IBPP4/443-381/09/EJ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 26 maja 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-381/09/EJ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 6 kwietnia 2009 r. (data wpływu 14 kwietnia 2009 r.), uzupełnionym pismem z dnia 12 maja 2009 r. (data wpływu 20 maja 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. "Rewitalizacja Centrum X - Etap III "Tysiąc Kamieni" - Przebudowa Placu 1000-Lecia" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 kwietnia 2009 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. "Rewitalizacja Centrum X - Etap III "Tysiąc Kamieni" - Przebudowa Placu 1000-Lecia". Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 12 maja 2009 r., będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 4 maja 2009 r. znak: IBPP4/443-381/09/EJ.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Gmina X ubiega się o dofinansowanie ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007-2013 Oś priorytetowa: 6. Spójność wewnątrzregionalna, Działanie: 6.1. Rozwój miast, Schemat: A: Projekty realizowane wyłącznie w ramach programów rewitalizacji. W ramach realizacji tego projektu ponoszone będą koszty przez jednostkę budżetową tj. Urząd Miejski jako podatnika podatku od towarów i usług w rozumieniu art. 15 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, obsługującą jednostkę samorządu terytorialnego - Gminę. Wnioskodawca o dofinansowanie jest Gmina, zaś faktury, rachunki i inne dowody poniesienia kosztów realizowanego projektu wystawiane będą na Urząd Miejski. Podstawowe cele projektu to rewitalizacja przestrzeni placu z nadaniem tej przestrzeni nowych funkcji publicznych, potrzeba aktywizacji obszaru Placu jako miejsca nowoczesnego, zagospodarowanego, przyjaznego dla mieszkańców, wytworzenie pozytywnego, atrakcyjnego wnętrza urbanistycznego, dobrze postrzeganego i odbieranego przez przyszłych użytkowników. W wyniku realizacji projektu nie będą generowane przychody.

W piśmie z dnia 12 maja 2009 r. uzupełniającym opis zdarzenia przyszłego Wnioskodawca wskazał, że będzie realizował projekt pn. "Rewitalizacja Centrum X - Etap III "Tysiąc Kamieni" - Przebudowa Placu 1000-Lecia". Umowny termin realizacji zadania (projektu) to 24 czerwca 2008 r. - 23 października 2009 r.

W związku z realizacją projektu wykonana zostanie:

* przebudowa nawierzchni Placu z wykorzystaniem kostki granitowej o różnych wielkościach i kolorach,

* przebudowa części cokołowej oraz remont Pomnika,

* przebudowa chodników wokół Placu,

* dostosowanie Placu do zmiennych aranżacji sezonowych,

* wprowadzenie stałych elementów wystroju tzw. zielonej pierzei północnej placu,

* mała architektura w tym wyposażenia tj.: ławki, kosze na śmieci, pachołki, stojaki na rowery, siedziska stałe,

* rekompozycja zieleni wraz z nowymi nasadzeniami,

* oświetlenie placu, ulicy, pomnika, drzew, nawierzchni oraz oświetlenie dekoracyjne,

* infrastruktura techniczna Placu w tym: sieci i przyłącza wod. - kan. i elektryczno-energetyczne.

Celem bezpośrednim projektu jest poprawa warunków życia w Gminie miejsko-wiejskiej poprzez zwiększenie estetyki i lepsze zagospodarowania centrum Miasta oraz polepszenie dostępu mieszkańców regionu do nowoczesnej, zrewitalizowanej infrastruktury społecznej. Do celów głównych należą również: poprawa funkcjonalności przestrzeni publicznej, urozmaicenie oferty spędzania wolnego czasu, poprawa estetyki przestrzeni objętej projektem, uporządkowanie terenów w centrum miasta wraz z usprawnieniem komunikacji pieszej, aktywizacja społeczeństwa poprzez jego zaangażowanie w proces odnowy centrum miasta, zwiększenie dostępu do infrastruktury społecznej na terenie miasta X, wzrost zadowolenia mieszkańców z miejsca zamieszkania, stworzenie atrakcyjnego miejsca spotkań i organizacji ciekawych wydarzeń kulturalnych oraz przyciągnięcie większej liczby turystów dzięki poprawie estetyki oraz budowie wygodnej infrastruktury służącej wypoczynkowi. Towary i usługi nabyte w związku z realizacją projektu nie będą miały w żadnym zakresie związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT wykonywanymi przez Urząd Miejski, który obsługuje Gminę.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Gminie w związku z realizacją opisanego wyżej projektu będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy, na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług nie ma możliwości odliczenia podatku VAT dotyczącego wymienionego projektu, ponieważ wydatki nie będą miały związku ze sprzedażą opodatkowaną, którą prowadzi Urząd Miejski będący płatnikiem podatku VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

W myśl postanowień art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie, w jakim towary są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi. Zgodnie z przepisem § 13 ust. 1 pkt 11 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336), obowiązującym od dnia 1 grudnia 2008 r., zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz sprawy gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego (art. 7 ust. 1 pkt 1 i 2 cyt. ustawy o samorządzie gminnym).

W celu wykonywania zadań gmina może tworzyć jednostki organizacyjne, a także zawierać umowy z innymi podmiotami, w tym z organizacjami pozarządowymi (art. 9 ust. 1 cyt. ustawy). Zgodnie z art. 11a ust. 1 pkt 1 i 2 ww. ustawy o samorządzie gminnym, organami gminy są rada gminy (rada miasta) i wójt (burmistrz, prezydent). W myśl art. 33 ust. 1 cyt. wyżej ustawy o samorządzie gminnym, Wójt (burmistrz, prezydent miasta) wykonuje zadania przy pomocy urzędu gminy (miasta).

Jak wynika z powyższego, urząd miasta nie jest jednostką organizacyjną w rozumieniu ww. art. 9 ustawy o samorządzie gminnym. Jest wyłącznie zorganizowanym zespołem osób i środków służących do pomocy organowi administracyjnemu. Urząd miasta jest jednostką pomocniczą służącą do wykonywania zadań gminy oraz obsługi techniczno-organizacyjnej gminy. Biorąc pod uwagę nierozerwalne i niepodzielne powiązania podmiotowe gminy i urzędu miasta, również na gruncie podatku od towarów i usług należy stwierdzić, iż nie występuje odrębna od podmiotowości gminy podmiotowość urzędu miasta. Zatem Urząd Miasta działając w imieniu Gminy realizuje zadania własne Gminy i w tym zakresie jest zwolniony z podatku od towarów i usług. Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Gmina, obsługiwana przez Urząd Miejski, będzie realizowała projekt pn. "Rewitalizacja Centrum X - Etap III "Tysiąc Kamieni" - Przebudowa Placu 1000-lecia". Podstawowe celem projektu to rewitalizacja przestrzeni placu z nadaniem tej przestrzeni nowych funkcji publicznych. W wyniku realizacji projektu nie będą generowane przychody. Towary i usługi nabyte w związku z realizacją projektu nie będą miały w żadnym zakresie związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT wykonywanymi przez Urząd Miejski, który obsługuje Gminę.

W myśl powyższych przepisów oraz w oparciu o przedstawione zdarzenie przyszłe należy stwierdzić, iż nabywane towary i usługi, związane z realizacją ww. projektu nie będą służyły czynnościom opodatkowanym podatkiem VAT. Tym samym nie będzie przysługiwało Wnioskodawcy (Gminie ani obsługującemu ją Urzędowi Miejskiemu) prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikające z faktur dokumentujących poniesione wydatki, bowiem nie zostanie w omawianym przypadku spełniona podstawowa przesłanka pozytywna jaką jest związek dokonanych zakupów ze sprzedażą opodatkowaną. W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl