..." współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013.

Projekt realizowany jest w ramach zadań statutowych Gminy, na podstawie ustawy o samorządzie gminnym z dnia 8 marca 1990 r. art. 6 ust. 1 (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) oraz statutu Miasta § 2 ust. 1 Burmistrz Miasta.

Przedmiotem projektu jest stworzenie i wdrożenie systemu informacji przestrzennej w C., w oparciu o geoinformację na bazie działającej numerycznej mapy miasta C.

Wszystkie usługi świadczone drogą elektroniczną będą bezpłatne i nie będą wykorzystywane przez Gminę do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Bezpłatny dostęp do zbiorów danych, które mogą być publicznie udostępnione, uzyskają poprzez Internet wszyscy zainteresowani spoza Urzędu Miejskiego.

Wszystkie informacje i dane zostaną umieszczone w systemie nieodpłatnie.

System powstały w wyniku realizacji projektu nie będzie wykorzystywany do obsługiwania czynności cywilnoprawnych i innych czynności opodatkowanych VAT.

Wszystkie nabywane towary i usługi dotyczące projektu nie będą związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT. System posłuży do tworzenia baz danych z informacjami o zdarzeniach w przestrzeni oraz wykorzystania i wymiany tych informacji w obrębie Urzędu Miejskiego, jednostek organizacyjnych i zewnętrznych użytkowników. Powyższe czynności nie podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT.

Tym samym stwierdzić należy, iż skoro w przedmiotowej sprawie nie występuje związek dokonanych zakupów towarów i usług ze sprzedażą opodatkowaną, to nie znajdzie zastosowania cytowany na wstępie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, bowiem jak już wskazano wyżej obniżenie podatku należnego o podatek naliczony może nastąpić jedynie na ściśle określonych przez ustawodawcę zasadach, a jedną z podstawowych przesłanek pozytywnych jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

W konsekwencji z uwagi na niespełnienie podstawowej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, Wnioskodawcy nie przysługuje zatem prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją projektu pn. "...".

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Końcowo należy podkreślić, iż zgodnie z art. 14b § 3 cyt. w sentencji ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Należy zatem wskazać, że odpowiedzi na pytanie zawarte we wniosku udzielono przy założeniu, iż faktycznie nabywane towary i usługi dotyczące projektu nie będą związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT (tj. generujących podatek należny dla Wnioskodawcy).

Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualny błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Podkreślić wymaga, iż interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku.

W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego, a w szczególności wykorzystywania przez Wnioskodawcę efektów powstałych w wyniku realizacji projektu do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl