IBPP4/443-367/09/JP

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 19 maja 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-367/09/JP

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 1 kwietnia 2009 r. (data wpływu 6 kwietnia 2009 r.), uzupełnionym pismem, które wpłynęło do tut. organu w dniu 14 maja 2009 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia poniesionego kosztu podatku VAT zarówno w trakcie realizacji jak i po zakończeniu projektu pn. "Zakup nowoczesnych aparatów diagnostycznych dla NZOZ Przychodnia Rodzinna" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 6 kwietnia 2009 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia poniesionego kosztu podatku VAT zarówno w trakcie realizacji jak i po zakończeniu projektu pn. "Zakup nowoczesnych aparatów diagnostycznych dla NZOZ Przychodnia Rodzinna". Ww. wniosek został uzupełniony pismem, które wpłynęło do tut. organu w dniu 14 maja 2009 r., będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu nr IBPP4/443-367/09/JP z dnia 5 maja 2009 r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Spółka z o.o. Niepubliczny Zakład Opieki Zdrowotnej Przychodnia Rodzinna stara się o otrzymanie dofinansowania z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013 (Poddziałanie 5.22 - Ambulatoryjne Opieka Medyczna) na realizację projektu pn. "Zakup nowoczesnych aparatów diagnostycznych dla NZOZ Przychodnia Rodzinna".

Spółka prowadzi wyłącznie usługi w zakresie ochrony zdrowia i nie jest zarejestrowana jako czynny podatnik VAT (na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 oraz zał. Nr 4 poz. 9 ustawy o podatku od towarów i usług). Do złożenia wniosku o dofinansowanie instytucja zarządzająca (Urząd Marszałkowski Województwa) wymaga załącznika w postaci wydanej interpretacji indywidualnej stwierdzającej, że zarówno w trakcie realizacji projektu jak i po zakończeniu Spółka nie będzie miała w żaden sposób możliwości odliczenia poniesionego kosztu podatku VAT. Tylko wtedy poniesiony przez Spółkę koszt podatku VAT w ramach realizacji projektu będzie kosztem kwalifikowanym.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Spółka Niepubliczny Zakład Opieki Zdrowotnej Przychodnia Rodzinna będzie miała możliwość odliczenia poniesionego kosztu podatku VAT zarówno w trakcie realizacji jak i po zakończeniu projektu pn. "Zakup nowoczesnych aparatów diagnostycznych dla NZOZ Przychodnia Rodzinna".

Zdaniem Wnioskodawcy, Spółka Niepubliczny Zakład Opieki Zdrowotnej Przychodnia Rodzinna nie będzie miała możliwości odliczenia w żaden sposób poniesionego kosztu podatku VAT zarówno w trakcie realizacji jak i po zakończeniu projektu pn. "Zakup nowoczesnych aparatów diagnostycznych dla NZOZ Przychodnia Rodzinna.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 i 2 pkt 1 lit. a) ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535, z późn. zm.) w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Ustawodawca stworzył podatnikom prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez nich zarówno przesłanek pozytywnych, m.in. tego, że zakupy towarów i usług będą wykorzystywane do wykonania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 4 ww. ustawy o VAT, zgodnie z którym obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, który nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20. Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku VAT skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca zamierza zrealizować projekt pn. "Zakup nowoczesnych aparatów diagnostycznych dla NZOZ Przychodnia Rodzinna" przy udziale środków z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013 (Poddziałanie 5.22 - Ambulatoryjne Opieka Medyczna).

Wnioskodawca prowadzi wyłącznie usługi w zakresie ochrony zdrowia i nie jest zarejestrowany jako czynny podatnik podatku VAT.

Mając zatem na uwadze wskazany wyżej przepis art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług stwierdzić należy, że w przedmiotowej sprawie nie zostały spełnione podstawowe warunki uprawniające do odliczenia podatku od towarów i usług zawartego w fakturach dokumentujących nabywane towary i usługi. Wnioskodawca nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT, więc towary i usługi nabywane w związku z realizacją przedmiotowego projektu nie będą w żaden sposób związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Wnioskodawcy nie przysługuje zatem prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT dokumentujących nabycie towarów i usług w ramach realizowania przedmiotowego projektu.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Dodatkowo podkreślenia wymaga, iż w niniejszej interpretacji indywidualnej dokonano oceny prawnej tylko w kwestii wyczerpująco przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego w oparciu o obowiązujący w tym zakresie stan prawny w dacie wydania interpretacji. Organ podatkowy nie może przewidzieć jakie nastąpią zmiany w prawie podatkowym w przyszłości oraz czy nie nastąpią zmiany w przedstawionym opisie zdarzenia przyszłego. Wobec tego niniejsza interpretacja zachowa swą aktualność w przypadku gdy nie ulegnie zmianie stan prawny oraz przedstawiony przez Wnioskodawcę opis zdarzenia przyszłego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl