IBPP4/443-363/09/AZ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 15 maja 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-363/09/AZ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 1 kwietnia 2009 r. (data wpływu 6 kwietnia 2009 r.) uzupełnionym pismem z dnia 30 kwietnia 2009 r. (data wpływu 6 maja 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania opłat za wykonanie przyłącza i podłączenie do sieci kanalizacyjnej oraz obowiązku ewidencjonowania tych opłat za pomocą kasy rejestrującej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 6 kwietnia 2009 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania opłat za wykonanie przyłącza i podłączenie do sieci kanalizacyjnej oraz obowiązku ewidencjonowania tych opłat za pomocą kasy rejestrującej. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 30 kwietnia 2009 r. (data wpływu 6 maja 2009 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu nr IBPP4/443-363/09/AZ z dnia 23 kwietnia 2009 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Gmina na podstawie art. 7 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) oraz art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 7 czerwca 2001 r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków (DZ. U. nr 123, poz. 858 z późn. zm.) zobowiązana jest w ramach zadań własnych do zbiorowego zaopatrzenia w wodę i odprowadzania ścieków. W związku z tym Gmina będzie realizować w latach 2009 - 2011 inwestycję polegającą na budowie kanalizacji sanitarnej w kilku miejscowościach. Inwestycja pod nazwą "Ochrona zbiornika GZWP - 425 poprzez budowę kanalizacji sanitarnej na terenie gminy etap IV, V, VI" obejmuje budowę kanalizacji sanitarnej wraz z przyłączami do odbiorców. Z art. 15 ust. 2 ustawy o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków wynika, że to osoba ubiegająca się o przyłączenie nieruchomości do sieci zapewnia na własny koszt realizację budowy przyłączą do sieci oraz studni wodomierzowej, pomieszczenia przewidzianego do lokalizacji wodomierza głównego i urządzenia pomiarowego, tym samym budowa przyłącza kanalizacyjnego nie mieści się w ramach zadań własnych gminy. Dlatego też aby móc realizować tę inwestycję w takim zakresie Gmina zawarła w 2009 r. z mieszkańcami umowy cywilnoprawne. Zgodnie z § 1 umowy Gmina jako inwestor zobowiązuje się do wykonania na rzecz właściciela nieruchomości przyłącza oraz podłączenia do sieci kanalizacyjnej danej nieruchomości, w ramach tego inwestor zapewnia obsługę geodezyjną wykonywanych robót, odbiory oraz inwentaryzacje powykonawczą. Natomiast druga strona w zamian za wykonanie świadczenia, o którym mowa w § 1 umowy zobowiązuje się do dokonania ryczałtowej wpłaty w określonej wysokości w 12 miesięcznych ratach, dokonanie wpłaty w całości jest warunkiem przyłącza i podłączenia do kanalizacji sanitarnej, w przypadku braku wpłaty należności inwestor ma prawo powstrzymać się z wykonaniem przyłącza i podłączeniem danej nieruchomości do sieci kanalizacyjnej do czasu uregulowania całości należności. W celu kompletnej realizacji inwestycji, czyli budowy sieci, urządzeń oraz przyłączy do nieruchomości, Gmina zleca wykonanie tego zadania wykonawcy wyłonionemu w trybie postępowania udzielenie zamówienia publicznego.

Po zakończeniu inwestycji sieć kanalizacyjna wraz z przyłączami stanie się własnością Gminy (stanowi element majątku trwałego) i zostanie przekazana w dzierżawę do spółki prawa handlowego (PGKiM), która zajmuje się zaopatrywaniem w wodę i odprowadzaniem ścieków na terenie gminy i której 100% udziałowcem jest Gmina. Przedsiębiorstwo Gospodarki Komunalnej będzie zawierało z odbiorcami indywidualne umowy na odprowadzenie ścieków.

Według Wnioskodawcy usługi, które świadczy on na rzecz mieszkańców na podstawie umów mieszczą się zgodnie z Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług (Dz. U. z 1999 r. Nr 42, poz. 264 z późn. zm.) w grupowaniu PKWiU 45.21.41 (roboty ogólnobudowlane związane z budową lokalnych rurociągów i kanalizacyjnych łącznie z pracami pomocniczymi).

Wpłaty za wykonanie przyłącza oraz podłączenie do sieci kanalizacyjnej nieruchomości w określonej ryczałtowej wysokości dokonywane są na rachunek bankowy Gminy jako inwestora z dopiskiem w tytule "kanalizacja sanitarna w danej miejscowości", tak więc z przelewu dokładnie wynika jakiej transakcji zapłata dotyczy. Z ewidencji księgowej wpłat również wynika za co dokonywana jest zapłata, dochody te ujęte są w budżecie Gminy na rok 2009 r. w następującej klasyfikacji budżetowej 010.01010 § 70 (infrastruktura wodociągowa i sanitarna wsi, wpływy z różnych dochodów)

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy wnoszone przez właścicieli nieruchomości, zgodnie z zawartymi umowami, opłaty ryczałtowe za wykonanie przyłącza oraz podłączenie do sieci kanalizacyjnej stanowią świadczenie usług według przepisów ustawy o VAT, a jeśli tak to według jakiej stawki winny być opodatkowane i kiedy przypada moment podatkowy.

2.

Czy wpłaty dokonywane na rachunek bankowy Gminy należy ewidencjonować na kasie fiskalnej lub wystawiać fakturę VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy, (jako inwestor realizowanej inwestycji dotyczącej budowy sieci kanalizacyjnej) zawierając umowy z właścicielami na podstawie których zobowiązuje się on do podłączenia do sieci kanalizacyjnej nieruchomości świadczy usługi zgodnie z art. 8 ustawy o VAT, a wnoszone opłaty są zapłatą za wykonanie tego świadczenia. Do opodatkowania tych świadczeń zastosować należy podstawową stawkę podatku VAT, która wynosi 22% (art. 41 ust. 1 ww. ustawy o VAT). Wpłaty ratalne dokonywane przed wykonaniem przyłączy należy traktować jako zaliczki, a obowiązek podatkowy w tym przypadku powstaje z chwilą otrzymania tej części - art. 19 ust. 11 ustawy o VAT, natomiast w przypadku podłączenia danej nieruchomości do kanalizacji bez otrzymania całości zapłaty obowiązek podatkowy będzie zgodnie z art. 19 ust. 13 pkt 2d nie później niż 30 dnia licząc od momentu wykonania usługi.

Wpłaty za dokonanie ww. świadczeń będą dokonywane na rachunek bankowy Gminy i w związku z tym są zwolnione z ewidencji na kasie fiskalnej na podstawie § 2 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 19 grudnia 2008 r. (Dz. U. Nr 228, poz. 1510, poz. 38 załącznika). W przypadku wykonywania ww. usług na rzecz osób fizycznych Gmina nie ma obowiązku wystawiania faktur VAT- art. 106 ust. 4 ustawy o VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

W myśl art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Przez dostawę towarów zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, natomiast w myśl art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ustawy

Stosownie do przepisu art. 15 ust. 1 podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Zgodnie z § 13 ust. 1 pkt 11 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336) zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Zwolnienie od podatku VAT jednostek samorządu terytorialnego jest zatem możliwe tylko wtedy gdy wykonują one czynności w ramach przypisanych im specyficznych zadań i funkcji samorządowych (publicznych) i tylko w odniesieniu do tych czynności, które nie są wykonywane na podstawie zawartych przez gminę umów cywilnoprawnych.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz (art. 7 ust. 1 pkt 3 cyt. ustawy o samorządzie gminnym).

Artykuł 3 ust. 1 ustawy z dnia 7 czerwca 2001 r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków (tekst jedn. Dz. U. z 2006 r. Nr 123, poz. 858 z późn. zm.) stwierdza że, zbiorowe zaopatrzenie w wodę i zbiorowe odprowadzanie ścieków jest zadaniem własnym gminy. Na podstawie art. 15 ww. ustawy przedsiębiorstwo wodociągowo - kanalizacyjne jest obowiązane zapewnić budowę urządzeń wodociągowych i urządzeń kanalizacyjnych.

Natomiast osoba ubiegająca się o przyłączenie nieruchomości do sieci zapewnia zgodnie z przepisem art. 15 ust. 2 ww. ustawy, na własny koszt realizację budowy przyłączy do sieci oraz studni wodomierzowej, pomieszczenia przewidzianego do lokalizacji wodomierza głównego i urządzenia pomiarowego.

Z powołanych wyżej przepisów wynika zatem, iż gmina w ramach zadań własnych zobowiązana jest do zapewnienia budowy urządzeń wodociągowych i urządzeń kanalizacyjnych (w rozumieniu przepisów cyt. wyżej ustawy o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków), nie jest natomiast zobowiązana do realizacji budowy przyłączy do sieci, gdyż powyższe zapewnia na własny koszt osoba ubiegająca się o przyłączenie nieruchomości do sieci.

Tym samym budowa przyłącza kanalizacyjnego nie mieści się w ramach zadań własnych gminy.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Gmina będzie realizować w latach 2009 - 2011 inwestycję polegającą na budowie kanalizacji sanitarnej w kilku miejscowościach. Inwestycja pod nazwą "Ochrona zbiornika GZWP - 425 poprzez budowę kanalizacji sanitarnej na terenie gminy etap IV, V, VI" obejmuje budowę kanalizacji sanitarnej wraz z przyłączami do odbiorców. Gmina zawarła w 2009 r. z mieszkańcami umowy cywilnoprawne. Zgodnie z § 1 umowy Gmina jako inwestor zobowiązuje się do wykonania na rzecz właściciela nieruchomości przyłącza oraz podłączenia do sieci kanalizacyjnej danej nieruchomości, w ramach tego inwestor zapewnia obsługę geodezyjną wykonywanych robót, odbiory oraz inwentaryzacje powykonawczą. Natomiast druga strona w zamian za wykonanie świadczenia, o którym mowa w § 1 umowy zobowiązuje się do dokonania ryczałtowej wpłaty w określonej wysokości w 12 miesięcznych ratach, dokonanie wpłaty w całości jest warunkiem przyłącza i podłączenia do kanalizacji sanitarnej, w przypadku braku wpłaty należności inwestor ma prawo powstrzymać się z wykonaniem przyłącza i podłączeniem danej nieruchomości do sieci kanalizacyjnej do czasu uregulowania całości należności.

Z powyższego wynika, iż wpłaty dokonywane przez mieszkańców stanowią zapłatę za budowę przyłączy do sieci kanalizacyjnej, których koszt zobowiązana jest ponieść osoba ubiegająca się o przyłączenie nieruchomości do sieci zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków.

Jeżeli zatem Gmina realizuje inwestycję polegającą na budowie sieci wodociągowej, zaś z mieszkańcami zostały zawarte umowy dotyczące wykonania przyłączy do sieci wodociągowej, co jest obowiązkiem osób ubiegających się o przyłączenie do sieci, to mamy do czynienia ze świadczeniem przez Gminę usług na podstawie umów cywilnoprawnych. W przedstawionej sytuacji nie ma zatem zastosowania, zwolnienie o którym mowa w § 13 ust. 1 pkt 11 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o VAT.

Z treści umowy wynika ewidentny stosunek zobowiązaniowy pomiędzy Gminą a właścicielem nieruchomości, a przekazane środki pieniężne stanowią zapłatę z tytułu świadczenia usługi w rozumieniu przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.

Jeżeli przed wydaniem towaru lub wykonaniem usługi otrzymano część należności, w szczególności: przedpłatę, zaliczkę, zadatek, ratę, to zgodnie z art. 19 ust. 11 ustawy o VAT, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą jej otrzymania w tej części.

Stosownie do art. 19 ust. 13 pkt 2 lit. d) obowiązek podatkowy powstaje z chwilą otrzymania całości lub części zapłaty, nie później jednak niż 30. dnia, licząc od dnia wykonania usług budowlanych lub budowlano-montażowych.

Ponadto zgodnie z art. 106 ust. 1 ustawy o VAT podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16. Natomiast w myśl ust. 3 przepisy ust. 1 stosuje się odpowiednio do części należności otrzymywanych przed wydaniem towaru lub wykonaniem usługi.

Wpłaty ratalne pobierane przez Gminę od mieszkańców przed wykonaniem przyłączy na podstawie zawartych umów stanowią przedpłatę należności (zaliczkę) za wykonywane przez Gminę na rzecz wpłacających, roboty budowlane polegające na wykonaniu przyłączy do sieci kanalizacyjnej. Zatem obowiązek podatkowy z tytułu otrzymanych wpłat ratalnych powstanie z chwila ich otrzymania.

Natomiast w przypadku podłączenia nieruchomości do sieci bez otrzymania całości zapłaty obowiązek podatkowy powstanie nie później niż 30. dnia, licząc od dnia wykonania usługi.

Podstawowa stawka podatku od towarów i usług dla dostawy towarów i świadczenia usług zgodnie z przepisem art. 41 ust. 1 ustawy wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Ponadto ustawodawca przewidział obniżone stawki podatku w wysokości 7%, 3% 0% oraz zwolnienia od podatku wyszczególnione w ustawie o VAT oraz rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług dla dostaw niektórych towarów i świadczenia niektórych usług albo dla części tych dostaw lub części świadczenia usług oraz określił warunki stosowania obniżonych stawek.

Zgodnie z art. 8 ust. 3 ww. ustawy usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, z zastrzeżeniem ust. 4, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych i usług turystyki, o których mowa w art. 119.

Powyższe oznacza, iż o opodatkowaniu usługi podatkiem VAT, daną stawką podatku (lub jej zwolnieniem od podatku) decyduje co do zasady, zaliczenie jej do właściwego - zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie zasadami - grupowania Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług.

Należy w tym miejscu wskazać, iż w myśl z § 3 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 z późn. zm.) do celów podatku od towarów i usług stosuje się Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług (PKWiU) określoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. (Dz. U. Nr 42, poz. 264 z późn. zm.), nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2009 r. Natomiast zgodnie z zasadami metodycznymi klasyfikacji zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej. Organy podatkowe nie są uprawnione do zaklasyfikowania, czy też weryfikacji klasyfikacji wskazanych przez Wnioskodawcę usług do odpowiedniego grupowania PKWiU.

Organem kompetentnym do wydawania informacji w zakresie zaklasyfikowania świadczonych usług do odpowiedniego grupowania PKWiU jest Ośrodek Interpretacji Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego w Łodzi, ul. Suwalska 29, 93-176 Łódź.

Wnioskodawca wskazał dla usług świadczonych w ramach realizowanego projektu PKWiU 45.21.41 (roboty ogólnobudowlane związane z budową lokalnych rurociągów i kanalizacyjnych łącznie z pracami pomocniczymi).

Podkreślenia wymaga, że zgodnie z generalnym trójpodziałem działalności gospodarczej, działalność dzieli się na trzy główne grupy: produkcja, handel i usługi. Znajduje to swoje odzwierciedlenie w grupowaniach statystycznych.

Zgodnie z pkt 5.3.4 statystycznych zasad metodycznych Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) w zależności od tego kto: producent, firma usługowa, czy handlowa dokonuje montażu artykułów branży budowlanej, tak klasyfikowana jest przez niego czynność, a w konsekwencji taka będzie dla tej czynności odpowiednia stawka VAT.

I tak w zasadach metodycznych określono, że:

1.

roboty instalacyjne, wykonane przez producenta wyrobu siłami własnymi, są klasyfikowane łącznie z wyrobem w tym samym grupowaniu;

2.

budowlane roboty instalacyjne i montażowe klasyfikuje się w dziale PKWiU 45;

3.

roboty instalacyjne wykonywane przez sprzedawcę detalicznego, jako usługa związana ze sprzedażą określonego wyrobu, klasyfikowane są tak jak handel detaliczny w odpowiednim grupowaniu działu PKWiU 52.

Zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług, wprowadzoną cytowanym powyżej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r., obowiązującą dla celów podatku VAT do dnia 31 grudnia 2009 r. w dziale 45 mieszczą się roboty budowlane. Dział ten obejmuje:

1.

prace polegające na wznoszeniu nowych budynków mieszkalnych i niemieszkalnych oraz budowli, począwszy od przygotowania terenu przez zróżnicowany zakres robót ziemnych, fundamentowych (stan zerowy), wykonywanie elementów nośnych, przegród budowlanych, układanie i pokrywanie dachów (stan surowy) do robót montażowych, instalacyjnych i wykończeniowych,

2.

w dziale tym mieszczą się prace związane z przebudową, rozbudową, nadbudową, modernizacją, odbudową i remontem już istniejących budynków mieszkalnych i niemieszkalnych oraz budowli, prace związane z inżynierią lądową i wodną,

3.

instalowanie budynków i budowli z prefabrykatów, instalowanie konstrukcji stalowych.

Zatem, jeśli wymienione w umowie roboty budowlane przy budowie wodociągu będą mieściły się w PKWiU 45 to usługi wykonania przyłączy oraz podłączenia do sieci kanalizacyjnej nieruchomości, które to usługi nie zostały wymienione w załącznikach do ustawy oraz ww. rozporządzeniu w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o VAT, jako korzystające z obniżonych stawek podatku lub zwolnienia od podatku podlegają opodatkowaniu według stawki 22% na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy o VAT.

Z treści wniosku wynika, iż wpłaty za wykonanie przyłącza oraz podłączenie do sieci kanalizacyjnej nieruchomości w określonej ryczałtowej wysokości dokonywane są na rachunek bankowy Gminy jako inwestora z dopiskiem w tytule "kanalizacja sanitarna w danej miejscowości, tak więc z przelewu dokładnie wynika jakiej transakcji zapłata dotyczy. Z ewidencji księgowej wpłat również wynika za co dokonywana jest zapłata, dochody te ujęte są w budżecie Gminy na rok 2009 r. w następującej klasyfikacji budżetowej 010.01010 § 70 (infrastruktura wodociągowa i sanitarna wsi, wpływy z różnych dochodów).

W myśl § 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 19 grudnia 2008 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. z 2008 r. Nr 228, poz. 1510) zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania do dnia 31 grudnia 2009 r. sprzedaż w zakresie czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia.

W poz. 38 ww. załącznika zawierającego wykaz czynności zwolnionych z obowiązku ewidencjonowania wymieniono świadczenie usług, za które zapłata w całości następuje za pośrednictwem poczty lub banku na rachunek bankowy podatnika, pod warunkiem, że z ewidencji i dowodów dokumentujących transakcje jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie transakcji zapłata dotyczyła. Jak wynika z punktu 2 objaśnień do załącznika, powyższe zwolnienie nie dotyczy podatników, którzy rozpoczęli ewidencjonowanie tych usług (sprzedaży towarów) przed dniem 1 stycznia 2009 r.

Aby zatem Wnioskodawca miał prawo do zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu przy zastosowaniu kasy rejestrującej muszą zostać spełnione następujące warunki:

* zapłata za świadczone usługi w całości następuje za pośrednictwem poczty lub banku na rachunek bankowy podatnika,

* z ewidencji i dowodów dokumentujących transakcje jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie transakcji zapłata dotyczyła,

* Wnioskodawca nie rozpoczął ewidencjonowania tych usług przed dniem 1 stycznia 2009 r.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż wpłaty za świadczone usługi są dokonywane na rachunek bankowy Gminy, z dokumentów oraz ewidencji wynika jakiej transakcji zapłata dotyczy, a cała inwestycja realizowana będzie po 1 stycznia 2009 r. Tym samym Gmina zwolniona jest z ewidencjonowania przy użyciu kasie rejestrującej wpłat dokonywanych przez mieszkańców za wykonanie przyłącza do sieci kanalizacyjnej.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie, ul. Józefa Ignacego Kraszewskiego 4A, 35-016 Rzeszów po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl