IBPP4/443-365/09/EJ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 15 maja 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-365/09/EJ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 2 kwietnia 2009 r. (data wpływu 6 kwietnia 2009 r.), uzupełnionym pismem z dnia 27 kwietnia 2009 r. (data wpływu 4 maja 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do pomniejszenia podatku należnego związanego ze sprzedażą opodatkowaną o kwotę podatku naliczonego od zakupów realizowanych w ramach projektu pn.:"Regionalny Ośrodek Europejskiego Funduszu Społecznego na obszarze " - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 6 kwietnia 2009 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do pomniejszenia podatku należnego związanego ze sprzedażą opodatkowaną o kwotę podatku naliczonego od zakupów realizowanych w ramach projektu pn. "Regionalny Ośrodek Europejskiego Funduszu Społecznego na obszarze ". Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 27 kwietnia 2009 r. (data wpływu 4 maja 2009 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 17 kwietnia 2009 r. znak: IBPP4/443-365/09/EJ.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Od dnia 1 lutego 2009 r. Wnioskodawca realizuje projekt pn. "Regionalny Ośrodek Europejskiego Funduszu Społecznego na obszarze " dotyczący prowadzenia Regionalnego Ośrodka Europejskiego Funduszu Społecznego na obszarze, w ramach w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, Priorytet X Pomoc techniczna. W związku z powyższym w dniu 10 marca 2009 r. została podpisana umowa pomiędzy Wnioskodawcą, a Województwem - Wojewódzkim Urzędem Pracy. Projekt jest w trakcie realizacji, a przewidywane zakończenie nastąpi 31 grudnia 2009 r. Maksymalny udział środków z Europejskiego Funduszu Społecznego w wydatkach kwalifikowanych na poziomie projektu wynosi 85%, pozostałe 15% to środki z budżetu państwa.

Celem ogólnym Regionalnego Ośrodka Europejskiego Funduszu Społecznego (EFS) w T. będzie zwiększenie gotowości i kompetencji aktualnych i przyszłych projektodawców do udziału w aplikowaniu i wdrażaniu projektów współfinansowanych z EFS oraz wzrost świadomości znaczenia realizacji projektów w partnerstwie. Cel ogólny jest zgodny z misją Wnioskodawcy zapisaną w statucie spółki tj. "...prowadzenie działalności zmierzającej do rozwoju regionu t...." i będzie realizowany poprzez następujące cele szczegółowe:

1.

Podniesienie kompetencji (wiedzy i umiejętności) obecnych i przyszłych projektodawców w zakresie przygotowania projektów współfinansowanych z EFS. Cel zostanie osiągnięty poprzez szkolenia kluczowe i specjalistyczne. Miarą osiągnięcia celu będzie: liczba uczestników szkoleń - 480.

2.

Inicjowanie i rozwój lokalnych partnerstw, rozpowszechnianie wśród potencjalnych i obecnych projektodawców dobrze zrealizowanych w obszarze wsparcia z EFS projektów tzw. dobrych praktyk oraz pomoc projektodawcom w przygotowaniu i wdrażaniu wysokiej jakości projektów EFS. Cel zostanie osiągnięty poprzez doradztwo ogólne i specjalistyczne, a także usługi o charakterze animacji lokalnej. Miarą realizacji celu będzie liczba utworzonych partnerstw na rzecz rozwoju - 10, liczba utworzonych partnerstw projektowych - 8, liczba partnerstw wspieranych przez animatora - 6, liczba osób/instytucji, którym udzielone zostanie doradztwo - 80.

3.

Podniesienie świadomości na temat możliwości skorzystania z uczestnictwa w projektach realizowanych z EFS w obszarze działania Ośrodka i regionie (U2), oraz promocja działań Ośrodka. Cel zostanie osiągnięty poprzez działania informacyjne i promocyjne świadczone przez specjalistę ds. informacji i promocji (szczegółowy opis w usłudze 1 i 2). Miarą celu będzie liczba uczestników konferencji i seminariów - 110, liczba osób fizycznych lub organizacji odwiedzających punkt informacyjny osobiście - 400.

Kwoty finansowe założone w budżecie projektu podane są w cenach netto, co wynika z faktu, że Wnioskodawca jest podatnikiem podatku od towarów i usług VAT. Środki przyznane w ramach projektu przetrzymywane są na wyodrębnionym rachunku bankowym utworzonym wyłącznie na potrzeby realizacji projektu. Wszystkie płatności związane z projektem będą regulowane za pomocą ww. rachunku wyłącznie w kwotach netto. Kwoty podatku VAT od zakupów dokonywanych w ramach projektu będą regulowane ze środków własnych Wnioskodawcy.

W związku z realizacją projektu dokonywane będą zakupy następujących towarów i usług objętych podatkiem VAT:

1.

Wynajem sal do szkoleń w terenie.

2.

Zakup materiałów szkoleniowych dla uczestników szkoleń.

3.

Usługa cateringowa szkoleń.

4.

Usługa hotelowa (koszty noclegu, wyżywienia, wynajmu sal, przerw kawowych w przypadku szkoleń wyjazdowych).

5.

Koszty przejazdów kadry zatrudnionej do projektu.

6.

Materiały informacyjne na konferencję.

7.

Zlecenie wykonania ogłoszeń prasowych, druk plakatów, broszur, ulotek.

8.

Koszty utrzymania budynku (energia elektryczna, cieplna, woda/ścieki i inne)

9.

Materiały biurowe (papier, segregatory, skoroszyty, zszywacze, długopisy itd.).

10.

Zakup nisko cennych środków trwałych: komputery przenośne z oprogramowaniem, komputer stacjonarny, rzutnik multimedialny, drukarka, komplet mebli biurowych, pendrive).

11.

Usługi telekomunikacyjne.

Beneficjenci ostateczni biorący udział w projekcie uczestniczą w bezpłatnych szkoleniach i doradztwie z zakresu aplikowania o środki z Europejskiego Funduszu Społecznego. Przedmiotowy projekt realizowany jest w zakresie działalności statutowej ARR S.A. Zakupione w ramach projektu nisko cenne środki trwałe po zakończeniu realizacji projektu będą wykorzystywane do niekomercyjnych zadań statutowych, w tym do realizacji innych projektów współfinansowanych ze środków zewnętrznych i nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

W piśmie z dnia 27 kwietnia 2004 r. uzupełniającym opis stanu faktycznego Wnioskodawca wskazał, że nazwa realizowanego projektu brzmi: "Regionalny Ośrodek Europejskiego Funduszu Społecznego w T. na obszarze 29". Umowa ramowa na prowadzenie Regionalnego Ośrodka Europejskiego Funduszu Społecznego nr.... Cel projektu: Zwiększenie gotowości i kompetencji aktualnych i przyszłych projektodawców należących do grup docelowych do udziału w aplikowaniu i wdrażaniu projektów współfinansowanych z EFS oraz wzrost świadomości znaczenia realizacji projektów w partnerstwie.

Przedmiotem działalności Wnioskodawcy jest wynajem nieruchomości na własny rachunek, doradztwo w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania, działalność wspomagająca edukację, działalność związana z organizacja targów, wystaw i kongresów jak również:

* kupno i sprzedaż nieruchomości na własny rachunek,

* pośrednictwo w obrocie nieruchomościami,

* wynajem i zarządzanie nieruchomościami własnymi lub dzierżawionymi,

* stosunki międzyludzkie (public relations) i komunikacja,

* introligatorstwo i podobne usługi,

* reprodukcja zapisanych nośników informacji,

* wydawanie książek, wydawanie gazet,

* pozostała działalność wydawnicza,

* przetwarzanie danych; zarządzanie stronami internetowymi (hosting) i podobna działalność,

* działalność rachunkowo-księgowa, doradztwo podatkowe, działalność agencji reklamowych,

* badanie rynku i opinii publicznej, działalność w zakresie specjalistycznego projektowania,

* działalność związana z wyszukiwaniem miejsc pracy, pozyskiwaniem pracowników, działalność agencji pracy tymczasowej,

* działalność pomocnicza związana z utrzymaniem porządku w budynkach,

* niespecjalistyczne sprzątanie budynków i obiektów przemysłowych,

* wykonywanie fotokopii, przygotowywanie dokumentów i pozostała specjalistyczna działalność wspomagającą prowadzenie biura oraz pozostała działalność rozrywkowa i rekreacyjna.

W spółce występuje sprzedaż opodatkowana podatkiem VAT w wysokości 22% - wynajem nieruchomości na własny rachunek oraz działalność wspomagająca edukację, pozostała działalność wydawnicza i inne oraz VAT 7% - refakturowanie wody i kanalizacji z tytułu wynajmu nieruchomości. W spółce nie występuje sprzedaż zwolniona. Podatek należny u Wnioskodawcy, od którego Spółka chce odliczyć podatek naliczony przy zakupach realizowanych w ramach projektu powstaje z tytułu wynajmu nieruchomości na własny rachunek oraz działalności wspomagającej edukację. Z efektów projektu korzystać będą przedstawiciele każdej instytucji będącej projektodawcą EFS, mającej siedzibę lub oddział w regionie, na którym działa Regionalny Ośrodek EFS lub przedstawiciel instytucji mającej siedzibę w innym regionie, która planuje realizację projektu w danym regionie, oraz osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą lub oświatową na podstawie przepisów odrębnych. Priorytetowe grupy w projekcie to: organizacje pozarządowe, zwłaszcza te które dotychczas nie realizowały projektów w ramach EFS oraz organizacje i instytucje mające utrudniony dostęp do informacji (np. organizacje skupiające osoby niewidome); szkoły: podstawowe, gimnazjalne, ponadgimnazjalne, placówki edukacyjne w tym przedszkolne; podmioty uprawnione do składania wniosków w ramach POKL wywodzące się z gmin wiejskich, wiejsko-miejskich i miast do 25 tys. mieszkańców; podmioty uprawnione do aplikowania o środki z EFS z obszaru działania RO EFS w tym z gmin, z których składanych jest najmniejsza liczba wniosków aplikacyjnych. Towary i usługi nabywane w związku z realizacją projektu nie mają związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT wykonywanymi przez Spółkę.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy przysługuje Wnioskodawcy prawo do pomniejszania podatku należnego związanego ze sprzedażą opodatkowaną o kwotę podatku naliczonego od zakupów realizowanych w ramach projektu m.in. na:

1.

Wynajem sal do szkoleń w terenie.

2.

Zakup materiałów szkoleniowych dla uczestników szkoleń.

3.

Usługa cateringowa szkoleń.

4.

Usługa hotelowa (koszty noclegu, wyżywienia, wynajmu sal, przerw kawowych w przypadku szkoleń wyjazdowych).

5.

Koszty przejazdów kadry zatrudnionej do projektu.

6.

Materiały informacyjne na konferencję.

7.

Zlecenie wykonania ogłoszeń prasowych, druk plakatów, broszur, ulotek.

8.

Koszty utrzymania budynku (energia elektryczna, cieplna, woda/ścieki i inne)

9.

Materiały biurowe (papier, segregatory, skoroszyty, zszywacze, długopisy itd.)

10.

Zakup nisko cennych środków trwałych: komputery przenośne z oprogramowaniem, komputer stacjonarny, rzutnik multimedialny, drukarka, komplet mebli biurowych, pendrive).

11.

Usługi telekomunikacyjne.

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług może on pomniejszać podatek należny związany ze sprzedażą opodatkowaną o kwotę podatku naliczonego od zakupów dokonywanych w ramach projektu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

W myśl postanowień art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie, w jakim towary są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl natomiast art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy o VAT przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7

Zgodnie natomiast z art. 8 ust. 2 ustawy za odpłatne świadczenie usług uznaje się także nieodpłatne świadczenie usług niebędące dostawą towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług, jeżeli nie są one związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa, a podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z tymi usługami, w całości lub w części.

Z powyższego wynika, że aby nieodpłatne świadczenie usług było objęte opodatkowaniem podatkiem VAT muszą być spełnione łącznie dwa warunki. Po pierwsze ustawa wyraźnie wskazuje, że nie ma podstaw do opodatkowania usług świadczonych co prawda nieodpłatnie, ale w związku z prowadzonym przez podatnika przedsiębiorstwem. Drugim warunkiem objęcia nieodpłatnych usług podatkiem VAT jest istnienie prawa podatnika do odliczenia całości lub części podatku naliczonego związanego ze świadczonymi usługami.

Przez usługi niezwiązane z prowadzeniem przedsiębiorstwa należy uznać wszelkie usługi, których świadczenie odbyło się bez związku z potrzebami prowadzonej działalności.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca realizuje projekt pn. "Regionalny Ośrodek Europejskiego Funduszu Społecznego na obszarze ". Celem projektu jest zwiększenie gotowości i kompetencji aktualnych i przyszłych projektodawców należących do grup docelowych do udziału w aplikowaniu i wdrażaniu projektów współfinansowanych z EFS oraz wzrost świadomości znaczenia realizacji projektów w partnerstwie. Beneficjenci ostateczni biorący udział w projekcie uczestniczą w bezpłatnych szkoleniach i doradztwie z zakresu aplikowania o środki z Europejskiego Funduszu Społecznego. Przedmiotowy projekt realizowany jest w zakresie działalności statutowej ARR S.A.

Biorąc pod uwagę fakt, iż opisane we wniosku nieodpłatne świadczenie usług, będące efektem realizowanego projektu, będzie się odbywało w związku z prowadzoną przez Wnioskodawcę działalnością, brak jest podstaw do traktowania nieodpłatnego świadczenia usług jako odpłatnego świadczenia usług. Tym samym czynność ta jako nieodpłatne świadczenie usług nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Wnioskodawca przedstawiając stan faktyczny wskazał, że podatek należny od którego Spółka chce odliczyć podatek naliczony przy zakupach realizowanych w ramach projektu powstaje z tytułu wynajmu nieruchomości na własny rachunek oraz działalności wspomagającej edukację. Jednakże Wnioskodawca wskazał również, iż towary i usługi nabywane w związku z realizacją projektu nie mają związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT wykonywanymi przez Spółkę.

Mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny stwierdzić należy, iż w przedmiotowej sprawie nie są spełnione przesłanki, o których mowa w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, warunkujące prawo do odliczenia podatku naliczonego.

Z uwagi więc na fakt, że warunek umożliwiający podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego, a dotyczący bezpośredniego i bezspornego związku zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi nie zostanie w rozpoznawanej sytuacji spełniony, Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z realizacją projektu.

W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym może on pomniejszyć podatek należy związany ze sprzedażą opodatkowaną o kwotę podatku naliczonego od zakupów dokonanych w ramach projektu, należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie, ul. Kraszewskiego 4a, 35-016 Rzeszów, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl