IBPP4/443-398/09/JP

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 15 maja 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-398/09/JP

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 14 kwietnia 2009 r. (data wpływu 20 kwietnia 2009 r.), uzupełnionym pismem z dnia 12 maja 2009 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT w odniesieniu do realizowanego projektu pn. "Remont chodników i placu przykościelnego oraz wymiana ślusarki okiennej i wstawienie szyb osłonowych w budynku kościoła parafialnego w X" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 kwietnia 2009 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT w odniesieniu do realizowanego projektu pn. "Remont chodników i placu przykościelnego oraz wymiana ślusarki okiennej i wstawienie szyb osłonowych w budynku kościoła parafialnego w X". Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 12 maja 2009 r. będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu nr IBPP4/443-398/09/JP z dnia 6 maja 2009 r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Parafia Rzymskokatolicka p.w.... w X prowadzi od kilku lat remont budynku kościoła parafialnego p.w...., który wpisany jest do rejestru zabytków Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków, w roku bieżącym planowane jest do wykonania zadanie inwestycyjne pn. "Remont chodników i placu przykościelnego oraz wymiana ślusarki okiennej i wstawienie szyb osłonowych w budynku kościoła parafialnego w X", które współfinansowane będzie z Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 w ramach działania "Odnowa i Rozwój Wsi".

Zadanie to nie będzie stanowić przedmiotu działalności gospodarczej.

Realizowane przedsięwzięcie ma na celu poprawę stanu technicznego obiektu oraz poprawę estetyki wyglądu obejścia i obiektu.

Z tytułu korzystania z chodników i placu przykościelnego parafia rzymskokatolicka p.w.... w X nie będzie pobierała żadnych opłat ani świadczyła usług, nie osiągnie żadnych dochodów, a będzie ponosić koszty związane z utrzymaniem porządku.

W piśmie z dnia 12 maja 2009 r. Wnioskodawca wskazał, że nie jest zarejestrowanym podatnikiem VAT czynnym.

Przedmiotowy obiekt, tj. wyremontowany kościół parafialny nie będzie wykorzystywany do czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Towary i usługi nabyte w związku z realizacją projektu, nie będą związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Obiekt (kościół parafialny) będzie ogólnodostępny i wykorzystywany nieodpłatnie.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie (ostatecznie sformułowane w piśmie z dnia 12 maja 2009 r.):

Czy Parafia Rzymskokatolicka p.w.... w X ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "Remont chodników i placu przykościelnego oraz wymiana ślusarki okiennej i wstawienie szyb osłonowych w budynku kościoła parafialnego p.w.... w X".

Zdaniem Wnioskodawcy (stanowisko ostatecznie sformułowane w piśmie z dnia 12 maja 2009 r.), Parafia Rzymskokatolicka p.w.... w X nie będzie miała prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją ww. projektu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 i 2 pkt 1 lit. a) ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Ustawodawca stworzył podatnikom prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez nich zarówno przesłanek pozytywnych, m.in. tego, że zakupy towarów i usług będą wykorzystywane do wykonania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 4 ww. ustawy o VAT, zgodnie z którym obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, który nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20. Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku VAT skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Z przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca w roku bieżącym planuje zadanie inwestycyjne pn. "Remont chodników i placu przykościelnego oraz wymiana ślusarki okiennej i wstawienie szyb osłonowych w budynku kościoła parafialnego w X", które współfinansowane będzie z Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 w ramach działania "Odnowa i Rozwój Wsi". Realizowane przedsięwzięcie ma na celu poprawę stanu technicznego obiektu oraz poprawę estetyki wyglądu obejścia i obiektu.

Przedmiotowy obiekt, tj. wyremontowany kościół parafialny nie będzie wykorzystywany do czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Towary i usługi nabyte w związku z realizacją projektu, nie będą związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Obiekt (kościół parafialny) będzie ogólnodostępny i wykorzystywany nieodpłatnie.

Ponadto Wnioskodawca wskazał, że nie jest zarejestrowanym podatnikiem VAT czynnym.

Mając zatem na uwadze wskazany wyżej przepis art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług stwierdzić należy, że w przedmiotowej sprawie nie zostały spełnione podstawowe warunki uprawniające do odliczenia podatku od towarów i usług zawartego w fakturach dokumentujących nabywane towary i usługi. Wnioskodawca nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT, więc towary i usługi nabywane w związku z realizacją przedmiotowego projektu nie będą w żaden sposób związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Wnioskodawcy nie przysługuje zatem prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT dokumentujących nabycie towarów i usług w ramach realizowania przedmiotowego projektu.

Ponadto należy zaznaczyć, iż w przedmiotowej sprawie nie znajdą zastosowania uregulowania § 22 ust. 1 i 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336), zgodnie z którymi zarejestrowanym podatnikom, którzy dokonują nabycia towarów i usług lub importu towarów za środki finansowe bezpośrednio im przekazane na odrębny rachunek bankowy, na którym są ulokowane wyłącznie środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o których mowa w § 8 ust. 3 i 4, przysługuje zwrot podatku naliczonego.

W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie, ul. Kraszewskiego 4a, 35-016 Rzeszów po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl