IBPP4/443-383/11/KG

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 16 maja 2011 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-383/11/KG

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 15 lutego 2011 r. (data wpływu 24 lutego 2011 r.), uzupełnionym pismem z dnia 22 kwietnia 2011 r. (data wpływu 4 maja 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w całości lub zwrotu podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pod nazwą "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 lutego 2011 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w całości lub zwrotu podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pod nazwą "...". Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 22 kwietnia 2011 r. (data wpływu 4 maja 2011 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu nr IBPP4/443-383/11/KG z dnia 15 kwietnia 2011 r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Gmina zawarła w dniu 10 listopada 2010 r. umowę z Województwem o dofinansowanie projektu pn. "...". Z uwagi na fakt, że projekt jest realizowany w ramach procedury pozakonkursowej (tzw. Program Rozwoju Subregionu) i środki unijne na jego realizację zostały zabezpieczone w PRS, Miasto rozpoczęło realizację rzeczową projektu - jeszcze przed podpisaniem umowy - w kwietniu 2010 r. Rzeczowo zakończono projekt w dniu 10 stycznia bieżącego roku.

Przedmiotem projektu była adaptacja historycznego budynku (dawnego ratusza), położonego w Y na potrzeby Centrum. Projekt przewidywał wykonanie szeregu prac remontowych, modernizacyjnych i adaptacyjnych, w tym m.in.: przebudowę ścianek działowych i ścian konstrukcyjnych, wymianę schodów, stolarki okiennej i drzwiowej, wymianę podłóg, malowanie ścian, przebudowę instalacji elektrycznych, wodno-kanalizacyjnej, wentylacyjnej, gazowej i c.o. Zagospodarowane zostało również najbliższe otoczenie budynku.

W chwili oddania budynku do eksploatacji, decyzją władz miasta, zmieniono gospodarza obiektu: będzie nim Centrum, które pełnić będzie rolę zbliżoną do Centrum, i - co uległo u podstawy zmiany - Centrum będzie mogło korzystać z dodatkowych źródeł finansowania swojej działalności. Gmina uzyskała zgodę Instytucji Zarządzającej Regionalnym Programem Operacyjnym Województwa 2007-2013 na dokonanie zmiany Centrum na Centrum. Nowe Centrum zostanie powołane uchwałą Rady Miejskiej w dniu 16 lutego 2011 r.

Obiekt będzie pełnił funkcje: edukacyjną, społeczną i kulturalną. Centrum dysponować będzie salami terapeutycznymi, szkoleniowymi i wielofunkcyjnymi. Podstawowym celem powstania Centrum jest kształcenie umiejętności pozwalających na pełnienie ról społecznych i osiąganie pozycji społecznych, które byłyby niedostępne, gdyby proces wykluczenia nie został w porę przerwany. Centrum ma wykształcić u podopiecznych umiejętność racjonalnego gospodarowania posiadanymi środkami pieniężnymi, umożliwić nabycie umiejętności zawodowych lub przyuczenie do zawodu, ewentualnie odpowiednie przekwalifikowanie lub podwyższenie kwalifikacji zawodowych. W efekcie Centrum u podopiecznych wykształci nawyk odpowiedzialnego planowania własnego życia i zaspokajania potrzeb własnym staraniem, zwłaszcza poprzez możliwość osiągnięcia własnych dochodów w formie zatrudnienia lub działalności gospodarczej.

Centrum zapewni budowę spójnego systemu pomocy autentycznej, nastawionej na zmianę postaw, podniesienie kwalifikacji, usamodzielnienie, pomocy prowadzącej w konsekwencji do wtórnej socjalizacji, odzyskiwania dla społeczeństwa jednostek, rodzin i całych grup środowiskowych.

Centrum funkcjonować będzie jako samorządowy zakład budżetowy. C. będzie również ubiegał się o środki unijne na działalność bieżącą w ramach PO Kapitał Ludzki, Priorytetu VII Promocja integracji społecznej, Poddziałania 7.2.1 "Aktywizacja zawodowa i społeczna osób zagrożonych wykluczeniem społecznym".

Wszystkie świadczone usługi w ramach realizowanego projektu, adresowane do mieszkańców, będą bezpłatne i nie będą miały związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

W wyniku wykorzystania mienia zakupionego w ramach projektu, Gmina nie będzie osiągała jakichkolwiek obrotów. Realizacja projektu odbywać się będzie w ramach realizacji zadań publicznych, które Gmina wykonuje w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Realizacja projektu nie będzie wykraczać poza zadania własne Gminy określone w art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.), a także art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (tekst jedn. Dz. U. z 2008 r. Nr 69, poz. 415 z późn. zm.).

Dodatkowo w piśmie z dnia 11 lutego 2011 r. Wnioskodawca informuje, iż posiada już pisemną interpretację indywidualną Ministra Finansów z dnia 7 stycznia 2011 r. w sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, w związku z realizacją projektu pn. "..." (nr sprawy IBPP4/443-1544/10/AZ). Po wykonaniu prac modernizacyjnych w budynku, decyzją władz miasta, zmieniono jednak podmiot, który zajmie wyremontowany budynek: Centrum zastąpi Centrum. Formuła nowej jednostki jest zbliżona do poprzedniej. Centrum będzie działać w środowiskach zagrożonych marginalizacją i wykluczeniem społecznym, wśród osób długotrwale bezrobotnych i grup wymagających wsparcia. Zmiana gospodarza obiektu - i to było powodem jej wprowadzenia - umożliwi nowej jednostce korzystanie z dodatkowych źródeł finansowania swojej działalności, w tym m.in. ze środków przeznaczonych na realizację Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych. Miasto uzyskało zgodę Instytucji Zarządzającej Regionalnym Programem Operacyjnym Województwa 2007-2013, na dokonanie tej zmiany. Nowe centrum zostanie powołane uchwałą Rady Miejskiej w dniu 16 lutego 2011 r. Zaistniała zmiana wymaga ujednolicenia dokumentów aplikacyjnych, stanowiących załączniki do wniosku o dofinansowanie projektu, stąd też ponowna prośba Miasta o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług, w związku z realizacją projektu pn. "...".

W uzupełnieniu z dnia 22 kwietnia 2011 r. Wnioskodawca wyjaśnił, iż powstałe w ramach ww. projektu mienie nie będzie wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Pomimo zmiany, polegającej na oddaniu budynku do korzystania przez Centrum, mienie powstałe w wyniku realizacji projektu pozostaje w dalszym ciągu majątkiem gminy. Gmina oddaje go jedynie do bezpłatnego używania na podstawie umowy użyczenia.

Centrum funkcjonować będzie jako samorządowa jednostka budżetowa, nieposiadająca osobowości prawnej. C. - podobnie jak pozostałe gminne jednostki budżetowe - będzie odrębnym od gminy podatnikiem, z własnym nr NIP.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Gmina będąc podatnikiem podatku VAT jako beneficjent środków pomocowych z Unii Europejskiej otrzymanych na realizację projektu współfinansowanego ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013 w ramach Poddziałania 6.2.1 Rewitalizacja "duże miasta" pn. "..." ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w całości lub zwrotu podatku naliczonego od nabycia finansowego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej w ramach realizowanego projektu z Urzędu Skarbowego.

Zdaniem Wnioskodawcy, nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, ani do ubiegania się o zwrot podatku, wynikającego z faktur, dokumentujących rożne nabywane towary i usługi na potrzeby realizacji projektu pn. "...".

Zgodnie z treścią art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), w zakresie, w jakim towary l usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Z treści powyższego przepisu wynika, że odliczenie podatku naliczonego przysługuje podatnikom podatku od towarów l usług w sytuacji gdy towary i usługi z których nabyciem podatek został naliczony są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Zgodnie z obowiązującym § 12 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799 z późn. zm.) zwalnia się od podatku czynności związana z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Ustawa z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (Dz. U. z 2009 r. Nr 175, poz. 1362 z późn. zm.) wśród zadań własnych gminy o charakterze obowiązkowym wymienia:

* pracę socjalną (art. 17 ust. 1 pkt 10),

* tworzenie gminnego systemu profilaktyki i opieki nad dzieckiem i rodziną (art. 17 ust. 1 pkt 13),

* podejmowanie innych zadań z zakresu pomocy społecznej wynikających z rozeznanych potrzeb gminy, w tym tworzenie l realizację programów osłonowych (art. 17 ust. 2 pkt 4).

Ponadto ustawa z dnia 13 czerwca 2003 r. o zatrudnieniu socjalnym (Dz. U. z 2003 r. Nr 122, poz. 1143 z późn. zm.) szczegółowo określa zasady tworzenia centrów integracji społecznych jako jednostek organizacyjnych realizujących reintegrację zawodową i społeczną (art. 3 ust. 1) oraz wymienia podmioty, które mogą tworzyć ww. centra. Wśród nich wymienione są jednostki samorządu terytorialnego (art. 3 ust. 1 pkt 1). Realizacja projektu nie będzie wykraczać poza zadania własne Gminy określone w art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) oraz w art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (tekst jedn. Dz. U. z 2008 r. Nr 69, poz. 415 z późn. zm.).

Zadania publiczne są wykonywane na podstawie i w granicach prawa przez podmioty sprawujące władzę publiczną, w tym w istotnej części przez samorząd terytorialny wykonujący te zadania w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność, za pośrednictwem organów stanowiących i wykonawczych. Wśród zadań publicznych wyróżnia się zadania służące "zaspokajaniu potrzeb wspólnoty samorządowej".

Zatem w oparciu o przedstawiony opis zdarzenia przyszłego oraz obowiązujący w tym zakresie stan prawny należy stwierdzić, że nabyte towary i usługi związane z realizacją projektu pn. "...", służą wykonywaniu zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane będą w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez Gminę oraz nie będą służyły czynnościom opodatkowanym.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

W myśl postanowień art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie, w jakim towary są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl natomiast art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Zgodnie z art. 87 ust. 1 ustawy o VAT, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują między innymi sprawy w zakresie utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych (art. 7 ust. 1 pkt 15 ustawy o samorządzie gminnym).

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca zawarł umowę o dofinansowanie projektu pn. "...".

Przedmiotem projektu była adaptacja historycznego budynku (dawnego ratusza), na potrzeby nim Centrum. Projekt przewidywał wykonanie szeregu prac remontowych, modernizacyjnych i adaptacyjnych, w tym m.in.: przebudowę ścianek działowych i ścian konstrukcyjnych, wymianę schodów, stolarki okiennej i drzwiowej, wymianę podłóg, malowanie ścian, przebudowę instalacji elektrycznych, wodno-kanalizacyjnej, wentylacyjnej, gazowej i c.o. Zagospodarowane zostało również najbliższe otoczenie budynku.

Budynek został oddany do bezpłatnego używania na podstawie umowy użyczenia gminnej jednostce budżetowej.

Wszystkie świadczone usługi w ramach realizowanego projektu, adresowane do mieszkańców, będą bezpłatne i nie będą miały związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Powstałe w ramach projektu mienie nie będzie wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Z powyższego wynika, iż Gmina nie będzie wykorzystywać obiektu będącego przedmiotem projektu do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, bowiem po zakończeniu realizacji inwestycji, mienie zostanie nieodpłatnie przekazane na podstawie umowy użyczenia gminnej jednostce budżetowej Centrum, będącej odrębnym od Gminy podatnikiem VAT. Wnioskodawca jednoznacznie wskazał, że powstałe w ramach projektu mienie nie będzie wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Tym samym stwierdzić należy, iż w przedmiotowej sprawie nie znajdzie zastosowania cytowany na wstępie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, bowiem jak już wskazano wyżej obniżenie podatku należnego o podatek naliczony może nastąpić jedynie na ściśle określonych przez ustawodawcę zasadach, a jedną z podstawowych przesłanek pozytywnych jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

W konsekwencji z uwagi na niespełnienie podstawowej pozytywnej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją projektu pod nazwą "...". Tym samym nie będzie on miał prawa do otrzymania z tego tytułu zwrotu różnicy podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy o VAT.

Ponadto należy zaznaczyć, iż w przedmiotowej sprawie nie znajdą również zastosowania obowiązujące do 31 grudnia 2010 r., uregulowania § 21 ust. 1 i 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799). Bowiem przepisy ww. rozporządzenia przewidują możliwość zwrotu kwoty podatku naliczonego zarejestrowanym podatnikom, którzy dokonują nabycia towarów i usług (w całości lub w części) za środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o której mowa w § 7 ust. 3 i 4 ww. rozporządzenia, a w szczególności przedakcesyjnych środków Unii Europejskiej (PHARE). W przypadku finansowania programów, realizowanych w ramach Programów Ramowych Unii Europejskiej oraz innych programów wspólnotowych Unii Europejskiej, warunkiem uzyskania zwrotu jest zawarcie umowy na realizację projektu przed dniem 1 maja 2004 r.

Należy zauważyć, iż powyższe unormowania zostały powtórzone w tym samym brzmieniu w obowiązujących w 2011 r. rozporządzeniach Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2010 r. (Dz. U. Nr 246, poz. 1649 z późn. zm.) oraz z dnia 4 kwietnia 2011 r. (Dz. U. Nr 73, poz. 392). - § 8 ust. 3 i 4 oraz § 22 ust. 1 i 2.

Mając na uwadze powyższe, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Końcowo należy podkreślić, iż zgodnie z art. 14b § 3 cyt. w sentencji ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Należy zatem wskazać, że odpowiedzi na pytanie zawarte we wniosku udzielono przy założeniu, iż faktycznie mienie powstałe w wyniku realizacji przedmiotowego projektu tj. wyremontowany obiekt nie będzie przez Gminę wykorzystywany do czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualny błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Podkreślić wymaga, iż interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku.

W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego, a w szczególności wykorzystywania przez Wnioskodawcę wyremontowanego obiektu do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i sług, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl