IBPP4/443-389/09/EJ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 18 czerwca 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-389/09/EJ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 8 kwietnia 2009 r. (data wpływu 15 kwietnia 2009 r.), uzupełnionym pismem z dnia 25 maja 2009 r. (data wpływu 29 maja 2009 r.) oraz z dnia 16 czerwca 2009 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia podatku VAT należnego o podatek naliczony na podstawie art. 86 ust. 1 lub art. 90 ustawy o podatku od towarów i usług od dokonanych zakupów towarów i usług finansowanych ze środków otrzymanego dofinansowania z Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka na realizację projektu - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 15 kwietnia 2009 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie w zakresie prawa do obniżenia podatku VAT należnego o podatek naliczony na podstawie art. 86 ust. 1 lub art. 90 ustawy o podatku od towarów i usług od dokonanych zakupów towarów i usług finansowanych ze środków otrzymanego dofinansowania z Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka na realizację projektu. Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 25 maja 2009 r. (data wpływu 29 maja 2009 r.) oraz z dnia 16 czerwca 2009 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca jest jednostką badawczo-rozwojową (B+R), działającą w oparciu o ustawę o jednostkach badawczo-rozwojowych, prowadzi pełną rachunkowość w oparciu o ustawę o rachunkowości oraz jest czynnym podatnikiem VAT składającym do 31 grudnia 2008 r. deklaracje VAT-7, a od 1 stycznia 2009 r. deklaracje VAT-7D. Przedmiotem działania Instytutu jest prowadzenie badań naukowych i prac rozwojowych w obszarze górnictwa, surowców mineralnych oraz ich przetwórstwa, geoinżynierii i inżynierii środowiska, przystosowanie wyników prowadzonych prac do zastosowania w praktyce oraz upowszechnianie wyników tych prac, w dziedzinach: pozostałych nauk przyrodniczych i technicznych (PKD 72.19.Z), nauk społecznych i humanistycznych (PKD 72.20.Z).

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą na zasadach określonych w przepisach ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności (Dz. U. z 2007 r. Nr 155, poz. 1095 z późn. zm.) związaną z:

* jednostkowym wytwarzaniem produktów i świadczeniem usług nie mających charakteru badawczego, związanych z przedmiotem działania Instytutu (PKD 26.51 Z, PKD 26.70.Z, PKD 33.13.Z),

* badaniami i analizami technicznymi związanymi z przedmiotem działania Instytutu (PKD 71.20.B),

* doradztwem w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania (PKD 70.22.Z).

Działalność gospodarcza opisana powyżej jest wydzielona pod względem finansowym i rachunkowym z działalności podstawowej Instytutu. Wnioskodawca osiąga następujące rodzaje przychodów:

* przychody niepodlegające ustawie o VAT: dotacje na działalność statutową, środki na finansowanie realizowanych projektów badawczych otrzymywane z Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego,

* przychody opodatkowane podatkiem VAT: usługi naukowo-badawcze na zlecenie konkretnych odbiorców, usługi inżynierskie, doradcze, usługi badań i analiz technicznych,

* przychody zwolnione z VAT: usługi w zakresie edukacji.

Wnioskodawca zawarł umowę z O. zwanego w umowie "Instytucją Wdrażającą" na realizację projektu współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego pod nazwą "System zarządzania likwidacją emisji C0 2 ze zwałowisk odpadów powęglowych". Projekt ten jest realizowany w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka lata 2007-2013 Priorytet 1 "Badania i Rozwój Nowoczesnych Technologii", Działanie 1.3 "Wsparcie Projektów B+R na rzecz przedsiębiorców realizowanych przez jednostki naukowe" Poddziałanie 1.3.1 "Projekty rozwojowe".

W ramach tego projektu wykonywane będą przez Wnioskodawcę zwanego w umowie "Beneficjentem" następujące zadania:

* Przegląd i opracowanie propozycji zmian instrumentów prawnych w obszarze ograniczania rozproszonej emisji C0 2,

* Inwentaryzacja obiektów emisji na obszarach składowania odpadów powęglowych,

* Opracowanie metodyki określania emisyjności poszczególnych rodzajów hałd wraz z jej zastosowaniem na obiektach podlegających inwentaryzacji,

* Zaprojektowanie i wykonanie bazy danych wspierającej zarządzanie projektem likwidacji emisji C0 2 ze zwałowisk odpadów powęglowych,

* Przegląd istniejących technologii gaszenia zapożarowanych zwałowisk i prewencji pożarowej wraz ze wskazaniem technologii możliwych do modyfikacji w aspekcie redukcji emisji C0 2,

* Optymalizacja istniejących oraz opracowanie nowych technologii likwidacji emisji C0 2 na zwałowiskach odpadów powęglowych,

* Opracowanie poradnika w zakresie metodyki opracowywania i wdrażania innowacyjnych technologii środowiskowych,

* Opracowanie i rozpowszechnienie wytycznych wprowadzania do obiegu gospodarczo-przyrodniczego terenów odzyskanych w wyniku proponowanych w projekcie rozwiązań.

W celu zapewnienia, że udzielone dofinansowanie nie stanowi pomocy publicznej w rozumieniu art. 87 ust. 1 Traktatu ustanawiającego Wspólnotę Europejską, Beneficjent zobowiązany jest do rozpowszechniania wyników prowadzonych badań i prac rozwojowych na równych zasadach rynkowych wszystkim podmiotom zainteresowanym gospodarczym wykorzystaniem tych wyników, z uwzględnieniem przepisów o prawie autorskim i prawie własności przemysłowej. Wyniki projektu będą rozpowszechniane i udostępniane społeczeństwu i ewentualnym zainteresowanym podmiotom gospodarczym w postaci produktów projektu takich jak: bazy danych, metodyki, procedury postępowania itp. jak również będą pośrednio wykorzystywane przez Wnioskodawcę do realizacji innych przyszłych zleceń na rzecz podmiotów zewnętrznych. Środki pieniężne otrzymywane jako dofinansowanie na realizację projektu nie podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT, albowiem realizacja projektu nie mieści się w zakresie prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej - projekt nie ma charakteru odpłatnego świadczenia usług, a otrzymane dofinansowanie nie stanowi dofinansowania do ceny usługi - mieści się natomiast w zakresie podstawowego przedmiotu działania Instytutu.

W piśmie z dnia 25 maja 2009 r. uzupełniającym opis stanu faktycznego Wnioskodawca wskazał, że w realizowanym projekcie przewiduje się, że wyniki prowadzonych prac badawczych nie będą przedmiotem sprzedaży. Zostaną one nieodpłatnie udostępnione w postaci monografii i artykułów w prasie branżowej, w wersji papierowej jak i elektronicznej (np. plik w formacie PDF na stronach WWW beneficjenta). Wyniki projektu na etapie jego realizacji nie będą generować przychodów, jak również w wyniku zrealizowania projektu nie powstanie sprzedaż opodatkowana. Wyniki projektu będą jednak pośrednio wykorzystywane przez Instytut do realizacji innych przyszłych zleceń na rzecz podmiotów zewnętrznych w oparciu o odrębnie zawierane umowy.

W piśmie z dnia 16 czerwca 2009 r. Wnioskodawca wyjaśnił, że w realizowanym projekcie przewiduje się zakupy materiałów, które zostaną w całości zużyte do realizacji projektu, jak również przewiduje się zakup urządzeń i aparatury które będą służyły wyłącznie celom projektu - w okresie jego realizacji, natomiast po zakończeniu projektu będą one wykorzystywane przy realizacji innych zleceń na rzecz podmiotów zewnętrznych w oparciu o odrębnie zawierane umowy.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

Czy Wnioskodawca ma prawo do obniżenia podatku VAT należnego o podatek naliczony na podstawie art. 86 ust. 1 lub art. 90 ustawy o podatku od towarów i usług od dokonanych zakupów towarów i usług finansowanych ze środków otrzymanego dofinansowania z Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka na realizację ww. projektu.

Zdaniem Wnioskodawcy, w kwestii prawa odliczania VAT od zakupów towarów i usług służących realizacji zadań w tym projekcie, prawo takie przysługuje Wnioskodawcy na ogólnych zasadach, co znaczyłoby, że w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych - Wnioskodawcy przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony. Ponieważ zakupy towarów i usług będą bezpośrednio wykorzystywane do czynności związanych z realizowanym projektem, ale pośrednio służyć one będą również całej działalności prowadzonej przez Wnioskodawcę, dlatego dokonywane zakupy towarów i usług - zwłaszcza aparatury badawczej, sprzętu komputerowego i oprogramowania - finansowane ze środków projektu będą wykorzystywane zarówno do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności w związku z którymi takie prawo nie przysługuje. Ponieważ nie jest możliwe określenie w sposób bezpośredni jaka kwota zakupów będzie służyła wyłącznie czynnościom opodatkowanym a jaka czynnościom którym prawo do odliczenia VAT nie przysługuje - dlatego Wnioskodawca powinien zastosować do tego celu wskaźnik proporcji określony w art. 90 ustawy o podatku VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl natomiast art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Wnioskodawca realizuje projekt pn. "System zarządzania likwidacją emisji CO 2 ze zwałowisk odpadów powęglowych". Wyniki projektu będą rozpowszechniane i udostępniane społeczeństwu i ewentualnym zainteresowanym podmiotom gospodarczym w postaci produktów projektu takich jak: bazy danych, metodyki, procedury postępowania itp. jak również będą pośrednio wykorzystywane przez Wnioskodawcę do realizacji innych przyszłych zleceń na rzecz podmiotów zewnętrznych. Projekt nie ma charakteru odpłatnego świadczenia usług, wyniki prowadzonych prac badawczych nie będą przedmiotem sprzedaży. Zostaną one nieodpłatnie udostępnione w postaci monografii i artykułów w prasie branżowej, w wersji papierowej jak i elektronicznej. Wyniki projektu na etapie jego realizacji nie będą generować przychodów jak również w wyniku zrealizowania projektu nie powstanie sprzedaż opodatkowana.

W związku z realizowanym projektem przewiduje się zakupy materiałów, które zostaną w całości zużyte do realizacji projektu, jak również zakup urządzeń i aparatury, które będą służyły wyłącznie celom projektu w okresie jego realizacji, natomiast po zakończeniu projektu będą one wykorzystywane przy realizacji innych zleceń na rzecz podmiotów zewnętrznych w oparciu o odrębnie zawierane umowy.

W oparciu o powyższe należy stwierdzić, iż w sytuacji gdy wyniki projektu będą rozpowszechniane i udostępniane nieodpłatnie czyli nie będą one generowały dla Wnioskodawcy żadnych przychodów, których następstwem będzie określenie podatku należnego (tzn. powstanie zobowiązania podatkowego), to tym samym towary i usługi nabywane w związku z jego realizacją nie będą miały związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT.

Skoro więc towary i usługi nabywane w związku z realizacją projektu pn. "System zarządzania likwidacją emisji CO 2 ze zwałowisk odpadów powęglowych" nie będą służyły wykonywaniu przez Wnioskodawcę czynności podlegających opodatkowaniu, należy stwierdzić, iż nie przysługuje mu prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony zawarty w fakturach dokumentujących nabycie towarów i usług w ramach projektu.

Jednocześnie w treści wniosku wskazano, iż przewiduje się, że po zakończeniu projektu zakupione na jego potrzeby urządzenia i aparatury będą wykorzystywane przy realizacji innych zleceń wykonywanych przez Wnioskodawcę na rzecz podmiotów zewnętrznych w oparciu o odrębnie zawierane umowy.

W takiej sytuacji tj. w przypadku zmiany przeznaczenia nabytych towarów (urządzeń i aparatury) należy mieć na uwadze uregulowania wynikające z przepisów art. 91 ustawy o VAT. Należy zwłaszcza mieć na uwadze unormowania art. 91 ust. 7 - 7d ustawy o podatku od towarów i usług.

Stosownie do art. 91 ust. 7 ustawy o VAT, zgodnie z którym w przypadku, gdy podatnik miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o całą kwotę podatku naliczonego od wykorzystywanego przez siebie towaru lub usługi i dokonał takiego obniżenia, albo nie miał takiego prawa, a następnie zmieniło się prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tego towaru lub usługi, należy odpowiednio stosować przepisy art. 91 ust. 1-6 stanowiące o dokonaniu korekty podatku naliczonego.

W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa St. Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl