IBPP4/443-379/10/JP - Prawo gminy do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją partnerskiego programu rozwoju i promocji turystyki.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 23 kwietnia 2010 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-379/10/JP Prawo gminy do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją partnerskiego programu rozwoju i promocji turystyki.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 25 lutego 2010 r. (data wpływu 8 marca 2010 r.), uzupełnionym pismem z dnia 19 kwietnia 2010 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego lub ubiegania się o jego zwrot w związku z realizacją projektu pn. "..." jest:

*

nieprawidłowe w części dotyczącej realizacji zadania w odniesieniu do partnerów projektu, tj. Gminy C i Gminy T,

*

prawidłowe w części dotyczącej realizacji zadania w odniesieniu do Lidera projektu (Wnioskodawcy).

UZASADNIENIE

W dniu 8 marca 2010 r. wpłynął do tut. organu wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego lub ubiegania się o jego zwrot w związku z realizacją projektu pn. "... Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 19 kwietnia 2010 r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Gmina S złożyła wniosek na dofinansowanie z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa zadanie pod nazwą "...".

W poniesionych wydatkach Gmina ujmie podatek od towarów i usług w całości jako koszt kwalifikowany i wykaże go do objęcia refundacją.

Głównym założeniem projektu "Program rozwoju i promocji turystyki z określeniem lokalnych produktów turystycznych na obszarze działania trzech gmin: C, S i T" jest rozpoznanie potencjału turystycznego 3 gmin: C, S i T, wskazanie możliwości wykorzystania go oraz przygotowanie koncepcji 10 lokalnych produktów turystycznych. Zapewni to wzrost rozpoznawalności oferty turystycznej gmin i umożliwi lepsze wykorzystanie potencjału, którym dysponują. W efekcie pozwoli to na przyciągniecie turystów i podniesienie poziomu życia mieszkańców. Dzięki kompleksowemu i komplementarnemu podejściu projekt przyczyni się do stworzenia spójnego, regionalnego systemu promocji turystyki. Ponadto doprowadzi do wzrostu ilości miejsc pracy i rozwoju przedsiębiorczości.

Efektem programu będzie określenie 10 markowych produktów turystycznych, a tym samym zbudowanie ciekawej i unikalnej oferty. Opracowany program będzie się składał z dwóch części: studium uwarunkowań atrakcyjności turystycznej obszaru trzech gmin oraz programu promocji turystyki obszaru trzech gmin.

W ramach studium zostanie przeprowadzona inwentaryzacja i ocena potencjału turystycznego gmin w aspekcie atrakcyjnego i konkurencyjnego miejsca na turystycznej mapie polski. Następnie zostanie wykonana analiza rynkowa i marketingowa.

Natomiast w programie promocji zostaną określone narzędzia, które pozwolą na wyeksponowanie największych atrakcji turystycznych.

Jest to zadanie publiczne wykonywane we własnym imieniu, na własną odpowiedzialność - art. 7 ust. 1 pkt 18 ustawy o samorządzie gminnym.

Gmina jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług z tytułu czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Czynności wykonywane na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych nie są związane w żaden sposób z wyżej wymienionym zadaniem.

Ponadto jak wskazał Wnioskodawca w piśmie z dnia 19 kwietnia 2010 r. przedmiotowy projekt jest projektem partnerskim.

Liderem projektu jest Gmina S, natomiast partnerem jest Gmina C oraz Gmina T.

Wszystkie faktury związane z realizacją projektu będą wystawiane na lidera projektu - Gminie S, partnerzy będą przekazywać środki własne Gminie S za realizowany projekt.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Gminie przy realizacji wyżej wymienionego zadania będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego lub ubieganie się o jego zwrot...

Zdaniem Wnioskodawcy (stanowisko ostatecznie sformułowane w piśmie z dnia 19 kwietnia 2010 r.), nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego oraz nie ma prawa do otrzymania zwrotu podatku VAT w związku z realizacją przedmiotowego projektu.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, obniżenie kwoty podatku lub zwrot różnicy podatku należnego uzależnione są od zakresu w jakim nabywane towary i usługi związane są ze sprzedażą opodatkowaną.

W przedmiotowej sprawie związek taki nie istnieje.

Nie jest więc spełniony warunek dający Gminie prawo do obniżenia kwoty podatku należnego przy nabyciu towarów i usług związanych z przedmiotowym zadaniem.

W związku z czym podatek ten będzie kosztem kwalifikowanym przy ubieganiu się o dofinansowanie z regionalnego programu operacyjnego województwa na lata 2007-2013.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za:

*

nieprawidłowe w części dotyczącej realizacji zadania w odniesieniu do partnerów projektu, tj. Gminy C i Gminy T,

*

prawidłowe w części dotyczącej realizacji zadania w odniesieniu do Lidera projektu (Wnioskodawcy).

W myśl postanowień art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie, w jakim towary są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Zgodnie z art. 87 ust. 1 ustawy o VAT, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi. Dokumentem uprawniającym do odliczenia jest faktura VAT, otrzymana przez podatnika z tytułu nabycia przez niego towarów i usług.

Zgodnie z przepisem § 12 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799) zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) gmina wykonuje zdania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty (art. 7 ust. 1 cyt. ustawy). W szczególności zadania własne obejmują sprawy promocji gminy (art. 7 ust. 1 pkt 18 cyt. ustawy).

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca złożył wniosek na dofinansowanie z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa zadania pod nazwą "...".

Głównym założeniem projektu jest rozpoznanie potencjału turystycznego 3 gmin: C, S i T, wskazanie możliwości wykorzystania go oraz przygotowanie koncepcji 10 lokalnych produktów turystycznych.

Realizacja zadania zapewni wzrost rozpoznawalności oferty turystycznej gmin i umożliwi lepsze wykorzystanie potencjału, którym dysponują. W efekcie pozwoli to na przyciągniecie turystów i podniesienie poziomu życia mieszkańców. Dzięki kompleksowemu i komplementarnemu podejściu projekt przyczyni się do stworzenia spójnego, regionalnego systemu promocji turystyki. Ponadto doprowadzi do wzrostu ilości miejsc pracy i rozwoju przedsiębiorczości.

Efektem programu będzie określenie 10 markowych produktów turystycznych, a tym samym zbudowanie ciekawej i unikalnej oferty. Opracowany program będzie się składał z dwóch części: studium uwarunkowań atrakcyjności turystycznej obszaru trzech gmin oraz programu promocji turystyki obszaru trzech gmin.

W ramach studium zostanie przeprowadzona inwentaryzacja i ocena potencjału turystycznego gmin w aspekcie atrakcyjnego i konkurencyjnego miejsca na turystycznej mapie polski. Następnie zostanie wykonana analiza rynkowa i marketingowa.

Natomiast w programie promocji zostaną określone narzędzia, które pozwolą na wyeksponowanie największych atrakcji turystycznych.

Gmina jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług z tytułu czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Czynności wykonywane na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych nie są związane w żaden sposób z wyżej wymienionym zadaniem.

Przedmiotowy projekt jest projektem partnerskim.

Liderem projektu jest Gmina S, natomiast partnerem jest Gmina C oraz Gmina T.

Wszystkie faktury związane z realizacją projektu będą wystawiane na lidera projektu - Gminie S, partnerzy będą przekazywać środki własne Gminie S za realizowany projekt.

W oparciu o tak przedstawione zdarzenie przyszłe w celu udzielenia interpretacji indywidualnej niezbędne staje się rozważenie dwóch sytuacji prawnopodatkowych, które wystąpiły w obrębie jednego projektu i jednego przepisu prawa podatkowego tj. art. 86 ust. 1 ustawy o VAT.

Biorąc pod uwagę powołane wyżej przepisy oraz opis zdarzenia przyszłego stwierdzić należy, iż w części zadania realizowanego w ramach projektu na rzecz Gminy S (Lidera projektu), nie zostanie spełniona przesłanka z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT warunkująca prawo podatnika do odliczenia podatku naliczonego, ponieważ towary i usługi zakupione w ramach realizacji ww. projektu w części przypadającej na rzecz Wnioskodawcy (Lidera projektu - Gminę S) nie będą wykorzystywane do wykonania czynności opodatkowanych.

Zatem Wnioskodawca nie będzie miał prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją przedmiotowego projektu w części przypadającej na Lidera projektu tj. Wnioskodawcę.

Natomiast odnośnie kwestii prawa do odliczenia przez Wnioskodawcę podatku naliczonego z faktur VAT dokumentujących nabywane towary i usługi związane z realizacja projektu w części przypadającej na partnerów projektu, tj. Gminę C i Gminę T należy rozważyć, czy faktycznie mamy w przedmiotowej sprawie do czynienia z sytuacją, w której dokonane zakupy nie są związane z jakimikolwiek czynnościami opodatkowanymi u Wnioskodawcy.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 cyt. ustawy o VAT przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, w tym również:

1.

przeniesienie z nakazu organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w imieniu takiego organu lub przeniesienie z mocy prawa własności towarów w zamian za odszkodowanie;

2.

wydanie towarów na podstawie umowy dzierżawy, najmu, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze zawartej na czas określony lub umowy sprzedaży na warunkach odroczonej płatności, jeżeli umowa przewiduje, że w następstwie normalnych zdarzeń przewidzianych tą umową lub z chwilą zapłaty ostatniej raty prawo własności zostanie przeniesione;

3.

wydanie towarów na podstawie umowy komisu: między komitentem a komisantem, jak również wydanie towarów przez komisanta osobie trzeciej;

4.

wydanie towarów komitentowi przez komisanta na podstawie umowy komisu, jeżeli komisant zobowiązany był do nabycia rzeczy na rachunek komitenta;

5.

ustanowienie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego, ustanowienie spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu oraz przekształcenie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego na spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, a także ustanowienie na rzecz członka spółdzielni mieszkaniowej odrębnej własności lokalu mieszkalnego lub lokalu o innym przeznaczeniu oraz przeniesienie na rzecz członka spółdzielni własności lokalu lub własności domu jednorodzinnego;

6.

oddanie gruntów w użytkowanie wieczyste,

7.

zbycie praw, o których mowa w pkt 5 i 6.

Natomiast stosownie do postanowień art. 8 ust. 1 ww. ustawy o VAT przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.

niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Zgodnie z art. 8 ust. 2 ustawy o VAT nieodpłatne świadczenie usług niebędące dostawą towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług, jeżeli nie są one związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa, a podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z tymi usługami, w całości lub w części, traktuje się jak odpłatne świadczenie usług.

Ze świadczeniem usługi mamy do czynienia również w sytuacji gdy podatnik dokonuje czynności działając we własnym imieniu, ale na rzecz osoby trzeciej. Wówczas przyjmuje się, że dla celów podatku od towarów i usług podatnik (zleceniobiorca) sam nabył usługę od faktycznego wykonawcy, a następnie wyświadczył tę usługę zleceniodawcy. Powyższe wynika wprost z przepisu art. 28 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U. UE L Nr 347, s. 1), (wcześniej art. 6 ust. 4 Szóstej Dyrektywy Rady z dnia 17 maja 1977 r. w sprawie harmonizacji przepisów państw członkowskich, dotyczących podatków obrotowych - Wspólny system podatku od wartości dodanej: ujednolicona podstawa opodatkowania (77/388/EWG) (Dz. U. UE L Nr 145, s. 1)), zgodnie z którym w przypadku, gdy podatnik działając we własnym imieniu, lecz na rachunek innej osoby, uczestniczy w świadczeniu usług, uznaje się, że podatnik ten nabył i wyświadczył te usługi.

Od 1 grudnia 2008 r. kwestię tę normuje przepis art. 30 ust. 3 ustawy o VAT, zgodnie z którym w przypadku gdy podatnik, działając we własnym imieniu, ale na rzecz osoby trzeciej, bierze udział w świadczeniu usług, podstawą opodatkowania jest kwota należna z tytułu świadczenia usług, pomniejszona o kwotę podatku.

Jak wynika z przedstawionego zdarzenia przyszłego Wnioskodawca w realizowanym projekcie uczestniczy wraz z partnerami tj. Gminą C i Gminą T.

Realizacja projektu wynika z realizacji art. 7 ust. 1 pkt 18 ustawy o samorządzie gminnym.

Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług z tytułu czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych, ale przedmiotowe zadanie nie jest w żaden sposób związane z wykonywaniem tych czynności.

Wszystkie faktury związane z realizacją projektu będą wystawiane na Lidera projektu - Gminę S, natomiast partnerzy będą przekazywać środki własne Gminie S za realizowany projekt.

W związku z faktem, iż partnerzy projektu z tytułu zrealizowania przez Wnioskodawcę całości projektu (a więc również części projektu, które dotyczą partnerów) będą przekazywać środki własne, mamy do czynienia z ekwiwalentnością świadczenia Wnioskodawcy na rzecz partnerów projektu.

A zatem z uwagi na fakt, iż część projektu dotycząca partnerów zostanie wykonana przez Wnioskodawcę na rzecz partnerów, którzy uczestniczą w jej finansowaniu, nie można mówić o nieodpłatnym świadczeniu usług, o którym mowa w art. 8 ust. 2 ustawy o VAT.

Z uwagi na fakt, iż Wnioskodawca jest Liderem projektu, czynności związane z realizacją zadań w ramach ww. projektu są udokumentowane fakturami VAT wystawionymi przez wykonawców na Wnioskodawcę, to biorąc pod uwagę cyt. przepisy uznać należy, iż Wnioskodawca działa w przedmiotowej sprawie w imieniu własnym lecz na rachunek innych podmiotów, tj. Gminy C i Gminy T.

A zatem koszty zakupu towarów i usług, gdzie odbiorcą jest inny podmiot (w niniejszej sprawie Gmina C i Gmina T) niż podmiot obciążony (Gmina S) przez świadczącego usługę, Wnioskodawca zobowiązany jest przenieść na faktycznego odbiorcę (partnerów projektu).

Zatem, nabycie w ramach projektu usług przez Wnioskodawcę winno być przedmiotem odsprzedaży usług dla partnerów projektu przy zastosowaniu tej samej stawki co stawka, według której usługi zostaną opodatkowane przez dostawców i usługodawców faktycznie świadczących te usługi. Gmina występuje zatem w charakterze zarówno otrzymującego usługi, jak i wyświadczającego usługi (na rzecz partnerów projektu).

Nadmienia się, że zgodnie z art. 106 ust. 1 ustawy o VAT podatnicy obowiązani są wystawić fakturę stwierdzającą dokonanie sprzedaży. W przypadku, o którym mowa wyżej podatnik winien wystawić fakturę.

W związku z powyższym na mocy art. 86 ust. 1 i ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy o podatku od towarów i usług Wnioskodawca (Lider projektu) ma prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur związanych z realizacją zadania wykonywanego na rzecz Gminy C i Gminy T, dokonywanego w ramach projektu pn.: "Program rozwoju i promocji turystyki z określeniem lokalnych produktów turystycznych na obszarze działania trzech gmin: C, S i T". Jednocześnie jest zobowiązany - jako świadczący usługę - do odprowadzenia podatku należnego od tych transakcji.

Reasumując powyższe, Wnioskodawca ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących poniesione wydatki na realizację projektu pn. "Program rozwoju i promocji turystyki z określeniem lokalnych produktów turystycznych na obszarze działania trzech gmin: C, S i T" oraz ma prawo do zwrotu podatku o którym mowa w art. 87 ustawy o VAT w części, w jakiej jest ona związana z realizacją projektu na rzecz Gminy C i Gminy T, bowiem w tej części wystąpi u Wnioskodawcy czynność opodatkowana podatkiem VAT (odsprzedaż usług dla partnerów projektu).

Natomiast w pozostałej części realizowanego projektu tj. w zakresie w jakim jest on związany z realizacją projektu na rzecz Gminy S, Wnioskodawca nie ma prawa do odliczenia naliczonego podatku od towarów i usług, ponieważ zakupione towary i usługi nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

W konsekwencji oceniane całościowo stanowisko Wnioskodawcy, dotyczące braku możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, wynikającego z wystawionych faktur VAT dokumentujących nabycie przez Lidera projektu towarów i usług w ramach realizowanego przedsięwzięcia oraz braku możliwości otrzymania z tego tytułu zwrotu podatku VAT, uznać należy za

*

nieprawidłowe w części dotyczącej realizacji zadania w odniesieniu do partnerów projektu, tj. Gminy C i Gminy T,

*

prawidłowe w części dotyczącej realizacji zadania w odniesieniu do Lidera projektu (Wnioskodawcy).

Ponadto należy zaznaczyć, iż w przedmiotowej sprawie nie będą miały zastosowania uregulowania § 21 ust. 1 i 2 cyt. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.

Przepisy te przewidują bowiem możliwość zwrotu podatku zarejestrowanym podatnikom jedynie na podstawie umów zawartych przed dniem 1 maja 2004 r.

Jednocześnie należy wskazać, że zgodnie z art. 14b § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa, Minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego.

Niniejsza interpretacja skierowana jest tylko do Wnioskodawcy i nie odnosi się do partnerów projektu, bowiem każdą czynność, z którą mogą być związane skutki podatkowo-prawne należy rozstrzygać indywidualnie.

Końcowo należy podkreślić, iż zgodnie z art. 14b § 3 cyt. w sentencji ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego.

Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Podkreślić wymaga, iż interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku.

W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego, np. odpłatnego udostępniania informacji zgromadzonych w wyniku realizacji projektu a dotyczących Wnioskodawcy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl