IBPP4/443-369/12/PH - Termin na złożenie zestawienia wystawionych dokumentów dostawy wyrobów węglowych.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 14 września 2012 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-369/12/PH Termin na złożenie zestawienia wystawionych dokumentów dostawy wyrobów węglowych.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku nieopatrzonym datą sporządzenia, a który wpłynął do tut. organu 15 czerwca 2012 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie zachowania terminu na złożenie zestawienia wystawionych dokumentów dostawy wyrobów węglowych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 15 czerwca 2012 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie zachowania terminu na złożenie zestawienia wystawionych dokumentów dostawy wyrobów węglowych.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący zaistniały stan faktyczny:

Wnioskodawca (dalej: Spółka lub Wnioskodawca) jest Pośredniczącym Podmiotem Węglowym (PPW) zajmujący się sprzedażą na terytorium kraju, dostawą wewnątrzwspólnotową, nabyciem wewnątrzwspólnotowym, importem, eksportem wyrobów węglowych. Ponadto Wnioskodawca prowadzi działalność polegającą na produkcji wyrobów węglowych w postaci suszenia mokrego mułu węglowego i jako gotowy produkt (muł suchy) sprzedaje swoim kontrahentom.

Spółka zgodnie z art. 31a ust. 1 w zw. z ust. 3 ustawy o podatku akcyzowym:

1.

dokonała zgłoszenia o zamiarze prowadzenia działalności gospodarczej jako PPW;

2.

otrzymała stosowne potwierdzenie powiadomienia o zamiarze rozpoczęcia działalności gospodarczej jako PPW od naczelnika urzędu celnego;

3.

Wnioskodawca dołącza do przemieszczanych wyrobów węglowych dokument dostawy wyrobów węglowych.

Dodać należy, iż Spółka sporządza i składa miesięczne zestawienie wystawionych dokumentów dostawy wyrobów węglowych zgodnie z § 2 pkt 8 rozporządzenia.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy przy liczeniu terminu, o którym mowa w § 2 pkt 8 rozporządzenia stosuje się art. 12 § 5 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60) oraz czy termin uważa się za zachowany jeżeli pismo zostało nadane w polskiej placówce pocztowej operatora publicznego zgodnie z art. 12 § 6 pkt 2 ustawy - Ordynacja podatkowa.

Zdaniem Wnioskodawcy, przy liczeniu terminu na złożenie zestawienia wystawionych dokumentów dostawy wyrobów węglowych stosuje się odpowiednio zapisy art. 12 § 5 oraz art. 12 § 6 ustawy - Ordynacja podatkowa w związku z powyższym, jeżeli 25 dzień miesiąca następującego po miesiącu, którego dotyczy zestawienie przypada na sobotę lub dzień ustawowo wolny od pracy, termin na złożenie zestawienia uważa się za dochowany, jeżeli zestawienie zostanie nadane w polskiej placówce pocztowej operatora publicznego w następnym dniu roboczym po dniu lub dniach wolnych od pracy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zaistniałego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 6 ustawy o podatku akcyzowym, (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 108, poz. 626 z późn. zm.) zwanej dalej ustawą, do postępowań w sprawach wynikających z przepisów niniejszej ustawy stosuje się przepisy ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.), chyba że przepisy niniejszej ustawy stanowią inaczej.

Na mocy delegacji ustawowej wskazanej w art. 38 ust. 1 pkt 1 i pkt 2 ustawy, Minister Finansów wydał rozporządzenie z dnia 30 sierpnia 2010 r. w sprawie dokumentu dostawy, ewidencji wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, warunków i sposobu ich zwrotu oraz środków skażających alkohol etylowy (Dz. U. Nr 160, poz. 1075, z późn. zm.)

Zgodnie z § 2 ust. 8 ww. rozporządzenia, podmiot, który wystawił dokument dostawy, sporządza miesięczne zestawienie wystawionych dokumentów dostawy. Jeden egzemplarz tego zestawienia przekazuje właściwemu naczelnikowi urzędu celnego w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po miesiącu, którego dotyczy zestawienie.

Natomiast w myśl art. 12 § 5 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749), jeżeli ostatni dzień terminu przypada na sobotę lub dzień ustawowo wolny od pracy, za ostatni dzień terminu uważa się następny dzień po dniu lub dniach wolnych od pracy.

Jednocześnie stosownie do art. 12 § 6 pkt 2 Ordynacji podatkowej, termin uważa się za zachowany, jeżeli przed jego upływem pismo zostało nadane w polskiej placówce pocztowej operatora publicznego albo złożone w polskim urzędzie konsularnym.

Z treści wniosku wynika, że Wnioskodawca sporządza i składa miesięczne zestawienie wystawionych dokumentów dostawy wyrobów węglowych zgodnie z § 2 pkt 8 rozporządzenia.

Przedmiotem wątpliwości Wnioskodawcy jest kwestia zachowania terminu, o którym mowa w powyższym przepisie.

Przepis art. 12 § 6 pkt 2 Ordynacji podatkowej był niejednokrotnie analizowany w orzecznictwie sądów administracyjnych. I tak, przykładowo WSA w Gdańsku w wyroku z dnia 21 października 2008 r., sygn. akt I SA/Gd 574/08, stwierdził omawiając art. 12 § 6 pkt 2 Ordynacji podatkowej, iż: "Organ podatkowy stosuje go więc wyłącznie dla potrzeb ustalenia, czy strona dochowała przepisanego prawem terminu. Z punktu widzenia tej normy można więc badać czy dotrzymany zostaje termin do złożenia deklaracji, nie natomiast co należy rozumieć przez pojęcie jej złożenia. »Złożenie« deklaracji jest tożsame z pojęciem jej nadania ale tylko dla potrzeb ustalania zachowania terminu (...),"

Również z wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 31 sierpnia 2011 r., sygn. akt I FSK 1188/10, wynika, iż zasada zawarta w art. 12 § 6 pkt 2 Ordynacji podatkowej znajduje zastosowanie właśnie w takich sytuacjach, jak przedstawiona przez Wnioskodawcę, tj. w których mamy do czynienia z zachowaniem terminu, nie zaś wtedy, kiedy dana norma prawna mówi o dniu złożenia, fizycznego dostarczenia.

A zatem, ponieważ przepis § 2 ust. 8 rozporządzenia z dnia 30 sierpnia 2010 r. w sprawie dokumentu dostawy mówi nie o "złożeniu" zestawienia, lecz jedynie o jego "przekazaniu", Wnioskodawca prawidłowo wskazuje, iż zachowanie terminu, o którym mowa w ww. przepisie podlega regule, o której mowa w art. 12 § 6 pkt 2 Ordynacji podatkowej.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy, iż jeżeli 25 dzień miesiąca następującego po miesiącu, którego dotyczy zestawienie przypada na sobotę lub dzień ustawowo wolny od pracy, termin na złożenie zestawienia uważa się za dochowany, jeżeli zestawienie zostanie nadane w polskiej placówce pocztowej operatora publicznego w następnym dniu roboczym po dniu lub dniach wolnych od pracy, należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Nadmienia się, że niniejsza interpretacja traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego stanu faktycznego lub zmiany stanu prawnego.

Niniejsza interpretacja stanowi ocenę przedstawionego we wniosku stanowiska prawnego Wnioskodawcy w zakresie zachowania terminu na złożenie zestawienia wystawionych dokumentów dostawy wyrobów węglowych. Ocena stanowiska Wnioskodawcy w pozostałym zakresie została zawarta w odrębnych rozstrzygnięciach.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl