IBPP4/443-369/10/JP - Prawo stowarzyszenia do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją Działania 431 Funkcjonowanie Lokalnej Grupy Działania.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 23 kwietnia 2010 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-369/10/JP Prawo stowarzyszenia do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją Działania 431 Funkcjonowanie Lokalnej Grupy Działania.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 3 marca 2010 r. (data wpływu 5 marca 2010 r.), uzupełnionym pismem z dnia 19 kwietnia 2010 r. (data wpływu 21 kwietnia 2010 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości uzyskania zwrotu podatku od towarów i usług w ramach działania 431 "Funkcjonowanie Lokalnej Grupy Działania" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 5 marca 2010 r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości uzyskania zwrotu podatku od towarów i usług w ramach działania 431 "Funkcjonowanie Lokalnej Grupy Działania". Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 19 kwietnia 2010 r. będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 16 kwietnia 2010 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Stowarzyszenie działa na rzecz Zrównoważonego Rozwoju Obszarów Wiejskich na podstawie ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. - Prawo o stowarzyszeniach i ustawy z dnia 7 marca 2007 r. o Wspieraniu Rozwoju Obszarów Wiejskich, Rozporządzenia Rady (WE) Nr 1698/2005 z dnia 20 września 2005 r. w sprawie wsparcia Rozwoju Obszarów Wiejskich przez Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (Dz. Urz. UE L Nr 277 z 21 października 2005 r.), ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i wolontariacie.

Obecnie Stowarzyszenie realizuje Lokalną Strategię Działania (LSR) w rozumieniu ustawy z dnia 7 marca 2007 r. o Wspieraniu Rozwoju Obszarów Wiejskich z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich, przepisów wykonawczych do tej ustawy oraz przepisów Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013.

W celu realizacji projektu Stowarzyszenie ponosi koszty związane z działaniem 431 "Funkcjonowanie Lokalnej Grupy Działania".

Efektem końcowym projektu będzie zrealizowanie ujętych w Strategii zadań w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich. Zostanie zrealizowanych szereg projektów z zakresu "Odnowy i rozwoju wsi", "Tworzenia i rozwoju mikroprzedsiębiorstw", "Różnicowania w kierunku działalności nierolniczej", "Małych projektów", "Wdrażania projektów współpracy".

Zadaniem Stowarzyszenia jest informowanie o możliwości skorzystania z programu, udzielanie pomocy beneficjentom, którzy za pośrednictwem Stowarzyszenia będą składać wnioski o dofinansowanie własnych projektów w ramach LSR do Urzędu Marszałkowskiego i Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa.

Z efektów projektu będzie korzystać społeczność lokalna, stowarzyszenia i organizacje pozarządowe, rolnicy i mikroprzedsiębiorcy. Z efektów projektu i świadczonej pomocy beneficjenci będą korzystać nieodpłatnie.

Otrzymane przez Stowarzyszenie środki są przeznaczane na zapewnienie prawidłowego funkcjonowania Stowarzyszenia, między innymi na wynagrodzenia pracowników biura, zakup niezbędnego wyposażenia, koszty funkcjonowania.

Czynności realizowane w ramach projektu to: informowanie społeczności lokalnej i potencjalnych beneficjentów o możliwości skorzystania z programu, promocja programu zgodnie z wymaganiami Unii Europejskiej, pomoc doradcza i szkoleniowa w zakresie przygotowania niezbędnych dokumentów i aplikacji, pomoc w trakcie realizacji projektów i nadzór nad prawidłowym rozliczeniem zakwalifikowanych do dofinansowania zadań.

Wszystkie czynności będą świadczone nieodpłatnie.

Stowarzyszenie nie jest płatnikiem podatku VAT, dlatego też nie odlicza podatku VAT od towarów i usług. Stowarzyszenie nie prowadzi działalności gospodarczej.

Zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania oraz wypłaty pomocy finansowej w ramach działania "Funkcjonowanie Lokalnej Grupy Działania" objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 § 3 ust. 2 pkt 2 podatek VAT naliczony jest kosztem kwalifikowanym i podlega refundacji w ramach osi 4 LEADER Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013.

Ponadto jak wskazał Wnioskodawca w piśmie z dnia 19 kwietnia 2010 r. Stowarzyszenie nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT i nie składa deklaracji VAT-7.

W wyniku realizacji Działania 431 Funkcjonowanie Lokalnej Grupy Działania Stowarzyszenie nie osiąga przychodów, które są opodatkowane podatkiem VAT, bądź też nie podlegają opodatkowaniu czy też zwolnione są od podatku.

Realizacja Działania 431 Funkcjonowanie Lokalnej Grupy Działania nie ma w żadnym zakresie związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT, nabywane towary i usługi nie są związane z wykonywaniem przez Stowarzyszenie czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Stowarzyszenie jako podatnik niebędący płatnikiem podatku VAT i niefigurujący w ewidencji płatników podatku VAT ma możliwość uzyskania zwrotu podatku VAT od towarów i usług w ramach działania 431 "Funkcjonowanie Lokalnej Grupy Działania" Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013...

Zdaniem Wnioskodawcy (stanowisko ostatecznie sformułowane w piśmie z dnia 19 kwietnia 2010 r.), Stowarzyszenie nie może uzyskać zwrotu podatku VAT w ramach działania 431 "Funkcjonowanie Lokalnej Grupy Działania", gdyż jest on kosztem kwalifikowanym dopiero w momencie uzyskania interpretacji indywidualnej prawa podatkowego, ponadto Stowarzyszenie nie prowadzi działalności gospodarczej, nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT i nie składa deklaracji VAT-7.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 i 2 pkt 1 lit. a) ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Stosownie do postanowień art. 87 ust. 1 ustawy o VAT, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Ustawodawca stworzył podatnikom prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez nich zarówno przesłanek pozytywnych, m.in. tego, że zakupy towarów i usług będą wykorzystywane do wykonania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 4 ww. ustawy o VAT, zgodnie z którym obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, który nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20. Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku VAT skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Z treści wniosku wynika, iż Wnioskodawca realizuje Lokalną Strategię Działania (LSR) w rozumieniu ustawy z dnia 7 marca 2007 r. o Wspieraniu Rozwoju Obszarów Wiejskich z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich, przepisów wykonawczych do tej ustawy oraz przepisów Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013.

W celu realizacji projektu Stowarzyszenie ponosi koszty związane z działaniem 431 "Funkcjonowanie Lokalnej Grupy Działania".

Otrzymane przez Stowarzyszenie środki są przeznaczane na zapewnienie prawidłowego funkcjonowania Stowarzyszenia, między innymi na wynagrodzenia pracowników biura, zakup niezbędnego wyposażenia, koszty funkcjonowania.

Efektem końcowym projektu będzie zrealizowanie ujętych w Strategii zadań w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich. Zostanie zrealizowanych szereg projektów z zakresu "Odnowy i rozwoju wsi", "Tworzenia i rozwoju mikroprzedsiębiorstw", "Różnicowania w kierunku działalności nierolniczej", "Małych projektów", "Wdrażania projektów współpracy".

Zadaniem Stowarzyszenia jest informowanie o możliwości skorzystania z programu, udzielanie pomocy beneficjentom, którzy za pośrednictwem Stowarzyszenia będą składać wnioski o dofinansowanie własnych projektów w ramach LSR do Urzędu Marszałkowskiego i Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa.

Z efektów projektu będzie korzystać społeczność lokalna, stowarzyszenia i organizacje pozarządowe, rolnicy i mikro przedsiębiorcy. Z efektów projektu i świadczonej pomocy beneficjenci będą korzystać nieodpłatnie.

Czynności realizowane w ramach projektu to: informowanie społeczności lokalnej i potencjalnych beneficjentów o możliwości skorzystania z programu, promocja programu zgodnie z wymaganiami Unii Europejskiej, pomoc doradcza i szkoleniowa w zakresie przygotowania niezbędnych dokumentów i aplikacji, pomoc w trakcie realizacji projektów i nadzór nad prawidłowym rozliczeniem zakwalifikowanych do dofinansowania zadań.

Wszystkie czynności będą świadczone nieodpłatnie. Stowarzyszenie nie prowadzi działalności gospodarczej.

Stowarzyszenie nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT i nie składa deklaracji VAT-7.

W wyniku realizacji Działania 431 Funkcjonowanie Lokalnej Grupy Działania Stowarzyszenie nie osiąga przychodów, które są opodatkowane podatkiem VAT, bądź też nie podlegają opodatkowaniu czy też zwolnione są od podatku.

Realizacja Działania 431 Funkcjonowanie Lokalnej Grupy Działania nie ma w żadnym zakresie związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT, nabywane towary i usługi nie są związane z wykonywaniem przez Stowarzyszenie czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Mając zatem na uwadze wskazany wyżej przepis art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług stwierdzić należy, że w przedmiotowej sprawie nie zostały spełnione podstawowe warunki uprawniające do odliczenia podatku od towarów i usług zawartego w fakturach dokumentujących nabywane towary i usługi. Wnioskodawca nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT, więc towary i usługi nabywane w związku z realizacją przedmiotowego projektu nie będą w żaden sposób związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Wnioskodawcy nie przysługuje zatem prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT dokumentujących nabycie towarów i usług dokonane w ramach realizowania przedmiotowego projektu. Tym samym nie będzie on mieć prawa do otrzymania z tego tytułu zwrotu różnicy podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy o VAT.

Ponadto należy zaznaczyć, iż w przedmiotowej sprawie nie znajdą również zastosowania uregulowania § 21 ust. 1 i 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799).

Przepisy te przewidują bowiem możliwość zwrotu podatku zarejestrowanym podatnikom jedynie na podstawie umów zawartych przed dniem 1 maja 2004 r.

W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym nie może uzyskać zwrotu podatku od towarów i usług, należało uznać za prawidłowe.

Zgodnie z art. 14b § 3 cyt. w sentencji ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Należy zatem zaznaczyć, że wydając przedmiotową interpretację tut. organ oparł się na wynikającym z treści wniosku opisie zaistniałego stanu faktycznego, z którego wynika, iż Wnioskodawca nie jest zarejestrowany jako podatnik podatku VAT. Niniejsza interpretacja indywidualna nie rozstrzyga czy Wnioskodawca faktycznie nie prowadzi działalność gospodarczej. Powyższe stwierdzenie przyjęto jako element zaistniałego stanu faktycznego i nie było ono przedmiotem oceny. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego stanu faktycznego, a w szczególności prowadzenia przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej generującej podatek należny oraz zarejestrowania się Wnioskodawcy jako podatnika VAT czynnego, udzielona interpretacja traci swą aktualność.

Ponadto tut. organ pragnie zauważyć, że niniejsza interpretacja dotyczy tylko możliwości odliczenia i uzyskania zwrotu podatku VAT natomiast przedstawione we wniosku informacje o koszcie kwalifikowanym potraktowano jako dodatkowe informacje przedstawione przez Wnioskodawcę.

Organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Pojęcie to należy rozumieć zgodnie z przepisami regulującymi zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji indywidualnej mogą być jedynie pomocne przy dokonywaniu kwalifikacji, czy podatek VAT może być kosztem kwalifikowanym.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl