IBPP4/443-381/14/LG

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 25 sierpnia 2014 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-381/14/LG

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z wniosku z 9 maja 2014 r. (data wpływu 13 maja 2014 r.), uzupełnionego pismem z 15 lipca 2014 r. (data wpływu 21 lipca 2014 r.), o wydanie interpretacji w zakresie podatku od towarów i usług dotyczącej określenia momentu powstania obowiązku podatkowego z tytułu nabywanych usług w zakresie dostarczania raportu o cenach energii (mailowo) oraz dostęp on-line do europejskich cen surowców - jest prawidłowe.

UZASANIENIE

W dniu 13 maja 2014 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie w zakresie podatku od towarów i usług dotyczącej określenia momentu powstania obowiązku podatkowego z tytułu nabywanych usług w zakresie dostarczania raportu o cenach energii (mailowo) oraz dostęp on-line do europejskich cen surowców. Ww. wniosek został uzupełniony pismem z 15 lipca 2014 r. będącym odpowiedzią na wezwanie Organu z 10 lipca 2014 r. znak: IBPP4/443-196/14/LG.

We wniosku przedstawiono stan faktyczny:

Wnioskodawca ("Spółka", "Elektrociepłownia"), będąca elektrociepłownią gazową, jest podatnikiem podatku od towarów i usług.

Spółka nabywa od podatników zagranicznych (dalej "Kontrahenci") usługi. Podmioty te nie posiadają siedziby, jak również stałego miejsca prowadzania działalności dla celów VAT w Polsce. Na gruncie poprzedniego stanu prawnego, tj. obowiązującego do dnia 31 grudnia 2013 r. Spółka uzyskała interpretacje dotyczące momentu powstania obowiązku podatkowego w imporcie usług, tj.:

* Interpretacja Indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 7 września 2010 r. (IBPP2/443-501/10/ASz),

* Interpretacja Indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 7 września 2010 r. (EBPP2/443-502/10/ASz).

W związku ze zmianą ustawy o VAT, Spółka postanowiła wystąpić ponownie o interpretację w zakresie momentu powstania obowiązku podatkowego w przypadku importu usług. Usługi nabywane przez Spółkę oraz sposób rozliczania z Kontrahentami przedstawiają się następująco:

1. Usługi zdalnego monitoringu pracy urządzeń Elektrociepłowni (tzw. teleserwising) - usługa nabywana od podatnika podatku od wartości dodanej.

Usługi te polegają na zdalnym, komputerowym monitoringu prawidłowej pracy urządzeń Elektrociepłowni. Usługi rozliczane są kwartalnie, tj. za każdy kwartał świadczenia usługi Kontrahent wystawia na Spółkę fakturę.

a. Faktura taka wystawiana jest "z dołu", tj. Spółka otrzymuje faktury z datą wystawienia z ostatnim dniem kwartału lub datą z ostatniego miesiąca kwartału. Niewykluczone również, że faktura taka zostanie wystawiona już po zakończeniu kwartału.

Spółka zobowiązana jest do uiszczenia wynagrodzenia na rzecz Kontrahenta w określonym terminie od wystawienia faktury lub jej otrzymania. W praktyce zatem termin ten przypada i płatność jest dokonywana już po upływie kwartału.

b. Zdarzają się również przypadki, gdzie usługi rozliczane są kwartalnie, tj. za każdy kwartał świadczenia usługi Kontrahent wystawia na Spółkę fakturę, jednakże faktury te wystawiane są przez kontrahenta już w pierwszym miesiącu kwartału ("z góry").

Termin płatności w takim przypadku liczony jest od dnia otrzymania faktury, co w praktyce może oznaczać, że należności uiszczane są jeszcze przed zakończeniem kwartału.

2. Rozmowy telefoniczne związane z usługą teleserwisingu.

W przypadku Kontrahenta, o którym mowa w pkt 1b powyżej (wystawiającego faktury za usługi teleserwisingu "z góry"), Spółka obciążana jest również kosztami dodatkowymi związanymi z usługami teleserwisingu w postaci kosztów rozmów telefonicznych. W takim przypadku faktury wystawiane są "z dołu", tj. już po zakończeniu kwartału. Spółka otrzymuje zatem taką fakturę już po otrzymaniu faktury za usługę teleserwisingu. Dopiero z momentem otrzymania takiej faktury Spółka uzyskuje informację, co do wysokości dodatkowego obciążenia. Spółka zobowiązana jest do uiszczenia płatności (dodatkowego obciążenia) w określonym terminie od otrzymania faktury.

3. Usługa dostarczania raportu o cenach energii (mailowo) oraz dostęp on-line do europejskich cen surowców - usługi nabywane od podatników podatku od wartości dodanej.

Spółka nabywa taką usługę na okres 12 miesięcy np. od 20 marca 2014 r. do 19 marca 2015 r. Faktura wystawiona jest natomiast na początku okresu, którego dotyczy. Spółka zobowiązana jest w takim przypadku do uiszczenia należności w określonym terminie od daty wystawienia faktury lub też we wskazanym terminie. Płatność dokonywana jest zatem przed upływem 12-miesięcznego okresu.

4. Usługa dostarczenia codziennych raportów o cenach surowców (mailowo) - usługa nabywana od podatnika z kraju trzeciego (spoza UE).

Również w tym przypadku usługa nabywana jest na okres 12 miesięcy np. od 26 stycznia 2014 r. do 25 stycznia 2015 r. Może się zdarzyć, że faktura zostanie wystawiona jeszcze przed rozpoczęciem wykonywania takiej usługi. Również wynagrodzenie zostanie uiszczone jeszcze przed rozpoczęciem wykonywania usługi lub przed upływem 12 - miesięcznego okresu jej wykonywania.

5. Usługi o charakterze jednorazowym np. jednorazowy raport o cenach produktów energetycznych (mailowo) - usługa nabyta od podatnika podatku od wartości dodanej.

W takim przypadku zdarzyć się może, że faktura zostanie wystawiona przez Kontrahenta kilka miesięcy po wykonaniu usługi.

Faktura za wykonanie usługi może zostać wystawiona po wykonaniu usługi (nawet kilka miesięcy po wykonaniu usługi). Może się zdarzyć, że faktura taka zostanie wystawiona przed wykonaniem usługi. Niewykluczone również, że faktura zostanie wystawiona w trakcie wykonywania usługi.

Termin płatności ustalany jest, jako określony termin od daty wystawienia/otrzymania faktury.

W związku z tym w przypadku, gdy faktura wystawiana jest po wykonaniu usługi (w tym nawet kilka miesięcy po wykonaniu usługi), również płatność dokonywana jest przez Spółkę już po wykonaniu usługi. Jeżeli jednak faktura wystawiana jest jeszcze przed wykonaniem usługi (ewentualnie w jej trakcie) - płatność może być dokonana jeszcze przed wykonaniem usługi.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

W jakim momencie powstanie obowiązek podatkowy w imporcie usług w zakresie usług nabywanych przez Spółkę a wskazanych pkt 3 stanu faktycznego.

Zdaniem Wnioskodawcy na gruncie polskich regulacji VAT import usług stanowi świadczenie usług, z tytułu wykonania których podatnikiem jest usługobiorca, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o VAT.

Na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o VAT podatnikami są również osoby prawne nabywające usługi, jeżeli łącznie są spełnione m.in. następujące warunki:

a.

usługodawcą jest podatnik nieposiadający siedziby działalności gospodarczej oraz stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju (...),

b.

usługobiorcą jest podatnik, o którym mowa w art. 15, zarejestrowany dla celów VAT.

Jednocześnie, w takim przypadku usługodawca nie rozlicza podatku należnego.

Jak wskazano w stanie faktycznym Spółka, jako podatnik VAT w Polsce nabywa usługi od podmiotów nieposiadających siedziby działalności gospodarczej oraz stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej w Polsce. Jednocześnie, wskazane w stanie faktycznym usługi opodatkowane będą na podstawie art. 28b w miejscu siedziby działalności gospodarczej Spółki, tj. w Polsce. W związku z powyższym, Spółka zobowiązana będzie do rozliczania importu usług w Polsce.

Od dnia 1 stycznia 2014 r. moment powstania obowiązku podatkowego w przypadku importu usług regulowany jest, co do zasady, według reguł analogicznych jak w przypadku usług rozliczanych przez usługodawcę.

I tak na podstawie art. 19a ust. 1 ustawy o VAT obowiązek podatkowy powstaje zasadniczo z chwilą dokonania dostawy towarów lub wykonania usługi, m.in. z zastrzeżeniem ust. 8. Jednocześnie, usługę, dla której w związku z jej świadczeniem ustalane są następujące po sobie terminy płatności lub rozliczeń, uznaje się za wykonaną z upływem każdego okresu, do którego odnoszą się te płatności lub rozliczenia, do momentu zakończenia świadczenia tej usługi. Usługę świadczoną w sposób ciągły przez okres dłuższy niż rok, dla której w związku z jej świadczeniem w danym roku nie upływają terminy płatności lub rozliczeń, uznaje się za wykonaną z upływem każdego roku podatkowego, do momentu zakończenia świadczenia tej usługi.

Dodatkowo, wspomniany ust. 8 tego artykułu stanowi, że jeżeli przed wykonaniem usługi otrzymano całość lub część zapłaty, w szczególności: przedpłatę, zaliczkę, zadatek, ratę, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą jej otrzymania w odniesieniu do otrzymanej kwoty. W opinii Spółki, powyższe przepisy powinny znaleźć odpowiednie zastosowanie w przedstawionym przez nią stanie faktycznym.

W zakresie wskazanych przez Spółkę sytuacji, obowiązek podatkowy powinien powstać w opisany poniżej sposób:

Jak wynika z zacytowanych powyżej przepisów obowiązek podatkowy w imporcie usług powstaje, co do zasady z datą wykonania usługi. Ewentualne ustalenie następujących po sobie terminów płatności lub rozliczeń powoduje rozpoznanie obowiązku podatkowego z upływem takiego okresu, do którego odnoszą się rozliczenia lub płatności.

Dodatkowo, jeżeli usługa świadczona jest w sposób ciągły przez okres dłuższy niż rok, i dla takiej usługi w związku z jej świadczeniem w danym roku nie upływają terminy płatności lub rozliczeń, uznaje się ją za wykonana z upływem każdego roku podatkowego, do momentu zakończenia świadczenia tej usługi. W związku z tak wskazaną datą wykonania usługi należy rozpoznać obowiązek podatkowy (art. 19a ust. 3, zdanie drugie).

W opinii Spółki, powyższa regulacja, tj. art. 19a ust. 3, zd. drugie, nie znajdzie zastosowania w przedstawionym stanie faktycznym. Przede wszystkim, aby zasadnym było jej zastosowanie, konieczne jest świadczenie usługi w sposób ciągły przez okres dłuższy niż rok. W przedstawionym stanie faktycznym, usługa świadczona ma być przez okres 12 miesięcy. W związku z tym nie można uznać, że jest ona świadczona przez okres dłuższy niż rok. Na taką interpretację wskazuje również Uzasadnienie do rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (druk sejmowy nr 805). W uzasadnieniu tym wskazano, że" (...) Natomiast w przypadku usług świadczonych w sposób ciągły przez okres dłuższy niż rok, dla których w związku z ich świadczeniem, w danym roku nie upływałyby terminy płatności lub rozliczeń, proponuje się, aby uznawać je za wykonane z upływem każdego roku podatkowego, do momentu zakończenia świadczenia tych usług (art. 19a ust. 3 zdanie drugie). Przez rok należy rozumieć 12 kolejnych następujących po sobie miesięcy. Takie określenie momentu powstania obowiązku podatkowego w przypadku usług o charakterze ciągłym odpowiada przepisom dyrektywy 2006/112/WE. Zgodnie z art. 64 tej dyrektywy w przypadku usług wykonywanych w sposób ciągły przez okres dłuższy niż rok, które nie wiążą się z zapłatą zaliczki lub płatnościami w tym okresie, uważa się je za dokonane z upływem każdego roku kalendarzowego, do czasu zakończenia świadczenia usług. Dyrektywa umożliwia jednak państwom członkowskim przyjęcie, w niektórych przypadkach, że dostawy towarów i świadczenie usług, dokonywane w sposób ciągły przez pewien okres, uważa się za dokonane z upływem okresów nie dłuższych niż rok."

W przedstawionej w stanie faktycznym sytuacji, faktura wystawiana jest na początku okresu świadczenia usługi, tj. jeszcze przed jej wykonaniem. Również uiszczenie wynagrodzenia na rzecz świadczącego usługę dokonywane jest w określonym terminie liczonym od daty wystawienia faktury lub w wyznaczonym terminie przypadającym w 12-miesięcznym okresie wykonywania usługi. W rezultacie wynagrodzenie uiszczane jest jeszcze przed upływem 12-miesięcznego okresu wykonywania usługi.

W związku z powyższym, w opinii Spółki obowiązek podatkowy powstanie z datą zapłaty wynagrodzenia na rzecz świadczącego usługę (Kontrahenta), jeżeli wynagrodzenie to uiszczane jest przed upływem 12 - miesięcznego okresu wykonywania usługi.

Jeżeli jednak wynagrodzenie uiszczane byłoby przez Spółkę już po upływie 12 miesięcy wykonywania usługi, obowiązek podatkowy w imporcie usług powstałby z końcem 12-miesięcznego okresu świadczenia usługi. Okres ten należy bowiem uznać za datę wykonania usługi. Stanowisko takie potwierdza również (na gruncie poprzedniego stanu prawnego) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w Interpretacji Indywidualnej z dnia 26 stycznia 2012 r. (sygn. IPPP3/443-1421/11-3/k.c.), gdzie wskazał: "Z przedstawionych we wniosku okoliczności wynika, że Wnioskodawca, podmiot z siedzibą w Polsce, zawarł z podmiotem nieposiadającym siedziby ani stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju, umowę, polegającą na kompleksowym najmie maszyn budowlanych bez operatorów, w ramach których usługodawca zapewnia również materiały niezbędne do prawidłowego działania i wykorzystania Maszyn takie jak: płyny eksploatacyjne/hydrauliczne, opony. Dodatkowo, Wnioskodawca nabywa od Usługodawcy usługę udostępniania personelu wyższego i niższego szczebla, których zakres zadań jest ustalany niezależnie i każdorazowo przez Wnioskodawcę tak aby odpowiadał bieżącym potrzebom usługobiorcy. Zgodnie z ustaleniami stron przedmiotowe usługi świadczone są w sposób ciągły i rozliczane w ustalonych przez Wnioskodawcę oraz usługodawcę okresach rozliczeniowych. Podstawowym okresem rozliczeniowym jest dwanaście kolejnych miesięcy, jednocześnie, jak wskazuje Wnioskodawca, strony w razie potrzeby przewidują możliwość ustalenia również innych okresów rozliczeniowych. (...). Zatem, dla przedmiotowych usług najmu maszyn oraz oddelegowania personelu, dla których Wnioskodawca podał, że strony ustaliły co do zasady okres rozliczeniowy jako dwanaście kolejnych miesięcy, obowiązek podatkowy należy ustalić na podstawie powołanego art. 19 ust. 19a pkt 1 ustawy, i tym samym uznaje się je za wykonane z upływem ostatniego dnia okresu rozliczeniowego."

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.) zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy - przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Natomiast, przez świadczenie usług, w myśl art. 8 ust. 1 ustawy, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów, w tym również:

* przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej,

* zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji,

* świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

W powyższym przepisie przyjęto generalną zasadę, że usługami są wszelkie odpłatne świadczenia, niebędące dostawą towarów. Stąd też stwierdzić należy, że definicja "świadczenia usług" ma charakter dopełniający definicję "dostawy towarów" i jest wyrazem realizacji zasady powszechności opodatkowania podatkiem od towarów i usług, transakcji wykonywanych przez podatników w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Podkreślić należy, że nie każda czynność stanowiąca dostawę towarów w rozumieniu art. 7 ustawy podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Aby dana czynność podlegała opodatkowaniu tym podatkiem, musi być wykonana przez podatnika.

W przypadku świadczenia usług, bardzo istotnym dla prawidłowego rozliczenia podatku od towarów i usług jest określenie miejsca świadczenia danej usługi. Od poprawności określenia miejsca świadczenia zależeć będzie, czy dana usługa podlegać będzie opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w Polsce, czy też nie.

Kwestia określenia miejsca świadczenia przy świadczeniu usług została uregulowana w Rozdziale 3 Dział V ustawy o podatku od towarów i usług.

Stosownie do art. 28a ustawy o VAT, na potrzeby stosowania Rozdziału 3 "Miejsce świadczenia przy świadczeniu usług":

1.

ilekroć jest mowa o podatniku - rozumie się przez to:

a.

podmioty, które wykonują samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w art. 15 ust. 2, lub działalność gospodarczą odpowiadającą tej działalności, bez względu na cel czy rezultat takiej działalności, z uwzględnieniem art. 15 ust. 6,

b.

osobę prawną niebędącą podatnikiem na podstawie lit. a, która jest zidentyfikowana lub obowiązana do identyfikacji do celów podatku lub podatku od wartości dodanej;

2.

podatnika, który prowadzi również działalność lub dokonuje transakcji nieuznawanych za podlegające opodatkowaniu dostawy towarów lub świadczenia usług zgodnie z art. 5 ust. 1, uznaje się za podatnika w odniesieniu do wszystkich świadczonych na jego rzecz usług.

W myśl art. 15 ust. 2 cyt. ustawy o VAT, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły do celów zarobkowych.

Wskazany powyżej art. 28a ustawy o VAT, wprowadza drugą definicję podatnika do ustawy. Definicja ta ma zastosowanie tylko w przypadku ustalenia miejsca świadczenia usług. Podatnikiem według tej regulacji jest osoba wykonująca samodzielnie działalność gospodarczą. Ustawodawca odwołuje się w tym celu do definicji działalności gospodarczej ustalonej w art. 15 ust. 2 ustawy. Za podatników są uznawane również podmioty wykonujące działalność gospodarczą zgodnie z regulacjami innych państw członkowskich oraz państw trzecich.

Zgodnie z ogólną zasadą wyrażoną w art. 28b ust. 1 ww. ustawy, miejscem świadczenia usług w przypadku świadczenia usług na rzecz podatnika jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę działalności gospodarczej, z zastrzeżeniem ust. 2-4 oraz art. 28e, art. 28f ust. 1 i 1a, art. 28g ust. 1, art. 28i, art. 28j ust. 1 i 2 i art. 28n.

Wobec powyższego, miejscem świadczenia usług dostarczania raportu o cenach energii (mailowo) oraz dostęp on-line do europejskich cen surowców nabywanych od Kontrahenta będzie miejsce, w którym usługobiorca posiada siedzibę tj. Polska.

Zgodnie z art. 2 pkt 9 ww. ustawy o VAT, przez import usług rozumie się świadczenie usług, z tytułu wykonania, których podatnikiem jest usługobiorca, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4.

Zgodnie zaś z art. 17 ust. 1 pkt 4 podatnikami są również osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne nabywające usługi, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

a.

usługodawcą jest podatnik nieposiadający siedziby działalności gospodarczej oraz stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju, a w przypadku usług, do których stosuje się art. 28e, podatnik ten nie jest zarejestrowany zgodnie z art. 96 ust. 4,

b.

usługobiorcą jest:

* w przypadku usług, do których stosuje się art. 28b - podatnik, o którym mowa w art. 15, lub osoba prawna niebędąca podatnikiem, o którym mowa w art. 15, zarejestrowana lub obowiązana do zarejestrowania zgodnie z art. 97 ust. 4,

* w pozostałych przypadkach - podatnik, o którym mowa w art. 15, posiadający siedzibę działalności gospodarczej lub stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju lub osoba prawna niebędąca podatnikiem, o którym mowa w art. 15, posiadająca siedzibę na terytorium kraju i zarejestrowana lub obowiązana do zarejestrowania zgodnie z art. 97 ust. 4.

Stosownie do art. 17 ust. 2 ww. ustawy, w przypadkach wymienionych w ust. 1 pkt 4, 5, 7 i 8, usługodawca lub dokonujący dostawy towarów nie rozlicza podatku należnego.

W myśl art. 17 ust. 1a ustawy przepisy ust. 1 pkt 4 i 5 oraz ust. 2 stosuje się również, w przypadku gdy usługodawca lub dokonujący dostawy towarów posiada stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju, przy czym to stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej lub inne miejsce prowadzenia działalności gospodarczej usługodawcy lub dokonującego dostawy towarów, jeżeli usługodawca lub dokonujący dostawy towarów posiada takie inne miejsce prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju, nie uczestniczy w tych transakcjach.

Mając na uwadze powyższe stwierdzić należy, że usługi nabywane od Kontrahenta winny być opodatkowane w kraju przez Wnioskodawcę na podstawie odwróconego obciążenia z tytułu importu usług. Ze względu zatem na fakt, że nabycie opisanych usług będzie opodatkowane na terytorium kraju należy nabycie to rozliczyć.

Opodatkowanie ww. usług w kraju powoduje powstanie obowiązku podatkowego z tytułu ich importu.

Zgodnie z zasadą ogólną, zawartą w art. 19a ust. 1 ustawy - obowiązek podatkowy powstaje z chwilą dokonania dostawy towarów lub wykonania usługi, z zastrzeżeniem ust. 5 i 7-11, art. 14 ust. 6, art. 20 i art. 21 ust. 1.

Przepis art. 19a ust. 3 ustawy stanowi, że usługę, dla której w związku z jej świadczeniem ustalane są następujące po sobie terminy płatności lub rozliczeń, uznaje się za wykonaną z upływem każdego okresu, do którego odnoszą się te płatności lub rozliczenia, do momentu zakończenia świadczenia tej usługi. Usługę świadczoną w sposób ciągły przez okres dłuższy niż rok, dla której w związku z jej świadczeniem w danym roku nie upływają terminy płatności lub rozliczeń, uznaje się za wykonaną z upływem każdego roku podatkowego, do momentu zakończenia świadczenia tej usługi.

Jednakże, na podstawie art. 19a ust. 8 ustawy, jeżeli przed dokonaniem dostawy towaru lub wykonaniem usługi otrzymano całość lub część zapłaty, w szczególności: przedpłatę, zaliczkę, zadatek, ratę, wkład budowlany lub mieszkaniowy przed ustanowieniem spółdzielczego prawa do lokalu mieszkalnego lub lokalu o innym przeznaczeniu, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą jej otrzymania w odniesieniu do otrzymanej kwoty, z zastrzeżeniem ust. 5 pkt 4.

Od 1 stycznia 2014 r. przepisy dotyczące powstania obowiązku podatkowego nie regulują odrębnie powstania obowiązku podatkowego w przypadku importu usług. Zatem, zgodnie z powołanymi przepisami, w odniesieniu do nabywanych usług, do których stosuje się art. 28b ustawy, obowiązek podatkowy powstaje na zasadach ogólnych, tj. z chwilą wykonania tych usług lub - jeśli przed tym momentem otrzymano całość lub część zapłaty - z chwilą otrzymania zapłaty w odniesieniu do otrzymanej części.

Analiza przywołanych wyżej przepisów wskazuje, że przepis art. 19a ust. 1 ustawy formułuje zasadę ogólną, zgodnie z którą obowiązek podatkowy powstaje z chwilą dokonania dostawy towaru bądź wykonania usługi co oznacza, że podatek staje się wymagalny w rozliczeniu za okres, w którym dokonana została dostawa towarów bądź świadczenie usług i powinien być rozliczony za ten okres.

W art. 19a ust. 3 ustawy ustawodawca wprowadził unormowanie w zakresie momentu powstania obowiązku podatkowego w odniesieniu do "usługi, dla której w związku z jej świadczeniem ustalane są następujące po sobie terminy płatności lub rozliczeń", czyli takiej usługi, która jest zwykle wykonywana w sposób ciągły przez pewien czas natomiast rozliczenie należności za nią następuje w ramach okresu.

Wnioskodawca w ramach importu usługi otrzymuje raport o cenach energii (mailowo) oraz dostęp on-line do europejskich cen surowców. Spółka nabywa taką usługę na okres 12 miesięcy np. od 20 marca 2014 r. do 19 marca 2015 r. Faktura wystawiona jest natomiast na początku okresu, którego dotyczy. Spółka zobowiązana jest w takim przypadku do uiszczenia należności w określonym terminie od daty wystawienia faktury lub też we wskazanym terminie. Płatność dokonywana jest zatem przed upływem 12-miesięcznego okresu.

Zatem, mając powyższe na uwadze należy stwierdzić, że w przypadku, gdy płatność ma miejsce przed wykonaniem usługi (przed 19 marca 2015 r.), obowiązek podatkowy powstaje z chwilą dokonania zapłaty zgodnie z art. 19a ust. 8 ustawy. Natomiast gdy płatność nastąpi po ww. dacie obowiązek podatkowy powstanie z chwilą wykonania usługi tj. 19 marca 2015 r.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Informuje się że w zakresie zadanych we wniosku pytań nr 1, 2, 4 i 5 dotyczących stanu faktycznego oraz 1-5 dotyczących zdarzenia przyszłego wydano odrębne rozstrzygnięcia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z dnia 14 marca 2012 r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl