IBPP4/443-364/09/EJ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 15 maja 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-364/09/EJ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 2 kwietnia 2009 r. (data wpływu 6 kwietnia 2009 r.), uzupełnionym pismem z dnia 27 kwietnia 2009 r. (data wpływu 4 maja 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do pomniejszenia podatku należnego związanego ze sprzedażą opodatkowaną o kwotę podatku naliczonego od zakupów realizowanych w ramach projektu pn. "Własne przedsiębiorstwo-szansa na sukces i niezależność" - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 6 kwietnia 2009 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do pomniejszenia podatku należnego związanego ze sprzedażą opodatkowaną o kwotę podatku naliczonego od zakupów realizowanych w ramach projektu pn. "Własne przedsiębiorstwo - szansa na sukces i niezależność". Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 27 kwietnia 2009 r. (data wpływu 4 maja 2009 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 17 kwietnia 2009 r. znak: IBPP4/443-364/09/EJ.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Od dnia 1 października 2009 r. Wnioskodawca realizuje projekt pn: "Własne przedsiębiorstwo - szansa na sukces i niezależność" w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, Priorytet VI Rynek pracy otwarty dla wszystkich, Działanie 6.2 Wsparcie oraz promocja przedsiębiorczości i samozatrudnienia. W związku z powyższym w dniu 8 grudnia 2008 r. została podpisana umowa pomiędzy Wnioskodawcą, a Województwem - Wojewódzkim Urzędem Pracy Projekt jest w trakcie realizacji, a przewidywane zakończenie nastąpi 30 czerwca 2010 r. Maksymalny udział środków z Europejskiego Funduszu Społecznego w wydatkach kwalifikowanych na poziomie projektu wynosi 85%, pozostałe 15% to środki z budżetu państwa.

Celem projektu jest podniesienie poziomu aktywności zawodowej oraz zdolności do samozatrudnienia poprzez zapewnienie kompleksowego wsparcia w postaci połączenia dwóch typów projektów:

1.

Wsparcie dla osób zamierzających rozpocząć działalność gospodarczą w postaci szkoleń, doradztwa oraz przyznania dotacji inwestycyjnych i wsparcia pomostowego.

2.

Promocję przedsiębiorczości i samozatrudnienia poprzez kampanię promocyjno-informacyjną.

Cele szczegółowe projektu to: promowanie postaw kreatywnych i przedsiębiorczych oraz wspieranie rozwiązań służących tworzeniu nowych miejsc pracy. Kwoty finansowe założone w budżecie projektu podane są w cenach netto, co wynika z faktu, że Wnioskodawca jest podatnikiem podatku od towarów i usług VAT. Środki przyznane w ramach projektu przetrzymywane są na wyodrębnionym rachunku bankowym utworzonym wyłącznie na potrzeby realizacji projektu. Kwoty podatku VAT od zakupów dokonywanych w ramach projektu regulowane są ze środków własnych Wnioskodawcy. Wszystkie płatności związane z projektem są regulowane za pomocą ww. rachunku wyłącznie w kwotach netto.

W związku z realizacją projektu dokonano odpłatnego zakupu następujących towarów i usług objętych podatkiem VAT:

1.

Materiały biurowe (papier, segregatory, skoroszyty, zszywacze, długopisy itd.)

2.

Zakup materiałów szkoleniowych dla Beneficjentów ostatecznych (teczka, długopis, blok w kratkę, kalendarze).

3.

Ogłoszenia prasowe, reklama telewizyjna i radio.

4.

Zakup zaopatrzenia na przerwy kawowe (ciastka, herbata, kawa, pepsi, woda, kubki talerze, serwetki itd.)

5.

Zakup obiadów jednodaniowych.

6.

Druk i oprawa podręcznika.

7.

Zakup nisko cennych środków trwałych: termobindownica, komputery przenośne z oprogramowaniem,

8.

Zakup domeny oraz miejsca na serwerze do uruchomienia strony internetowej.

9.

Usługi telekomunikacyjne.

10.

Koszty utrzymania budynku (energia elektryczna, cieplna, woda/ścieki i inne).

Beneficjenci ostateczni biorący udział w projekcie uczestniczą w bezpłatnych szkoleniach i doradztwie z zakresu przedsiębiorczości. Przedmiotowy projekt realizowany jest w zakresie działalności statutowej Wnioskodawcy. Zakupione w ramach projektu nisko cenne środki trwałe po zakończeniu realizacji projektu będą wykorzystywane do niekomercyjnych zadań statutowych, w tym do realizacji innych projektów współfinansowanych ze środków zewnętrznych i nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

W piśmie z dnia 27 kwietnia 2004 r. uzupełniającym opis stanu faktycznego Wnioskodawca wskazał, że przedmiotem działalności S.A. jest wynajem nieruchomości na własny rachunek, doradztwo w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania, działalność wspomagająca edukację, działalność związana z organizacja targów, wystaw i kongresów jak również:

* kupno i sprzedaż nieruchomości na własny rachunek,

* pośrednictwo w obrocie nieruchomościami,

* wynajem i zarządzanie nieruchomościami własnymi lub dzierżawionymi,

* stosunki międzyludzkie (public relations) i komunikacja,

* introligatorstwo i podobne usługi,

* reprodukcja zapisanych nośników informacji,

* wydawanie książek, wydawanie gazet,

* pozostała działalność wydawnicza,

* przetwarzanie danych; zarządzanie stronami internetowymi (hosting) i podobna działalność,

* działalność rachunkowo-księgowa, doradztwo podatkowe, działalność agencji reklamowych,

* badanie rynku i opinii publicznej, działalność w zakresie specjalistycznego projektowania,

* działalność związana z wyszukiwaniem miejsc pracy, pozyskiwaniem pracowników, działalność agencji pracy tymczasowej,

* działalność pomocnicza związana z utrzymaniem porządku w budynkach,

* niespecjalistyczne sprzątanie budynków i obiektów przemysłowych,

* wykonywanie fotokopii, przygotowywanie dokumentów i pozostała specjalistyczna działalność wspomagającą prowadzenie biura oraz pozostała działalność rozrywkowa i rekreacyjna.

W spółce występuje sprzedaż opodatkowana podatkiem VAT w wysokości 22% - wynajem nieruchomości na własny rachunek oraz działalność wspomagająca edukację, pozostała działalność wydawnicza i inne oraz VAT 7% - refakturowanie wody i kanalizacji z tytułu wynajmu nieruchomości. W spółce nie występuje sprzedaż zwolniona. Podatek należny u Wnioskodawcy, od którego Spółka chce odliczyć podatek naliczony przy zakupach realizowanych w ramach projektu powstaje z tytułu wynajmu nieruchomości na własny rachunek oraz działalności wspomagającej edukację. Towary i usługi nabywane w związku z realizacją projektu nie mają związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT wykonywanymi przez Spółkę.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy przysługuje Wnioskodawcy prawo do pomniejszania podatku należnego związanego ze sprzedażą opodatkowaną o kwotę podatku naliczonego od zakupów realizowanych w ramach projektu m.in. na:

1.

Materiały biurowe (papier, segregatory, skoroszyty, zszywacze, długopisy itd.)

2.

Zakup materiałów szkoleniowych dla Beneficjentów ostatecznych (teczka, długopis, blok w kratkę, kalendarze).

3.

Ogłoszenia prasowe, reklama telewizyjna i radio.

4.

Zakup zaopatrzenia na przerwy kawowe (ciastka, herbata, kawa, pepsi, woda, kubki talerze, serwetki itd.)

5.

Zakup obiadów jednodaniowych.

6.

Druk i oprawa podręcznika.

7.

Zakup nisko cennych środków trwałych: termobindownica, komputery przenośne z oprogramowaniem,

8.

Zakup domeny oraz miejsca na serwerze do uruchomienia strony internetowej.

9.

Usługi telekomunikacyjne.

10.

Koszty utrzymania budynku (energia elektryczna, cieplna, woda/ścieki i inne)

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług może on pomniejszać podatek należny związany ze sprzedażą opodatkowaną o kwotę podatku naliczonego od zakupów dokonywanych w ramach projektu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

W myśl postanowień art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie, w jakim towary są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl natomiast art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy o VAT przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7

Zgodnie natomiast z art. 8 ust. 2 ustawy za odpłatne świadczenie usług uznaje się także nieodpłatne świadczenie usług niebędące dostawą towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług, jeżeli nie są one związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa, a podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z tymi usługami, w całości lub w części.

Z powyższego wynika, że aby nieodpłatne świadczenie usług było objęte opodatkowaniem podatkiem VAT muszą być spełnione łącznie dwa warunki. Po pierwsze ustawa wyraźnie wskazuje, że nie ma podstaw do opodatkowania usług świadczonych co prawda nieodpłatnie, ale w związku z prowadzonym przez podatnika przedsiębiorstwem. Drugim warunkiem objęcia nieodpłatnych usług podatkiem VAT jest istnienie prawa podatnika do odliczenia całości lub części podatku naliczonego związanego ze świadczonymi usługami.

Przez usługi niezwiązane z prowadzeniem przedsiębiorstwa należy uznać wszelkie usługi, których świadczenie odbyło się bez związku z potrzebami prowadzonej działalności.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca realizuje projekt pn. "Własne przedsiębiorstwo - szansa na sukces i niezależność". Celem projektu jest podniesienie poziomu aktywności zawodowej oraz zdolności do samozatrudnienia poprzez zapewnienie kompleksowego wsparcia w postaci połączenia dwóch typów projektów:

1.

Wsparcie dla osób zamierzających rozpocząć działalność gospodarczą w postaci szkoleń, doradztwa oraz przyznania dotacji inwestycyjnych i wsparcia pomostowego.

2.

Promocję przedsiębiorczości i samozatrudnienia poprzez kampanię promocyjno-informacyjną.

Cele szczegółowe projektu to: promowanie postaw kreatywnych i przedsiębiorczych oraz wspieranie rozwiązań służących tworzeniu nowych miejsc pracy. Beneficjenci ostateczni biorący udział w projekcie uczestniczą w bezpłatnych szkoleniach i doradztwie z zakresu przedsiębiorczości. Przedmiotowy projekt realizowany jest w zakresie działalności statutowej Wnioskodawcy.

Biorąc pod uwagę fakt, iż opisane we wniosku nieodpłatne świadczenie usług, będące efektem realizowanego projektu, będzie się odbywało w związku z prowadzoną przez Wnioskodawcę działalnością gospodarczą, brak jest podstaw do traktowania nieodpłatnego świadczenia usług jako odpłatnego świadczenia usług. Tym samym czynność ta jako nieodpłatne świadczenie usług nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny stwierdzić należy, iż w przedmiotowej sprawie nie są spełnione przesłanki, o których mowa w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, warunkujące prawo do odliczenia podatku naliczonego.

Z uwagi więc na fakt, że warunek umożliwiający podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego, a dotyczący bezpośredniego i bezspornego związku zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi nie zostanie w rozpoznawanej sytuacji spełniony, Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z realizacją projektu.

Wnioskodawca wskazał, że podatek należny od którego Spółka chce odliczyć podatek naliczony przy zakupach realizowanych w ramach projektu powstaje z tytułu wynajmu nieruchomości na własny rachunek oraz działalności wspomagającej edukację. Jednakże Wnioskodawca wskazał również, iż towary i usługi nabywane w związku z realizacją projektu nie mają związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT wykonywanymi przez Spółkę.

W świetle powyższego, w zaistniałej sytuacji nie został spełniony warunek określony przepisem art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, stanowiący o możliwości skorzystania z prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego bezpośrednio z realizowanym projektem. Istotny bowiem jest zawsze bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi. W rozpoznawanej sprawie taka sytuacja nie występuje.

W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie, ul. Kraszewskiego 4a, 35-016, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl