IBPP4/443-38/11/AZ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 6 kwietnia 2011 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-38/11/AZ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 31 grudnia 2010 r. (data wpływu 11 stycznia 2011 r.) uzupełnionym pismem z dnia 7 marca 2011 r. (data wpływu 10 marca 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku VAT usług prowadzenia półkolonii - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11 stycznia 2011 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku VAT usług prowadzenia półkolonii. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 7 marca 2011 r. (data wpływu 10 marca 2011 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu nr IBPP4/443-38/11/AZ z dnia 28 lutego 2011 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Fundacja jest instytucją pożytku publicznego, której celem jest ochrona i promocja zdrowia, sport, edukacja i kultura. Oprócz działalności statutowej prowadzi również działalność gospodarczą (usługi w zakresie poprawy kondycji fizycznej, najmu pomieszczeń i reklamę). Fundacja prowadzi działalność statutową odpłatną, nieodpłatną i działalność gospodarczą.

W ramach działalności statutowej prowadzi w okresie ferii zimowych i letnich wypoczynek dla dzieci i młodzieży w formie półkolonii. Uczestnictwo w półkoloniach jest odpłatne, obejmuje fachową opiekę oraz zajęcia organizowane poprzez gry, zabawy, konkursy, wyjazdy na wycieczki i wypoczynek sportowy. Opłaty te pokrywają koszty związane z organizacją i obsługą półkolonii i nie są nastawione na osiągnięcie zysku. Zgodnie z wymaganiami kuratora oświaty sporządzana jest każdorazowo dokumentacja na podstawie której otrzymywana jest zgoda na organizowanie półkolonii. Do dokumentów tych Wnioskodawca zalicza: miejsce, listę uczestników, rozkład zajęć, program półkolonii (dostosowany do możliwości, sprawności fizycznej i wieku uczestników), czasowy rozkład dnia, wykaz kadry (która składa się z osób posiadających odpowiednie kwalifikacje i doświadczenie), obowiązujący regulamin półkolonii. Wszystkie te dokumenty spełniają wymogi związane z przepisami o systemie oświaty. Półkolonie zostały na podstawie GUS w Łodzi zakwalifikowane do PKWiU 85.32.11 i do końca 2010 r. zgodnie z zał. 4 ustawy VAT korzystały ze zwolnienia. W świetle obowiązujących zmian ustawy o VAT półkolonie spełniają wymogi określone jako usługi w zakresie opieki nad dziećmi i młodzieżą zostały zakwalifikowane w art. 43 pkt 24a i podlegają zwolnieniu z podatku VAT.

W uzupełnieniu do wniosku wyjaśniono, iż półkolonie prowadzone są wyłącznie na podstawie art. 92 ustawy o systemie oświaty.

Artykuł 92a ustawy o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.) stanowi, że w czasie wolnym od zajęć szkolnych dla uczniów mogą być organizowane kolonie, obozy i inne formy wypoczynku. Jednocześnie wskazany przepis nałożył na ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania obowiązek wydania rozporządzenia, określającego warunki, jakie muszą spełniać organizatorzy wypoczynku dzieci i młodzieży szkolnej, a także zasady jego organizowania i nadzorowania. Na podstawie wskazanego artykułu ustawy o systemie oświaty wydane zostało rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 21 stycznia 1997 r. w sprawie warunków jakie muszą spełniać organizatorzy wypoczynku dla dzieci i młodzieży szkolnej, a także zasad jego organizowania i nadzorowania (Dz. U. z 1997 r. Nr 12, poz. 67). Zgodnie z § 3 przywołanego rozporządzenia wypoczynek może być organizowany w formach wypoczynku wyjazdowego (np. koloni, obozy, zimowiska) i formach wypoczynku w miejscu zamieszkania (np. półkolonie, wczasy w mieście).

Usługi wypoczynku związanego z półkoloniami dla dzieci i młodzieży są świadczone przez Wnioskodawcę tzn. jako strona świadcząca przedmiotowe usługi występuje Wnioskodawca.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie (ostatecznie sformułowane w piśmie z dnia 7 marca 2011 r.):

Czy świadczone przez Wnioskodawcę usługi prowadzenia półkolonii mogą korzystać ze zwolnienia od podatku VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy, usługi związane z organizacją półkolonii zimowych i letnich podlega zwolnieniu na mocy znowelizowanej ustawy o podatku VAT art. 43 pkt 24 ust. a ustawy. Usługi te po pierwsze świadczone są jako opieka nad dziećmi i młodzieżą na zasadach przepisów o systemie oświaty. Po drugie świadczy o tym fakt zgłoszenia i zarejestrowania w oddziale kuratorium oświaty dokumentów: miejsce realizacji półkolonii, listę uczestników, rozkład zajęć, program półkolonii (dostosowany do możliwości, sprawności fizycznej i wieku uczestników), czasowy rozkład dnia, wykaz kadry (która składa się z osób posiadających odpowiednie kwalifikacje i doświadczenie), obowiązujący regulamin półkolonii, które są zgodne z przepisami o systemie oświaty. Spełnienie tych dwóch warunków utwierdza nas w przekonaniu, że usługa spełnia warunki zawarte w art. 43 pkt 24a i od 2011 r. dalej podlega zwolnieniu z podatku VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 8 ust. 1 pkt 1 powołanej ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Stosownie do art. 41 ust. 1 w związku z art. 146a ustawy o VAT stawka podatku w okresie od 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r. wynosi 23% z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83., art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. oraz art. 146f.

Ponadto ustawodawca przewidział obniżone stawki podatku oraz zwolnienia od podatku VAT dla dostaw niektórych towarów i świadczenia niektórych usług oraz określił warunki stosowania obniżonych stawek i zwolnień.

W stanie prawnym obowiązującym do dnia 31 grudnia 2010 r. wyznaczenie zakresu zwolnienia usługi z opodatkowania podatkiem VAT następowało poprzez zidentyfikowanie usługi (czynności) w klasyfikacji statystycznej (PKWiU). Zwolnienie miało charakter wyłącznie przedmiotowy. Bez znaczenia dla zastosowania zwolnienia pozostawało to, jaki podmiot wykonywał powyższą usługę.

Z dniem 1 stycznia 2011 r. ustawodawca odstąpił w tym zakresie od posługiwania się klasyfikacjami statystycznymi zastępując je formą opisową, wskazując na ich cechy, charakter i okoliczności wykonania. Zasadniczym powodem odejścia od stosowania klasyfikacji statystycznych przy określaniu zakresu zwolnień od podatku było zapewnienie pełniejszej implementacji przepisów unijnych, w szczególności dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej.

Stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 24 ustawy o VAT, zwalnia się od podatku usługi w zakresie opieki nad dziećmi i młodzieżą oraz dostawę towarów ściśle z tymi usługami związaną, wykonywane:

a.

w formach i na zasadach określonych w przepisach o pomocy społecznej oraz w przepisach o systemie oświaty,

b.

przez podmioty sprawujące opiekę nad dziećmi w wieku do 3 lat.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca jest instytucją pożytku publicznego, której celem jest ochrona i promocja zdrowia, sport, edukacja i kultura. Oprócz działalności statutowej prowadzi również działalność gospodarczą (usługi w zakresie poprawy kondycji fizycznej, najmu pomieszczeń i reklamę). Fundacja prowadzi działalność statutową odpłatną, nieodpłatną i działalność gospodarczą.

W ramach działalności statutowej prowadzi w okresie ferii zimowych i letnich wypoczynek dla dzieci i młodzieży w formie półkolonii. Uczestnictwo w półkoloniach jest odpłatne, obejmuje fachową opiekę oraz zajęcia organizowane poprzez gry, zabawy, konkursy, wyjazdy na wycieczki i wypoczynek sportowy. Opłaty te pokrywają koszty związane z organizacją i obsługą półkolonii i nie są nastawione na osiągnięcie zysku.

Zgodnie z wymaganiami kuratora oświaty sporządzana jest każdorazowo dokumentacja, na podstawie której otrzymywana jest zgoda na organizowanie półkolonii. Do dokumentów tych Wnioskodawca zalicza: miejsce, listę uczestników, rozkład zajęć, program półkolonii (dostosowany do możliwości, sprawności fizycznej i wieku uczestników), czasowy rozkład dnia, wykaz kadry (która składa się z osób posiadających odpowiednie kwalifikacje i doświadczenie), obowiązujący regulamin półkolonii. Wszystkie te dokumenty spełniają wymogi związane z przepisami o systemie oświaty.

W uzupełnieniu do wniosku wyjaśniono, iż półkolonie prowadzone są wyłącznie na podstawie art. 92a ustawy o systemie oświaty.

Usługi wypoczynku związanego z półkoloniami dla dzieci i młodzieży są świadczone przez Wnioskodawcę tzn. jako strona świadcząca przedmiotowe usługi występuje Wnioskodawca.

Określając krąg usług objętych zwolnieniem na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 24 ustawy o VAT, ustawodawca odwołał się do przepisów o systemie oświaty.

Zgodnie z art. 92a ust. 1 ustawy o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.) w czasie wolnym od zajęć szkolnych dla uczniów mogą być organizowane kolonie, obozy i inne formy wypoczynku.

Na podstawie dyspozycji zawartej w ust. 2 tego artykułu zostało wydane przez Ministra Edukacji Narodowej rozporządzenie z dnia 21 stycznia 1997 r. w sprawie warunków jakie muszą spełniać organizatorzy wypoczynku dla dzieci i młodzieży szkolnej, a także zasad jego organizowania i nadzorowania (Dz. U. z 1997 r. Nr 12, poz. 67).

Stosownie do zapisów ww. rozporządzenia organizatorami wypoczynku mogą być szkoły i placówki, osoby prawne i fizyczne, a także jednostki organizacyjne nie posiadające osobowości prawnej. Rozporządzenie nie określa żadnych szczególnych wymagań ani co do formy prawnej, ani odnośnie do warunków organizacyjno-finansowych, które powinien spełnić organizator. Ustala się jedynie wymagania dotyczące samych form wypoczynku: obowiązkiem organizatorów jest zapewnienie bezpiecznych warunków wypoczynku i właściwej opieki wychowawczej, a także zatrudnienie odpowiednio przygotowanej kadry pedagogicznej.

Zgodnie z § 6 ust. 1 ww. rozporządzenia, organizator wypoczynku może zorganizować wypoczynek po przedstawieniu kuratorowi oświaty, właściwemu ze względu na miejsce siedziby lub zamieszkania organizatora, zgłoszenia wypoczynku, którego wzór określa załącznik nr 1 do rozporządzenia, zawierającego:

1.

dane dotyczące organizatora wypoczynku,

2.

informację na temat formy wypoczynku, czasu trwania wypoczynku i liczby uczestników wypoczynku,

3.

dane dotyczące kwalifikacji pracowników pedagogicznych lub wolontariuszy i kierownika wypoczynku,

4.

informację na temat programu pracy z dziećmi i młodzieżą,

5.

informację na temat rodzaju zakwaterowania, miejsca wypoczynku i opieki medycznej podczas wypoczynku,

6.

w przypadku obozów wędrownych - informację na temat przebiegu trasy obozu wędrownego.

Wnioskodawca wskazał, iż półkolonie prowadzone są wyłącznie na podstawie art. 92a ustawy o systemie oświaty (przywołując jego treść), a wszystkie składane przez niego dokumenty spełniają wymogi związane z przepisami o systemie oświaty.

W świetle powyższego należy uznać, iż usługi prowadzenia półkolonii świadczone są przez Wnioskodawcę w formach i na zasadach określonych w przepisach o systemie oświaty, mogą zatem korzystać ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 24 lit. a) ustawy o VAT.

W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa St. Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl