IBPP4/443-388/09/AZ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 18 czerwca 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-388/09/AZ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 6 kwietnia 2009 r. (data wpływu 15 kwietnia 2009 r.) uzupełnionym pismem z dnia 3 czerwca 2009 r. (data wpływu 8 czerwca 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakupy dokonane w ramach realizowanego projektu pod nazwą "Zwiększenie dostępu do usług publicznych. Adaptacja pomieszczeń na bibliotekę publiczną." - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 15 kwietnia 2009 r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakupy dokonane w ramach realizowanego projektu pod nazwą "Zwiększenie dostępu do usług publicznych. Adaptacja pomieszczeń na bibliotekę publiczną.". Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 3 czerwca 2009 r. (data wpływu 8 czerwca 2009 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu nr IBPP4/443-388/09/AZ z dnia 27 maja 2009 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Gmina - Beneficjent projektu, przy współudziale Wnioskodawcy tj. Miejskiej Biblioteki Publicznej (podmiotu współrealizującego projekt) wykonała projekt pod nazwą "Zwiększenie dostępu do usług publicznych. Adaptacja pomieszczeń na bibliotekę publiczną". Przedmiotem projektu był remont budynku biblioteki, zakup sprzętu komputerowego i wyposażenia (mebli). W związku z tym, że projekt realizowany był przez Gminę, która była Beneficjentem projektu oraz Miejską Bibliotekę Publiczną (partnera) wydatki z nim związane pokrywały obie instytucje. Jednak większość nakładów finansowych w ramach projektu tj. koszty remontu, zakupu mebli i sprzętu komputerowego poniosła Gmina. Biblioteka partycypowała tylko w kosztach związanych z przygotowaniem studium wykonalności oraz zakupem licencji na rozszerzenie programu bibliotecznego Prolib. Dotyczy to dwóch faktur, w których podatek VAT stanowi koszt niekwalifikowany. Zakupiony przez Gminę sprzęt, niezbędny do świadczenia usług internetowych, został przekazany w drodze umowy użyczenia Miejskiej Bibliotece Publicznej, która na ww. sprzęcie prowadzi działalność usługową, zgodną ze statutem.

We wniosku aplikacyjnym oraz studium wykonalności założono uzyskiwanie przychodów z usług bibliotecznych, w tym z usług internetowych. Powstałe w wyniku realizacji projektu mienie wykorzystywane jest zarówno do czynności opodatkowanych jak i zwolnionych. Biblioteka jest partnerem projektu i może odliczać podatek VAT. Przychody z prowadzenia działalności usługowej zasilają budżet biblioteki i przeznaczane są na jej statutową działalność. Beneficjent projektu - Gmina nie uzyskuje żadnych przychodów z tytułu realizacji projektu. Beneficjent uzyskał indywidualną interpretację Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach, w której stwierdzono, że nie może ona odzyskać podatku VAT. Wskazana interpretacja dotyczy wyłącznie Gminy.

W uzupełnieniu do wniosku wskazano, iż Miejska Biblioteka Publiczna jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT, składającym deklaracje VAT-7.

Biblioteka figurowała jako nabywca tylko na dwóch fakturach dokumentujących koszty związane z przygotowaniem studium wykonalności oraz zakupem licencji na rozszerzenie programu bibliotecznego Prolib, w pozostałych fakturach dokumentujących nabycie towarów i usług nabywcą była Gmina.

Mienie powstałe i zakupione w związku z realizacja projektu będzie wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności opodatkowanych i zwolnionych. Przychód z tytułu odpłatnego udostępniania usług internetowych przez Bibliotekę obciążony jest podatkiem należnym odprowadzanym do urzędu skarbowego.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie (sformułowane ostatecznie w piśmie z dnia 3 czerwca 2009 r.):

Czy Wnioskodawcy przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakupy towarów i usług dokonywanych w związku z realizacją przedmiotowego projektu.

Zdaniem Wnioskodawcy (sformułowanym ostatecznie w piśmie z dnia 3 czerwca 2009 r.), nie przysługuje mu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakupy towarów i usług dokonywanych w związku z realizacją przedmiotowego projektu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy o VAT, kwotę podatku naliczonego stanowi, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Prawo do odliczenia może zostać zrealizowane w terminach określonych w art. 86 ust. 10 - 13.

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi. Dokumentem uprawniającym do odliczenia jest faktura VAT, otrzymana przez podatnika z tytułu nabycia przez niego towarów i usług.

Ustawodawca przyznał zatem podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, tj. zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Miejska Biblioteka Publiczna współrealizowała projekt pod nazwą "Zwiększenie dostępu do usług publicznych. Adaptacja pomieszczeń na bibliotekę publiczną.". Przedmiotem projektu był remont budynku biblioteki, zakup sprzętu komputerowego i wyposażenia (mebli). W związku z tym, że projekt realizowany był przez Gminę, która była Beneficjentem projektu oraz Miejską Bibliotekę Publiczną (partnera), wydatki z nim związane pokrywały obie instytucje. Jednak większość nakładów finansowych w ramach projektu tj. koszty remontu, zakupu mebli i sprzętu komputerowego poniosła Gmina. Biblioteka partycypowała tylko w kosztach związanych z przygotowaniem studium wykonalności oraz zakupem licencji na rozszerzenie programu bibliotecznego Prolib i figurowała jako nabywca na dwóch fakturach dokumentujących ww. koszty, w pozostałych fakturach dokumentujących nabycie towarów i usług nabywcą była Gmina.

Zakupiony przez Gminę sprzęt, niezbędny do świadczenia usług internetowych, został przekazany w drodze umowy użyczenia Miejskiej Bibliotece Publicznej, która na ww. sprzęcie prowadzi działalność usługową, zgodną ze statutem.

Mienie powstałe i zakupione w związku z realizacją projektu będzie wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności opodatkowanych i zwolnionych. Przychód z tytułu odpłatnego udostępniania usług internetowych przez Bibliotekę obciążony jest podatkiem należnym odprowadzanym do urzędu skarbowego.

Przychody z prowadzenia działalności usługowej zasilają budżet biblioteki i przeznaczane są na jej statutową działalność. Miejska Biblioteka Publiczna jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT, składającym deklaracje VAT-7.

Powyższe oznacza więc, że Wnioskodawca będzie wykorzystywał powstałe i zakupione w wyniku realizacji projektu mienie do czynności opodatkowanych podatkiem VAT oraz zwolnionych od podatku.

Tym samym Wnioskodawcy przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z otrzymanych przez niego faktur dokumentujących dokonane zakupy w części w jakiej zakupy te będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Odliczenie to przysługuje wyłącznie na podstawie faktur VAT, w których jako nabywca figurował Wnioskodawca tj. Miejska Biblioteka Publiczna.

W celu prawidłowej realizacji prawa do odliczenia podatku naliczonego Wnioskodawca zobowiązany jest do określenia wartości podatku naliczonego, służącego wyłącznie czynnościom opodatkowanym, z pominięciem tej części podatku naliczonego, w jakiej nabyte towary i usługi będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności zwolnionych od podatku.

Zastosowanie znajdzie tutaj art. 90 ust. 1 i 2 ustawy o VAT, zgodnie z którym, w przypadku gdy towary i usługi wykorzystywane są przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

Jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1. podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10.

Szczegółowe zasady odliczenia częściowego, w przypadku gdy nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1, uregulowane zostały przepisami art. 90 natomiast zasady dotyczące sposobu i terminu dokonywania korekt podatku naliczonego oraz podmiotu zobowiązanego do dokonywania korekty zostały określone w art. 91 ustawy o VAT.

Zatem w świetle przytoczonych powyżej przepisów, Wnioskodawca miał prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących dokonane przez niego nabycie towarów i usług związanych z realizacją ww. projektu w zakresie, w jakim zakupy te związane były ze sprzedażą opodatkowaną zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, pod warunkiem niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy o VAT. Natomiast w przypadku, gdy Wnioskodawca nie ma możliwości wyodrębnienia całości lub części kwot w związku, z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku, z którymi takie prawo nie przysługuje, miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego zgodnie z proporcją obliczoną według zasad określonych przepisami art. 90 i 91 ustawy o VAT.

Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawcy oceniane całościowo uznać należy za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Opolu, ul. Kośnego 70, 45-372 Opole po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl