IBPP4/443-366/12/BP - Opodatkowanie akcyzą sprzedaży liści tytoniu.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 18 października 2012 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-366/12/BP Opodatkowanie akcyzą sprzedaży liści tytoniu.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione w piśmie z dnia 10 sierpnia 2012 r. (data wpływu 17 sierpnia 2012 r.), uzupełnionym w dniu 27 września 2012 r. o udzielenie pisemnej interpretacji dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie opodatkowania akcyzą sprzedaży liści tytoniu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17 sierpnia 2012 r. wpłynęło pismo o udzielenie pisemnej interpretacji dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie opodatkowania akcyzą sprzedaży liści tytoniu. Ww. pismo uzupełnione zostało pismem z dnia 27 września 2012 r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Zainteresowany prosi o wydanie interpretacji przepisów w zakresie podatku akcyzowego, dotyczących handlu, czyli zakupu, a następnie sprzedaży:

* suszonych, nieprzetworzonych, nieodżyłowanych i niepociętych, nie nadających się do palenia bez przemysłowej obróbki liści tytoniu,

* liści częściowo odżyłowanych, nieprzetworzonych, nie nadających się do palenia bez obróbki przemysłowej,

* ww. liści po procesie fermentacji nie nadających się do palenia bez obróbki przemysłowej

Całe rolne liście tytoniu Ww. ma zamiar zaimportować lub zakupić od producentów/rolników/hurtowników krajowych lub unijnych. Suszone liście, bez łodyg i żył lub z nimi, niekrojone i niedzielone, po procesie fermentacji, zgniecione/sprasowane do celów transportu, nie nadające się bez przetworzenia do palenia. Zakupiony towar przez Wnioskodawcę byłby następnie nawilżany/naparowany, aby nie uległ kruszeniu podczas przepakowywania w opakowania firmowe sprzedawcy i przeznaczony do dalszej sprzedaży hurtowej lub detalicznej.

Ponadto Wnioskodawca wskazał, iż nawilżone/naparowane liście są towarem nieprzetworzonym, ponieważ podczas tej czynności nie zmieniają one swojego kształtu i zapachu a czynność ta jest niezbędna, aby dokonać koniecznego przepakowania. Liście w takiej postaci nie są tytoniem, cygarem ani papierosem i nie nadają się do palenia bez dalszego przetwarzania przemysłowego. Przez przetworzenie przemysłowe rozumie się: pocięcie liści (tytoń), zwinięcie, sprasowanie (w postaci cygar, papierosów) oraz doprawienie substancjami nadającymi odpowiednie aromaty. W związku z czym należy rozumieć, że po dopiero przeprowadzeniu wymienionych operacji (cięcie, zwinięcie, aromatyzowanie, nabicie w gilzy) przetworzony tytoń posiada odpowiednie cechy i walory i wyłącznie wtedy nadaje się do palenia i staje się produktem akcyzowym.

Liść tytoniu nawilżony/naparowany pozostaje w dalszym ciągu w postaci niezmienionej przez co nie nadaje się do palenia bez dalszego przetworzenia, czyli pozostaje produktem rolnym, nieakcyzowym.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy ten surowiec (liść tytoniu nieprzetworzony) byłby objęty podatkiem akcyzowym.

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z ustawą w Dzienniku Ustaw nr 3, 2009 poz. 11 art. 98 ust. 5 wymieniony surowiec nie będzie zaliczony do wyrobów tytoniowych z tego względu, że są to całe liście. Jako produkt podlegający akcyzie musiałby być poddany dalszemu przetwarzaniu przemysłowemu cięciu itd. Również Ustawa z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 108, poz. 626 z późn. zm.) nie klasyfikuje ww. liści tytoniu jako wyrobu podlegającemu podatkowi akcyzowemu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Ustawa z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 108, poz. 626 z późn. zm.), zwana dalej ustawą, określa opodatkowanie podatkiem akcyzowym, zwanym dalej "akcyzą", wyrobów akcyzowych oraz samochodów osobowych, organizację obrotu wyrobami akcyzowymi, a także oznaczanie znakami akcyzy (art. 1 ust. 1).

W myśl art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy, wyroby akcyzowe to wyroby energetyczne, energia elektryczna, napoje alkoholowe oraz wyroby tytoniowe, określone w załączniku nr 1 do ustawy. W poz. 42 tego załącznika wskazano bez względu na kod CN: papierosy, tytoń do palenia, cygara i cygaretki.

Zgodnie z art. 98 ust. 1 ustawy, do wyrobów tytoniowych w rozumieniu ustawy zalicza się bez względu na kod CN:

1.

papierosy,

2.

tytoń do palenia,

3.

cygara i cygaretki.

W ust. 2-8 art. 98 ustawy ustawodawca dla potrzeb cyt. ustawy zdefiniował powyższe pojęcia, w myśl których odpowiednio:

Za papierosy uznaje się:

1.

tytoń zrolowany nadający się do palenia w tej postaci, który nie jest cygarami ani cygaretkami w rozumieniu ust. 4;

2.

tytoń zrolowany, który w drodze prostej, nieprzemysłowej obróbki jest umieszczany w tutkach z bibuły papierosowej;

3.

tytoń zrolowany, który w drodze prostej, nieprzemysłowej obróbki jest owijany w bibułę papierosową.

Do celów akcyzy, tytoń zrolowany, o którym mowa w ust. 2, uznaje się za:

1.

dwa papierosy - w przypadku gdy, wyłączając filtr lub ustnik, jest on dłuższy niż 8 centymetrów, ale nie dłuższy niż 11 centymetrów;

2.

trzy papierosy - w przypadku gdy, wyłączając filtr lub ustnik, jest on dłuższy niż 11 centymetrów, ale nie dłuższy niż 14 centymetrów;

3.

cztery papierosy - w przypadku gdy, wyłączając filtr lub ustnik, jest on dłuższy niż 14 centymetrów, ale nie dłuższy niż 17 centymetrów;

4.

pięć papierosów - w przypadku gdy, wyłączając filtr lub ustnik, jest on dłuższy niż 17 centymetrów, ale nie dłuższy niż 20 centymetrów.

Za cygara lub cygaretki, biorąc pod uwagę ich właściwości i zwykłe oczekiwania konsumentów, uznaje się:

1.

tytoń zrolowany o zewnętrznym owinięciu z naturalnego tytoniu,

2.

tytoń zrolowany z poszarpanym, wymieszanym wkładem, owinięty liściem tytoniu w naturalnym kolorze cygara z odtworzonego tytoniu pokrywającym produkt w całości, łącznie z filtrem, tam gdzie zachodzi taka konieczność, ale nie ustnik, w przypadku cygar z ustnikiem, gdzie waga sztuki, wyłączając filtr lub ustnik, wynosi nie mniej niż 2,3 grama i nie więcej niż 10 gramów, a obwód równy przynajmniej jednej trzeciej długości wynosi nie mniej niż 34 milimetry

- jeżeli są oraz mogą być przeznaczone wyłącznie do palenia w stanie niezmienionym.

Za tytoń do palenia uznaje się:

1.

tytoń, który został pocięty lub inaczej podzielony, skręcony lub sprasowany w postaci bloków oraz nadający się do palenia bez dalszego przetwarzania przemysłowego;

2.

odpady tytoniowe będące pozostałościami liści tytoniu i produktami ubocznymi uzyskanymi podczas przetwarzania tytoniu lub produkcji wyrobów tytoniowych, oddane do sprzedaży detalicznej, niebędące papierosami, cygarami lub cygaretkami, a nadające się do palenia.

Produkty składające się w części z substancji innych niż tytoń, lecz poza tym spełniające kryteria ustalone w ust. 4, są traktowane jako cygara i cygaretki. Produkty składające się w całości albo w części z substancji innych niż tytoń, lecz poza tym spełniające kryteria ustalone w ust. 2, 3 lub 5, są traktowane jako papierosy i tytoń do palenia. Jednakże nie traktuje się jako wyrobów tytoniowych produktów, które nie zawierają tytoniu i są wykorzystywane wyłącznie w celach medycznych.

Z opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca zamierza dokonać zakupu, a następnie sprzedaży:

* suszonych, nieprzetworzonych, nieodżyłowanych i niepociętych, nie nadających się do palenia bez przemysłowej obróbki liści tytoniu,

* liści częściowo odżyłowanych, nieprzetworzonych, nie nadających się do palenia bez obróbki przemysłowej,

* ww. liści po procesie fermentacji nie nadających się do palenia bez obróbki przemysłowej

Całe rolne liście tytoniu Ww. ma zamiar zaimportować lub zakupić od producentów/rolników/hurtowników krajowych lub unijnych. Suszone liście, bez łodyg i żył lub z nimi, niekrojone i niedzielone, po procesie fermentacji, zgniecione/sprasowane do celów transportu, nie nadające się bez przetworzenia do palenia. Zakupiony towar przez Wnioskodawcę byłby następnie nawilżany/naparowany, aby nie uległ kruszeniu podczas przepakowywania w opakowania firmowe sprzedawcy i przeznaczony do dalszej sprzedaży hurtowej lub detalicznej. Przy czym, jak wskazał Zainteresowany, nawilżone/naparowane liście są towarem nieprzetworzonym, ponieważ podczas tej czynności nie zmieniają one swojego kształtu i zapachu a czynność ta jest niezbędna, aby dokonać koniecznego przepakowania. Liście w takiej postaci nie są tytoniem, cygarem ani papierosem i nie nadają się do palenia bez dalszego przetwarzania przemysłowego polegającego na obrocie tych liści. Liść tytoniu nawilżony/naparowany pozostaje w dalszym ciągu w postaci niezmienionej przez co nie nadaje się do palenia bez dalszego przetworzenia, czyli pozostaje produktem rolnym, nieakcyzowym.

Odnosząc powyższe do przedstawionych wyżej definicji wyrobów tytoniowych zawartych w ustawie stwierdzić należy, że produkt przedstawiony przez Wnioskodawcę nie spełnia warunków do zaklasyfikowania go do wyrobów tytoniowych. Tym samym produkt ten nie będzie podlegał opodatkowaniu podatkiem akcyzowym.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Należy jednak podkreślić, iż w postępowaniu w przedmiocie wydania interpretacji jest ocena prawna przedstawionego zdarzenia przyszłego, a nie dokonywanie jakichkolwiek własnych ustaleń faktycznych związanych z postępowaniem podatkowym, o którym mowa w Dziale IV Ordynacji podatkowej. Wniosek strony o wydanie interpretacji indywidualnej wyznacza granice rozpoznawania danej sprawy i jest rozpatrywany zgodnie z Rozdziałem 1a Działu II Ordynacji podatkowej, który nie przewiduje w tym trybie prowadzenia postępowania podatkowego zmierzającego do ustalenia stanu faktycznego.

Nie oznacza to zatem, iż w toku kontroli podatkowej lub w postępowaniu podatkowym prowadzonym przez właściwy organ podatkowy w celu zweryfikowania prawdziwości okoliczności faktycznych wskazanych we wniosku o wydanie interpretacji nie mogą zostać poczynione ustalenia faktyczne odmienne od przedstawionych przez podatnika we wniosku. W takiej sytuacji stwierdzenie odmiennego stanu faktycznego może stanowić podstawę do dokonania wobec podatnika wymiaru podatku akcyzowego. Przeszkodą tego wymiaru nie będzie wtedy interpretacja stwierdzająca, iż stanowisko strony jest prawidłowe, gdyż stanowisko to będzie się odnosić w istocie do innego stanu faktycznego, niż tego ustalonego przez organ podatkowy w postępowaniu wymiarowym (zob. m.in. wyrok WSA w Poznaniu z dnia 10 listopada 2009 r., sygn. akt I SA/Po 869/09, lex nr 541931).

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji. Interpretacja traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego zdarzenia przyszłego lub zmiany stanu prawnego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl